بازاریابی و فروش, راه حل های تولید, کارآفرینی در پوشاک

لباس هایی که از مد نمی افتند (جهت تولید و فروش )

لباس هایی که از مد نمی افتند (جهت تولید و فروش )
5 امتیاز از 1 رای

تولید و فروش لباس بورسی

یکی از پیچیدگی های عمده در  تولید یا فروش لباس ، مسئله مد روز است . یک تولیدی یا فروشنده قبل از فصل ، باید به فکر تولید یا تامین پوشاک باشد و این مسئله در تولیدی های لباس پر رنگ تر می باشد. یک تولید کننده برای تولیدات خود باید پیش بینی کند که چه لباس هایی در فصل پیش رویش ، مد می شود و دارای فروش بیشتری است . به غیر از آن لباس هایی که در فصل خود به صورت کامل فروش نمی رود یا باید به حراج گذاشته شده یا تا سال آینده انبار گردند که در اینصورت معلوم نیست که باز هم همان مدل ها روی بورس باشد. ولی لباس بورسی چطور؟

البته به جز بحث مد روز ، سلیقه نیز در روند تولید و فروش لباس دارای اهمیت ویژه ای می باشد. ممکن است یک لباس از مد پیروی نکند ولی به دلیل سلیقه ای که در آن به کار گرفته شده ، دارای طرفداران زیادی باشد.

اما یکی از راه های مقابله با این معضلات ، تولید لباس هایی است که مدت طولانی تری زمان میبرد تا دموده شوند یا اینکه طبق تجربه همیشه روی بورس باقی می مانند. رنگ و مدل دو عاملی هستند که به روز بودن لباس را معین می کنند پس در اینجا این دو عامل جهت این نوع لباس ها بررسی می کنیم و مثال هایی را قرار خواهیم داد.

سادگی لباس ها

طبق تجربه ،لباس هایی که دارای مدل دوخت و پارچه ی ساده تری می باشند و از افکت های کمتری در تولیدشان استفاده شده ، از لحاظ به روز بودن لباس دچار چالش کمتری هستند . اکثرا در هر دوره از مد ، طرح پارچه و مدل دوخت دستخوش تغییر می گردند و لباس های پایه و ساده تر سیر یکنواخت تری در فروششان دارند. گاهاً به این دسته از لباس ها ، پوشاک بورسی هم می گویند.

 

چند مثال لباس بورسی در پوشاک مردانه:

تی شرت پولو ( polo shirt ) و یقه هفت

تی شرت های پولو ، به تی شرت های یقه داری می گویند که معمولا ۲ یا ۳ دکمه روی قابکشان دارند. و در تولید آنها بیشتر از پارچه های جودون استفاده می شود. این لباس ها مدت های طولانی روی بورس بوده اند برند های معروفی همچون لاگست ، ابرکرومبی و رالف اند رولن همیشه این مدل را در محصولاتشان گنجاده و عرضه می کنند. اما باید در نظر گرفت که برای تولید این نوع تی شرت ، رقیب زیادی وجود دارد .

تی شرت های یقه هفت نیز نوعی از تی شرت هایست که مدت های طولانی از دموده شدن جان سالم بدر برده و برندهای زیادی روی آن مانور می دهند ولی در تولید آنها اکثرا از پارچه های یک رو استفاده می شود.

پیراهن ساده

اکثرا پیراهن ها را در تولید به دو دسته ی رسمی و اسپرت تقسیم بندی میکنند و پیراهن هایی که رسمی تر بوده و از فرم ساده تر و  کلاسیک تری برخورداند، طبق تجربه از مواردی هستند که مدت های طولانی روی بورس می باشند و در آینده نیز خواند ماند. اما توجه به رنگ و مدل یقه اهمیت زیادی برای تولید پیراهن های کلاسیک دارد.

شلوار کتان و جین ساده

طرح های ساده ی این دو مدل از شلوار نیز ،از این دست موارد می باشند . تصریح می کنم : مدل های ساده . دلیل تاکید روی ساده بودن اینست که این دو نوع ، خود دارای شاخه های زیادی هستند که طبق تجربه ، طرح های ساده ی آنها مدت های زیادی روی بورس بوده و هستند. البته ناگفته نماند که شلوار های جین پیچیدگی بیشتری نسبت به نوع کتان دارد.

 

لباس بورسی و دیگر انواع مردانه:

در پوشاک آقایان ، موارد دیگری هم هستند که انقضای طولانی تری دارند و تولیدشان در تمامی زمان ها ریسک کمتری را دارد. مثلا جلیقه ی خبرنگاری (مدتی است که مد شده ) ، کت شلوار ساده و یک رنگ ، بافت های یقه هفت ساده و مواردی از این دست که تصاویرشان را قرار داده ایم.

 

لباس های زنانه

لباس های زنانه به دلیل وسعت  مدل ها و سلیقه ی متفاوت بانوان ، شاخص و مثال های مشخصی برای روی بورس بودن ندارد و سلیقه، بیشترین تاثیر روی فروش پوشاک زنانه در ایران را دارد، البته در برخی پوشاک زنانه نیز مسئله ی سادگی طرح و دوخت ، روی بورس بودنشان تاثیر گذار است. مثلا مانتو هایی که دارای رنگ و طرح پارچه ساده تری هستند ، همیشه سیر یکنواختی را در عرضه و تقاضا دارند . تصاویر برخی از مدل های لباس زنانه را که تا کنون رایج تر بوده در گالری روچی قرار داده ایم.

 

 

رنگ ها

از نگاهی ، مساله رنگ دارای دو بعد فصلی و سالانه است. رنگ های تیره در فصول سرد  دارای کاربرد و خواهان بیشتری است و رنگ های روشن برای فصول گرم مناسب تر می باشد. ولی در بعد سالانه رنگ های مد ، این موضوع جزیی تر می شود و هر سال  رنگ های مد و پرکاربرد تحت شرایط و شاخص هایی تغییر می کنند . از جمله شاخص ها در تعیین سالانه رنگ شرکت بزرگی به نام پنتون است که طبق روال خود چندین رنگ را به عنوان رنگ های مناسب معین کرده و یکی از آنها را به عنوان رنگ سال  انتخاب می کند که البته در مساله تولید لباس ، سلیقه بیشتر از رنگ سال به کار تولید کننده می آید.

برخی رنگ ها هم هستند که کاری به فصل و مد نداشته و همیشه در تولید لباس کاربردی هستند ، سفید ، مشکی ، سرمه ای و طوسی از جمله رنگ هایی هستند که برای تولیدات لباس ، از مسئله مد زیاد پیروی نکرده و در هر فصل و سالی ، طرفداران زیادی دارد.

 

مد ، رنگ ، تولید لباس

 

حامد محمدیان مهر

About حامد محمدیان مهر

سال های زیادی در زمینه های اقتصادی صنعت نساجی و پوشاک از جمله بازرگانی مواد اولیه (نخ) ، تولید پارچه ، تولید و فروش عمده ی پوشاک مردانه و بازاریابی در این صنعت فعالیت داشته ام و همیشه سعی در آموختن و پند گرفتن از کهنه کاران و بزرگان این صنعت داشته ام . همچنین دیگر تخصص اصلی من در زمینه ی اینترنت و طراحی است و سال های زیادی را صرف فعالیت ، آنالیز و کار آموزی در زمینه ی کسب و کار های اینترنتی نموده ام و مدتی بالغ بر 2 سال است که روی برندسازی اینترنتی مشغول تحقیق و تفحس می باشم . هم اکنون مدتی است که با اندوخته های این 8 سال در زمینه ی بازار ،برندسازی و اینترنت ، فعالیت خود را در زمینه ی خدمات نوین در جهت رونق کسب و کار ها آغاز نموده ام و با اهداف و آرمان های تعریف شده ای ، سعی در ارائه ی خدمات مفید و پیوند کسب و کارها با روش های نوین دارم. آرزوی قلبیم همیشه رونق فعالیت های مد و لباس در ایران بود . دو تخصص خود در زمینه های پوشاک و وب را با هم در آمیختم تا در این راه قدمی نهاده باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.