بازاریابی و فروش, کارآفرینی در پوشاک

نحوه ایجاد بنک داری لباس (عمده فروشی)

نحوه ایجاد بنک داری لباس (عمده فروشی)
امتیاز خود را ثبت کنید

مقدمه بنکداری لباس

عمده فروشی لباس را با نام هایی همچون بنک داری یا پخش لباس هم می شناسند . این کسب و کار دارای زوایا و پیچیدگی های زیادی می باشد ولی در عین فعالیتی با درآمد خوب به شمار می آید. بنکداری های پوشاک در حقیقت واسطی میان تولیدی ها و فروشندگان جزئی محسوب گشته و به طور معمول با مصرف کننده سرو کار ندارند. شاید بسیاری از افراد به فکر تاسیس یک بنک داری پوشاک افتاده باشند ولی به دلیل ابهامات زیادی که برایشان وجود دارد ، این فعالیت را از اهداف خود خط زده و به فعالیت های دیگر مشغول شده اند. من در این نوشته قصد تشریح برخی از نکاتی را دارم که شاید به کار برخی از علاقه مندان بیاید. ناگفته نماند که این کار دارای وسعت و پیچیدگی زیادیست و نمی توان برای پیشبرد آن به یک مقاله اکتفا نمود. از آنجایی که مدت زیادی در بنکداری فعالیت داشته ام مجموعه تجارب و دانسته های شخصی خودم را به علاوه تجارب همکاران و دوستانم ،برای مخاطبان روچی بازگو می کنم.

چرا بنکداری؟

دلایل زیادی وجود دارد که اکثر فروشندگان جزئی به جای خرید از تولیدی ها ، به بنکداری های لباس رجوع می کنند. از جمله این دلایل می توان به تنوع بیشتر، شرایط تسویه ی مناسب تر و جستجوی کمتر اشاره کرد . خرید مستقیم از تولیدی ها شاید روی قیمت خرید تاثیر داشته باشد ولی یک فروشنده با خرید از عمده فروشان ، دچار چالش کمتری خواهد بود ، اما این در زمانی صحت پیدا می کند که بنکداری ،شرایط لازم را داشته باشد. بنابراین فروشندگان لباس شاخص هایی را در انتخاب بنکداری در نظر می گیرند و طبق این شاخص ها ، بنکداری ها را سبک و سنگین می کنند.

 

نمونه ای از چینش یک بنکداری (بنک داری) یا بخش لباس

نمونه ای از چینش یک بنکداری (بنک داری) یا بخش لباس

شرایط و خصوصیات یک بنکداری لباس خوب

شاخص های یک فروشنده جزئی برای انتخاب تامین کننده پوشاک، متشکل از مواردی همچون درصد سود بنکدار ، تنوع لباس های موجود ، شرایط و امتیازات مورد ارائه ، سطح کیفی البسه ، تنوع در سایزبندی و رنگبندی و به روز بودن کالا ها می باشد. توجه به این موارد ، برای یک پخش کننده لباس دارای اهمیت ویژه ایست و در صورتی که  مشخصات ذکر شده در یک بنکداری وجود داشته باشد مسلما مشتری های زیادی را جذب خود خواهد کرد.

اولین قدم : تصمیم گیری

اولین قدم برای فردی که می خواهد به این فعالیت مشغول شود ، انتخاب نوع کالا و بازار هدف می باشد ، برای پیشبرد این هدف باید نوع کالا از لحاظ قیمتی ، جنسیتی و دیگر ملاک ها معین گشته و بازار هدف را مورد بررسی قرار داد و طبق نتایج ، تصمیم مناسب اتخاذ نمود . اینکه چه نوع کالا و بازار هدف مناسب تر است کاملا بستگی به فرد و شرایطش دارد و به هیچ عنوان نمی توان اظهار نظر دقیقی در این مورد داشت .

تخصص، تجربه و دانش نسبی

فردی که قصد راه اندازی پخش پوشاک را دارد لازم است قبل از شروع فعالیت خود ،تجربه ، تخصص و دانش کافی را داشته یا کسب نماید. برای کسب دانش ، میتوان از دنیای مجازی و مقالات موجود استفاده کرد ولی برای تخصص و تجربه ، لازم است در آن حیطه فعالیت مشابهی را انجام داده باشد.  در اطراف ما ( بازار تهران ) جوانی که قصد راه اندازی فعالیت های اینچنین را دارد ، طبق روال استاد شاگردی قدیم دوره ای را در حضور افراد با تجربه مشغول به کار می شود ولی بهترین راه حلی که به ذهن این حقیر مناسب تر می آید ( که خودم از همان استفاده کرده ام ) ، اختصاص دادن  دوره ای  به بازار یابی در آن زمینه است و همانطور که در مطالب پیشین روچی ذکر کردیم ، بازار یابی برای فرد تازه کار، یک سکوی پرتاب برای ایجاد کسب وکار های موفق است.

مکان مناسب یا بدون مکان

خیلی ها بر این عقیده اند که بدون فروشگاهی مناسب ، پخش لباس معنایی ندارد ولی از آنجایی با افراد زیادی در این صنف نشست و برخاست داشته ام ، می توانم ادعا کنم که بدون فروشگاه و با حداقل مکان نیز می توان یک پخش پوشاک راه اندازی کرد .شاید نداشتن فروشگاهی جهت عرضه پوشاک محدودیت هایی را برای فرد به همراه داشته باشد ولی کاری نشدنی هم نیست و حتی در مواردی دردسر ها و هزینه های کمتری دارد . البته با اشاره به این موضوع  که بازاریابی را نباید با بنکداری لباس اشتباه گرفت و بازاریابی یکی از مراحل عمده فروشی محسوب می گردد و برای یک بنک دار مکانی برای دپو و عرضه ، حتی در مقیاس کوچک لازم است.

مکان فروشگاه 

در کل اگر فردی شرایط مهیا ساختن یک فروشگاه را داشته باشد ، بهتر است آن را در نزدیکی هم صنفی های خود انتخاب کرده  در انتخاب خود به مواردی  همچون  رفت وآمد ، هزینه ، انبار ، شرایط محلی و زوایای قانونی محل عرضه توجه داشته باشد.دلیل پیشنهاد برای نزدیک بودن یک بنکداری لباس به مرکز صنف و رقیبان اینست که اکثرا جزئی فروشان ترجیح می دهند برای تامین پوشاک فروشگاه خود ، به مناطقی رجوع کنند که تامین کنندگان بیشتری در آن منطقه تجمع  داشته باشد. ولی می توان به جای آن ، مناطقی را که دارای تجمع مشتری بیشتری می باشد انتخاب نمود.

ارتباط با تولیدی ها 

عمده فروشی پوشاک زمانی جای پیشرفت خواهد داشت که از لحاظ محصول، دارای شرایط مساعدی باشد و این امر احتیاج به ارتباطات مناسب با تولید کنندگان لباس دارد ، هر چه دایره ی ارتباطات یک پخش لباس با تولید کنندگان قدرتمند و خوشنام  ، گسترده تر باشد ، شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت. البته پخش های لباسی هستند که به فعالیت تولید لباس نیز مشغولند و اجناس تولید شده ی خود را در بنکداری خود عرضه می کنند. البته شایان به ذکر است که اگر تولیدات این گروه دارای تنوع کافی و مناسب نباشد دچار مشکلات فراوانی خواهند شد که معمولا برای حل آن از کالاهای تولیدی های دیگر نیز بهره می برند.

 

بازاریابی و بررسی بازار هدف

بازاریابی یا مارکتینگ برای یک بنکداری لباس ،امری ضروریست و رونق یک پخش لباس وابسته به بازار هدف و مشتری هایش می باشد. از آنجایی که یک پخش پوشاک تمرکزش روی مصرف کننده نهایی منعطف نیست و مخاطبان عمومی کمتری دارد ، این امر کمی متفاوت تر خواهد شد . اولین نکته ای که در این مساله دارای اهمیت است  شناخت بازار هدف می باشد که به مراحل ماقبل راه اندازی برمیگردد( به عنوان مثال شناخت اینکه چه منطقه ای دارای تجمع خوبی از مشتری پوشاک هدف جهت فروش عمده می باشد )

با شناخت روی بازار می توان تبلیغات و بازاریابی را بهینه تر ساخت و هدف مند تر با این موضوع برخورد کرد. با استخدام یک بازاریاب یا همکاری با بازاریابان تخصصی که در این زمینه به صورت پیمان کاری فعالیت دارند،  سرعت پیشرفت یک بنکداری بیشتر خواهد شد  . می توان برای تبلیغات از تراکت پخش کن ها استفاده کرد . نکته ی مهمی که بایددر نظر داشت اینست که اینترنت  یک فضای مناسب و نسبتا کم خرجی جهت تبلیغات و رونق یک فروشگاه است که نباید از آن چشم پوشی کرد. ( در بخش کسب و کار آنلاین روچی مشاهده نمایید )

 

رونق یک فروشگاه عمده ی لباس با برندینگ 

در مطالب پیشین از اهمیت برندینگ و نحوه برندسازی فعالیت های مد و لباس ، صحبت کردم  ، با مطالعه مقالات مرتبط با برندینگ و برندسازی لباس که در این لینک موجود است ، متوجه خواهید شد که می توان با فعالیت های برندینگ ، خود را از سایر رقبا متمایز کرده و به غیر از جذب مشتری ، مشتری های پیشین خود را نیز وفادار ساخت . کافیست نامی را که بر روی بنک داری لباس خود نهاده اید ، کاربردی تر کرده و به آن شکل و شمایل یک برند بدهید. البته برندینگ عمده فروشی لباس از برندینگ لباس هایی که مستقیم به دست مشتری میرسد کمی پیچیده تر و دارای ابهاماتی است که در آینده از آن صحبت خواهیم کرد.

حساب و کتاب عمده فروشی لباس

درست است که ارائه شرایط مناسب پرداخت ، باعث پیشرفت می گردد ولی این موضوع بستگی به مشتری شما دارد و شرایط تسویه بلند مدت  در صورتی برای بنکدار لباس مفید است که شناخت کافی از مشتری را داشته باشد و حتی با این اوصاف باید حدودی را برای مبلغ هر دوره (تا زمان پرداخت ) برای مشتری های مورد اطمینان در نظر گرفت ، در اطراف من افراد مورد اعتماد زیادی بوده اند که به خاطر شکست های پیاپی کاری ، از تسویه عاجز ماندند .

پخش و عمده فروشی  پوشاک به دلیل وسیع بودن کمیت آن احتیاج به یک حسابداری دقیق و جامع دارد و اگر فرد توانایی شخصی در این موضوع را ندارد پیشنهاد می شود این موضوع را به یک حسابدار مجرب که روی نرم افزار های حسابداری مسلط است ،بسپارد . مورد دیگری که اهمیت دارد ، حفظ و نگه داری دسته فاکتور ها یا اسناد امضا شده است که موارد زیادی در اثر سهل انگاری ، بنکداری را به زحمت انداخته است.

 

نکات مهم

در اینجا به برخی از نکاتی که به موفقیت در بنکداری پوشاک کمک می کند ، به صورت مختصر اشاره خواهد شد:

  • انتخاب لباس های عام پسند و به روز جهت عرضه در بنکداری لباس
  • بالا بردن سطح علمی در مورد مارکتینگ با مطالعه مقالات
  • یادگیری هر چه بیشتر و تخصصی تر نسبت به لباس مورد ارائه
  • ایجاد رابطه و همکاری با پخش ها و بنکداری های مرتبط
  • توجه ویژه در احتساب سود یک کالا (از ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد ) با توجه به درصد تخفیف و هزینه ها
  • امضای اسناد یا فاکتور توسط مشتری در هنگام معامله حتی مشتری های معتمد یا آشنایان
  • (تا حد امکان ) پرهیز و دوری از فروش به صورت امانی

 

استدعا داریم در جهت بهبود ، این مطلب را مورد نقد قرار داده و اشکالات را در قسمت نظرات منعکس فرمایید

 

حامد محمدیان مهر

About حامد محمدیان مهر

سال های زیادی در زمینه های اقتصادی صنعت نساجی و پوشاک از جمله بازرگانی مواد اولیه (نخ) ، تولید پارچه ، تولید و فروش عمده ی پوشاک مردانه و بازاریابی در این صنعت فعالیت داشته ام و همیشه سعی در آموختن و پند گرفتن از کهنه کاران و بزرگان این صنعت داشته ام .

همچنین دیگر تخصص اصلی من در زمینه ی اینترنت و طراحی است و سال های زیادی را صرف فعالیت ، آنالیز و کار آموزی در زمینه ی کسب و کار های اینترنتی نموده ام و مدتی بالغ بر 2 سال است که روی برندسازی اینترنتی مشغول تحقیق و تفحس می باشم .

هم اکنون مدتی است که با اندوخته های این 8 سال در زمینه ی بازار ،برندسازی و اینترنت ، فعالیت خود را در زمینه ی خدمات نوین در جهت رونق کسب و کار ها آغاز نموده ام و با اهداف و آرمان های تعریف شده ای ، سعی در ارائه ی خدمات مفید و پیوند کسب و کارها با روش های نوین دارم.
آرزوی قلبیم همیشه رونق فعالیت های مد و لباس در ایران بود . دو تخصص خود در زمینه های پوشاک و وب را با هم در آمیختم تا در این راه قدمی نهاده باشم.

32 دیدگاه در مورد “نحوه ایجاد بنک داری لباس (عمده فروشی)

  1. محمد گفت:

    سلام جناب محمدیان خیلی مقاله پرباری بود .
    عرض به حضور بنده در تهران سرباز هستم و میخوام پیش یکی از عمده فروشای لباس مجلسی زنانه شاگردی کنم برای یاد گرفتن امور بنکداری .
    ولی از اینکه در اینده بتونم سرمایه لازم‌برای اجاره مغازه و خرید جنس رو داشته باشم میترسم .

    کلا به ورود به بازار شک دارم که اینده شغلم چطور خواهد ، به اینکه چطور شروع کنم .
    اگه شما و یا اشنایی در این کار هستید که میتونم باهاتون همکاری کنم با بنده از طریق ایمیل در ارتباط باشید . چندسال سابقه مغازه داری در زمینه مواد غذایی رو‌ دارم .

    1. تیم روچی تیم روچی گفت:

      سلام دوست عزیز. تجربه ورود به بازار و کار در بازار بسیار با ارزشه و هر طوری که می تونید برای خودتون این تجربه رو درست کنید. امیدوارم که بتونید پیشنهاد خوبی در این زمینه کاری پیدا کنید.

  2. الهه گفت:

    سلام.وقت بخیر. من میخام خرده فروشی پوشاک داشته باشم.ولی متاسفانه شناختی از فروشنده ها و قیمت مناسب پوشاک ندارم. لطفا راهنماییم کنید.

    1. تیم روچی تیم روچی گفت:

      سلام. بهترین پیشنهاد این است که سایت ها و کانال های مربوط به عمده فروش های لباس رو پیدا کنید و با اونها وارد مذاکره بشید . از حال و هوای این صفحات و حدود قیمت ها براتون مشخص میشه.

  3. مصطفی گفت:

    با سلام و درود فراوان خدمت جناب محمدیان و دوستان .بنده تازه میخوام وارد بنکداری پوشاک بشم و از دبی و ترکیه پوشاک وارد کنم .به نظر شما در ابتدا مغازه بزنم یا خیر؟از کجا شروع کنم چون تخصص لازم رو ندارم؟ واسه فروش و کسب اعتبار چیکار باید کرد؟یه جورایی دغدغه فروش دارم ولی به خداو خودم ایمان دارم که موفق میشم .مممنون از سایت پر محتوا و جذابتون

    1. روچی روچی گفت:

      سلام دوست عزیز. براتون آرزوی موفقیت می کنیم. اما فعالیت در زمینه پوشاک نیاز به حوصله و انرژی و تخصص زیادی دارد. اگر سرمایه و زمان لازم برای ورود به بازار را دارید با موقعیت شناسی و انتخاب محصولات مناسب بازار فصلی لباس می توانید به سودآور بودن این شغل امیدوار باشید.

  4. عزتی گفت:

    سلام باصد میلیون موخواستم پخش لباس راه اندازی کنم ۱۵۰۰ تاممبر توکانال ام عضو دارم نزدیک تهران نسیم شهر هستم مغازه برا خودم شغلم قبلن ساختمانی بود ایا موفق میشم برای پخش لباس

    1. روچی روچی گفت:

      سلام. بله حتما موفق خواهید شد. به شرط اینکه با بازار پوشاک کمی آشنا باشید و در امور مالی و حسابداری دقیق و منضبط باشید.

  5. محمد گفت:

    سلام
    میخواستم بنکداری بزنم لباس بچه مغازه ام دیدن
    ولی ادرس تولدیدی زیادی ندارم یا کسی که جنس بده بیشترشون خودشون مستقیم به مغازه دار میدن اکه ادرس تولیدی که با بنکداری کار کنه بدید

    1. روچی روچی گفت:

      سلام. امیدواریم دوستانی که امکان کمک کردن به شما را دارند، از این طریق به شما پاسخ دهند. اما در صورت تمایل می توانید به گروه کسب و کارهای روچی هم بپیوندید. در این زمینه با شرکت روچی تماس بگیرید.

  6. علی نوری زاده گفت:

    من میخواستم بنکداری لباس در شیراز ( فعلا کم کم از تهران و یا جاهای دیگه بیارم ) بزنم
    ۲۹ سال سن دارم
    ۸۰ میلیون سرمایه اولیه
    شیراز هستم
    دوست دارم بیام تو کار ساپورت – لباس زنانه – مردانه و …. در شیراز فقط
    میخواستم اگه تجربه ای دارید و یا جایی میشناسی که لباس ارزان قیمت و …. گیر بیاد به من معرفی کنید
    تا خدایی ناکرده چشم بسته جلو نرم و شکست نخورم با سنی که گفتم دارم / اگه شکست بخورم برای من دیگه بد میشه
    لطفا اگه میتوانید به من کمک کنید
    آیا با این سرمایه میشه جنس اورد و عمده و یا خرده فروخت و سود کرد.
    ممنونم از اینکه وقت میزارید و متن را میخوانید

    1. روچی روچی گفت:

      سلام . حتما نتیجه خوبی می‌گیرید اما پیشنهاد می‌کنیم که حتما مدتی بدون سرمابه بازار رو رصد کنید و فروشنده های محلی وعمده شهر خودتون رو بشناسید. درسته که این بازار ساده و قابل دسترسه اما حتما برای حفظ سرمایه تون کمی زمان بذارید و بازار محلی خودتون روشناسایی کنید. با احتیاط تر تصمیم بگیرید و بازار آنلاین رو هم فراموش نکنید.

  7. علی محتشمی گفت:

    درود بر شما و سپاس از مطلب عالی و نظرات کارشناسانه شما،در رابطه با مانتو و اطلاعات بسیار تخصصی آن چه منابعی پیشنهاد میدیم جناب محمدیان مهر؟آیا خودتون مقاله ای در این رابطه تهیه کرده اید؟۰۹۱۵۲۰۲۰۲۰۸ (محتشمی)شماره منه جناب محمدیان،بسیار خوشحال میشم که حضورا با شما دیداری داشته و یا تلفنی با شما مشورتی داشته باشم،متشکرم

    1. روچی روچی گفت:

      سلام دوست عزیز. مقالات و نوشته های من رو تو سایت ملاحظه می کنید … وقت من متعلق به شما و همه دوستان عزیزو فعالان صنعت پوشاکه….از آشنایی با شما بسیار خوشبختم.

  8. Hamze alimaleki گفت:

    بسیار ممنونم از سایت پر محتوی آقای محمدیان مهر
    بنده در صنف تک فروشی پوشاک فعالیت دارم و با هدف بنکداری این کارو شروع کردم و بیشتر میخواستم تو این مدت اعتبار کسب کنم تا شناخته تر بشم
    حالا سوالی که دارم اینه که در حومه تهران مثلا شهریار و حومه شهریار میشه بنکداری داشته باشم؟ واینکه مشتریای هدفم رو چطور پیدا کرده و به سمت خودم سوق بدم

    1. روچی روچی گفت:

      سلام و عرض ادب. با پیشرفت تکنولوژی و اینترنتی شدن اکثر مراودات، شما در هر جایی که باشید میتونید عمده فروشی کنید. پارچه فروشی اینترنتی یکی از راه حل های پیشنهادی برای شماست. تو این زمینه مقالات زیادی در سایت هست.

  9. خاوری گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید من به تازگی تولیدی پوشاک تاسیس کردم میشه توضیح بدید چطوری میشه با بنک داران کار کرد و برای پیدا کردنشون چطوری بازاریابی کرد

    1. روچی روچی گفت:

      سلام. ساده ترین کار مراجعه به بازار و پیداکردن بنکداران متخصص جنس شماست. اما میتونید کالاهاتون رو در شبکه های اجتماعی هم بازاریابی کنید. از قدرت بازارهای انلاین غافل نشید… از دوستانی که در این مورد اطلاعاتی دارند درخواست میکنیم با ما همراه شوید.

  10. علی رضایی گفت:

    سلام.دوستان وهم صنفی های عزیز
    یکی از راه هایی که میشه بهتر وسریعتر هم تجربه وهم شناخت واعتبار برای بنکداری وایجاد یک مرکز پخش روبدست آورد ومن کاملا با هاش موافقم بازاریابی محصولات دیگران هست

  11. assef shakib گفت:

    سلام آقای محمدیان،مطالب شما بسیار مفیده،هدفیه که چند ساله دنبالشم،امید و انگیزه من فقط روی این کاره،من از بچگی دوزندگی یاد گرفتم تا اینکه دیدم هدف من بزرگتره،از همه التماس دعا دارم
    ممنون بابت راهنماییتون

    1. خوشحالم که هدفتون فراتر رفته ،این باعث پیشرفت دوچندان شما میشه . براتون بهترین اتفاقات رو آرزو دارم

  12. مجید گفت:

    عمده فروشی کیف و کفش به چه صورته ؟ مثل همینه؟

    1. روچی روچی گفت:

      سلام . بله چون ساختار سنتی همه بازارها شبیه به همه و قوانین مشابهی دارند. اما بازیگران هر بازار متفاوتند. اگر دوستانی هستند که سابقه بنکداری کفش دارند ازشون دعوت میکنیم تا اطلاعات بیشتری در اختیار ما بذارند.

  13. پیمان گفت:

    به نظر من ابتدا باید در یک بنکداری شاگردی کرد کرد که اگر اشنا نداشته باشی سخت بهت اعتما میکنند بعدش باید سرمایه لازم رو داشته باشی داخل بازار مثل بازار مسگرا یه بنکداری رو تاسیس کنید و با تولید کنندگانی که قبلا اشنا شدید در زمان شاگردی به طور چکی کار کنید یا نقدی واینکه باید به غیر از سرمایه که تو کار زدید بایه پشتوانه داشته باشید

  14. رضا گفت:

    هزینه درست کردن یک بنکداری لباس چند میشه؟(اجاره انبار , خرید جنس , هزینه حمل و نقل)
    مکان تولیدی ها را از کجا میتوان فهمید؟
    کدام رشته برای ایجاد یک بنک لباس بهتر است؟(مدیریت مالی یا مدیریت بازرگانی یا بازاریابی که از گرایش های مدیریت بازرگانی هست؟ یا یک رشته دیگر؟

    1. حامد محمدیان مهر حامد محمدیان مهر گفت:

      در کل هر رشته ای که مرتبط با امور بازرگانی و مارکتینگ باشه برای این کار مفیده . ولی تخصص و تجربه برای بنکداری لباس بیشتر از رشته ی تحصیلی اهمیت داره .

      1. رضا گفت:

        ممنون.
        یه سوال دیگه داشتم پولی که در میاره چقدره؟

        1. بستگی به میزان سرمایه و نوع بازاریابی داره. معمولا درآمد راضی کننده ای داره

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *