دانستنی ها, مد و پوشاک

از پنتون و رنگ های سال بدانید

رنگ پنتون
از پنتون و رنگ های سال بدانید
5 امتیاز از 1 رای

در زمینه‌ی مد و لباس و دیگر صنایع وابسته به رنگ، موسسه‌ای به نام « پنتون » Pantone به عنوان معتبرترین موسسه‌ی رنگی در دنیا، فعالیت می‌کند. تمام صنایع، اطلاعات رنگی خود را از این موسسه دریافت می‌کنند. نام پنتون در سراسر دنیا به عنوان زبانی استاندارد برای ارتباط طراحان، تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و مشتریان است.
این شرکت به عنوان تعیین‌کننده‌ی غیررسمی رنگ سال، شهرت جهانی دارد. پیشنهاد می‌شود کسانی که در حوزه‌ی پوشاک فعال هستند، با آغاز هر فصل از وب سایت پنتون دیدن کرده و از رنگ‌های معرفی شده مطلع شوند.

تاریخچه پنتونرنگ پنتون

در سال ۱۹۶۳، لارنس هربرت، بنیان‌گذار پنتون، سیستم نوآورانه‌ای برای شناسایی، تطابق و ارتباط رنگ‌ها برای حل مشکلات، همراه با تولید رنگ‌های یکسان دقیق به وجود آورد. طیف وسیع رنگ‌ها که توسط هر شخص به صورت متفاوتی تفسیر می‌شود، منجر به وجود آمدن سیستم نوآورانه‌ی تطبیق رنگ پنتون شد.

فعالیت پنتون

سیستم رنگی پنتون، ابزاری حیاتی برای پوشاک، به منظور انتخاب و تعیین رنگ به کار رفته در تولید پارچه‌ها و مد است. این سیستم، شامل ۲۳۱۰ رنگ در فرمت کاغذی یا نخی است و رنگ را در فرایند تولید کنترل می‌کند.
برنامه‌ریز چشم‌انداز رنگ پنتون، یک ابزار پیش‌بینی روند دوساله است که از پیش رنگ فصل را برای استفاده‌های مختلف از جمله پوشش‌های مردانه و زنانه و لباس ورزشی پیشنهاد می‌دهد.

پنتون با آغاز هر فصل، پالتی رنگی، مشتمل بر ۱۰ رنگ را برای آن فصل معرفی می‌کند. این رنگ‌ها بر اساس سلیقه‌ی شخصی معرفی نمی‌شوند، بلکه با توجه به تحقیق و آمارگیری و عوامل گوناگون از جمله جنبه‌های روانی، مسایل اقتصادی و سیاسی حاکم ارایه می‌شوند. این موسسه رنگ‌های متناسب با اوضاع را معرفی می‌کند.

همکاران پنتون

روانشناسان، جامعه‌شناسان، اقتصاددانان و غیره، اعضای تیم این موسسه را تشکیل می‌دهند. آن‌ها رنگ‌ها را به شکلی معرفی می‌کنند که سلیقه‌های افراد گوناگون را تامین کند. رنگ‌های گوناگون در هر پالت رنگی این موسسه وجود دارد. با چنین تنوعی، هر فرد می‌تواند رنگ مورد علاقه‌ی خود را پیدا کند. همچنین دست طراحان باز است تا با ذوق و خلاقیت، ترکیب‌های جدیدی به وجود آورند.

چرا پنتون؟

پنتون با بیش از ۴۵ سال تجربه در زمینه‌ی رنگ تا کنون راهنمای خوبی برای صنایع وابسته به رنگ، مانند چاپ، گرافیک، پلاستیک، پارچه، دکور، طراحی داخلی و البته پوشاک بوده و رنگ‌ها و ترکیب‌های جدیدی را به وجود آورده است. سامانه‌ی پنتون برای صنعت مد، شامل هزاران رنگ از جمله رنگ‌هایی برای خانم‌ها و آقایان است. سیستم کارتی نمونه رنگ هوشمند پنتون، به طور چشم‌گیری سرعت را برای بازار افزایش و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.
هر رنگی که توسط شرکت اعلام می‌شود، دارای کد اختصاصی است. اطلاعات دقیق رنگ را می‌توان با پیگیری کد به دست آورد. هر رنگی که توسط پنتون معرفی می‌شود، در چرخه‌ی صنعت دگرگون می‌شود. با کوچک‌ترین تغییر در رنگ، کد رنگ عوض می‌شود و ماهیت آن تغییر می‌کند. به عنوان مثال، رنگ پرتقالی که در دوره‌ای ارایه شد، در نتیجه‌ی تغییرهای حاصل از چرخه‌ی صنعت، ممکن است در زمینه‌های تیره‌تر، مایل به آجری یا روشن‌تر و غیره، تحول یابد. این اتفاق به خصوص در صنعت پوشاک روی می‌دهد که دلیل آن وجود واسطه‌ها است.
سیستم تطبیق رنگ پنتون سیستمی برای تولید رنگ استاندارد است. با استفاده از این استاندارد رنگ، تولید‌کنندگان مختلف در مکان‌های مختلف می‌توانند به سیستم پنتون مراجعه کنند تا از درستی رنگ مورد استفاده‌ی خود مطمئن شوند.
پنتون به مطالعه درباره‌ی تاثیرات رنگ بر فرایندهای فکری بشر، احساسات و واکنش‌های فیزیکی می‌پردازد. همچنین امکان درک بهتر رنگ و استفاده‌ی موثرتر از آن را میسر می‌سازد.

چگونه پارچه های پنتون تولید می شوند؟

تکنسین‌های آزمایشگاه پارچه‌ی پنتون، فرمول‌ها را برای بازتولید رنگ بررسی، و پارچه را برای کتاب‌های نمونه‌ی پنتون رنگ‌آمیزی و آماده می‌کنند.

پارچه‌ی انتخابی پنتون، از جنس پنبه به خاطر مقاومت و تطبیق‌پذیری آن است. این ویژگی‌ها سبب می‌شود که به عنوان استانداردی برای رنگ در طیف گسترده‌ای از کاربردهای مواد، بیشتر پذیرفته شود. این سیستم دارای فرایند کیفیت پنج مرحله‌ای، برای اطمینان از دقت رنگ در هر مرحله از تولید و بسته‌بندی است.

منابع:
هنر طراحی لباس، آرزو اسکندری
وب سایت pantone
ترجمه و بازنویسی: روشنک قاسمی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *