بازاریابی و فروش, کارآفرینی در پوشاک, کسب و کار آنلاین, کسب و کار پوشاک

فرصت­های بازاریابی در زمان بحران

فرصت­های بازاریابی در زمان بحران
5 امتیاز از 5 رای

بحران اقتصادی بهترین زمان برای برنامه­های بازاریابی با هدف افزایش آگاهی مشتریان و معرفی محصول جدید است.  این روزها که همه به دنبال راه­های نجات از بحران هستند، مشتریانتان وقت بیشتری برای توجه به پیام شما دارند. از طرفی اصلاح ناکارآمدی­ها ، یافتن راه­­­حل جدید مشکلات و نوآوری محافظه کارانه در بهبود شرایط پرچالش برای مشتریان جذاب است. مشتریان زمان بیشتری دارند تا به حل مسائل و مشکلات خود فکر کنند، مشکلاتی که اگر شما هوشیار باشید به دست شما حل خواهند شد.

در شرایط بحران اقتصادی مصرف کنندگان فقیرتر می­شوند و یا  احساس می­کنند که قدرت خرید کمتری دارند. در نتیجه  عصبی­ و بی­اعتماد می شوند و در خرج کردن پول و خرید ملزومات خود محتاط­­تر عمل می کنند. برندهای پرقدرت دنیا در چنین شرایطی با پناه بردن به ساختارهای کم‌هزینه انسجام خود را حفظ می­کنند. یعنی در برنامه ریزی داخلی خود صرفه جویی و حذف خرج های اضافی را پیش میگیرند و در برنامه ریزی محصول نیز به بازآرایی کلکسیون محصولات می پردازند و سهم کالاهای اقتصادی در سبد محصول خود را افزایش می دهند تا حجم فروش کلی خود را تا حد امکان حفظ کنند. برندهای  کوچک­تر نیز در مبارزه برای بقای خود، استراتژی کاهش هزینه تبلیغات و رقابت در قیمت برای حفظ سهم بازار را پیش می­گیرند ومدام به کاهش قیمت های محصولات می پردازند.

اگر از دیدگاه مشتریان پوشاک به این بازار پر مخاطب نگاه کنید صحنه پر هرج و مرجی را خواهید دید. این روزها کالاها با قیمت های عجیب و غریبی در بازار ارائه میشوند. سرگردانی، عدم اعتماد و ترس از آینده اتمسفر عمومی بازار را توضیح میدهد. با وجود مسائل ارزی پیش آمده در این روزهای بازار ایران، توان خرید کالاهای خارجی برای مشتریان کاهش می یابد و لاجرم  اقبال به کالای داخلی افزایش می یابد. فرصت تولید کالای مرغوب ایرانی با کیفیت و قیمت اقتصادی برای همه تولیدکنندگان فراهم است. اگرچه  تهیه مواد اولیه چالش این روزهای تولیدکنندگان است اما نوآوری در فرآیندهای تولید میتواند منجر به صرفه جویی در مصرف مواداولیه و جایگزینی مواد اولیه خارجی با داخلی گردد. هر اقدامی که به ایجاد اعتماد مصرف کنندگان کمک کند میتواند باعث حفظ میزان فروش برند شما باشد. حفظ قیمت پوشاک تولیدی و حفظ کیفیت آنها به بهبود اعتماد مشتری کمک میکند.

در این اوضاع بحران و رکود که پیش بینی آینده صنعت به راحتی ممکن نیست و هرگونه حرکتی برای افزایش یا کاهش تولید می تواند آینده کسب و کار را تحت تاثیر قرار دهد، انتخاب استراتژی صحیح بازاریابی می­تواند ناجی کسب و کارتان در این روزهای سخت باشد.

شرکت‌های موفق، استراتژی‌های بازاریابی خود را در بحران اقتصادی رها نمی‌کنند، بلکه آنها را با شرایط تطبیق می‌دهند. در تنظیم و بازآرایی برنامه بازاریابی خود سعی کنید که دائما به مشتریان خود اطمینان دهید که درکنارشان هستید. انتقال این حس در تبلیغات، یک عنصر حیاتی و کلیدی در بازاریابی شما خواهدبود.

به توصیه­های زیر برای  بازاریابی دوره بحران اقتصادی توجه کنید:

 

  1. رفتار مشتریانتان را مطالعه کنید . رفتار مصرف کنندگان در شرایط بد اقتصادی عوض می­شود. این روزها مصرف کنندگان در جستجوی کالاهای بادوام هستند، در مذاکرات فروش انعطاف پذیری کمتری دارند، تمایل دارند که تا حد ممکن خرید و فروش را به تعویق بیندازند یا کمتر مصرف کنند. آنها برای خرید کالاهای جدید از برندهای معتبر آمادگی بیشتری دارند اما هزینه ریسک برای خرید از برندهای جدید  و ناشناخته را قبول نمی­کنند. کمترشدن میزان مصرف به مقدار قابل توجهی در آمار فروش این دوره­ها مشهود است. ارائه خدمات و تسهیلاتی که به مشتریان امکان می­دهد از خانه فعالیت­های خود را انجام دهند با استقبال مواجه خواهد شد. لازم است ارزش پیشنهادی خود برای اوضاع کنونی را از دیدگاه خودتان و مشتریانتان مجددا تعریف کنید.

تجویز کاربردی در حوزه پوشاک: مطابقت تولید با نیازهای مصرف کنندگان در این دوره اهمیت زیادی دارد. رنگها و جنس لباس تولیدی خود را با توجه به حال و هوای جامعه انتخاب کنید و توصیه های روانشناسی برای ورود امید به جامعه را جدی بگیرید. اگر محصول خود را با چند برند تولید می کنید، تمرکز بر تولید محصول با برند شناخته تر داشته باشید. تسهیلات خرید اینترنتی و ارسال کالا به منزل و پرداخت در محل را به گزینه های فروش خود اضافه کنید. فراموش نکنید که هرگونه کاهش کیفیت محصولات از چشم تیزبین مشتریان دور نخواهد ماند. حفظ کیفیت، کنترل قیمت گذاری و ارائه تسهیلات برای مشتریان را تحت هیچ شرایطی فراموش نکنید.

 

 

  1. سبد محصول خود را دوباره بچینید. در دوران سخت اقتصادی، کالاهای چند­منظوره بر محصولات تخصصی ارجحیت دارند و تولید اقلام ضعیف‌تر باید متوقف شوند .دراین دوران کالاهای سوپرمارکتیِ باکیفیت به برندهای ملی تبدیل میشوند .مشتریان کالاهای صنعتی نیزخرید محصولات و خدمات تفکیک شده را ترجیح میدهند. قابلیت­هایی مانند اطمینان، دوام، ایمنی و عملکرد برای مشتریان بسیار مهم می­شوند. تولید محصولات جدید که براساس رفتار جدید مصرف‌کننده طراحی شده­اند را آغاز کنید. توجه داشته باشید که تبلیغات باید برعملکرد برتر و قیمت پایین  محصولات متمرکز شود نه بر تصویر و برند شما.

 

تجویز کاربردی در حوزه پوشاک: محصولات کم طرفدار و با مرغوبیت کمتر را از سبد کالای خود حذف کنید. کلکسیون فصلی خود را بسیار سنجیده انتخاب کنید و در انتخاب رنگها و جنس پارچه هایی که در کنار هم ترکیب میکنید بسیار دقت کنید. از طرحهای اورجینال و متحول کننده بازار برای جلب نظر مشتریان استفاده کنید و زمان بیشتری را برای طراحی محصولات جدید با طراحان خلاق و نواندیش بگذرانید. ویژگی های غیرکاربردی و هزینه آور محصولات را با ویژگی های کم هزینه و جذاب جایگزین کنید. روش های تکمیل جدیدتر، اکسسوری های به روز و رنگهای هیجان آور می توانند به ایجاد خلاقیت در سبد محصولاتتان کمک کنند.

 

 

  1. توزیع کنندگان خود را پشتیبانی کنید. در زمان‌های بحران، توزیع­کنندگان نمی‌خواهند سرمایه کاری خود را به صورت کالای اضافی در انبار نگه دارند. روش­های تشویقی مانند تخفیف برای پیش خریدها، افزایش مهلت­های پرداخت و امکان بازگشت کالاهای خریداری شده، به توزیع کنندگان انگیزه بیشتری مخصوصا برای خرید محصولات جدید شما خواهد داد. بحران اقتصادی بهترین زمان برای قطع ارتباط با توزیع کنندگان ضعیف و استخدام نیروی فروش متخصص و اخراج شده توسط رقبا است اما مراقب کانال­های توزیع ارزان و نیروی کاری نامتخصص باشید.

تجویز کاربردی در حوزه پوشاک: توزیع کنندگان دستهای پرتوان شما برای تصاحب بازار هستند. در شرایط کنونی فقط توزیع کنندگان موفق امکان حضور و دوام در بازار دارند. قدر آنها را بدانید، در بیشتر کردن زمان بازپرداخت فاکتورها سخاوتمند باشید و امکانات تسهیل کنندگی مانند پرداخت های مدت دار و ضمانتی را برای معاملات خود ارائه دهید که شما را به عنوان منبع با ارزش تامین کالا از دست ندهند. جایزه های خرید نقدی برای توزیع کنندگان و تشویق های مالی برای افزایش حجم فروش را حتما در برنامه کاری خود تقویت کنید. تحلیل صحیح از عملکرد توزیع کنندگان و میزان پرداختی های ماهانه آنها می تواند به شما نشان دهد که کدام توزیع کننده و کدام نقطه بازار ارزش مدارا ندارد و باید قطع شود. در قطع ارتباط با توزیع کنندگان غیرقابل اطمینان درنگ نکنید.

 

 

  1. تاکتیک‌های قیمت‌گذاری خود را بازنگری کنید. روش­هایی مانند تخفیف­های موقتی، کاهش حداقل خرید برای تخفیف، افزایش سقف اعتبار خرید برای مشتریان قدیمی و کوچک­تر کردن بسته‌های قیمتی می­توانند مشوق­های مطلوبی برای خرید باشند. در بحران مالی، کاهش قیمت­ تاثیر بیشتری برای جذب مشتری نسبت به  تخفیف دارد. اگر بتوانید با کارآمدتر کردن زنجیره تامین هزینه تولید خود را کاهش دهید و قیمت محصولات را ثابت نگه دارید و یا حتی کاهش دهید نتیجه بسیار مناسبی در بازار خواهید گرفت.

تجویز کاربردی در حوزه پوشاک: تاکتیک قیمت گذاری زمانی در این دوران بسیار طرفدار دارد. پوشاک تازه تولید را در کلکسیونهای جدید قیمت گذاری بالاتری انجام دهید اما پوشاک فصل های گذشته و یا مدلهای همیشگی برندتان را با قیمت کمتری ارائه دهید تا هم بازه قیمت متنوعی برای مشتریان عرضه کنید و هم احساس ارزانتر شدن محصولات قابل اعتماد را برای مشتریان فراهم کنید. به هیچ وجه  سابقه برند خود را با تولید کالاهای نامرغوب و ارزان خراب نکنید و در عین حال که به کاهش قیمت فکر میکنید حفظ کیفیت را نیز در صدر اولویتها حفظ کنید.

 

 

  1. سهم بازار خود را حفظ کنید. در شرایط کنونی اکثر شرکت‌ها در نبردی مداوم برای به دست آوردن و حفظ سهم بازار و در برخی موارد، زنده ماندن هستند .درساختارهزینه شرکت خود اقدامات اصلاحی با هدف صرفه‌جویی انجام دهید. شرکت‌هایی که جایگاه خوبی در بازار دارند و ساختارهای هزینه­ای موثری برای خود ساخته­اند در شرایط بحران می­توانند سهم بازار بیشتری به دست آورند .اکتساب رقبای ضعیف یکی از پیشنهادهای قابل تامل در این شرایط است.

تجویز کاربردی در حوزه پوشاک: در این شرایط خیلی از تولیدی ها به دلیل مشکلات مالی تمایل به خروج از بازار خواهند داشت، خرید و تملک یا شراکت با این تولیدی ها می تواند توان شما در تولید محصول و تصاحب بازار را افزایش دهد و با اخذ استراتژی مناسب قدرت یا تعداد برندهای شما در بازار را زیادتر کند. اگر نقدینگی مناسبی داشته باشید می توانید به راحتی توان خود را برای بعد از بحران و رکود افزایش دهید.

 

 

  1. بر ارزش­های کلیدی خود تاکید کنید. اگر چه اکثر شرکت‌ها به فکر تعدیل نیرو هستند، اما با هدف افزایش وفاداری سازمانی، به کارمندان خود اطمینان ‌دهید که کسب وکار شما تاکنون بارها از موقعیت­های دشوار جان سالم به دربرده است و هنوز هم قادر است کیفیت خدمات خود را حفظ نماید. زمان بیشتری را با مشتریان و کارمندانتان بگذارنید و برای حفظ سرمایه اجتماعی بین شرکت و مشتری­ها تلاش کنید.

تجویز کاربردی در حوزه پوشاک: پرسنل شما این روزها فشار زیادی را به دلیل هزینه های افزایش یافته زندگی خود تحمل می کنند. این فشار هزینه ها در کنار احساس عدم امنیت از دست دادن شغل خود باعث حساسیت و ناامیدی آنها می شود. به محیط کار امید و اطمینان را برگردانید و با آنها صحبت کنید که در صورت کار باکیفیت، این بار هم از این بحران سربلند بیرون خواهید آمد. به مشتریان خود نیز پیامهای مرتب در مورد محصولات فصلی و جدید ارسال کنید تا حس ماندگاری شما در این شرایط سخت برایشان روشن شود.

 

 

  1. بودجه تبلیغات را کاهش ندهید. رکود اقتصادی باعث می­شود مصرف کنندگان بیشتری در خانه بمانند،  تماشای تلویزیون افزایش می­یابد و تبلیغات تلویزیونی مخاطبان بیشتری پیدا می­کنند. این دوران زمان خوبی است که با قیمت­های مطلوب قراردادهای تبلیغاتی طولانی مدت ببندید تا برای دوره پس از رکود هم تبلیغات خوبی خریده باشید. اگر  به دلیل کمبود بودجه ناچارید که هزینه‌های بازاریابی را کاهش دهید، سعی کنید فرکانس تبلیغات را تدریجی کاهش دهید و یا کانال تبلیغ خود را عوض کنید. مثلا تبلیغات رادیویی را جایگزین تبلیغات تلویزیونی کنید، یا از بازاریابی مستقیم، که تاثیر فروش فوری دارد استفاده کنید.

تجویز کاربردی در حوزه پوشاک: کانالها و شبکه های اجتماعی فعال در زمینه فروش محصول خودتان را پیدا کنید و محصول خودتان را با هزینه کم به صورت متناوب معرفی نمایید. اگر میتوانید کانال و شبکه اجتماعی خودتان را راه اندازی و تقویت کنید. برای معرفی محصول خود محتوای مناسب تهیه کنید. در گروههایی که رقبا و همکارانتان فعالیت دارند حضور داشته باشید و اجازه ندهید رکود و بحران اقتصادی شما را کمرنگ کند و از گردونه رقابت خارج کند.

 

 

  1. بر ارزش‌های خانوادگی تمرکز کنید .زمانی که با شرایط سخت اقتصادی روبرو می­شویم، همه تمایل داریم به زادگاه خود برگردیم و حس امنیت و آرامش را تجربه کنیم. فضای تبلیغات خود را تغییر دهید. فضای دنج و خانوادگی در تبلیغات را جایگزین تصاویر ورزشی افراطی، ماجراجویی و فردگرایی خشن کنید و از ترویج حس ترس و خوشی­های فانتزی اجتناب کنید. عدم قطعیت باعث می‌شود تمایل به در خانه ماندن وارتباط با خانواده و دوستان در چارچوب خانه بیشتر شود و فروش محصولات و سرگرمی­هایی که بتواند باعث سرگرمی مشتریان در خانه باشد موفقیت­آمیز خواهد بود.

تجویز کاربردی در حوزه پوشاک: برای تبلیغات و محتوای خود در شبکه های اجتماعی، استراتژی جدیدی را اتخاذ کنید. در شرایط عادی مخاطبان با دیدن تبلیغات پرهیجان به خرید تحریک میشوند اما این روزها نمایش یک روز خوب و آرام در کانون خانواده با پوشیدن لباسهای راحت و آرامش بخش بسیار مطلوبتر و دست یافتنی تر از یک مسافرت پرتجمل با پوشیدن لباسهای مجلل می باشد. اعتماد و آرامش حس گمشده این روزهاست که بایستی برای القای آن به مخاطب برنامه ریزی کنید. پیامهای امیدبخش و دوری از التهابهای هر روزه میتواند برای مشتریانتان حس و حال بهتری ایجاد کند تا به شما اعتماد کنند و کنار شما وفادار بمانند. حفظ مشتری در این روزها راحت نیست. به این وضوع فکر کنید و برای آن برنامه ریزی کنید.

 

نویسنده : دکتر شکوه علیزاده

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *