اهمیت حراج لباس و بررسی

بازاریابی و فروش
امتیاز خود را ثبت کنید

دلایل و عوامل متعددی برای برپایی حراج لباس و پوشاک از جمله  جذب مشتری و بازاریابی ، تغییر دکور ، ناقصی در سایز و طرح  و .. وجود دارد . ولی رایج ترین نوع حراج لباس ،حراج فصلی است . این نوع حراج در پوشاک بیشتر از آن که برای مصرف کننده و خریدار فایده داشته باشد  برای فروشنده و عرضه کننده سودمند است . در این مطلب میخواهیم فلسفه ی ساده ای از حراج فصلی لباس و نحوه ای اصولی آن را مورد بررسی قرار دهیم .

چرا حراج لباس آخر فصل اهمیت دارد ؟

موارد زیادی وجود دارد که حراج لباس به خصوص حراج های فصلی را پر اهمیت می سازند . زمانی که پوشاک در فصل خود فروش نرود ، برای فروش مجدد آن باید ۲ یا حتی سه فصل سپری شود اما این تمامی ماجرا نیست . سرمایه ای که برای تهیه این پوشاک درگیر شده ، فضایی که در انبار اشغال گشته ، ناقصی طرح و سایز و رنگ ، از مد افتادن و موارد دیگری را نیز باید به این لیست اضافه نمود . با حراج می توان نقدینگی را افزایش داد ، انبار را برای لباس های جدید آماده و از خواب سرمایه جلوگیری کرد .

اهمیت حراج لباس

نحوه ی صحیح کاهش قیمت جهت حراج لباس

مهمترین عامل برای حراج فصلی ، جلوگیری از خواب سرمایه می باشد . این حراج در حقیقت ترفندی برای جلوگیری از ضرری بزرگ تر است پس باید روی نحوه ی کاهش قیمت ، توجه ویژه ای داشت . اگر بخواهیم با عرف بازار پیش برویم ، مقدار ۳ درصد در ماه شاخص مناسبی به نظر می رسد .

به عنوان مثال پیش بینی می شود که یک لباس زمستانی که در فصل خود فروش نرفته ، قرار است به مدت ۳ فصل در انبار بماند . ۳ فصل یعنی ۹ ماه ، و ۹ ماه یعنی ۲۷ درصد . پس این لباس به غیر از بحث اشغال انبار ، ناقصی طرح و سایز ، دموده شدن و … قرار است ۲۷ درصد قیمتش ، به صاحب کالا زیان وارد کند . در ضمن این نقدینگی زمانی که در گردش باشد ، ممکن است بیش از این درصد برای فرد سودزا باشد . پس یک ضرر ۲۵ تا ۳۰ درصدی روی قیمت اصلی ( بدون احتساب سود )  می تواند مفید باشد .

اصول حراج لباس

البته هستند کسانی که از سرمایه ی در گردش خود، سودهایی بسیار فراتر از سود عرف بازار در می آوردند که به نسبت آن سعی می کنند بهترین حراجی را برقرار سازند .

برخی نیز از عنوان حراجی فصل استفاده کرده و لباس هایی با کیفیت پایین را ( با سود عادی )به عنوان  لباس حراج خورده به دست خریدار می رسانند که این موضوع در طولانی مدت به اعتبارشان لطمه وارد کرده و از مخاطبانشان می کاهد

 

نتیجه :

حراج لباس  باعث برگشت نقدینگی ، رهایی از نواقص  طرح و سایز ، بروزبودن لباس ها و موارد بسیار دیگر خواهد شد . برای حراج باید سقف هایی را مد نظر داشت که در عین مشتری مداری ، جلوی ضرر اصلی را نیز گرفت.

 

حامد محمدیان مهر

درباره حامد محمدیان مهر

سال های زیادی در زمینه های اقتصادی صنعت نساجی و پوشاک از جمله بازرگانی مواد اولیه (نخ) ، تولید پارچه ، تولید و فروش عمده ی پوشاک مردانه و بازاریابی در این صنعت فعالیت داشته ام و همیشه سعی در آموختن و پند گرفتن از کهنه کاران و بزرگان این صنعت داشته ام . همچنین دیگر تخصص اصلی من در زمینه ی اینترنت و طراحی است و سال های زیادی را صرف فعالیت ، آنالیز و کار آموزی در زمینه ی کسب و کار های اینترنتی نموده ام و مدتی بالغ بر 2 سال است که روی برندسازی اینترنتی مشغول تحقیق و تفحس می باشم . هم اکنون مدتی است که با اندوخته های این 8 سال در زمینه ی بازار ،برندسازی و اینترنت ، فعالیت خود را در زمینه ی خدمات نوین در جهت رونق کسب و کار ها آغاز نموده ام و با اهداف و آرمان های تعریف شده ای ، سعی در ارائه ی خدمات مفید و پیوند کسب و کارها با روش های نوین دارم. آرزوی قلبیم همیشه رونق فعالیت های مد و لباس در ایران بود . دو تخصص خود در زمینه های پوشاک و وب را با هم در آمیختم تا در این راه قدمی نهاده باشم.

چرا روچی؟

از طریق روچی می توانید پارچه و ملزومات را به صورت مستقیم از کارخانه تهیه کنید.
می توانید برای الگو سازی از برترین طراحان و متخصصان بهره مند شوید و به صورت رایگان از متخصصان مشاوره بگیرید.
*هر آنچه برای تولید پوشاک نیاز دارید در اختیار شما خواهد بود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.