سلبریتی‌ها و خیاطان مشهور جهانی

روچی گپ
سلبریتی‌ها و خیاطان مشهور جهانی
1 امتیاز از 1 رای

 

حتما برای شما هم پیش آمده که لباس‌های هنرمندان و افراد معروف را روی فرش قرمزها ببینید و فکر کنید «خب این را من هم می‌توانستم بدوزم.». ای روزها بیشتر از هر زمان دیگری، سادگی و دوری از لباس‌های تجملی و پر زرق و برق روی فرش قرمزها و به طور کلی در دنیای مد دیده می‌شود. لباس‌ها دیگر (جز موارد خاص) رنگ‌های تند و براق ندارند، برش‌ها ساده هستند و همه چیز در خدمت ساده‌پوشی‌ است. سادگی، نوعی وقار و زیبایی خاص هم به دنبال دارد. اما آیا واقعا دوختن این لباس‌ها به همین راحتی هستند؟

در این یادداشت با هم از جهان خیاطی می‌خوانیم، جهانی که با صنعت مد و فشن گره خورده و به سلبریتی‌های بسیار زیادی در سراسر جهان خدمت می‌کند.


تا قبل از رنسانس و در قرون پیش از وسطی، تمام مردم مشابه هم لباس می‌پوشیدند. مُد به شکل امروزی مطرح نبود و لباس‌ها مدل‌های خیلی زیادی نداشتند. بنابراین نیازی به خرید پارچه و حضور خیاط و طراح هم حس نمی‌شد. لباس مردان و زنان رداهایی بلند بود که به شکل بدن، در خانه‌ها دوخته می‌شدند. با شروع نیاز انسان به استایل‌ها، رنگ‌ها، طرح‌ها و لباس‌هایی متفاوت و منحصر به فرد، نیاز به حضور خیاطی نیز بیشتر حس شد. این، نقطه شروع صنعت مد بود. در اواخر قرن نوزدهم، افق های صنعت مد گسترده‌تر شدند. زندگی انسان رو به عصر مدرن جلو می‌رفت و حالا هرکسی می‌خواست لباس مخصوص به خودش را داشته باشد. با رسیدن به دوران طلایی سینما، ستاره‌ها و هنرمندان تبدیل به الگو شدند. زنان و مردان بسیاری دوست داشتند شبیه به آن‌ها لباس بپوشند، این موضوع تا امروز ادامه دارد. لباس‌هایی که هرروز در شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون و مجلات می‌بینیم، هرکدام داستانِ خیاطی مخصوص به خود را دارند و خیاطی خلاق و حرفه‌ای آن‌ها را دوخته. با هم با چند خیاط و خیاطیِ معروف جهانی و دیدگاه‌هایشان اشنا شویم:

 

دبی هری، راک استارِ خیاط

دبی هری را بیشتر به صدای قدرتمند و حضورش در گروه موسیقی بلاندی می‌شناسند اما دبی، خیاط خوبی هم هست و گفته که در روزهای باقی‌مانده به شروع تورهای موسیقی‌اش، دوست دارد خیاطی کند. او همیشه لباس‌هایی با رنگ‌های خاص و طرح‌های عجیب می‌پوشد که مخصوص به خودش هستند، خب دلیل این خاص بودن این است که او بیشتر این لباس‌ها را با دست‌های خودش می‌دوزد! او در یکی از مصاحبه‌هایش با مجله ال گفته “دوخت و دوز برای من خاصیت درمانی دارد. کاملا احساس پیروزی می‌کنم، گاهی یک هفته قبل از تور، روزی چندین ساعت خیاطی می‌کنم. واقعا لذت‌بخش است”.

 

اندرسون و شپرد، خیاطیِ سلطنتی

این خیاطی که در خیابان سَویل شهر لندن قرار دارد، بیش از سی سال است که برای یک مشتری خیلی خاص کت و شلوار می‌دوزد. این مرد که به دوخت و جنس لباس‌هایش خیلی اهمیت می‌‍دهد، شاهزاده چارلز، پسر ملکه الیزابت است. او در این سال‌های متمادی، هر وقت که احساس کرده کت و شلوار جدیدی نیاز دارد، پارچه سفارش می‌دهد و انتخابش را به سمع و نظر آقای هیچکاک، خیاط ارشد این خیاطی می‌رساند (در این کسب و کار بسیار رسمیِ لندنی، همه به نام “آقا” خوانده می‎شوند و روابط خیلی حرفه‌ای دارند). طبق سنت صد و شش ساله این خیاطی، مشتری‌های جدید خودشان جنس پارچه را انتخاب می‌کنند، سپس برش‌زن، جزئیات سفارش را در دفتری که اسم مشتری‌ها در آن قرار دارد می‎نویسد. در اندرسون و شپرد، رسم این است که هر مشتری، اسمش را با خط خودش در دفتر بنویسد، اسم شاهزاده اما با دستخطش نوشته نشده. پرنس چارلز با اسم مستعار “چارلز اسمیت” در این خیاطی خرید می‌کند. این خیاطی قدیمی از قرن نوزدهم، مشغول دوختن لباس برای برجسته‌ترین افراد جامعه انگلستان است.

 

کاترین سارگنت، اولین زن خیاط در خیابان سَویل

همان طور که در بالا خواندیم، خیابان سویل در مرکز لندن، جمعی از بهترین خیاطی‌‍های کشور را در خود جا داده است. خیاطی‌هایی که مشتری‌های خاص و معروف دارند. تمام مغازه‌های این خیابان، مخصوص لباس‌های مردانه هستند. غیر از یک مغازه ویژه: در شماره ۳۷ خیابان سویل، کاترین سارگنت کار می‌کند، اولین زن خیاط این خیابان.

کاترین یکی از سقف‌‍های شیشه‌ای جامعه انگلستان را شکسته و در محیطی که به شکل تاریخی و سنتی، فقط مخصوص مردان بود، فعالیت می‌کند. او خودش را پیش از زن بودن، یک خیاط می‌‎داند و سعی می‌کند ویترین محل کارش را طوری بچیند که لباس‌‌های مردانه و زنانه به میزانی مساوی در آن دیده شوند. نیازی به خرید پارچه جدا نیست. هرکسی می‌تواند با گرفتن وقت قبلی، لباس مخصوص به خودش را در مغازه کاترین سفارش دهد اما او مشتری‌های ویژه‌ای هم دارد: از خانواده سلطنتی گرفته تا ورزشکارهای معروف مثل دیوید بکهام.

قبل از سال ۲۰۰۹ که او مغازه مستقلش را در خیابان سویل باز کند، بعضی از مشتری‌ها که نگاهی سنتی داشتند، دوست نداشتند یک زن اندازه‌هایشان را بگیرد و برایشان لباس بدوزد، اما امروز خیلی از مردان جوان،  خیاطی را از او یاد می‌گیرند.

 

لودمیلا توماشوسکا، محرم راز هالیوودی‌ها

به نظر شما وقتی ستاره‌های هالیوود منتظر فرزند جدیدی هستند یا اضافه وزن پیدا کرده‌اند، یا حتی بر اثر رژیم، چند کیلویی لاغرتر شده‌اند، چه کسی قبل از همه خبردار می‌شود؟ پاپاراتزی‌ها، مجله‌هایی که شایعه چاپ می‌کنند یا برنامه‌های تلویزیونی؟

لودمیلا توماشوسکا، خیاطی که در لس‌آنجلس فعالیت می‌کند اولین کسی‌ست که تمام این خبرها را می‌فهمد. او در سال ۱۹۹۵ به لس‌آنجلس آمد تا کسب و کار خیاطی خودش را  به راه بیاندازد، او هشتصد و پنجاه دلار از یکی از اقوام برای خرید پارچه قرض، و در آپارتمان یک خوابه کوچکش شروع کرد. در ۲۰۰۱ مغازه‌اش را باز کرد و ساعت‌ها و روزهای طولانی را به کار کردن در آن گذراند، او همزمان در یک مغازه خواروبار فروشی سالاد درست می‌کرد تا پول بیشتری دربیاورد. سال ۲۰۰۲ نقطه تغییر مسیر کاری‌اش بود، در این سال او برای کریستینا آگولرا لباسی دوخت که در یکی از ویدیوهایش دیده شد و بعد از آن برای سلبریتی‌ها و شوهای تلویزیونی خیلی زیادی لباس طراحی کرد. لودمیلا می‌تواند با مهارت و توانایی خاصش، لباس‌هایی که به نظر زشت می‌رسند را به گزینه‌های مناسبی برای پوشیدن روی فرش قرمز تبدیل کند. سلنا گومز، مایلی سایرس و کیم کارداشیان سه نفر از مشتری‌های لودمیلا هستند که سال‌هاست با او کار می‌کنند.

لودمیلا می‌گوید که همه اطرافیانش به توانایی‌های او شک داشتند. این حرف‌ها او را قوی‌تر می‌کردند، او شب‌های زیادی را با پسر کوچکش در مغازه بیدار ماند و تبلیغ و برنامه تلویزیونی تماشا می‌کرد تا بفهمد ستاره‌ها چه چیزی می‌پوشند و آخرین ترندهای روز به چه سمت و سویی پیش می‌روند. از آن شب‌های طولانی خیلی گذشته و الان لودمیلا جایی ایستاده که برای مدونا لباس می‌دوزد.

چرا روچی؟

از طریق روچی می توانید پارچه و ملزومات را به صورت مستقیم از کارخانه تهیه کنید.
می توانید برای الگو سازی از برترین طراحان و متخصصان بهره مند شوید و به صورت رایگان از متخصصان مشاوره بگیرید.
*هر آنچه برای تولید پوشاک نیاز دارید در اختیار شما خواهد بود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.