دایرکتوری برند پوشاک ایرانی

برند ایرانی از نگاه مدیران

برند ایرانی از نگاه مدیران
امتیاز خود را ثبت کنید

در این مطلب سخنان گلچین شده از مصاحبه های مدیران  این عرصه را ( از ماه نامه کتاب طلایی )برای شما تهیه کرده ایم که بد نیست نگاهی به آن ها داشته باشید.

مهدی یکتا(دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک): برندستیزی به جای برندسازی!

نرخ ارز در ایران از سال 71 تا شهریور 90 در سطح پایینی بود و این موضوع، فرصت بسیار خوبی را برای واردکنندگان ایجاد کرد. یکی از پیامدهای مخرب این امر، از دست رفتن تدریجی اعتماد مردم به کالای ایرانی بود، چراکه اغلب محصولات وارداتی، هم از لحاظ کیفیت، هم از لحاظ قیمت در سطح مناسبی بودند. برای حل این مشکل یک سری از تولیدکنندگان «برندسازی» را آغاز کردند اما تا همین یکی- دو سال پیش، جریان «برندستیزی» در نهادهای دولتی، برندسازی را برای بخش خصوصی دشوار کرده بود. صنعت پوشاک ایران صنعت کوچکی است. بر اساس آمار در ایران تنها حدود 150 برند حرفه­ای داریم و هر کدام از اینها حداکثر 50 شعبه دارند که با این تعداد نمی­توان فضاهای بکر مراکز تجاری را پر کرد. برای مرتفع ساختن این مشکل، به‌جز افزایش تعداد برندها، یک راهکار مهم دیگر وجود دارد.ما هم­اکنون به واسطه کاهش واردات، یک فرصت چندساله در اختیار داریم که می­تواند فضا را برای توسعه برندها ایجاد کند. این توسعه­یافتگی باید به­گونه­ای باشد که فضاهای تجاری موجود در مراکز خرید توسط برندهای ایرانی پر شود. بخشی از این امر مربوط به خود برندها و اجرای سیاست­های برندینگ است. بخش دوم مربوط به  عوامل بیرونی است. برای مثال، آسان­سازی فروشگاه­داری توسط دولت؛ در این دو دهه، اتفاقی که در کنار افزایش واردات افتاد بالارفتن شدید قیمت سرقفلی مغازه­ها بود. طبق آمار حدود 70 درصد از هزینه­های ایجاد یک فروشگاه در تهران مربوط به هزینه­های سرقفلی و مبالغی است که نهادهای مختلف دولتی –حدود 17 نهاد- از فروشگاه می­گیرند. این افزایش هزینه­ها باعث فرار برندهای داخلی از فروشگاه­داری شده است. بحث دیگر در مورد صنعتی­شدن و ارتباط آن با حمایت­های دولتی است؛ دولت از ما هیچ حمایتی نمی­کند مگر اینکه  از حالت کارگاهی خارج شده و صنعتی شویم. برای دولت میزان اشتغالزایی و میزان ارزش ‌افزوده­ای که برای کشور ایجاد می­کنیم اهمیت دارد. تا زمانی­که این صنعت تا این حد کوچک باشد در همین وضعیت خواهیم ماند.

yekta

رحمت‌الله رحیمی (مالک مرکز خرید پوریا): انحصار حضور برندها در شمال شهر باید شکسته شود

دو موضوع در رابطه با برندها و مراکز تجاری وجود دارد.نکته اول؛ مهمترین عاملی که می­تواند برندها را به مراکز تجاری نزدیک کند افزایش ارتباط این دو طیف است. برای مثال در زمان افتتاح مراکز خرید حضور مدیران برندها در افتتاحیه می­تواند بسیار موثر باشد. این دو طیف می توانند با همفکری هم به نتیجه برد-برد برسند.

نکته دوم؛مربوط به «شمالی و جنوبی» شدن برندهاست. هم­اکنون برندهای مطرح، در مراکز خرید و بازارهای جنوب شهر هیچ فروشگاه و شعبه­ای ندارند، در صورتی­که بسیاری از جوانان جنوب شهر برای خریدهای‌شان به شمال شهر مراجعه می­کنند. باید برندها وارد بازارهای جنوبی شده و این ظرفیت را فعال کنند. زمانی­که یک مرکز خرید مدرن و مجهز در جنوب­شهر ساخته می­شود، اما هیچ برندی حاضر به ایجاد شعبه در آن مرکز نیست، چگونه می­توان به موفقیت آن مرکز امیدوار بود؟ ضمنا گسترش شعبات یک برند در تمام نقاط شهر به هویت آن یک وجهه عمومی و اجتماعی­تر می­دهد. برندها باید از این تمرکزگرایی درآیند و در تمام نقاط شهر تکثیر شوند. تحقق این امر با اندکی تدبیر و ریسک‌پذیری دشوار نخواهد بود.

rahimi

رضا فرشته­ خو (مدیرعامل‌شرکت گدارتوسعه): دنیا،دنیای برندهاست!

بحث من راجع به معضل «عدم هویت برند مستقل» در ایران است. از دو دهه قبل در دنیا موضوع هویت برندها از هویت محصولات اهمیت بیشتری یافته است. طبیعتا محصول باید در درجه اول قرار بگیرد اما محصول در تجارت نوین، بخشی از هویت برند است. متاسفانه در این بخش، برندهای ایرانی ضعف دارند. یکی از وجوه ایجاد هویت مستقل برند، برقراری فروشگاه­های زنجیره­ای با ساختار واحد و سیاست­های موازی است. دنیا دنیای برندهاست و ما باید به این سمت حرکت کنیم. مخاطب امروز در پیچیدگی­های بازارهای مدرن محصول را نه به خاطر کیفیت، بلکه بر اساس هویت برند انتخاب می­کند. فضاهای تجاری برندها لزوما نباید شیک باشند، اما باید دکوراسیون و طراحی­ یکسانی داشته باشند. این یکی از جنبه­هایی است که به یک برند، هویت مستقل می­بخشد.

موضوع دیگر در مورد طراحی و معماری داخلی است. معماری داخلی یک مرکز تجاری باید به‌گونه­ای باشد که برندهای مختلف بتوانند فضای موردنیاز خود را داشته باشند و دکوراسیون موردنظر خود را پیاده کنند. برندها باید در فضاهای مناسب با ویترین­های مناسب قرار بگیرند.

نکته دیگر در مورد مراکز خریدی است که سابقا معتبر و مهم بودند، اما امروز فرسوده و کم­اهمیت شده­اند. نگهداری و بازسازی مراکز تجاری به موازات زمان و در تطابق با فرهنگ جامعه موضوعی است که امروزه در تمام دنیا پیاده می­شود. نکته بعدی بحث «خاک­خوری» برخی مراکز تجاری در زمان بهره­برداری است؛ کاهش خاک­خوری با مدیریت بهره­برداری صحیح امکان­پذیر است. گروهی از برندها که اغلب فروش فصلی دارند علاقه­مندند با کمترین خاک­خوری، وارد بازارهای جدید شوند و گروهی دیگر از برندها خودشان جریان­سازند و می­توانند خاک­خوری یک مجتمع را کاهش دهند، بنابراین مدیران مراکز تجاری باید به دنبال این دست برندها باشند.

fereshtekho

مهدی یوسفی­ فر (مدیرعامل پوشاک نوین‌چرم): بازار ما نیازمند یک «حماسه فروش» است

تا همین چند سال پیش صاحبان کسب­وکار معتقد بودند فروشگاهشان باید در جایی باشد که از صنف آنان فروشگاه دیگری وجود نداشته و به نوعی منطقه را در اختیار داشته باشند. اما امروزه این عقیده جوابگو نیست؛ تجربه ثابت کرده تمرکزگرایی فروشگاه­های صنوف در یک مکان، سودآوری فزاینده­تری برای برندها دارد. شکل‌گیری مراکز تجاری و مجتمع­های چندوجهی فرصتی است تا برندهای ایرانی با ورود به این مراکز، سیستم خود را به­روزتر و جایگاه خود را ارتقا بخشند. ما اکنون نیاز به یک «حماسه فروش» داریم و رخ دادن چنین حماسه­ای در گرو ایجاد مکان و فضاهای تجاری مدرن، دکوراسیون مدرن، تبلیغات مدرن و مدیریت مدرن است. باید تبدیل به یک برند حقیقی شد تا حماسه فروش را خلق کرد وگرنه در حماسه تولید، شما اگر بهترین کالا را هم تولید کنید، اما نتوانید آن را به فروش برسانید حماسه­ای رخ نداده است. اعتقاد من این است که در چند سال آینده، شکل مطلوب بازارسازی برندها، در ایجاد یا انتقال فروشگاه­هایشان به مراکز و مجموعه­های تجاری خواهد بود.

yosefifarmanian

امیر فرمانیان(مدیرعامل پوشاک تن­ریس): اعتبار یک مرکز تجاری به ارزش برندهای حاضر در مرکز بستگی دارد

امروزه مراکز تجاری بسیار بزرگ­تر از سابق ساخته می­شوند،‌بنابراین برای دستیابی به اهداف رشدگرایانه، اقدامات تخصصی­تری نیاز است. یکی از این اقدامات، جذب برندهای برتر داخلی در مجموعه­های تجاری است. هم­اکنون در بازار ایران امکان رقابت برندهای پوشاک داخلی با برندهای خارجی فراهم شده و ما آماده­ایم بسیاری از بخش­های بازار پوشاک ایران را از خارجی­ها پس بگیریم. یکی از این بخش­ها مراکز تجاری هستند و برای این جایگزینی، مستلزم یک نگاه جدید از سوی مدیران مراکز تجاری هستیم. موضوع اصلی در این مورد، ارزش مراکز تجاری و ارتباط این ارزش با برندهاست. در تمام دنیا اعتبار مراکز تجاری نه به فروشگاه­های هایپراستار است نه به رستوران­ها، بلکه به ارزش برندهایی است که در یک مجموعه وجود دارد. این درحالی ­است که در کشور ما عکس این موضوع صادق است. تعامل میان مراکز تجاری و برندهای داخلی باید تا حدی افزایش یابد که سازندگان مراکز تجاری قبل از افتتاح مجموعه خود، تعدادی برند آماده را به عنوان عضو ثابت مراکز تجاری در اختیار داشته باشند.

حامد محمدیان مهر

About حامد محمدیان مهر

سال های زیادی در زمینه های اقتصادی صنعت نساجی و پوشاک از جمله بازرگانی مواد اولیه (نخ) ، تولید پارچه ، تولید و فروش عمده ی پوشاک مردانه و بازاریابی در این صنعت فعالیت داشته ام و همیشه سعی در آموختن و پند گرفتن از کهنه کاران و بزرگان این صنعت داشته ام .

همچنین دیگر تخصص اصلی من در زمینه ی اینترنت و طراحی است و سال های زیادی را صرف فعالیت ، آنالیز و کار آموزی در زمینه ی کسب و کار های اینترنتی نموده ام و مدتی بالغ بر 2 سال است که روی برندسازی اینترنتی مشغول تحقیق و تفحس می باشم .

هم اکنون مدتی است که با اندوخته های این 8 سال در زمینه ی بازار ،برندسازی و اینترنت ، فعالیت خود را در زمینه ی خدمات نوین در جهت رونق کسب و کار ها آغاز نموده ام و با اهداف و آرمان های تعریف شده ای ، سعی در ارائه ی خدمات مفید و پیوند کسب و کارها با روش های نوین دارم.
آرزوی قلبیم همیشه رونق فعالیت های مد و لباس در ایران بود . دو تخصص خود در زمینه های پوشاک و وب را با هم در آمیختم تا در این راه قدمی نهاده باشم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *