مد و پوشاک

تاریخچه مد

تاریخچه مد
امتیاز خود را ثبت کنید

ﻣُﺪ ﻭﺍﮊﻩ‌ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﯾﺸﻪ ﻻﺗﯿﻦ Modus ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺭﻭﺵ ﻭ ﻃﺮﯾﻘﻪ‌ﺍﯼ ﻣﻮﻗﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺫﻭﻕ ﻭ ﺳﻠﯿﻘﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺳﺒﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻫﻞ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ‏ﺭﻭﺩ.
ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺟﺎﻣﻌﻪ‌ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ ﻧﯿﺰ ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﮔﺌﻮﺭﮒ ﺯﯾﻤﻞ, ﺟﺎﻣﻌﻪ‌ﺷﻨﺎﺱ ﺁﻟﻤﺎﻧﯽ ﻭ ﻧﻈﺮﯾﻪ‌ﭘﺮﺩﺍﺯ ﻣﺪ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﺪ, ﻣﺪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻏﯿﺮﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺟﻨﺒﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮐﻪ ﺍﺯ ﯾﮏ ﻧﻘﺶ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻭ ﭘﺎﯾﻪ‌ﺍﯼ ﺩﺭ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ‌ﻫﺎ ﻧﺎﺷﯽ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﺑﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺯﯾﻤﻞ, ﻣﺪ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺗﻤﺎﯾﺰ ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ ﺍﺳﺖ.
ﺍﺯ ﯾﮏ ﺳﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺭﺍﻫﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻣﻨﺰﻟﺘﺸﺎﻥ ﻣﯽ‌ﮔﺸﺎﯾﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻓﺮﺻﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻤﺎﯾﺰ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﺑﺎﻻ ﺍﺯ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ. ﺍﺯ ﺟﻨﺒﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ‌ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ ﻧﯿﺰ ﻣﺪ ﺗﻌﺎﺭﯾﻒ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺟﺎﯼ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺍﺯ ﻣﻨﻈﺮ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ‌ﺷﻨﺎﺳﯽ, ﺗﺎﺭﯾﺦ ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﻣﺪ ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻠﻘﺖ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﻭﯼ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﺮﻣﯽ‌ﮔﺮﺩﺩ, ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺻﺎﻟﺘﺎ ﮐﺎﺷﻒ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﯾﺪ ﺧﻮﺩ ﺯﺷﺖ ﯾﺎ ﻧﺎﺯﯾﺒﺎ ﺑﺒﯿﻨﺪ, ﮐﻨﺎﺭ ﻣﯽ‌ﮔﺬﺍﺭﺩ.
ﮔﺮﭼﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﺩﻗﯿﻘﯽ ﺍﺯ ﻧﺤﻮﻩ ﺯﻧﺪﮔﯽ, ﺧﻮﺭﺍﮎ ﻭ ﭘﻮﺷﺎﮎ ﺍﻧﺴﺎﻥ‌ﻫﺎﯼ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻧﯿﺴﺖ ﻭﻟﯽ ﺑﻪ ﺟﺮﺃﺕ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ, ﺍﻧﺴﺎﻥ‌ﻫﺎﯼ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺪ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩﻧﺪ.
ﺟﺎﻣﭙﯿﺮﻭ ﺭﻭﺳﻠﯽ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻟﻪ‌ﺍﯼ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﺗﺎﺭﯾﺨﭽﻪ ﻟﺒﺎﺱ, ﺗﺎﺭﯾﺦ ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﻣﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺼﺮ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ ﻭ ﻣﯽ‌ﻧﻮﯾﺴﺪ: «ﻣﺼﺮﯾﺎﻥ, ﻣﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮏ ﻧﻮﻉ ﻣﺪﻝ ﻣﻮ ﯾﺎ ﭘﻮﺷﺶ ﮐﻪ ﻋﺪﻩ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ (ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻌﻨﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺩﺭ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﺪ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ‌ﺭﻭﺩ) ﻧﻤﯽ‌ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻣﺪ ﺭﺍ ﺍﺑﺰﺍﺭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻗﻠﻤﺪﺍﺩ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩﻧﺪ. ﻓﻘﯿﺮ ﻭ ﻏﻨﯽ, ﺗﺎﺟﺮ ﻭ ﺭﻋﯿﺖ ﺍﺯ ﻧﻮﻉ ﭘﻮﺷﺸﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺗﻦ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ, ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﺪﻧﺪ.»
ﺭﻭﻣﯿﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻓﺮﺍﻋﻨﻪ ﺑﻪ ﻟﺒﺎﺱ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻭﺳﯿﻠﻪ‌ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻤﺎﯾﺰ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻣﯽ‌ﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺎﺩﯼ ﺩﺍﻭﻭﺩﯼ, ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮ ﻭ ﻃﺮﺍﺡ, ﺗﺎﺭﯾﺨﭽﻪ ﻣﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﻩ ﻗﺎﺟﺎﺭ ﺑﺮﻣﯽ‌ﮔﺮﺩﺩ ﮐﻪ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﻔﺮﻫﺎﯼ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺑﻪ ﻓﺮﻧﮕﺴﺘﺎﻥ ﺑﻮﯾﮋﻩ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ, ﻣﺪﻫﺎﯼ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻣﯽ‌ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﮐﻼﻩ ﻓﺮﻧﮕﯽ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎﺭﺯﯼ ﺍﺯ ﻣﺪﻫﺎﯼ ﻭﺍﺭﺩﺍﺗﯽ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
ﺑﺎ ﺳﻠﻄﻪ ﺭﺿﺎﺧﺎﻥ, ﺗﺠﺪﺩ ﻭ ﻣﺪﮔﺮﺍﯾﯽ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﻋﺎﺩﯼ ﻫﻢ ﺭﺍﻩ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﻐﺎﺯﻩ‌ﻫﺎﯼ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﻭ ﺷﮑﻞ‌ﮔﯿﺮﯼ ﻃﺒﻘﻪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﺤﺚ ﻣﺪ ﺩﺍﻍ‌ﺗﺮ ﺷﺪ. ﻫﯿﭙﯽ‌ﮔﺮﯼ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻣﺪﯼ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﻏﺮﺏ ﺍﻗﺘﺒﺎﺱ ﮐﺮﺩﻧﺪ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺪ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻏﺮﺑﯽ ﻧﯿﺰ ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﻗﺪﻣﺘﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺳﺮﺁﻏﺎﺯ ﺁﻥ ﺑﻪ ۱۹۶۰ ﺑﺮﻣﯽ‌ﮔﺮﺩﺩ. ﺍﺯ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﮔﺮﻭﻩ‌ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺷﮑﻞ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﻭ ﺍﯾﺪﻩ‌ﻫﺎﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺑﯿﺘﻞ‌ﻫﺎ, ﻫﯿﭙﯽ‌ﻫﺎ ﻭ ﭘﺎﻧﮏ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺯ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ, ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺍﯾﺪﻩ‌ﻫﺎ ﻭ ﺍﻓﮑﺎﺭﯼ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﻣﺤﺪﻭﺩﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﺯ ﺳﺮ ﺭﺍﻫﺸﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺍﯾﻦ ﻃﺮﺯ ﻓﮑﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﻫﺮﺝ ﻭ ﻣﺮﺝ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽ‌ﺷﺪ, ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭﯼ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩﻧﺪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﮐﻨﺎﺭ ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ.
ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﮔﺮﺍﯾﯽ ﺍﺯ ﺟﻨﺒﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ, ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺩﯾﺪﮔﺎﻩ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﺑﯿﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺗﻤﺪﻥ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺑﺎﻻ ﻣﯽ‌ﺩﺍﻧﻨﺪ. ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﻧﯿﺰ ﺑﺸﺪﺕ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻣﺨﺎﻟﻔﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻮﻋﯽ ﺧﻮﺩﺑﺎﺧﺘﮕﯽ ﻭ ﺑﯽ‌ﻫﻮﯾﺘﯽ ﻣﯽ‌ﺩﺍﻧﻨﺪ.

حامد محمدیان مهر

About حامد محمدیان مهر

سال های زیادی در زمینه های اقتصادی صنعت نساجی و پوشاک از جمله بازرگانی مواد اولیه (نخ) ، تولید پارچه ، تولید و فروش عمده ی پوشاک مردانه و بازاریابی در این صنعت فعالیت داشته ام و همیشه سعی در آموختن و پند گرفتن از کهنه کاران و بزرگان این صنعت داشته ام .

همچنین دیگر تخصص اصلی من در زمینه ی اینترنت و طراحی است و سال های زیادی را صرف فعالیت ، آنالیز و کار آموزی در زمینه ی کسب و کار های اینترنتی نموده ام و مدتی بالغ بر 2 سال است که روی برندسازی اینترنتی مشغول تحقیق و تفحس می باشم .

هم اکنون مدتی است که با اندوخته های این 8 سال در زمینه ی بازار ،برندسازی و اینترنت ، فعالیت خود را در زمینه ی خدمات نوین در جهت رونق کسب و کار ها آغاز نموده ام و با اهداف و آرمان های تعریف شده ای ، سعی در ارائه ی خدمات مفید و پیوند کسب و کارها با روش های نوین دارم.
آرزوی قلبیم همیشه رونق فعالیت های مد و لباس در ایران بود . دو تخصص خود در زمینه های پوشاک و وب را با هم در آمیختم تا در این راه قدمی نهاده باشم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *