Start typing to see posts you are looking for.

سبد خرید

بستن

بلاگ

کسب و کار پوشاک

زنگ خطر کاهش تولید پوشاک ایران

زنگ خطر کاهش تولید پوشاک ایران
امتیاز خود را ثبت کنید

سال ها پیش و در دوره یی که اقتصاد ایران در صنعت نساجی رو به افول بود، ورود تجهیزات تازه و مدرن باعث شد تا این صنعت نیم رمقی بیابد و وضع ناامید کننده را تغییر دهد و شرکت های بزرگی در صنعت چیت پدید آورد. اما این شکوفایی مقطعی به دلیل تکرار همان اشتباهات تاریخی در صنعت ایران، این روزها باز هم شرایطی را پدید آورده که به جرات می توان گفت صنعت نساجی ایران و صنعت پوشاک کشور در عرصه منطقه یی و جهان حرفی برای گفتن ندارد. مصداق این مدعا نیز میزان واردات بی رویه پوشاک از مبادی رسمی و غیررسمی است.

سقوط تولید کنندگان و ورشکستگی تولید کنندگان زنجیره یی صنعت نساجی و پوشاک کشور در حالی رخ داده است که حتی برخی از برند های معروف ایرانی اقدام به واردات پوشاک خارجی از کشورهایی چون ترکیه و ایتالیا و این روزها از چین با برند خود کرده و تولید را در سطح نازل تری دنبال می کنند. کاهش ۲۶ درصدی صادرات پوشاک خود به تنهایی گواهی است بر این مدعا که بازار داخلی تن پوش خود را به نفع تولید کنندگان خارجی و خاصه چشم بادامی ها رها کرده ایم.

هرچند هنوز صنایع نساجی از سهم ۱۹درصدی صنعت در تولید ناخالص داخلی۴ درصد را در دست خود دارند.

زنگ خطر به صدا درآمد

کاهش ۵۵ درصدی ارزش صادرات پوشاک و البسه ایرانی در سال ۸۹ و کاهش ۴۶ درصدی وزنی خود به تنهایی گویاست که رقابت در منطقه برای صادرات را باخته ایم و وضع صنایع پوشاک و البسه در حال خوبی نیست و زنگ خطر به صدا درآمده است.

در این خصوص چندی، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی، پوشاک و چرم ایران با تایید کاهش ۲۶ درصدی صادرات صنایع نساجی در سال ۸۹، سیاست های حمایت از صادرات محصولات نساجی و پوشاک را اجرا نشده و کاهش صادرات یاد شده را در ۲۰ سال گذشته بی سابقه دانست تا بگوید: پیش از این هر ساله، صادرات این محصولات ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش داشت.

در سوی دیگر ماجرا هم، بر اساس آمار گمرک، ارزش واردات پوشاک در سال ۸۷ حدود ۱۴میلیون و ۸۹۳ هزار و ۸۶۱ دلار بوده که این رقم نسبت به سال ۸۶، حدود ۴۶درصد افزایش یافته است. وزن پوشاک وارداتی در سال ۸۶ هم نسبت به سال ۸۵ حدود ۲/۷۴ درصد افزایش نشان داده بود تا مشخص شود این افزایش واردات در مقابل کاهش صادرات مکرر و مستمر بوده و بازار به صورت جدی تر در دست خارجی ها یا مارک های خارجی قرار گرفته است؛ زیرا حتی بیشتر تولیدات داخلی هم با نشان خارجی عرضه می شوند!

جعل و قاچاق؛ معضلی دنباله دار

اما این موضوع تمام ماجرای صنعت نساجی و پوشاک کشور نیست چراکه با وجود تولید باکیفیت محصولات داخلی به گواه منابع رسمی بیش از ۷۰ درصد تولیدات داخلی کشور با مارک ها و نشان های خارجی به بازار عرضه می شود و مردم هم به این تولیدات جعلی، استقبال بیشتری نسبت به کالاهای با نشان داخلی نشان می دهند.

اما با این وجود واردات بی رویه کالاهایی که درداخل مشابه کیفی آنها تولید می شود نیز خود مانعی است بزرگ برای بارور شدن صنعت پوشاک کشور، چراکه با کمبود کنترل های لازم واردات کالاهای بی کیفیت و مشابه تولید داخل به صورت قاچاق، تولید کیفی داخل را از رونق بازداشته و اجازه جولان کالاهای قاچاق و وارداتی داده شده است. این در حالی است که ارزش افزوده بالای صنعت نساجی کشور بر هیچ کارشناس و صنعتگری پوشیده نیست و اگر به مسائل حاشیه یی این صنعت که قابل حل نیز هستند رسیدگی شود، شاهد اشتغالزایی چند ۱۰برابر این صنعت و تولید بیشتر آن خواهیم بود.

فروش متری مارک!

بر اساس آمار موجود هم اکنون مصرف پارچه کشور سالی ۲/۱ میلیارد متر است و با وجود آنکه ایران یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان چادر و مانتو است در این عرصه مزیت رقابتی ندارد. اما در عرصه های دیگر که مزیت های لازم را نیز داریم نگاهی داخل محور نداریم و پول هایمان را به جیب برند ها و نشان های خارجی سوق می دهیم. چراکه تمایل عمومی بر استفاده از پوشاک با نشان خارجی است. مصداق این موضوع هم فروش متری و فله یی مارک و برندهای معروف در بازار پوشاک است که به صورت متری هزار تا دوهزار تومان فروخته می شوند تا روی پوشاک تولید داخل و حتی چینی و… درج شوند و برای متقلبان بازار پوشاک فروشی تضمینی و گران را در فروشگاه های لوکس فراهم کنند.

بسیاری از مردم هم که به دلیل شکل و روش فروش پوشاک در این فروشگاه های لوکس دقت را در مراحل بعدی قرار می دهند برای خرید عجله می کنند و اندک زمانی پس از خرید اشتباه خود را متوجه می شوند.

حامد محمدیان مهر

About حامد محمدیان مهر

سال های زیادی در زمینه های اقتصادی صنعت نساجی و پوشاک از جمله بازرگانی مواد اولیه (نخ) ، تولید پارچه ، تولید و فروش عمده ی پوشاک مردانه و بازاریابی در این صنعت فعالیت داشته ام و همیشه سعی در آموختن و پند گرفتن از کهنه کاران و بزرگان این صنعت داشته ام .

همچنین دیگر تخصص اصلی من در زمینه ی اینترنت و طراحی است و سال های زیادی را صرف فعالیت ، آنالیز و کار آموزی در زمینه ی کسب و کار های اینترنتی نموده ام و مدتی بالغ بر 2 سال است که روی برندسازی اینترنتی مشغول تحقیق و تفحس می باشم .

هم اکنون مدتی است که با اندوخته های این 8 سال در زمینه ی بازار ،برندسازی و اینترنت ، فعالیت خود را در زمینه ی خدمات نوین در جهت رونق کسب و کار ها آغاز نموده ام و با اهداف و آرمان های تعریف شده ای ، سعی در ارائه ی خدمات مفید و پیوند کسب و کارها با روش های نوین دارم.
آرزوی قلبیم همیشه رونق فعالیت های مد و لباس در ایران بود . دو تخصص خود در زمینه های پوشاک و وب را با هم در آمیختم تا در این راه قدمی نهاده باشم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *