اعلامیه, مد و پوشاک

ورود مد به ایران

ورود مد به ایران
به این مقاله امتیاز دهید

ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬﺍﺭ‌ﺗﺮﯾﻦ ﭘﯿﺶ‌ﻗﺮﺍﻭﻻﻥ ﻣﺪ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭ ﻗﺠﺮ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺧﻮﯾﺸﺎﻭﻧﺪﯼ ﺑﺎ ﺷﺎﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ, ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺩﺭ ﺑﺎﻻ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﻣﻠﮏ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺎﺩﺭ ﻧﺎﺻﺮﺍﻟﺪﯾﻦ ﺷﺎﻩ ﻟﺒﺎﺱ‌ﻫﺎﯼ ﺳﻨﺘﯽ ﺑﺎ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﻭﺍﻻﯾﯽ ﻣﯽ‌ﭘﻮﺷﯿﺪ ﻭ ﻣﺮﻏﻮﺏ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺍﺑﺮﯾﺸﻢ ﻭ ﻣﺨﻤﻞ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﯿﻢ ﺗﻨﻪ ﻭ ﺷﻠﻮﺍﺭ‌ﻫﺎ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩ. ﺷﺎﻟﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﻭﺍﺭﯾﺪ ﻭ ﺍﻟﻤﺎﺱ ﺳﺮ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩ, ﺩﺭ ﻋﯿﻦ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺳﺘﺒﻨﺪ ﻭ ﮔﺮﺩﻥ‌ﺑﻨﺪ, ﺑﺎﺯﻭ ﻭ ﮔﺮﺩﻧﺶ ﺭﺍ ﻣﯽ‌ﭘﻮﺷﺎﻧﺪ. ﺑﻌﺪ‌ﻫﺎ, ﺩﺧﺘﺮ ﻧﺎﺻﺮﺍﻟﺪﯾﻦ ﺷﺎﻩ, ﺗﺎﺝ‌ﺍﻟﺴﻠﻄﻨﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﺪ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﺭﺍ ﺗﺤﺴﯿﻦ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻟﺒﺎﺱ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺪ ﺭﻭﺯ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﻗﺮﻥ ﻧﻮﺯﺩﻫﻢ ﻭ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﻗﺮﻥ ﺑﯿﺴﺘﻢ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺗﻦ ﮐﺮﺩ.
ﻭﺍﮐﻨﺶ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮﺍﺕ ﺗﺎ ﺣﺪ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺭﻭﯾﮑﺮﺩ ﺷﻮﻫﺮﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻼﺕ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺁﺩﺍﺏ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺑﻮﺩ. ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻣﺤﺎﻓﻈﻪ‌ﮐﺎﺭ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺩﺭ ﻟﺒﺎﺱ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺑﭙﺬﯾﺮﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺑﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻧﮑﺮﺩﻥ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﯽ‌ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﺗﺎﺝ‌ﺍﻟﺴﻠﻄﻨﻪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻣﺘﯿﺎﺯ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﻧﻔﻮﺫ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺑﻮﺩ, ﺑﯽ‌ﻭﻗﻔﻪ ﺑﺎ ﺷﻮﻫﺮﺵ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩ, ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﻟﺒﺎﺱ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺭﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮ ﺗﻦ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩ.
ﺳﺮﺧﺎﺏ ﺳﻔﯿﺪﺁﺏ
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ, ﺁﺭﺍﯾﺶ ﻫﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻟﺒﺎﺱ ﻣﺤﻠﯽ ﮔﺮﺍﻥ‌ﺑﻬﺎﯼ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭ ﻫﻤﺴﺎﻧﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺑﯿﺎﯾﺪ. ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺁﺭﺍﯾﺶ ﺁﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺷﻮﻧﺪ ﯾﺎ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﯼ ﺷﻮﺩ. ﺍﯾﺪﻩ ﺁﻝ ﺁﺭﺍﯾﺶ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﻫﺎ, ﺻﻮﺭﺗﯽ ﺻﺎﻑ ﻭ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻟﺐ‌ﻫﺎ ﻭ ﮔﻮﻧﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺳﺮﺥ, ﭼﺸﻤﺎﻥ ﻭ ﺍﺑﺮﻭﻫﺎﯼ ﺗﯿﺮﻩ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺷﻮﺩ.
ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎ ﻣﺎﺳﮑﯽ ﺍﺯ ﻻﯾﻪ‌ﻫﺎﯼ ﭘﻮﺩﺭ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻮﺍﻗﻊ ﺑﻪ ﺭﻧﮓ ﺳﺮﺏ ﺑﻮﺩ ﭘﻮﺷﯿﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺷﺪ. ﮔﻮﻧﻪ‌ﻫﺎ ﺑﺎ ﭘﻮﺩﺭ ﺭﮊ ﻫﻤﺎﺗﯿﺖ ﻗﺮﻣﺰ ﯾﺎ ﻗﺮﻣﺰ ﻣﺮﻣﺮﯼ ﮐﻪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﻟﺐ‌ﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﺷﺪ, ﺭﻧﮕﯽ ﻣﯽ‌ﺷﺪﻧﺪ. ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﺪﺕ ﺑﺎ ﺳﺮﻣﻪ ﯾﺎ ﮐﺤﻞ ﮐﻪ ﺍﺯ ﭘﻮﺩﺭ ﺗﻮﺗﯿﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﺪ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﻣﯽ‌ﺷﺪ. ﺍﺑﺮﻭ‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺣﻼﻝ ﻣﺎﻩ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﺯﯾﺎﺩ ﺑﻪ ﺭﻧﮓ ﻧﯿﻠﯽ ﺟﺪﺍ ﺍﺯ ﻫﻢ ﯾﺎ ﺑﻬﻢ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻣﻨﺤﻨﯽ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﯽ‌ﯾﺎﻓﺖ. ﺧﺎﻝ ﺯﯾﺒﺎﯼ ﺳﯿﺎﻫﯽ ﺩﺭ ﮐﻨﺞ ﻟﺐ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻃﺮﺡ ﺭﯾﺰ ﺑﺮﮒ ﻭ ﮔﻞ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﺑﺮﻭ‌ﻫﺎ, ﺭﻭﯼ ﭼﺎﻧﻪ ﯾﺎ ﮔﺮﺩﻥ ﻧﻘﺎﺷﯽ ﯾﺎ ﺧﺎﻝ‌ﮐﻮﺑﯽ ﻣﯽ‌ﺷﺪ.
ﺣﻨﺎﯼ ﺳﺮﺥ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻧﮓ ﮐﺮﺩﻥ ﭘﻨﺠﻪ ﺩﺳﺖ ﻭ ﮐﻒ ﭘﺎ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺭﻧﮓ ﮐﺮﺩﻥ ﻧﺎﺧﻦ‌ﻫﺎﯼ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﺷﺪ. ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻠﯽ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻟﻮﺳﯿﻮﻥ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺍﺯ ﭘﻮﺳﺖ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ, ﺣﺎﻭﯼ ﺧﯿﺎﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻧﮓ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﻫﻠﻮ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺮﻣﯽ ﻭ ﺭﻃﻮﺑﺖ ﭘﻮﺳﺖ.

ﺗﺎﺭﯾﺨﭽﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﺪ ﺁﺭﺍﯾﺶ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ
ﺁﺭﺍﯾﺶ ﻣﻮ ﻫﻨﺮﯼ ﺧﺎﻧﮕﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﺳﺘﺎﺩﺍﻧﻪ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ‌ﺑﺮ ﺑﻮﺩ. ﻣﻮﯼ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺸﮑﯽ ﺍﻧﺒﻮﻩ ﺧﻮﺷﺎﯾﻨﺪ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺭﺷﺘﻪ ﺗﺎ ﮐﻤﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺎﻓﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﺪ. ﮔﯿﺴﻮ ﺩﺭ ﺟﻠﻮ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺴﺴﺘﻪ ﻭ ﺣﻠﻘﻪ ﺣﻠﻘﻪ ﺑﻮﺩ. ﻣﻮﻫﺎﯼ ﺑﺎﻓﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺑﺎ ﺟﻮﺍﻫﺮ ﻭ ﺭﻭﺑﺎﻥ ﺗﺰﺋﯿﻦ ﺷﻮﺩ. ﺣﻨﺎ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻣﺪﻝ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﺷﺪ ﻭ ﻣﻮ ﺭﺍ ﺭﻧﮓ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩ.
ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺁﺭﺍﯾﺶ ﻣﺪ ﺭﻭﺯ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﺭﺑﺎﺭ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﻧﺒﻮﺩ. ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﻧﺪﮐﯽ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺳﻨﺘﯽ ﻭﺩﺍﻉ ﮔﻔﺘﻨﺪ. ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﺯ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺗﺎﺝ‌ﺍﻟﺴﻠﻄﻨﻪ ﭘﯿﺸﮕﺎﻡ ﺷﺪ ﻭ ﺣﺪﻭﺩ ﺳﺎﻝ ۱۹۰۰ ﻣﺪ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﮔﺮﻓﺖ. ﭘﺮﺗﺮﻩ ﻭﯼ ﺩﺭ ﻟﺒﺎﺱ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺍﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﺯ ﺁﺭﺍﯾﺶ ﻏﻠﯿﻆ ﺣﺬﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﺪﻝ ﻣﻮﯼ ﺳﺎﺩﻩ‌ﺍﯼ ﺩﺍﺭﺩ.
ﮔﺮﭼﻪ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺁﺭﺍﯾﺶ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ‌ﺍﯼ ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﻟﻮﺍﺯﻡ ﺳﻨﺘﯽ ﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ – ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺣﻨﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﺎﻟﺖ ﻭ ﺭﻧﮓ‌ﺩﻫﯽ ﺑﻪ ﻣﻮ. ﻣﺪﻝ ﻣﻮ ﺩﺭ ﻃﯽ ﺩﻫﻪ ۱۹۲۰ ﻭ ۱۹۳۰ ﺍﺯ ﺑﺎﻓﺘﻨﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺎﺩﺍﻧﻪ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﯾﺶ ﺳﺒﮏ ﺍﺭﻭﭘﺎﯼ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩ. ﺳﺎﻟﻦ‌ﻫﺎﯼ ﺁﺭﺍﯾﺶ ﻣﻮ ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻭ ﮐﻼﻥ ﺷﻬﺮ‌ﻫﺎ ﺑﺎﺯ ﺷﺪ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﻣﺪﻝ‌ﻫﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﺣﺘﯿﺎﺝ ﺑﻪ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺣﺮﻓﻪ‌ﺍﯼ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺸﺘﺮﯼ‌ﻫﺎﯼ ﮔﺮﺍﻥ ﻗﯿﻤﺖ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﻧﯿﺰ ﮐﺎﺭ ﻣﯽ‌ﮐﺮﺩﻧﺪ.

حامد محمدیان مهر

About حامد محمدیان مهر

سال های زیادی در زمینه های اقتصادی صنعت نساجی و پوشاک از جمله بازرگانی مواد اولیه (نخ) ، تولید پارچه ، تولید و فروش عمده ی پوشاک مردانه و بازاریابی در این صنعت فعالیت داشته ام و همیشه سعی در آموختن و پند گرفتن از کهنه کاران و بزرگان این صنعت داشته ام .

همچنین دیگر تخصص اصلی من در زمینه ی اینترنت و طراحی است و سال های زیادی را صرف فعالیت ، آنالیز و کار آموزی در زمینه ی کسب و کار های اینترنتی نموده ام و مدتی بالغ بر 2 سال است که روی برندسازی اینترنتی مشغول تحقیق و تفحس می باشم .

هم اکنون مدتی است که با اندوخته های این 8 سال در زمینه ی بازار ،برندسازی و اینترنت ، فعالیت خود را در زمینه ی خدمات نوین در جهت رونق کسب و کار ها آغاز نموده ام و با اهداف و آرمان های تعریف شده ای ، سعی در ارائه ی خدمات مفید و پیوند کسب و کارها با روش های نوین دارم.
آرزوی قلبیم همیشه رونق فعالیت های مد و لباس در ایران بود . دو تخصص خود در زمینه های پوشاک و وب را با هم در آمیختم تا در این راه قدمی نهاده باشم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *