آموزش راه اندازی بوتیک

ایده و خلاقیت, کارآفرینی در پوشاک, کسب و کار پوشاک
آموزش راه اندازی بوتیک
5 امتیاز از 1 رای

 

در روزهایی که نیاز به کار در کشور به شدت احساس می شود افرادی هم هستند که دست از تلاش بر نداشته اند و به دنبال راهی برای شروع یک کار و کسب درآمد هستند؛ در این مقاله می خواهیم آموزش راه اندازی بوتیک را به شما آموزش دهیم و جنبه های مختلف آن را با هم بررسی کنیم. بوتیک می تواند به عنوان یک کسب و کار ایده آل برای صاحب آن باشد و در کنار خود اشتغالزایی هم داشته باشد.

انواع بوتیک

بوتیک از دیرباز یکی از مشاغل پرطرفدار و در سالهایی کم هزینه و پر درآمد بوده است. در حال حاضر نیز با وجود وضعیت اقتصادی نابسامان، هنوز هم راه اندازی بوتیک می تواند کاملاً سودده باشد؛ البته به شرطی که از اصول راه اندازی بوتیک و اداره آن آگاه باشید.

با شنیدن نام بوتیک اغلب افراد فکر می کنند منظور مغازه ای کوچک برای فروش لباس های زنانه و مردانه است اما در واقع بوتیک در انواع مختلفی راه اندازی می شود؛ بوتیک کلمه ای فرانسوی است و به معانی بسیاری ترجمه شده است، مانند: مغازه ای که در آن لباس، عطر، کفش، کیف و… می فروشند و یا معانی مختلفی مانند: دکان، لوکس فروشی و… را به آن اطلاق کرده اند. اما همانطور که گفتیم، بوتیک انواع مختلفی دارد و لزومی ندارد مغازه ای با اجناس مختلف باشد؛ بوتیک می تواند به صورت تخصصی نیز راه اندازی شود، که برخی از آنها عبارتند از:

  • بوتیک لباس زنانه
  • بوتیک لباس مردانه
  • بوتیک لباس بچه گانه
  • بوتیک خیاطی
  • بوتیک لوازم آرایشی و بهداشتی
  • بوتیک عطر و ادوکلن
  • بوتیک اسباب بازی
  • بوتیک کیف و کفش
  • بوتیک شال و روسری 

راه‌اندازی بوتیک به چه چیزهایی نیاز دارد؟

برای راه‌اندازی بوتیک به انجام و رعایت موارد متعددی نیاز دارد. برای راه اندازی بوتیک ابتدا باید نوع فعالیت خود را مشخص کنید، سپس باید میزان بودجه مالی خود را معین کنید، در ادامه محل مناسبی برای راه اندازی بوتیک نیاز دارید، بوتیک نیز مانند سایر مشاغل نیاز به مجوزاتی دارد که باید آنها را اخذ کنید (برای مطالعه شرایط دریافت مجوز به سایت یا محل اتحادیه فروشندگان پوشاک شهر محل اقامت خود مراجعه نمایید) . برای بوتیک خود باید وسایل و امکاناتی مانند ویترین، میز، رگال و… تهیه کنید و اگر آموزش خیاطی دیده باشید و علاقه مند به ایجاد ارتباط بین بوتیک و کسب و کار خیاطی هم باشید، می توانید وسایل و تجهیزات خیاطی را هم به آن اضافه کنید. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که برای یک بوتیک شاخص بودن، مناسب و ضروری است:

۱- دکورسازی برای بوتیک

یکی از موارد مهم در راه اندازی بوتیک، ساخت دکور مناسب برای بوتیک است. اگر دکور مناسبی برای بوتیک خود انتخاب کنید می تواند در فروش شما و جذب مشتری نیز تأثیر به سزایی داشته باشد. ساخت دکور مهارتی تخصصی است که نیاز است توسط متخصصان این حوزه انجام گیرد. اکثر بوتیک ها داری متراژ کمی هستند و ساخت دکور در آنها بسیار حساس است پس بهتر است با برنامه ریزی و طراحی قبلی این کار را شروع کنید.

دکور فقط مربوط به ویترین مغازه یا محل قرارگیری محصولات نمی شود، بلکه قسمت های مهمی مانند دیوارها، کف بوتیک، میزها، تابلو سر در بوتیک، درب بوتیک و… وجود دارند که باید با دکور شما همخوانی داشته باشند؛ اگر بخشی از بوتیک شما به کسب و کار خیاطی نیز مجهز است، می توانید از المان های خیاطی نیز در دکور خود استفاده کنید تا مشتری بیشتر با شما و نوع فعالیت شما آشنا شود. کافی است کمی خلاقیت داشته باشید تا یک دکور خاص برای بوتیک خود طراحی و اجرا کنید. در ضمن از قرار دادن آینه قدی و بزرگ در بوتیک خود غافل نشوید!

۲- نورپردازی بوتیک

متأسفانه به صورت بسیار اشتباهی، نورپردازی های تاریک و کم در بوتیک ها رواج پیدا کرده است؛ محلی کوچک با رنگ دیوار و دکوراسیون تیره، نور بسیار کم و موزیکی ملایم؛ مشتری حس می کند وارد یک کافه شده است! مشتری وقتی به دنبال خرید محصولی می رود، علاقه مند است به خوبی آن را وارسی و لمس کند و نور کم باعث کاهش دید مشتری شده و در نتیجه شما هیچ موفقیتی در فروش ندارید و تمام هزینه های جانبی شما هم به ضرر تبدیل می شود. بنابراین بر روی نورپردازی بوتیک وقت بگذارید و از روشنایی های مناسب استفاده کنید؛ لازم نیست خیلی هم نورپردازی زیادی انجام دهید، در حدی که مشتری بتواند به راحتی محصولات را تشخیص دهد، کافی است.

۳- نام و برند بوتیک

یکی از مسائل مهم در راه اندازی بوتیک، نام بوتیک است، این نام می تواند به برند بوتیک شما نیز تبدیل شود. نامی را انتخاب کنید که به راحتی تلفظ شود، حتی الامکان فارسی باشد (برای دریافت مجوز ثبت برند، نام باید فارسی باشد) و به راحتی در خاطر مشتری بماند.

شما نام و برند بوتیک خود را در تبلیغات استفاده کنید و آن را در کارت ویزیت بوتیک خود نیز بکار ببرید؛ اگر کسب و کار خیاطی هم به بوتیک خود افزوده اید، حتماً در کارت ویزیت به آن هم اشاره ای داشته باشید.

۴- فن فروشندگی در بوتیک

اکثر افراد فروشندگی را یک شغل ساده می دانند و در هنگام مواجه با آن تازه متوجه می شوند که فروشندگی یک مهارت است و دارای تکنیک های مختلف. فروشندگی می تواند سرآغاز یک کسب درآمد بسیار بالا باشد چرا که تمام کارآفرینان بزرگ دنیا اولین تکنیک و مهارتشان در زمینه فروشندگی بوده است و دلیل موفقیت خود را نیز فروش خوب و فروشندگی صحیح می دانند.

اگر شما آموزش خیاطی دیده اید و در فکر راه اندازی یک کسب و کار خیاطی هستید، می توانید به راه اندازی بوتیک فکر کنید؛ انواع فروش محصولات پوشاک در بوتیک راه خوبی برای کسب درآمد شما می باشد اما باید حتماً تکنیک های فروش را بلد باشید تا کسب و کار خیاطی و بوتیک خود را رونق دهید؛ پس این مهارت هم یاد بگیرید.

یادتان باشد با مشتری هرگز شوخی نکنید اما همیشه لبخند به روی لب داشته باشید؛ در نوع برخورد با مشتری ها مخصوصاً بانوان رعایت ادب و نوع لحن گفتگو بسیار تأثیر گذار است؛ هیچکس از فروشنده لوده و بی مزه خوشش نمی آید اما فروشنده با ادب و رسمی که لبخندی به لب دارد برای مشتری هم محترم است.

۵- وسایل راحتی مشتری

بوتیک شما باید دارای محیطی جذاب و آرام برای مشتری باشد. اگر مشتری در بوتیک شما احساس راحتی کند، مشتری شما باقی می ماند. وسایل راحتی می تواند یه صندلی راحتی مناسب باشد و یا یک آب خوری با آب گرم و سرد و یا چند گلدان و گل زیبا در قسمتی از بوتیک که حس خوشایندی را به افراد می دهد.

۶- تأمین اجناس بوتیک

اگر شما در کسب و کار خیاطی دستی بر آتش داشته باشید و دوره های آموزش خیاطی را گذرانده باشید، می توانید تولیدات خود را در بوتیک به فروش برسانید؛ فقط باید تولیداتی با کیفیت و عالی را به دست مشتری برسانید و طراحی پوشاک خود را براساس مد روز و سلیقه مشتریان خود و همچنین نوع فصل انجام دهید.

روش دیگر تأمین اجناس بوتیک، خرید عمده از تولید کننده های ایرانی و همچنین واردات است که در هر دو روش باید اجناسی با کیفیت بالا و قیمت مناسب در بوتیک خود عرضه کنید.

۷- فعالیت تخصصی در بوتیک

فرض کنید شما در دوره های آموزش خیاطی شرکت کرده اید و در حال حاضر به این فکر می کنید کسب و کار خیاطی خود را با یک بوتیک شروع کنید؛ این ایده بسیار خوبی است! اما بهتر است ابتدا مشخص کنید که کسب و کار خیاطی شما در چه زمینه ای است و در بوتیک شما چه محصولاتی قرار است در ویترین فروش قرار بگیرد؟

شما می توانید مانند سالهای گذشته و مانند بسیاری از افراد بوتیکی با اجناس مختلف از لباس زنانه، مردانه و بچه گانه گرفته تا عطر و اسباب بازی، راه اندازی کنید و یا به کار خود شخصیت و برند بدهید و به صورت تخصصی در یکی از این موارد خود را سرآمد کنید.

نکته جالب اینجاست! که شما با گذراندن دوره های آموزش خیاطی و کسب تجربه، انتخاب های فراوانی دارید. چرا که کسب و کار خیاطی دارای شاخه های بسیاری است و هر کدام از آنها نیز می توانند به تنهایی یک کسب و کار مجزا با درآمد بسیار بالا باشند و حتی در یک بوتیک هم فروش قابل توجهی خواهند داشت.

پس اگر تصمیم به راه اندازی بوتیک و کسب و کار خیاطی خود دارید، یک شاخه را انتخاب کنید؛ در ادامه برای توسعه کسب و کار خیاطی خود می توانید در گوشه ای از بوتیک با یک چرخ خیاطی سفارشات بالایی برای دوخت انواع لباس و حتی تعمیرات بگیرید و منبع درآمد خود را در حوزه کاری خود افزایش دهید.

این دیدگاه می تواند برای انواع کسب و کارهای دیگر نیز اجرایی گردد و این مسئله می تواند یکی از عوامل موفقیت شما باشد.

استخدام خیاط حرفه ای برای بوتیک

در مطالب بالا فرض بر این بود که شما خود یک خیاط حرفه ای هستید و برای شروع کسب و کار خیاطی خود یک بوتیک هم راه اندازی کرده اید یعنی تولید و فروش همزمان! حال فرض می کنیم شما قصد راه اندازی یک بوتیک دارید اما خیاطی بلد نیستید؛ اکنون شما نیاز به یک خیاط حرفه ای دارید که دوره های آموزش خیاطی را گذرانده و در نوع فعالیت شما تخصص و تجربه کافی را دارد. داشتن یک خیاط حرفه ای یکی از عوامل موفقیت بوتیک فروش پوشاک است چرا که وی با بهترین متدهای خیاطی، انواع پارچه ها، رنگ شناسی، انواع مد و فشن، بهترین الگوها، تجهیزات خیاطی مورد نیاز، تعمیرات خیاطی و غیره آشنایی کامل دارد و می تواند مکمل کار بوتیک شما باشد. لازم نیست حتماً خیاط و تجهیزات خیاطی در گوشه ای از بوتیک شما باشد (که اگر متراژ بوتیک شما زیاد باشد و خیاط هم در بوتیک باشد، تأثیر بسیار خوبی در انتخاب مشتری خواهد داشت). همچنین می توانید سفارشات را در محلی دیگر به خیاط خود برسانید.

سخن آخر در راه اندازی بوتیک

با گذشت زمان و مستقل شدن صنعت مد و پوشاک، فروشگاه های بسیاری نیز مجلل شده اند و رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته اند. اکثر آنها از یک فروشگاه محلی و کوچک به بوتیک های مجلل و لوکس تبدیل شده اند و اجناس با کیفیت تری را در آن به فروش می رسانند. این روزها با ترفندهای بازاریابی جالب و وسوسه انگیزی بوتیک ها محصولات خود را ارائه می دهند و همین ترفندها باعث معروفیت و محبوبیت این بوتیک ها شده است. شما هم می توانید خود را در این عرصه محک بزنید و از درآمد آن لذت ببرید؛ البته هیچگاه بدون تحقیق و بررسی وارد یک حوزه کاری نشوید که ممکن است با شکست بدی مواجه شوید و سرمایه خود را از دست بدهید.

بوتیک یکی از کسب و کارهای عالی و مفید برای افرادی است که آموزش خیاطی دیده اند و با دوخت انواع پوشاک آشنا هستند و می توانند بوتیک را با کسب و کار خیاطی خود عجین کنند و از هر دوی آنها کسب درآمد بالایی داشته باشند.

 

چرا روچی؟

از طریق روچی می توانید پارچه و ملزومات را به صورت مستقیم از کارخانه تهیه کنید.
می توانید برای الگو سازی از برترین طراحان و متخصصان بهره مند شوید و به صورت رایگان از متخصصان مشاوره بگیرید.
*هر آنچه برای تولید پوشاک نیاز دارید در اختیار شما خواهد بود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.