کسب و کار پوشاک, مقدمات تولید

بررسی های اولیه برای راه اندازی تولیدی پوشاک

راه اندازی تولیدی پوشاک
بررسی های اولیه برای راه اندازی تولیدی پوشاک
3.5 امتیاز از 2 رای

تولید پوشاک یکی از مشاغلی است که برای ورود به آن کمترین موانع را پیش روی خود خواهید داشت. با استفاده از یک چرخ خیاطی و دانش و مهارت متوسط، می توانید برای راه اندازی تولیدی پوشاک اقدام کنید، یک مدل ساده لباس را در نظر بگیرید و با سرمایه ای بسیار ناچیز، محصول تولید کنید و به طور مستقیم از طریق کانالی در تلگرام و ایسنتاگرام به فروش برسانید یا به صورت حرفه ای با برندهایی که لباس را به صورت برونسپاری می دوزند، همکاری کنید و حلقه ای از زنجیره تولید آن ها باشید و به صورت کارمزدی با آن ها کار کنید.

اگر تمایل به ایجاد کارخانه صنعتی کامل با استانداردهای بین المللی دارید و می خواهید همه زنجیره تولید از نخ تا فروش را در اختیار داشته باشید نیز می توانید با سرمایه گذاری چند میلیاردی به جنگ برندهای خارجی بروید و بازارسازی و اشتغالزایی کنید.

پس ورود به این صنعت به طور مستقیم به میزان سرمایه و ایده شما بستگی دارد. در مقاله حاضر می خواهیم کمی به افکار و ایده های شما برای راه اندازی تولید پوشاک جهت دهیم تا اسان تر بتوانید میزان سرمایه لازم برای راه اندازی کارگاه خود را تخمین بزنید.

سرمایه لازم برای راه اندازی تولیدی پوشاک

ورود به عرصه تولید لباس، نیاز به آمادگی برای مواجهه با سختی های بسیاری دارد. از دشواری های راه اندازی تولیدی پوشاک می توان به تهیه سرمایه اشاره کرد. معمولا بیشترین سرمایه، صرف تهیه مکانی برای تولید می شود. همچنین میزان سرمایه اولیه بستگی زیادی به گستردگی کار دارد. اگر کسی بخواهد یک تولیدی مانتوی با ۲۵ تا ۳۰ کارگر راه بیندازد، به طور میانگین باید ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه داشته باشد. اما این عدد با توجه به عوامل مهمی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم، می تواند کم یا زیاد شود.

investment

برای تخمین سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی تولیدی پوشاک ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چه چیزی را می خواهید تولید کنید؟

برای تولید محصولات مختلف، تخصص های متفاوتی مورد نیاز است. در نظر بگیرید که برای تولید کت و شلوار مردانه نیازمند دستگاه های دوخت و اتو تخصصی هستند که برای تولید تی شرت تبلیغاتی به آن ها نیازی ندارید. تهیه پارچه مورد استفاده، تجهیزات و ملزومات مختلف، نهایتا سرمایه متفاوتی را طلب می کنند. پس انتخاب محصول و طراحی آن با سرمایه مورد نیاز شما ارتباط مستقیم دارد.

  • کارگاهی که می خواهید تاسیس کنید به چه شاخه ای از پوشاک مربوط می شود؟ دوزندگی؟ تولید؟ پخش و تولید؟

این سه کارگاه از نظر کارکرد و سرمایه با یکدیگر تفاوت دارند. اگر بخواهید هم به تولید و هم‌ به پخش بپردازید، ابتدا باید از نظر فنی در تولید محصول مورد نظر خود حرفه ای باشید، توانایی طراحی و دوخت داشته باشید، در بازاریابی تخصص داشته باشید یا مغازه ای برای پخش در بازار یا مراکز فروش داشته باشید. تمامی این موارد نیاز به سرمایه زیادی دارند که با برنامه ریزی صحیح زمانی می توانید در مراحل مختلف وارد هر فعالیت شوید و از سرمایه گذاری پله ای استفاده کنید تا هم در اول کار همه سرمایه را لازم نداشته باشید و هم قدرت تقسیم نیروی کاری در زمان های مختلف را داشته باشید.

تولید پوشاک دارای مراحل مختلفی است. گاهی تولیدکنندگان پوشاک از فروشندگی آغاز می‌کنند و بعد از آن به کار تولید می‌ پردازند؛ یا وارد مرحله واردات پوشاک شده یا خود تولید می کنند. اما بهتر است تولیدکننده پوشاک با طراحی نیز آشنا باشد، بازار را خوب بشناسد و درباره نوع و قیمت پارچه ها نیز اطلاعاتی داشته باشد. در تمامی این موارد، تجربه نقش بسیار مهمی دارد.

workplace

  • حجم تولید مورد نظر شما چقدر است؟

سرمایه مورد نیاز برای شروع کار شامل هزینه اخذ مجوز، ادوات، چرخ های دوخت، میز برش، قیچی های برش، سرمایه تهیه مکان تولیدی، متریال ها و پارچه می شود که این موارد بستگی به میزان تیراژ شما دارد.

در کار تولید هر چه میزان سرمایه بیشتر باشد، بهتر است. میزان سرمایه مورد نیاز بستگی به تیراژ تولید، بازار فروش و پارچه مورد نیاز برای تولید تیراژ مورد نظر شما دارد. اما این نکته هیچگاه بازدارنده کارآفرینان نیست و افراد کارآفرین با حداقل امکانات و سرمایه دل به دریا می زنند و معمولا راه موفقیت را می یابند.

روند کار تولیدی پوشاک

اگر فعالیت های منجر به تولید در یک کارگاه تولیدی لباس را لیست کنیم به مراحل زیر می رسیم.

۱) اولین مرحله تولید، خرید و تهیه پارچه مناسب است. مهارت در خرید صحیح پارچه و انتخاب مواد اولیه اقتصادی و به صرفه از منابع مورد اطمینان اهمیت زیادی دارد. سرمایه در گردش اصلی یک تولیدی میزان پارچه انبار شده در آن تولیدی است.

۲) بعد از مرحله اول، نوبت به کار طراحان می‌رسد. دانش طراحی لباس و الگو یکی از مهارت های اجتناب ناپذیر در تولید پوشاک است. طراحان می ‌توانند به صورت کارمزد یا ماهیانه با تولیدی همکاری کنند. برخی نیز از راه دور با تولیدی‌ ها کار می‌ کنند و طرح‌ های خود را می ‌فروشند.

clothes design

۳) در این مرحله طرح های تهیه شده، نمونه‌ دوزی می ‌شوند که با توجه به امکانات دوخت هر تولیدی، تعداد خیاط ها و قابلیت های آن ها، امکان دوخت نمونه در تولیدی و صحت الگوی تهیه شده نیز بررسی می شود. میزان تولید محصول در دوخت اول با توجه به زیبایی لباس نمونه دوزی شده و کشش بازار هدف در این مرحله تعیین می شود.

۴) پس از تایید نمونه ها، کار به مرحله برش، دوخت و تولید انبوه می‌رسد. با اتمام این مراحل، محصول باید در بازار توزیع شود. برشکار و کمک ‌برشکار، خیاط و کمک‌ خیاط از حلقه های مهم زنجیره تولید پوشاک هستند. کار برشکار بسیار حساس است و معمولا در هر تولیدی یک نفر این مسئولیت را بر عهده دارد. برشکار مسئولیت عملیات برش و تبدیل پارچه ها به قطعات آماده دوخت را دارد.

برش پارچه

پس از برش و تقسیم کارها، خیاط ها وظیفه دارند که قطعات را به هم وصل کرده و لباس را تولید کنند. ارزیابی مهارتی و درآمدی یک خیاط به چند عامل بستگی دارد: سرعت، میزان تبحر و سختی کار. مدل های پوشاک با یکدیگر متفاوت هستند. گاهی نمونه کار یک مدل ساده است که در یک روز می توان میزان زیادی از آن را تولید کرد یا گاهی کار دارای پیچیدگی هایی است که تولید آن زمان بیشتری می خواهد. به دلیل مسئولیت بالا و مهارت تخصصی برشکارها، معمولا حقوق برشکارها بالاتر از بقیه افراد تولیدی لباس است. حقوق خیاط نیز معمولا به صورت کارمزدی پرداخت می‌ شود. حقوق کمک برشکارها و کمک خیاط ها نیز غالبا توسط خود خیاط ها و برشکارها تعیین می ‌شود.

workplace

دلالی، ضعف های قانون کار، مشکلات تولیدکننده ‌ها با کارگران، تولیدی‌ های بدون مجوز، کالاهای وارداتی موجود در بازار و غیره، از عمده ‌ترین مشکلات تولیدکننده ‌های پوشاک است. این مشکلات در کنار وضع بازار و فضای رقابتی تولید بر میزان سود نهایی تولیدکننده اثرگذار هستند.

اگر با وجود تمام توضیحاتی که خواندید، باز هم علاقه به جذب سرمایه و راه اندازی تولیدی پوشاک دارید، مطالب بعدی ما را که به مراحل اولیه راه اندازی تولیدی پوشاک، شامل ثبت مجوز، اصول انتخاب نام شرکت، ثبت برند و اخذ وام اختصاص دارد، دنبال کنید.

نویسندگان: شکوه علیزاده، روشنک قاسمی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *