بازاریابی و فروش, مد و پوشاک

بازاریابی صنعت پوشاک

بازاریابی صنعت پوشاک
به این مقاله امتیاز دهید

این بار برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازاریابی صنعت پوشاک به سراغ صاحب نظر و متخصص در این حوضه رفتیم و رازهایی را که طی چندین سال تجربه به دست آمده پرده برداشتیم . مهندس هادی شریفی متخصص بازاریابی است که عمده فعالیت های وی در زمینه ی بازاریابی صنعت پوشاک است .

کمی در مورد بازاریابی صنعت پوشاک و تفاوت ها

من شروع بازاریابی را از دیدگاه مصرف کننده میبینم و سپس مشتری . ( لازم به ذکر است که میان دو مفهوم «مشتری یا Customer» و «مصرف کننده یا Consumer» تفاوت است :  مشتری فردی واسطه بین فروشنده و مصرف کننده نهایی است و حتی می‌تواند خود مصرف کننده باشد.)

اولین گام برای چیدن یک استراتژی بازاریابی صنعت پوشاک اطلاع از رفتار خرید مصرف کننده می باشد و برای شروع یک بازار یابی در این زمینه نحوه ی جمع آوری اطلاعات از تصمیمات و این رفتار ها اهمیت ویژه ای دارد . clothing marketing

تجربه ی مستقیم  ، اطلاعات تخصصی بازاریاب از وضعیت موجود ، اطلاعات حاصل شده از تزدیکان و اطرافیان یا شبکه اجتماعی و فضای مجازی از روش هایی برای حصول این اطلاعات می باشند که به نظر بنده مورد اول و سوم ، برای بازاریابی پوشاک جوابگوی مناسبی است. یعنی تجربه مستقیم و اطلاعات حاصل از اطرافیان.

 

از کجا به اطلاعاتی همچون قدرت خرید و مد بودن لباس پی ببریم؟

در هر شاخه ای از صنعت مد و لباس ، آمار ها متفاوت می باشد . اگر بخواهیم اصولی نگاه کنیم باید اطلاعات بایر از طریق تحقیقات بازاریابی استخراج گردد ولی در مبحث اجرایی ، باید منبع اصلی اطلاعات مصرف کننده را یافت و در مرحله بعد به این مکان هان ها روجوع نمود که در این بخش کانال های توزیع و فروش منابع اصلی می باشند . و گام های بعدی به مشخصات محصول از جمله برش و تن خور ، سبک طراحی ، رنگ پارچه و کیفیت دوخت.

در مورد استراتژی قیمت گذاری لباس

واقعیت امر اینست که هنوز برای استراتژی قیمت گذاری در حوضه کاری خودمان به جمع بندی کاملی نریسیدیم و در وضعیت فعلی این امر با دشواری های فراوانی روبرو می باشد ولی پیش نیاز برای این امر ، دسته بندی محصول بر اساس رده سنی و نوع مصرف و همچنین رقبا می باشد

 

 

 

 

 

 

حامد محمدیان مهر

About حامد محمدیان مهر

سال های زیادی در زمینه های اقتصادی صنعت نساجی و پوشاک از جمله بازرگانی مواد اولیه (نخ) ، تولید پارچه ، تولید و فروش عمده ی پوشاک مردانه و بازاریابی در این صنعت فعالیت داشته ام و همیشه سعی در آموختن و پند گرفتن از کهنه کاران و بزرگان این صنعت داشته ام .

همچنین دیگر تخصص اصلی من در زمینه ی اینترنت و طراحی است و سال های زیادی را صرف فعالیت ، آنالیز و کار آموزی در زمینه ی کسب و کار های اینترنتی نموده ام و مدتی بالغ بر 2 سال است که روی برندسازی اینترنتی مشغول تحقیق و تفحس می باشم .

هم اکنون مدتی است که با اندوخته های این 8 سال در زمینه ی بازار ،برندسازی و اینترنت ، فعالیت خود را در زمینه ی خدمات نوین در جهت رونق کسب و کار ها آغاز نموده ام و با اهداف و آرمان های تعریف شده ای ، سعی در ارائه ی خدمات مفید و پیوند کسب و کارها با روش های نوین دارم.
آرزوی قلبیم همیشه رونق فعالیت های مد و لباس در ایران بود . دو تخصص خود در زمینه های پوشاک و وب را با هم در آمیختم تا در این راه قدمی نهاده باشم.

23 دیدگاه در مورد “بازاریابی صنعت پوشاک

  1. محمد گفت:

    سلام خسته نباشید
    بنده به همراه مادرم که خیاط فوق العاده ماهری هست قصد راه اندازی تولیدی البسه زنانه رو داریم دو مسئله اصلی که هست اینه که ما سرمایه کافی برای کارگاه و مغازمون نداریم و بعد تجربه ای در زمینه ی فروش محصولات ندارم ،آیا وام یا روشی برای جذب سرمایه گذار هست یا شروع کار با هذینه کم هست؟ممنون میشم راهنماییم کنید
    با تشکر

    1. روچی روچی گفت:

      سلام. به زودی در این زمینه مقاله ای روی سایت قرار خواهیم داد. شاید جواب سوالتان رو بتوانید از این مقاله بگیرید.

  2. نیلوفر گفت:

    سلام من هم به تازگی در زمینه پوشاک فعالیت دارم خودم تا حدودی با تولید پوشاک اشنایی دارم.الان در زمینه فروش پوشاک فعالیت دارم این کانال تلگرام منه

    haji_arzony

    1. روچی روچی گفت:

      سلام دوست عزیز.
      بهتون تبریک میگیم. خوشحال میشیم بهمون بگید به طور تخصصی در کدام دسته بندی پوشاک فعالیت دارید؟ و همچنین ما رو از نظرات و پیشنهادات خودتون بهره مند کنید.

  3. زهرا گفت:

    سلام من ب تازگی شروع ب کار کردم میخوام مانتو های خودمو تولید کنم و بفروشم میخواستم شرایطشو بدونم ک باید چیکار کنم حتما ب مجوز احتیاج دارم؟؟؟واینکه مشکل بازار یابی دارم میشه کمکم کنید

    1. srico srico گفت:

      سلام. اگر در حد مزون کار میکنید نیاز به مجوز ندارید در صورتیکه میخواهید کار خود را گسترش بدهید نیاز به مجوز دارید. از بازاریابی آنلاین هم غافل نشوید.

  4. ابوالفضل گفت:

    با سلام و خدا قوت
    ممنون از مطالب ارزنده شما
    میخواستم بدونم در حال حاضر ورود به صنعت پوشاک صرفه اقتصادی داره.اول به صورت فروش خانگی و سایت و بعد برندسازی و تولید.

    1. روچی روچی گفت:

      سلام. با تشکر از همراهیتون . صرفه اقتصادی کار در این حوضه به خیلی چیزها وابسته هست . نمیشه کلی گفت

  5. روح الله گفت:

    با سلام
    به چند نفر خیاط ماهر جهت کار در تولیدی پوشاک نیازمندیم، خوابگاه هم داده میشود

    1. روچی روچی گفت:

      با تشکر ، لطفا اطلاعاتی برای تماس هم بذارید.

  6. بانوی وقار گفت:

    چرا کسی جواب نمیده چرا کسی راهکار نمیده
    چند روزه منتظرم

    1. روچی روچی گفت:

      سلام. سوالتون چی بوده؟

  7. banoyeveghar50 گفت:

    سلام
    ما یه تیم خیاطی هستیم میخواستم سفارش از تهران بگیریم که بدوزیم…خواستم بدونم در درجه اول درامد خوبی میشه این مزدی دوزی دوم اینکه از کجاها سفارش بگیرم که پول بهتری بدن….ما یه تیم چند نفره با انواع چرخ ها و نوار بر و…..هستیم

    1. روچی روچی گفت:

      با سلام . اگر تعاملات و ارتباطات شما قوی باشه و کیفیت کارتون هم خوب باشه . مطمئنا درآمد خوبی خواهید داشت.

  8. افشین گفت:

    سلام دوستان من چهار ساله که تو حرفه خیاطی فعالیت میکنم چند وقتیه فکر راه اندازی تولیدی پوشاک کار را دارم البته با کمک.دوستانم که سابقه ی پانزده شانزده ساله در خیاطی دارن ؟؟فقط مشکلی اصلی این وسط فروشه که متاسفانه کسی رو برای فروش کار ندارم اگه از دوستان کسی میتونه کمکم کنه ممنون میشم …
    ما درزمینه دوخت لباسهای کار و انواع لباسهای تبلیغاتی فعالیت میکنیم
    لباس کار
    دوخت و فروش انواع لباس کار
    https://telegram.me/lebashayekar
    ۰۹۳۵۷۸۱۰۵۹۳

    1. روچی روچی گفت:

      سلام. براتون آرزوی موفقیت میکنیم. اینجوری که شما گفتید تخصص لازم رو دارید که موفقیت شما رو تضمین میکنه. در زمینه فروش، فروش آنلاین رو فراموش نکنید.

  9. محمد مهدی شبانی گفت:

    با سلام من و چند خانم که همگی خیاط هستند در حال راه اندازی یک شرکت تعاونی تولید پوشاک هستیم کار های اولیه رو انجام دادیم ولی هیچ تجربه ای در راه اندازی یک کار گاه تولیدی و بازار یابی آن نداریم . از کجا باید شروع کنیم؟

    1. روچی روچی گفت:

      با سلام . میتونید از طریق مقالات مربوطه اطلاعاتی رو بدست بیارید یا در قسمت نظرات مقاله های مربوط سوال خودتون رو مطرح کنید.
      http://new.rochi.ir/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%db%8c-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b2%db%8c-%db%8c%da%a9-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af%db%8c-%d9%84%d8%a8%d8%a7%d8%b3/

  10. Behtarin گفت:

    سلام
    من به همراه مادرم که سی و چهار سال خیاط است وخودم نیز چهار سال مشغول به خیاطی هستم قصد داریم کارآگاه خیاطی کوچکی رواداره کنیم وهمه ی شرایط اعم از مکان وتجهیزات رو داریم غیراز یک مورد که ضعف شدیدی داریم
    ما کسانیرو نمیشناسیم که بتونند درفروش تولیدات خودمون کمک کنند دراصل در بازاریابی مشکل اساسی داریم به نظر شما از کجا باید شروع کنیم؟؟؟

    1. منا گفت:

      سلام ما فروشگاه بزرگ پوشاک داریم با این شماره تماس بگیرید در این خصوص صحبت کنیم ۰۹۳۹۲۶۶۵۳۳۰

      1. رضا گفت:

        سلام،دوست عزیز ما تولیدی پوشاک بچگانه داریم،تو فروش محصولات ب مشکل خوردیم،میخواستم بدونم میشه کمکم کنید،ممنون

  11. احسان گفت:

    سلام. دوست عزیز یک سوال دارم. من همسرم در طراحی مانتو مهارت داره و مدتیه که در حال بررسی راه اندازی یک فروشگاه مانتو هست که فقط مانتوهای تولیدی خودش رو به فروش برسونه. مراحل قانونیش چی هست؟ و اینکه طبق قانون چند درصد سود میشه روی محصولات تولید شده دریافت کرد؟ یادآوری میکنم که ایشون تصمیم داره فقط مانتوهای تولیدی خودش رو بفروشه. ابهام اصلی در مورد میزان سود هست که چطور و توسط چه کسی تعیین میشه؟ و آیا نوع مدل و طرح مانتو هم در تعیین قیمت بصورت قانونی لحاظ میشه؟ چون اگر بخوایم بگیم مثلا n درصد سود قانونی فروش پوشاک هست، پس فرق بین یک مانتویی که یک مدل معمولی داره با مانتویی که یک مدل خیلی شیک و همتراز اجناس ترک و اروپا داره چطور محاسبه میشه؟ فرض بر اینه که در هر دو حالت هم از پارچه مرغوب استفاده بشه. ممنون میشم راهنمایی کنید…

    1. مراحل قانونیش صنف تولید کنندگان پوشاک در شهر مربوطه و اخذ جوازه ،سود توسط خود شما تعیین میشه و در نهایت توسط مراجع نظارت میشه که زیاد برای تولید نظارت دقیقی وجود نداره. در مورد قیمت گذاری قانونی هم لباس هم به طور کلی برای فروش عمده ۷ درصد و تکی ۲۰ درصد که البته زیاد ملاک جالبی برای قیمت گذاری نیست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *