ثبت برند
برندسازی, مقدمات تولید

ثبت برند و نحوه انجام آن

ثبت برند و نحوه انجام آن
5 امتیاز از 3 رای

در سری مطالب راه اندازی تولیدی به ترتیب به «بررسی های اولیه برای راه اندازی تولیدی پوشاک»، «ثبت شرکت تولیدی و اخذ جواز تاسیس» و «مهم ترین اصولی که برای انتخاب نام شرکت باید بدانید» پرداختیم. در ادامه قصد داریم به ثبت برند ، مزایا و نحوه انجام آن بپردازیم.

دلایل ثبت برند چیست؟

ثبت برند به منظور شخصی کردن نام و لگوی شما صورت می گیرد. با ثبت برند، نام و لگو در اختیار شما قرار می گیرد و کسی نمی تواند از نام محصول شما سوء استفاده کند. علاوه بر آن اگر کار شما به نحوی است که مجبور به بستن قرارداد با ارگانی هستید، ثبت برند ایجاد اعتبار می کند و موجودیت و هویت محصول شما را تایید می کند.

مزایای ثبت برند (علامت تجاری)

  • متمایز کردن محصولات از محصولات سایر شرکت ها و رقبا،
  • تبلیغات گسترده تر با تاثیرگذاری بیشتر،
  • اخذ موافقتنامه های اعطای نمایندگی انحصاری،
  • اخذ وام و تسهیلات بانکی،
  • جلوگیری از تقلب، جعل و سوءاستفاده.

اصول و نحوه انتخاب نام و علامت تجاری مناسب برای یک برند

انتخاب نام برند یکی از مهم ترین مراحل در خلق هویت یک برند و از مؤثرترین ابزارهای ارتباط برند با مخاطبان است. فرآیند نامگذاری برند، بر اساس تحقیقاتی که در بازار صورت می گیرد، با هدف تاثیرگذاری بر مشتریان انتخاب می شود. در ادامه به تعدادی از نکاتی که برای انتخاب نام برند و علامت تجاری مناسب باید در نظر داشته باشید، اشاره می کنیم.

  • ابتکار و خلاقیت،
  • قابلیت نگارش به سایر زبان ها،
  • بیانگر امتیازات محصول،
  • متمایز بودن،
  • قابل ثبت بودن،
  • سادگی؛ اکثر نام ­های کوتاه به راحتی به یاد آورده می ­شوند.
  • دارای مفهوم،
  • داشتن تلفظ و نگارش تا مصرف کننده برای درک و ارزیابی برند در ذهن خود، تلاش کمتری کند. همچنین ممکن است مشتری از تلفظ اشتباه نام برند بترسد.
  • اختصار،
  • علامت تجاری در عین سادگی، باید طراحی شده و دارای ظرافت باشد.
  • بهتر است از کلمات عامیانه، اشکال هندسی و اعداد در طراحی علامت تجاری استفاده نشود.
  • علامت تجاری نباید شبیه علامت تجاری برند دیگری باشد و مصرف کننده متوجه تفاوت بین دو برند نشود.
  • استفاده از حروف اختصاری برای نشان دادن نام طولانی، باید به گونه ای باشد که حروف اول کلمات ترکیب شده آن سازمان کنار هم قرار بگیرد و یک کلمه را به وجود آورد.

هویت بصری برند و نکات مربوط به انتخاب رنگ برند

المان‌های بصری یک برند، مانند رنگ، فونت، فرم و شکل، در کنار هم و به تنهایی، معنی و پیام خاصی دارند و به مخاطب ذهنیت می دهند.

داشتن نام و نشان (لوگو) مناسب، به ماندگاری در ذهن مشتریان، سرعت می بخشد. رنگ مناسب به برند جلوه می دهد و به حدی اهمیت دارد که در موارد زیادی به دیدگاه اولیه مخاطب، شکل می دهد. اگر برند شما در ذهن کسی نقش ببندد، رنگ‌ های برند نیز برای همیشه در ذهن وی خواهد ماند. به عنوان مثال با تصور کوکاکولا، رنگ قرمز و با تصور فیسبوک، رنگ آبی در ذهن شما نقش می بندد. انتخاب ترکیب رنگ مناسب، بیشتر به نوع و پیام اصلی کسب و کار بستگی دارد.

ثبت برند

تاثیر رنگ برند تحت تاثیر این سه عامل است:

  • زیبایی و هماهنگی: بسیاری از رنگ‌ ها با یکدیگر هماهنگی خوبی دارند، ولی برخی آن قدر ناهماهنگ هستند که روی مخاطب، تاثیر منفی می‌ گذارند.
  • مفهوم و پیام رنگ: هر رنگی نماد یک یا چند مفهوم است. مثلا سفید، نماد پاکی است. گاهی طیف‌ های یک رنگ، معانی متفاوتی دارند.
  • محبوبیت: معمولا کمتر کسی قهوه‌ ای را به عنوان رنگ مورد علاقه انتخاب می‌کند؛ اما برای مثال رنگ قرمز محبوب ‌تر است.

مفهوم رنگ ها

  • سفید: صلح، پاکیزگی، فضیلت.
  • سیاه: تشریفات، لوکس بودن، پنهان کاری، زرق و برق.
  • خاکستری: بی طرفی، خونسردی، سازش، بلوغ.
  • قرمز: قدرت، شور و شوق، سرعت، خشم.
  • صورتی: دوستی، پرورش، گرما، نرمی.
  • زرد: دوستانه، جوان، شاد.
  • نارنجی: انرژی، نشاط، سرگرم کنندگی.
  • آبی: آرامش، اعتماد، دانش، امنیت.
  • بنفش: اقتدار، حق امتیاز، معنویت.
  • سبز: طبیعت، رشد، رفع خستگی، تعادل.

برای ثبت برند از کجا باید شروع کرد؟

شرکت های زیادی هستند که کار ثبت برند را انجام می دهند؛ البته این کار توسط خود اشخاص نیز می تواند صورت گیرد، ولی اگر توسط شرکت ها انجام شود، بسیار راحت تر و آسان تر خواهد بود. برند، شامل مالیات و بیمه نمی شود. برای ثبت آن، ابتدا باید پروانه کسب بگیرید.

این شرکت ها با دریافت هزینه و مدارک مورد نیاز، کارهای مربوط به ثبت برند را انجام می دهند. همچنین نکات مربوط به این فرآیند توسط وکلای شرکت به این افراد ارایه می شود.

اگه نامی که برای کسب و کار خود انتخاب می کنید، فارسی و در فرهنگ دهخدا موجود باشد، این فرآیند، دشوار و هزینه بر نخواهد بود. اما اگر نام انتخابی، فارسی نباشد، معنای خاصی نداشته و در فرهنگ دهخدا موجود نباشد، باید کارت بازرگانی داشته باشید. هزینه های تهیه این کارت زیاد و پروسه آن طولانی است.

سعی کنید به طور همزمان، آرم برند خود را نیز ثبت کنید تا هزینه ها و مدت زمانی که صرف این کار می کنید، کم تر شود.

موارد لازم برای ثبت برند

  • مدارک شناسایی،
  • اجاره نامه مکان.

نحوه دسترسی به شرکت های ثبت برند

شرکت های ثبت بسیار زیاد هستند. تبلیغات آن ها را می توانید در تلویزیون، اینترنت و روی دیوار اداره های ثبت ببینید. می توانید با این شرکت ها تماس گرفته، از مشاوره آن ها استفاده کنید و در صورت تمایل با مراجعه حضوری از خدمات آن ها بهره مند شوید.

استعلام برندهای ثبت شده در ایران

امروزه به دلیل بالا بودن حجم ثبت برند در اداره مالکیت صنعتی، انتخاب برند یا علامت تجاری سخت تر شده است. قبل از ثبت علامت تجاری و ثبت برند، باید برندهای ثبت شده را استعلام کنید. با استعلام می توان متوجه شد که برند تکراری نیست. علامت مورد استفاده روی کالا باید از لحاظ شکل جدید باشد و توسط افراد دیگر مورد استفاده قرار نگرفته یا ثبت نشده باشد.

مراحل استعلام برندها

برای استعلام برندهای ثبت شده دو روش وجود دارد:

  1. مراجعه به سامانه اداره مالکیت صنعتی به آدرس iripo.ssaa.ir و مشخص کردن نام و طبقه درخواستی. با گزینه جستجو می توانید سابقه برند مورد نظر خود را استعلام کنید.
  2. مراجعه به سامانه روزنامه رسمی کشور به آدرس اینترنت  rrk.ir، بخش آگهی های قانونی. نوع آگهی خود را علامت تجاری انتخاب، و اسامی مورد نظر را برای استعلام وارد کنید. با جستجو در روزنامه ها می توانید برند خود را استعلام کنید تا تکراری نباشد.

ثبت برند

با همه این توضیحات باید گفت که برند و فرآیند برندینگ، فقط محدود به طراحی لوگو و فونت نیست. برندینگ به زبان ساده، شکل دادن ذهنیت افراد نسبت به یک برند و خاص کردن آن است تا از این طریق، افراد سراغ برندهای دیگر نروند. همه‌ عناصر بصری برند از لوگو و فونت گرفته تا کارت ویزیت و بروشور، فقط ابزارهایی برای برندینگ هستند. اگر به علاقمند به آشنایی بیشتر با مبحث برند و برندینگ هستید، مطلب بعدی ما را در این زمینه دنبال کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *