ایده و خلاقیت, برندسازی

برندسازی در صنعت پوشاک و روش ها

برندسازی در صنعت پوشاک و روش ها
5 امتیاز از 1 رای

برندسازی مد و لباس

برندسازی لباس

برندسازی به مجموعه راه کار هایی گفته می شود که به یک برند هویت بخشیده و آن را از دیگر رقبا متمایز می سازد. این تعریف کلی از بردنسازی یا همان برندینگ می باشد .ما در اینجا سعی در ارائه راه کار هایی در خصوص تعیین هویت یک برند مد و لباس را داریم و به همین خاطر با تحلیل و بررسی برندهای موفق مد و لباس ، از نکات مثبت استفاده کرده ایم تا بتوانیم راه کار های مناسبی در جهت برندسازی موفق ارائه دهیم. قبل از ادامه خاطر نشان می کنم که یک مقاله به هیچ عنوان جای یک متخصصی که سالها در این زمینه تحصیل کرده را نخواهد گرفت .

 

 

ایجاد تمایز به سبک مد و لباس

یکی از راه کار های برندسازی ، ایجاد تمایزی منحصر بفرد (usp یا همان Unique Selling Proposition) برای یک برند است . از آنجایی که در صنعت مد و لباس اکثر وجوه تمایز قابل کپی برداری است ، این عمل کمی سخت تر می شود ولی مسلما نشدنی هم نیست. به عنوان مثال برندی در تایلند ( کتان کلوب ) تی شرت پنبه ای را تولید می کند که به هیچ عنوان آبرفت نداشته و دارای استحکام فوق العاده ایست که در عین حال عمل مرسریزه نیز روی آن انجام نمی دهد. و این خود  یک جهش بزرگ را برای این برند در پی داشت. اولین، بزرگترین ، مدرنترین و… برخی از  صفاتی هستند که برای این موضوع کاربرد دارد.

در این راستا کتابی را در روچی معرفی کرده ایم که می تواند کمک بسیاری در ایجاد و طراحی تمایزات به شما خواهد کرد . کتاب زاگ یکی از بهترین کتاب ها در زمینه ی برندسازی می باشد .( برای خواندن مطلب کتاب زاگ اینجا کلیک کنید )

برندسازی پوشاک

ایجاد یک تصویر ذهنی در برندسازی لباس

از آنجایی که ایجاد تمایزی منحصر بفرد در مد , لباس سخت تر می باشد ، می توان از جایگزین مناسبی همچون تصویر سازی ذهنی برای برندسازی لباس بهره برد. اگر دقت کرده باشید در برخی از تبلیغات بیلبوردی یا رسانه ای از جملات و محتویاتی کوتاه استفاده شده بدون آنکه نامی از برند روی آن نقش بسته باشد . مثلا برند بامیلو در تبلیغات تلویزیونی خود از همین روش استفاده کرد ، در نگاه اول شاید کار احمقانه ای به نطر برسد ، ولی همین که ذهن شما را کمی مشغول کرده برای برند یک موفقیت بزرگ است و در تبلیغات بعدی که که نام برند نمایان شود ، همانند یک میخی که با چکش به دیوار کوبیده شود این برند نیز در ذهن ها جای خود را محکم می کند. در نتیجه با به کار گیری یک ترفند مناسب می توان تصاویر ذهنی فوق العاده ای را بر اذهان مخاطبین ایجاد کرد .

 

برندسازی اینترنتی صنعت پوشاک

به گفته ال ریس ، “اینترنت رسانه ای است که بیشترین نفوذ را در زندگی ما خواهد داشت “ . پس برندسازی اینترنتی می تواند یکی از مهم ترین روش های برندسازی به شمار بیاید. همانطور که برند های بزرگ پوشاک در سرتاسر کره ی خاکی این روش را دست کم نگرفته و فعالیت های گسترده ای روی این شاخه از برندسازی دارند . ولی برندسازی اینترنتی چیست؟

برندسازی اینترنتی به معنای استفاده و بهره گیری تخصصی از بستر اینترنت درجهت ترویج برند می باشد . طراحی و بهینه سازی وبسایت در جهت استفاده از بازدیدکنندگان موتورهای جستجو ( همچون گوگل ) ، شبکه های اجتماعی ، ویدئو و رسانه های چاپی به صورت آنلاین و … از ابزارهایی هستند که که برای برندسازی اینترنتی یا آنلاین مورد استفاده قرار می گیرند .

نکته مهم : اینترنت برای برندهای صنعت لباس و نساجی به خصوص در ایران، یک موقعیت بسیار مناسب برای هویت بخشیدن به نام تجاری دردسترس قرار داده و از آنجایی که این رسانه جایگاهی ویژه در زندگی ما ایرانی ها پیدا کرده و هنوز این فضا در صنعت پوشاک ایران اشباع نگردیده ، می توان از این موقعیت به نفع خود استفاده نمود.

برندسازی اینترنتی لباس

خدمات مشتری مداری برند پوشاک

یکی از راه های برندسازی مد و لباس، ارائه خدمات مشتریست. اگر بخواهیم مثالی ساده برای این موضوع بیان کنیم ، هاکوپیان مورد مناسبی می باشد. اگر به نمایندگی های هاکوپیان مراجعه کرده باشید حتما با کارت هدیه ی هاکوپیان آشنایی دارید. کارت هدیه ای که این نمایندگی ها به مشتری اعطا می کنند نوعی تخفیف به شکل خدمات است. درصدی از مبلغی که مشتری پرداخت کرده به عنوان هدیه روی این کارت ذخیره می گردد که امکان کسر از خود جنس را به مشتری نمی دهد ولی میتوانند درخرید های بعدی از آن استفاده کنند. این دست از خدمات برای یک برند لباس نوعی برندسازی محسوب می شود و وفاداری مشتری را برای برند لباس به ارمغان می آورد.

 

استفاده از رنگ بندی برای برند پوشاک

رنگ بندی کار شده در نقش های یک برند لباس ، القای مفاهیمی از نوع کارکرد برند به مشتری است. برای هویت دادن و ایجاد یک پیش زمینه از برند لباس، رنگبندی می تواند تاثیر زیادی داشته باشد ، به عنوان مثال استفاده از ترکیب رنگ های قهوه ای ،طلایی و مشکی ، نوعی لوکس بودن را به مشتری القا می کند و در برند هایی که با رده سنی کودک تا نو جوان سرو کار دارد شاد بودن رنگ بسیار اهمیت دارد .  پس رنگ های مورد استفاده در گرافیک های یک برند بهتر است متناسب با ذات و هدفش انتخاب گردد. البته ناگفته نماند که در سلیقه ی امروزی ، سادگی و مینیمالی بسیار پرطرفدار است که این موضوع روی گرافیک و رنگبندی نیز صادق است.

 

crm و تاثیر آن روی برند لباس

اگر به تازگی به سایت های فروشگاهی سری زده باشید ، متوجه یک نوار گفتگوی آنلاین خواهید شد .crm یا همان مدیریت ارتباط با مشتری یکی از مسائل مهم در امر برند نسازی است . یک برند لباس با ایجاد شبکه مشترکین گامی موثر را در برندسازی برداشته است، این مشترکین می توانند از طریق تنها یک بار مراجعه ایجاد شوند . به عنوان مثال یک فروشگاه پوشاک می تواند زمانی که فرد خریدی را انجام داد ، شماره ی همراه مشتری و تاریخ تولدش را طی تسویه حساب از فرد دریافت کند و با یک اس ام اس تبریک تولد ، فروشگاه را در خاطر مشتری یاد آوری کند.

 

برندسازی لباس

 

 

و در پایان نکاتی که حائز اهمیت است :

۱-بسیاری از مقالات ایرانی، قیمت گذاری بالا و سود زیاد روی هر محصول را یکی از اهداف برندسازی مطرح ساخته اند که این موضوع با اهداف اصلی برندینگ سازگار نیست. درست است که هر برندی یک استراتژی قیمت گذاری دارد ولی قیمت های لوکس ، کالاهای لوکس نیز طلب می کند . از مهمترین مشخصه های برند از نظر یک مشتری ، خطرپذیری کمتر و کیفیت است .

۲- اگر هنوز برای برند خود رنگبندی انتخاب نکرده اید سایت www.colourlovers.com در این راستا کمک خوبی خواهد کرد.

۳- برند لباس باید به مشتری حس مالکیت و اعتماد بدهد

۴- کمک گرفتن از یک متخصص در این امر ، مسلما باعث پیشرفت کار خواهد شد .

 

 

 

 

حامد محمدیان مهر

About حامد محمدیان مهر

سال های زیادی در زمینه های اقتصادی صنعت نساجی و پوشاک از جمله بازرگانی مواد اولیه (نخ) ، تولید پارچه ، تولید و فروش عمده ی پوشاک مردانه و بازاریابی در این صنعت فعالیت داشته ام و همیشه سعی در آموختن و پند گرفتن از کهنه کاران و بزرگان این صنعت داشته ام . همچنین دیگر تخصص اصلی من در زمینه ی اینترنت و طراحی است و سال های زیادی را صرف فعالیت ، آنالیز و کار آموزی در زمینه ی کسب و کار های اینترنتی نموده ام و مدتی بالغ بر 2 سال است که روی برندسازی اینترنتی مشغول تحقیق و تفحس می باشم . هم اکنون مدتی است که با اندوخته های این 8 سال در زمینه ی بازار ،برندسازی و اینترنت ، فعالیت خود را در زمینه ی خدمات نوین در جهت رونق کسب و کار ها آغاز نموده ام و با اهداف و آرمان های تعریف شده ای ، سعی در ارائه ی خدمات مفید و پیوند کسب و کارها با روش های نوین دارم. آرزوی قلبیم همیشه رونق فعالیت های مد و لباس در ایران بود . دو تخصص خود در زمینه های پوشاک و وب را با هم در آمیختم تا در این راه قدمی نهاده باشم.

9 دیدگاه در مورد “برندسازی در صنعت پوشاک و روش ها

  1. افسانه سربندی گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید میخواستم در کانال تلگرام عضو شوم

    1. srico srico گفت:

      سلام.
      آیدی کانال تلگرام روچی (@officialrochi)
      آیدی کانال تلگرام خیاطی و الگوی روچی(@rochipattern)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *