برندسازی, مد و پوشاک

رتبه اول قاچاق ، پوشاک

رتبه اول قاچاق ، پوشاک
به این مقاله امتیاز دهید

هر چند بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد از کل هزینه ناخالص خانوار تنها 4/6 درصد به پوشاک اختصاص دارد اما، این نیاز از آنجا که تنها نیاز اقتصادی نیست و ابعاد فرهنگی، اجتماعی و… نیز پیدا می‌کند، یکی از دغدغه‌های مهم شهروندان ایرانی به حساب می‌آید. در جامعه ما پوشاک با موضوعات مختلفی ارتباط پیدا می‌کند که از مهمترین آنها می‌توان به مارک‌ها و برند‌ها، مد، شوی لباس و همچنین قاچاق پوشاک که فعالان این عرصه معتقدند پوشاک ایران را زمین گیر کرده است، اشاره کرد.

خرید لباس در شهر‌های بزرگ ایران مناسک ویژه‌ای دارد و در سال‌های اخیر جایی که شهروندان برای خرید لباس انتخاب می‌کنند در بسیاری موارد نشان دهنده سرمایه اقتصادی و اجتماعی آنها یا حداقل میزان حساسیتی است که آنها نسبت به پوشش خود دارند. بررسی بازار لباس در سه شهر بزرگ ایران نشان می‌دهد تهران، اصفهان و مشهد بازار‌های لباسی برای افراد مرفه، متوسط و کم در آمد دارند. این تقسیم‌بندی البته به هیچ وجه بیانگر این نیست که همه افراد مرفه از بازار‌های لباس مرفه خرید می‌کنند یا متوسط‌ها و افرادی که درآمد پایینی دارند لزوما از مکان‌های متوسط و کم درآمد لباس می‌خرند بلکه، تقسیم بندی فوق بیشتر ناشی از قیمت لباس در این بازار‌ها است. تهرانی‌ها پاساژ‌های شمال و غرب شهر را عرضه‌کننده لباس‌هایی با قیمت بالا می‌شناسند. قیمت‌ها در مناطقی مانند خیابان ولی‌عصر(عج) متوسط است و ارزان‌ترین لباس‌ها را می‌توان در عبدل‌آباد و امامزاده حسن پیدا کرد. در اصفهان نیز مغازه‌های واقع در چهارراه نظر، لباس‌های مجلسی گران قیمت دارند حال آنکه، لباس فروشی‌های چهار باغ عباسی لبا‌س‌هایی با قیمت متوسط عرضه می‌کنند و افراد برای ارزان خریدن لباس، می‌توانند به بازار سبزه میدان بروند. برای مشهدی‌ها خرید لباس از خیابان احمدآباد برابر با پرداخت پول بیشتر است. آنها اگر بخواهند از قیمت‌های متوسط استفاده کنند باید به چهار راه آزاد شهر بروند و در صورتی که تمایل به خرید پوشاک ارزان قیمت دارند باید سی متری طلاب و بازار عباسقلی خان را انتخاب کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در دیگر شهر‌های بزرگ ایران نیز وضعیت به همین صورت است اما مهمتر از این، قیمت‌هایی است که برای لباس‌های مختلف در مناطق مختلف در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی، لباسی که در مناطق مرفه نشین عرضه می‌شود پنج تا شش برابر لباسی که در مناطق کم درآمد فروخته می‌شود قیمت دارد.

گزارشی که در ابتدای امسال منتشر شد حاکی از این است که به طور میانگین در پاساژهای شمال و غرب تهران قیمت شلوار مارک‌دار از 200 تا 400 هزار تومان، تی شرت 70 هزار تومان، مانتو 90 هزار تومان و شال و روسری حدود 30 هزار تومان است.این در حالی است که در مراکز خریدی مثل امامزاده حسن، خیابان انقلاب و میدان امام حسین(ع) برای داشتن همه این لباس‌ها مبلغ 100 هزار تومان هم کافی است. درست است که در این فروشگاه‌ها قیمت کمتری برای خرید لباس پرداخته می‌شود اما، مارک نیز از اهمیت ویژه‌ای در خرید و فروش آنها برخوردار است; به طوری که روی همه مغازه‌ها کاغذ نوشته‌هایی می‌بینی که برای تبلیغ لباس‌ها از مارک‌های معروف خارجی نام برده شده است تا بتوان مشتریان را با استناد به آنها راضی به خریدن کرد.

هر چند بازار پوشاک با تقسیم بندی انجام شده نظم قابل توجهی پیدا می‌کند اما، واقعیت این است که این بازار یکی از آشفته‌ترین بازار‌های کشور است. همانطور که عنوان شد مارک‌ها و برند‌ها، مد، شوی لباس، قاچاق پوشاک و… این بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ به طوری که می‌توان بازار پوشاک را از جمله جنجالی‌تری بازار‌های ایران در سال‌های اخیر دانست.

برند ایرانی، برند خارجی

حتی اگر تمامی افراد جامعه با مارک و برند لباس و کارکرد آن آشنا نباشند حداقل اکثر جوانان، به ویژه اگر در شهر‌های بزرگ زندگی کنند، با این موضوع آشنا هستند. جوانان ایرانی ممکن است مارک پوش باشند یا نباشند اما، به هر حال، در سال‌های اخیر بیش از پیش به مارک و برند توجه شده است. البته این به هیچ وجه امر ناپسندی نیست. ما اگر به کارکرد مارک و برند توجه کنیم می‌توانیم تمایز معناداری میان مارک پوش بودن و مد گرا بودن پیدا کنیم. مارک و برند یک لباس حکایت از منحصر به فرد بودن آن دارد. این مارک و برند است که به مشتری اطمینان می‌دهد که لباسی که می‌خواهد بخرد اصل و به تبع آن با دوام، با کیفیت و زیبا هست یا نیست؟ با این وجود، نباید از این نکته غافل شد که ما کمتر مارک و برند اسم و رسم‌دار ایرانی داریم و کیفیت لباس‌های ایرانی باعث شده است که افراد دنبال برند‌های خارجی بگردند. معروف‌ترین برند‌های لباس دنیا مربوط به ایتالیا و ترکیه است و بسیاری از لباس‌های موجود در بازار ایران، حداقل روی کاغذ، تولید این دو کشور است.

منوچهر رشید مدیر کل دفتر نظارت بر کالا‌های غیر فلزی دی ماه سال گذشته گفت: برند‌های معروف نقش رهبر را در سطوح مختلف پوشاک بازی می‌کنند و در قیمت‌گذاری نقش موثری دارند علاوه بر اینکه، روش قیمت‌گذاری در صنف پوشاک در حالت واقعی بر اساس قیمت تمام شده نیست بلکه طبق عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در مورد استقبال از مارک‌ها و برند‌های خارجی می‌گوید: مصرف‌کننده ایرانی حاضر نیست پوشاک و محصول نساجی کم دوام، گران و نازیبا را خریداری کند و به همین علت هم هست که در سال جاری واردات محصولات بی‌کیفیت چینی به ایران کم شده و بیشتر شاهد محصولات ترکی هستیم.

عفت شریعتی تصریح می‌کند: تولیدکنندگان ایرانی نیز در صورتی که می‌خواهند بازارهای داخلی را در اختیار داشته باشند و مصرف کنندگان ایرانی محصول آنها را ترجیح دهند باید بتوانند به لحاظ طرح و سلیقه و کیفیت و قیمت رضایت آنها را تامین کنند، گرچه من قبول دارم که این امر بدون در اختیار بودن سریع و آسان منابع بانکی برای آنها میسر نیست.

به گفته نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نفتی بودن دولت ایران موجب شده تا نگاه آنها به صنعت تنها به عنوان یک منبع اشتغال باشد نه منبع درآمد و همین امر موجب شده تا سهم ایران از بازارهای جهانی صادرات صنعت نساجی به یک هزارم کاهش پیدا کند.

صالحی، یک فروشنده لباس مجلسی در خیابان میرداماد تهران هم می‌گوید: لباس‌های مجلسی از کشورهای فرانسه، چین، ایتالیا، ترکیه، آلمان، اتریش، آمریکا و هند وارد می‌شوند. در این میان، لباس‌های ایتالیایی و ترک گران‌ترین این کالاها هستند.

مهمترین بحثی که در مورد عرضه لباس‌های مارک‌دار در ایران وجود دارد، اصل یا تقلبی بودن این لباس‌ها است. هر چند طرح، دوخت و کیفیت پارچه‌ای که با آن لباس دوخته می‌شود، تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده آن دارد اما، مارک و برند لباس و همچنین اینکه کدام ستاره سینما یا بازیگر فوتبال آن لباس را پوشیده است، قیمت لباس را به صورت نجومی بالا می‌برد. با این اوصاف، کسی که به هر علتی لباس مارک‌دار می‌خرد حق دارد از اصل بودن آن مطمئن شود؛ حقی که البته در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود و فروشندگان، لباس‌های معمولی را به عنوان لباس مارک‌دار به مشتری می‌دهند. بر همین اساس است که به تازگی رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان از شناسایی 35 برند در حوزه پوشاک خبر داده و گفته است: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره اماکن نیروی انتظامی کشور، کلیه برندهای فاقد اعتبار شناسایی و با آنها برخورد می‌شود.

حسن رادمهر هفتم آذر ماه خاطرنشان کرده است: تمامی برندهای معتبر با شناسنامه‌دار شدن می‌توانند مجوز ثبت نمایندگی خود را از مرکز امور اصناف و بازرگانان دریافت کنند و بدین منظور واحدهای صنفی باید مدارک، قرارداد با کمپانی صاحب برند و تعهدنامه مورد تایید آن شرکت را به مرکز امور اصناف ارائه دهند.

از طرف دیگر، طی ماه گذشته اخباری مبنی بر اجرای طرح نصب بارکد دو بعدی روی کالاها منتشر شده است.

مدیر عامل شرکت انفورماتیک راهبر در این مورد می‌گوید: مردم با در اختیار داشتن تلفن همراه دوربین‌دار و دانلود رایگان این نرم‌افزار از سایت سامانه شبکه بازرسی و نظارت مردمی می‌توانند کالاهای اصل و غیر اصل و قاچاق و رسمی را به راحتی تشخیص دهند و اگر بارکد دو بعدی از سوی آنها قابل شناسایی نبود، مراتب را به بازرسی و نظارت اصناف اطلاع دهند تا با متخلف و توزیع‌کننده کالای غیراصل برخورد شود.

محمود اعلایی ادامه می‌دهد: در این روش، خریدار می‌تواند از اصل یا فرع بودن کالاهای حساس مطلع شود. بر این اساس هم اکنون محصولات دارویی، آرایشی، بهداشتی و قطعات خودرو، مواد غذایی و حتی تولیدکنندگان پوشاک از برندهای معروف عضو سامانه هستند.

ایران بزرگترین بازار مصرف مد در خاور میانه

حامد محمدیان مهر

About حامد محمدیان مهر

سال های زیادی در زمینه های اقتصادی صنعت نساجی و پوشاک از جمله بازرگانی مواد اولیه (نخ) ، تولید پارچه ، تولید و فروش عمده ی پوشاک مردانه و بازاریابی در این صنعت فعالیت داشته ام و همیشه سعی در آموختن و پند گرفتن از کهنه کاران و بزرگان این صنعت داشته ام .

همچنین دیگر تخصص اصلی من در زمینه ی اینترنت و طراحی است و سال های زیادی را صرف فعالیت ، آنالیز و کار آموزی در زمینه ی کسب و کار های اینترنتی نموده ام و مدتی بالغ بر 2 سال است که روی برندسازی اینترنتی مشغول تحقیق و تفحس می باشم .

هم اکنون مدتی است که با اندوخته های این 8 سال در زمینه ی بازار ،برندسازی و اینترنت ، فعالیت خود را در زمینه ی خدمات نوین در جهت رونق کسب و کار ها آغاز نموده ام و با اهداف و آرمان های تعریف شده ای ، سعی در ارائه ی خدمات مفید و پیوند کسب و کارها با روش های نوین دارم.
آرزوی قلبیم همیشه رونق فعالیت های مد و لباس در ایران بود . دو تخصص خود در زمینه های پوشاک و وب را با هم در آمیختم تا در این راه قدمی نهاده باشم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *