برندسازی, کارآفرینی در پوشاک

برند یا غیر برند، خارجی یا داخلی؟

برند یا غیر برند، خارجی یا داخلی؟
به این مقاله امتیاز دهید

بسیاری بر این عقیده اند که برند ، دارای کیفیتی بیشتر از غیر برند می باشد . یا غیر برند های خارجی از تولیدات داخلی بهتر هستند. آیا این موضوع صحت دارد؟

فردی می تواند به این سوال پاسخ دهد که هم تجربه در تولید داشته باشد و هم تجربه در واردات و اینکه در علوم این رشته هم دستی داشته باشد. خوشبختانه ما این فرد را پیدا کردیم و طبق گفته های او این مطلب را برایتان نوشتیم.

بررسی برند های خارجی

لازم است توضیح داده شود که منظور از برند، برندهای معروف خارجی است . و غیر برند بدین معنا نیست که برندی خاص برای خود ندارند.

چیزی که مسلم است ، یک برند با تلاش بر روی کیفیت و تبلیغات توانسته جای خود را میان مردم باز کند . ولی با این حال نمی توان گفت که حتما برند  بهتر است. بسیاری از کالاها دارای کیفیتی بهتر از برندهای موجود می باشند. ولی به علت نداشتن تبلیغات بسیار گسترده ، نتوانسته اند خود را مانند برندها معروف کنند.

بهتر بودن برند یا غیر برند، می تواند چند آیتم داشته باشد. کیفیت، قیمت و زیبایی از مهمترین آن ها است.  از لحاظ قیمت می توان گفت برندهای خارجی در ایران معمولا نسبت به کیفیت خود ، قیمت قابل قبولی ندارند. به غیر از تعدادی که معمولا کالاهای نمایندگی ها از چین تامین می گردد. از لحاظ کیفیت برندها معمولا نمی توانند کالاهای بی کیفیت را عرضه کنند ، این امر باعث می شود خریدار از خرید خود مطمئن باشد. ولی برای خرید غیر برند ها احتیاج به دقت بیشتری است. زیرا بسیاری از آنها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند ولی بسیاری دیگر هم دارای کیفیتی مانند و یا بهتر از برند ها هست.

تولیدات داخل یا کالاهای خارجی؟

کالاهای خارجی در بازار به دو دسته تقسیم می گردند . یا قاچاق هستند یا واردات قانونی داشته اند. اگر واردات قانونی داشته باشند ، به دلیل تعرفه ی بالای پوشاک ، قیمت هایشان نسبت به کیفیتشان  بیشتر از تولیدات داخل می شود. ولی اگر قاچاق یا چمدانی باشند  بحثش متفاوت است که البته این دسته هم به دلیل بالا بودن هزینه حمل ، قیمت خیلی پایینی ندارند مگر اینکه کیفیتشان هم به نسبت پایین باشد. امروزه ،تولیدی های داخلی به دلیل رقابتی شدن بازار، کالاهای با کیفیت و با قیمتی مناسب تولید می کنند و می توان اطمینان بیشتری به کالاهایشان داشت. اما کالاهای خارجی قابل اطمینان نیستند. ممکن است بسیاری از آنها دارای کیفیت و قیمت خوبی هم باشند. ولی تشخیص آن کار سختی است.

دلایلی که می توان گفت تولیدات داخل بهتر از وارداتی ها است به این شرح است: قیمت مناسب تر ، کیفیت قابل اطمینان، کمک به رشد اقتصادی .

شاید بسیاری از اجناس خارجی دارای قیمت پایینی باشند ولی به نسبت پایین بودن قیمتشان ، کیفیتشان هم پایین تر است. در کل وقتی جمع بندی نهایی را مورد بازبینی قرار می دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که تولیدات داخلی پوشاک، کیس مناسب تری برای خرید می باشند.

چگونه تفاوت کالاهای وارداتی را از تولیدات داخل متوجه شویم؟

متأسفانه از زمانی که کالاهای وارداتی جلب نظر کرد ، تولید کننده ها روی کالاهایشان نشانی از ایرانی بودن جنس نمی گذارند تا دست فروشنده در خارجی جلوه دادن این کالاها باز باشد. تنها راه برای تشخیص ، حرف فروشنده ها و اماکن خرید  می باشند . مکان های زیادی هستند که کالاهای داخلی می فروشند ، مانند نمایندگی های برند های ایرانی ، فروشگاه های زنجیره ای و بسیاری از فروشگاه هایی که اولویت آنها فروش کالاهای داخلی است. معمولا کالاهای این فروشگاه ها ، از کیفیت بالایی هم برخوردار است.

بررسی برندهای  ایرانی:

برندهای  ایرانی ، نظیر برندهای خارجی ، نمی توانند  کالاهای غیر مرغوب ارائه کنند . این نوع برندها از لحاظ قیمتی به دو دسته لوکس و غیر لوکس تقسیم می گردند.  برند های لوکس ، معمولا کیفیت های بالا را در نظر می گیرند ولی قیمت های بالاتری را هم روی کالاهای خود می گذارند. البته بسیاری از آنها قیمت های محصولاتشان غیر منصفانه است. این نوع برندها ، دارای مشتری های خاص خود می باشد.

برندهای غیر لوکس معمولا برای تمامی اغشار مناسب است. این برندها به نسبت کیفیتشان قیمت گذاری می کنند و سعی می کنند با سود منصفانه ، برند خود را معروف سازند.

کالاهای غیر برند ایرانی چیست؟

بسیاری از تولید کنندگان ، کالاهای خود را با برندهای متفاوتی که روی آنها مالکیت ندارند تولید می کنند که معمولا از برندهای معروف خارجی که مارک آنها در بازار موجود باشد‌ استفاده می کنند. این نوع تولیدات دارای آینده ی روشنی نیست .

دلیل پر طرفدار دار بودن برند های خارجی!

پر طرفدار بودن برند های خارجی ، جنبه ی تجمل گرایی دارد. البته در مورد تمامی آنها صدق نمی کند. تعدادی از برندها کالاهایی تولید می کنند که در جای دیگری نمونه ی آن را نمی توان یافت.

 

 

 

 

 

 

حامد محمدیان مهر

About حامد محمدیان مهر

سال های زیادی در زمینه های اقتصادی صنعت نساجی و پوشاک از جمله بازرگانی مواد اولیه (نخ) ، تولید پارچه ، تولید و فروش عمده ی پوشاک مردانه و بازاریابی در این صنعت فعالیت داشته ام و همیشه سعی در آموختن و پند گرفتن از کهنه کاران و بزرگان این صنعت داشته ام .

همچنین دیگر تخصص اصلی من در زمینه ی اینترنت و طراحی است و سال های زیادی را صرف فعالیت ، آنالیز و کار آموزی در زمینه ی کسب و کار های اینترنتی نموده ام و مدتی بالغ بر 2 سال است که روی برندسازی اینترنتی مشغول تحقیق و تفحس می باشم .

هم اکنون مدتی است که با اندوخته های این 8 سال در زمینه ی بازار ،برندسازی و اینترنت ، فعالیت خود را در زمینه ی خدمات نوین در جهت رونق کسب و کار ها آغاز نموده ام و با اهداف و آرمان های تعریف شده ای ، سعی در ارائه ی خدمات مفید و پیوند کسب و کارها با روش های نوین دارم.
آرزوی قلبیم همیشه رونق فعالیت های مد و لباس در ایران بود . دو تخصص خود در زمینه های پوشاک و وب را با هم در آمیختم تا در این راه قدمی نهاده باشم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *