شغل طراحی لباس
روچی پادکست, روچی مدیا

شغل طراحی لباس ؛ کسب و کاری جذاب و درآمدزا

شغل طراحی لباس ؛ کسب و کاری جذاب و درآمدزا
5 امتیاز از 2 رای

مصاحبه رادیو اقتصاد (برنامه رویش) با سرکار خانم شکوه السادات علیزاده مقدم، مهندس نساجی و طراح پارچه و لباس در رابطه با شغل طراحی لباس و حوزه های مربوط به آن

  • تا کنون به شغل طراحی لباس در صنعت نساجی و پوشاک فکر کرده اید؟
  • آیا طراحی لباس، خشت اول در صنعت پوشاک محسوب می شود؟
  • طراحی به عنوان قدم اول در این صنعت، آیا نقش پررنگی در رونق گرفتن آن دارد؟

اساس شغل طراحی لباس ، استعداد است یا خلاقیت و نوآوری؟

طراح لباس در درجه اول یک هنرمند خلاق و با ذوق است، ترکیب بندی خط، فرم، رنگ، پارچه ها، اکسسوری ها و اصول طراحی لباس را به خوبی می داند و در کنار همه این ها مهارت مهندسی دارد. نیاز به مهارت مهندسی در شغل طراحی لباس به این دلیل است که باید زوایا و هندسه بدن مشتریان و ریزه کاری های مهندسی دوخت را شناخت. طراح لباس باید بتواند بر اساس کاربرد نهایی لباس و با در نظر گرفتن امکاناتی که در بازار دارد، لباس را طراحی کند. علاوه بر این ها، این مهندس هنرمند باید روانشناسی و جامعه شناسی نیز بداند تا بر اساس خصوصیات جامعه، رنگ و فرم لباس را انتخاب کند، همچنین باید بازارشناس و بازاریاب باشد تا بداند چه چیزی در شرایط کنونی جامعه، جوابگوی بازار است. پس از همه این ها باید تکنیک های خیاطی و دوخت را نیز بداند. پس شغل طراحی لباس، تنها آشنایی با طراحی نیست.

شغل طراحی لباس

شغل طراحی لباس چه جایگاهی در تولید پوشاک دارد؟

ضعف طراحی بزرگ ترین مشکل کارخانه ها و کارگاه های فعال در حوزه صنعت نساجی است؛ چرا که ارتباط صحیح و سالمی بین طراحان و این صنعت وجود ندارد. طراحان روح لطیف و ذوق هنرمندانه دارند، به همین دلیل در قسمت صنعتی کردن ایده ها و طرح های خود با ضعف مواجه هستند. همچنین بازار و صنعت نیز از اهمیت جایگاه طراح لباس، غافل است. این امر باعث می شود که کالای نهایی با وجود داشتن کیفیت خوب، از لحاظ طرح و خلاقیت در حد یک کار کپی یا درجه دو باشد.

مساله دیگر نادیده گرفتن حقوق مالکیت فکری طراحان است. در ایران، مالکیت فکری ثبت نمی شود، اما مالکیت صنعتی آثاری که به تولید صنعتی می رسند، قابلیت ثبت شدن دارد. از این رو طراحان در ارایه طرح های نوین خود به بخش صنعت کمی اکراه دارند. طراحان لباس در دنیا اجازه برگزاری نمایش عمومی (Runway show) دارند، اما در ایران به علت اینکه امکان نمایش عمومی لباس های طراحی شده وجود ندارد، از این رو کپی برداری و عدم رعایت حقوق مالکیت فکری اتفاق می افتد. اگر این ایده پردازی ها در قالب صحیحی ارایه شود، در عرصه صنعت پوشاک، کارهای زیادی می توان انجام داد.

نمایش عمومی لباس

طراحان لباس، بیشتر به اجرای کارهای خصوصی می پردازند. طراحی لباس دارای دو سطح است: سطح اول به طراحی برای مشتریان اختصاصی مربوط می شود و سطح دوم، سطح صنعتی است که به طراحی لباس برای کارخانجات می پردازد. به طراحی لباس در بخش صنعتی کمتر پرداخته شده است. یکی از مناسبت هایی که از طراحان لباس در سطح اختصاصی استفاده می شود، جشنواره فجر است. همچنین می توان به طراحی لباس برای خطوط هواپیمایی، لباس های پرسنلی، فرم مدارس و یا لباس ورزشکاران اشاره کرد.

در قسمت تولید انبوه لباس، ما طراحانی را نیاز داریم که بتوانند بر اساس سلیقه غالب جامعه، بر اساس فرهنگ اسلامی – ایرانی، اندام و سلیقه ایرانی، لباس هایی را طراحی کنند تا نیاز نباشد که از بازارهای ترکیه و چین، کپی برداری کنیم.

چه مسایلی را در رابطه با شغل طراحی لباس باید مدنظر داشت؟

برای ورود به این حرفه باید بدانیم که وارد عرصه ای شده ایم که مشکلات فراوانی دارد. این حوزه نسبت به سایر صنایع، حوزه لطیف تری است. از یک سو وجهه هنرمندانه و لطیف، و از سویی وجهه صنعتی دارد. ممکن است طرحی مورد قبول واقع نشود و این امر باعث ناامیدی طراح شود. باید دانست که این اتفاق برای همه هنرمندانی که هنر کاربردی را دنبال می کنند، می افتد که با ممارست می توان در نهایت جایگاه خود را پیدا کرد.

یکی دیگر از قسمت هایی که نباید از آن غافل بود، ورود نرم افزارها و تکنولوژی به عرصه هنر است. نرم افزارهای مختلف به هنرمند کمک می کند تا در بخش طراحی لباس، دوخت و طراحی الگو بتواند کار خود را سریع تر و راحت تر به بازار عرضه کند.

نرم افزار طراحی لباس

الزامات طراح لباس شدن به صورت حرفه ای چیست؟

  • داشتن ذوق و سلیقه و نگاه متفاوت
  • آشنایی با طراحی به شیوه دستی و با نرم افزار، خیاطی، رسم الگو، دستگاه ها و ابزارها
  • اطلاعات درباره رنگ ها و ترکیب آن ها، تکنیک های مختلف چاپ، تزیینات و اکسسوری ها
  • اطلاعات در مورد انواع پارچه ها، جنس، کاربرد و همچنین میزان در دسترس بودن آن ها
  • شناخت موجودی و نیاز بازار
  • آشنایی با ویژگی های اندام و سلیقه ایرانی
  • امکان برقراری ارتباط کلامی با تولیدکننده و مصرف کننده
  • آشنایی با محدودیت های حوزه اجرا

به طور معمول در دنیا، طراحی لباس به صورت تیمی صورت می گیرد، تیمی که از طراح لباس، استایلیست، خیاط الگوساز و نمونه دوز تشکیل می شود. در کار تیمی باید با فعالیت ها، محدودیت ها و امکاناتی سایر افراد تیم آشنا بود.

دوره های مربوط به شغل طراحی لباس را کجا می توان گذراند؟

با سرچ ساده اینترنتی می توان کلاس های مربوط به این حوزه را یافت. همچنین از طریق انجمن طراحان لباس که زیر نظر خانه مد و لباس ایران اداره می شود، اطلاعات مربوط به دوره های مختلف را کسب کرد. جهاد دانشگاهی و فنی حرفه ای نیز دوره هایی را برای طراحی لباس و طراحی دوخت و الگو برگزار می کنند.

جایگاه طراحان لباس ایرانی در عرصه بین المللی چگونه است؟

طراحی لباس و مد را می توان از دو جنبه مدنظر داشت؛ فردی و ملی. در حوزه طراحی لباس به لحاظ فردی در سطح بین المللی شناخته شده هستیم اما از لحاظ ملی، امکان نمایش لباس های طراحی شده را نداریم و به همین خاطر نمی توانیم بگوییم که طراحی لباس ما در عرصه بین المللی شناخته شده است.

فارغ التحصیل طراحی لباس چگونه می تواند وارد بازار کار شود؟

در این رابطه باید دو نکته را مدنظر داشت: شناسایی فرصت های بازار و قابلیت های خود شخص به عنوان کسی که وارد بازار می شود. این شیوه که منتظر باشیم کارخانه ای ما را به عنوان طراح لباس انتخاب کند، روند رایجی در هیچ کجای دنیا نیست. فرصت های زیادی برای شغل طراحی لباس و برای طراحی دوخت و الگو وجود دارد. بسیاری از تولیدی های بزرگ علاقمند هستند که برای طراحی کلکسیون های جدید خود، طراح لباس و پارچه داشته باشند.

طراحی لباس

کسب و کارهای مربوط به طراحی لباس، شامل چه شاخه ها و حوزه هایی می شود؟

حوزه مشاغل مربوط به طراحی لباس، بسیار گسترده است به حدی که شما از هر گوشه آن مهارت کوچکی هم داشته باشید، می توانید از آن، نفع مالی کسب کنید. این حوزه را می توان به دو بخش تقسیم کرد. قسمت آموزش که به هر آنچه که در رابطه با آموزش طراحی لباس است، مربوط می شود: طراحی با مداد، ماژیک و آبرنگ، آموزش طراحی لباس، ترکیب رنگ ها، روانشناسی رنگ ها، دوخت، الگو، آموزش نرم افزارها و غیره.

حوزه بعدی، حوزه صنعت است و این که چگونه می توان از این آموزش ها استفاده کرد. به عنوان طراح لباس می توان کلکسیون های شخصی یا فصلی طراحی، و به سازمان ها و کارخانه های تولیدکننده ارایه کرد. یکی از بخش های مغفول مانده در ایران این است که صنعتگران برای تهیه نمونه های اصلی خود به خارج از کشور مراجعه می کنند. یکی از فرصت های شغلی بی نظیر در این حوزه، تاسیس دفاتر طراحی است که طراحان در کنار هم، کلکسیون کاملی را برای هر فصل ارایه کنند. این دفاتر طراحی می توانند به مد و لباس پوشیدن افراد جامعه جهت دهند. تاسیس چنین دفتری نیاز به سرمایه خاصی ندارد.

آیا می توان در کنار کار طراحی لباس، کار تولید پوشاک را نیز انجام داد؟

طراحی یک قصه است و تولید یک قصه. اگر وارد طراحی می شوید، اجازه دهید تولید را شخص دیگری انجام دهد. اگر وارد حوزه تولید می شوید برای طراحی از ذهن بازتری که با مشکلات تولید سر و کار ندارد، استفاده کنید. به یکی از این دو حوزه به طور تخصصی وارد شوید، بقیه داستان فراهم خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *