۴ فوت و فن مزون‌داری

کسب و کار پوشاک
۴ فوت و فن مزون‌داری
5 امتیاز از 1 رای

مزون لباس به مکانی اطلاق می شود که محصولات جدیدی را در عرصه مد و لباس ارائه می­کند اما تفاوت عمده­ای با بوتیک و دیگر فروشگاه­های لباس دارد. مزون­داری اصول مختص به خود را دارد که توجه به آن­ها باعث می­شود بهترین امکانات در اختیار مشتریان و مراجعه کنندگان قرار بگیرد. در ادامه چند فوت و فن مزون­داری را عنوان خواهیم کرد که براساس آن می­توان مزون مدرنی را طراحی کرده و بهترین محصولات را به مشتریان ارائه کرد.

مزون لباس

تمام افراد برای اینکه به زیباترین و بهترین شکل ممکن در مراسمی همچون نامزدی، عروسی و یا میهمانی حاضر شوند به دنبال تهیه لباسی هستند که زیبایی آن­ها را دوچندان نشان دهد. گاهی اوقات خرید بهترین گزینه به شمار می­رود اما برخی از خانم­ها نیز ترجیح می­دهند به جای خرید لباس مدل موردنظر خود را سفارش بدهند. مزون یکی از مکان­هایی است که به افراد این امکان را می­دهد که بهترین انتخاب را داشته باشند. در تمام شهرها مزون­های متعددی وجود دارد که در برخی از آن­ها می­توان محصولات خارجی را مشاهده نمود. البته مزون­هایی نیز وجود دارند که در امر طراحی و دوخت لباس فعالیت دارند. درواقع می­توان مزون را مکانی برای عرضه محصولاتی دانست که در عرصه مد و فشن طراحی می­شوند.

راز موفقیت مزون

مزون­ها درمقایسه با فروشگاه­های لباس و بوتیک کمتر دیده می­شوند به همین دلیل باید به سراغ راهکارهای خلاقانه­ای برای تبلیغات رفته و آن­ها را معرفی نمود. اگر فردی که در کار مزون­داری فعالیت دارد از روش­های مناسبی برای تبلیغات استفاده نکند شانس چندانی برای ادامه فعالیت­های خود نخواهد داشت. اغلب افرادی که مشتری مزون هستند به دنبال محصولاتی خاص و ویژه هستند که در سطح شهر و هیچ فروشگاه اینترنتی وجود ندارد. به همین دلیل شخصی­دوزی و طراحی لباس را می­توان به­عنوان یکی از مهم­ترین دلایل موفقیت مزون درنظر گرفت. دراصل یکی از فوت و فن مزون­داری شخصی­دوزی و طراحی لباس برای مشتری است.

یکی از مهم­ترین دلایلی که موفقیت مزون را تائید خواهد کرد طراحی ویژه و اختصاص زمانی خاص به مشتریان است. درصورتی که فرد با پلتفرم­هایی که عرضه و نشان دادن لباس را ممکن می­کند تعامل داشته باشد می­تواند موفقیت کار مزون خود را تضمین کند. یکی دیگر از فنونی که در امر مزون­داری باید به آن توجه کرد تولید محتوای اختصاصی است. در این خصوص می­توان از عکس و محتوای متنی و یا حتی ویدئویی که مختص مخاطبان است نام برد.

مزونی که برای معرفی لباس­های مختلف درنظر گرفته می­شود باید کلیه استانداردهای لازم را داشته و از چیدمان و طراحی منحصربفردی نیز برخوردار باشد. درحال حاضر افراد بسیاری نسبت به افتتاح مزون علاقه نشان داده­اند که دست­یابی به درآمد بالا یکی از دلایل اصلی به شمار می­رود. انجام تمام فعالیت­های اقتصادی شاخص­هایی را دارد که مزون­داری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می­توان با توجه به این شاخصه­ها درآمد قابل ملاحظه­ای را کسب کرد.

مجوز مزون

اغلب مزون­هایی که در حال حاضر فعالیت دارند بدون مجوز کار می­کنند. از آنجایی که سازمان­ها درخصوص مزون­ها تعریف خاصی را درنظر گرفته­اند اخذ مجوز برای مزون مستلزم طی کردن مراحل پیچیده­ای است. درخصوص اخذ مجوز برای مزون­ها تنها یک قانون مشخص تعریف شده که براساس قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی افراد باید محصولات را در بازاری که بیرون از خانه ایجاد شده عرضه شود. افراد به هیچ عنوان نمی­توانند در محیط منزل اقدام به ارائه و فروش محصولات نمایند. البته افراد می­توانند محصولات و لباس­های طراحی شده را در محدوده دوستان و آشنایان خود در محیط خانه به فروش برسانند و چنانچه در این محدوده فعالیت کنند نیازی به دریافت مجوز خاصی نخواهند داشت.

انجام فعالیت مزون­داری به صورت گسترده نیازمند دریافت مجوز قانونی است. برای دست یابی به این هدف افراد می­توانند از طریق چند روش این کار را انجام داده و مجوز فعالیت خود را دریافت کنند:

  • ارائه و فروش محصولات و لباس­های طراحی شده در اماکن تجاری
  • اجاره مکان­هایی که مجوز مربوط به مزون­داری را داشته و باعث می­شود افراد راحت­تر به کار خود بپردازند.
  • همکاری با صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لباس و دریافت مجوز از این اصناف
  • اخذ مجوز افتتاح مزون توسط بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی

شرایط صدور مجوز خانه مد

اشخاص حقیقی که قصد دریافت مجوز خانه­های مد هستند باید تصویر پرسنلی خود را به همراه نسخه­ای از صفحه نخست شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت خود ارائه دهند.

چنانچه اشخاص حقوقی قصد دریافت مجوز افتتاح مزون را دارند باید تصویر پرسنلی خود را به­همراه صفحه نخست شناسنامه و کارت ملی و یا کارت پایان­خدمت و یا معافیت مدیرعامل را ارائه دهند. البته متقاضیان حقوقی باید تصویر روزنامه رسمی که در آن تاریخ افتتاح شرکت و آخرین تغییرات آن درج شده به همراه اساسنامه و یا شرکت­نامه ضمیمه پرونده خود کرده باشند.

جذب مشتری

مزون­داری نیازمند آشنایی با اصول جذب مشتری است و افرادی که در مزون­ها به فعالیت اشتغال دارند از طریق روش­های مختلفی می­توانند مشتریان خود را جذب کنند. در برخی از مزون­ها داشتن روابط زیاد با مشتریان خاص و در برخی دیگر از آن­ها تبلیغات می­تواند در جذب مشتری تاثیر بسیار زیادی دارد. البته کالاهایی که برای فروش عرضه می­شوند می­توانند نوع تبلیغات را مشخص کنند. اغلب مزون­های معروف از تبلیغات اینترنتی و شبکه­های اجتماعی همچون اینستاگرام بهره می­گیرند تا بتوانند محصولات خود را معرفی نمایند. برخی دیگر از مزون­ها از تبلیغات محلی جهت معرفی محصولات خود استفاده می­کنند که در این بین می­توان به پخش تراکت و کاتالوگ­های مختلف اشاره کرد. افراد باتوجه به گستردگی کار خود می­توانند نوع تبلیغات را انتخاب نمایند.

رموز موفقیت مزون­داری

همانطور که پیش­تر نیز گفته شد مزون­ها درمقایسه با فروشگاه­های معمولی چندان در دیدرس نیستند و اغلب مشتریان آن دائمی هستند. به همین دلیل تبلیغات برای مزون­ها هزینه بیشتری را می­طلبد و افراد برای اینکه بتوانند در این زمینه موفقیت بیشتری به دست بیاورند باید از روند تبلیغاتی ویژه­ای استفاده کنند. مشتریانی که وارد مزون می­شوند کالاهایی اختصاصی و ویژه را درخواست می­کنند و اغلب به دنبال محصولاتی هستند که نمونه مشابه آن­ها در دیگر فروشگاه­ها و بوتیک­های سطح شهر وجود نداشته باشد. خاص بودن مزون در قیمت و عرضه لباس­های مدرن و به روز و اختصاصی بودن طرح آن مشخص می­شود و این موارد می­تواند موجب تمایز مزونی نسبت به دیگر مزون­ها و فروشگاه­های شهر گردد.

اگر فروش محصولات مزون­ها در زمان­های خاص و غیردائمی انجام شود مسلما جذابیت ویژه­ای نیز برای مخاطبان و مشتریان خواهد داشت. وجود محدودیت زمانی برای یک مزون باعث می­شود بازدهی بیشتری درمورد آن صورت بگیرد و زمانی که خلاقیت وارد این حرفه شود موفقیت بیشتری نیز با آن همراه خواهد بود. چنانچه از بازاریابی نفر به نفر درخصوص مزون­داری استفاده شود موفقیت این کار نیز بیشتر بوده و فرد می­تواند درآمد بیشتری را کسب کند. تبلیغات نفر به نفر یکی از راه­های ارزان در تبلیغات بوده و کاربردی­ترین روش در بین دیگر روش­های تبلیغاتی محسوب می­شود. باتوجه به مطالب فوق می­توان ۴ عنصر کلیدی کیفیت، تمایز، قیمت و خلاقیت و ابتکار را به­عنوان فوت و فن مزون­داری موفق به شمار آورد.

کالاهای مزون

در اکثر مزون­ها محصولاتی در معرض فروش قرار می­گیرند که به­صورت وارداتی هستند و تعداد کمی از مزون­ها محصولات تولیدی خود را ارائه می­دهند. دو دلیل را می­توان علت تمرکز مزون­داران در فروش محصولات وارداتی عنوان کرد: دلیل اول وجود مشتریانی است که تمایل دارند کالاهایی خارجی را خریداری کنند. دلیل دوم این است که اغلب مشتریان گمان می­کنند محصولات خارجی دارای کیفیت بهتر و قیمت مناسب­تری هستند.

عرضه به همراه تولید

در حال حاضر مزون­هایی نیز درحال فعالیت هستند که اساس کار خود را فروش و تولید محصولات داخلی درنظر گرفته­اند. این دسته از مزون­ها درمقایسه با دیگر رقبای خود برتری­های متعددی دارند که مهم­ترین آن دریافت سفارش از سوی مشتریان است. این کار باعث می­شود درآمد بیشتری عائد مزون­داران شود و فروش بیشتری نیز در پی خواهد داشت. قیمت کالاهای داخلی نیز درمقایسه با کالاهای خارجی کمتر است و مزون­داران می­توانند گزینه­های متعددی را درخصوص کیفیت و طراحی ظاهری محصولات خود داشته باشند. افرادی که قصد افتتاح مزون دارند و یا در حرفه مزون­داری اشتغال دارند می­توانند این روش را به­عنوان نخستین گزینه در نظر داشته باشند.

مزون­های اینترنتی

پیشرفت تکنولوژی موجب شده تا افراد بسیاری به فکر ایجاد یک کسب و کار اینترنتی سودآور بیفتند. افتتاح مزون­های اینترنتی نیز یکی از همین مشاغل شناخته می­شود که طی سال­های اخیر توجه خاصی به آن شده است. درخصوص ایجاد مزون­های اینترنتی اگر مشکلاتی از قبیل تحویل کالا و جلب اعتماد مورد توجه قرار نگیرد می­توان گفت یکی از روش­های مناسب و ایده­آل است که هزینه چندانی نیز نیاز ندارد. برای ایجاد مزون­های آنلاین نیازی به دریافت مجوزی خاص نیست اما مزون­داران باید درنظر داشته باشند مشکلاتی نیز وجود دارد که باید به آن­ها نیز توجه کرد.

درحال حاضر مزون­هایی مانند لباس مجلسی و لباس عروس رواج بیشتری داشته و موفقیت بسیاری به دست آورده­اند. داشتن ایده­های کاربردی و خلاقانه می­تواند دست­یابی به موفقیت را تضمین کند. افرادی که قصد دارند مزون جدیدی را افتتاح کنند باید به نکاتی که در ادامه گفته می­شود توجه داشته باشند.

  • عرضه و فروش کالا باید به تناسب سلیقه مشتریان صورت بگیرد
  • اگر تمایل دارید در کار خود پیشرفت کنید می­توانید از شبکه­های اجتماعی و فضای مجازی نیز در کار خود بهره بگیرید
  • ایجاد تفاوت بین کالاهای لوکس با کالاهایی که از قیمت بالایی برخوردار هستند.

اصول چینش مزون لباس

چینش لباس­ها در مزون اصول و قواعد ویژه­ای را دارد که باید نسبت به آن توجه داشت. درنظر گرفتن اصول روانشناختی در چیدمان، قراردادن رنگ­ها به­صورت هارمونیک، توجه به رنگ لباس­ها و فروشگاه و تناسب بین آن­ها، درمعرض دید قرار داشتن لباس­ها باعث می­شود تا مزون لباس بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. توجه به چینش باعث می­شود که مشتریان بتوانند آزادی بیشتری در بازدید از لباس­ها داشته باشند. زمانی که لباس­های پرمخاطب در ویترین قرار بگیرند می­توان فروش بیشتری را برای مزون متصور شد که در این حالت درآمد بیشتری برای مزون­داران به دست خواهد آمد.  

یکی از مواردی که در مزون لباس باید درنظر گرفت قابلیت دیدن اتیکت و برچسبی است که قیمت لباس و اطلاعاتی بر روی آن درج شده است. در این حالت مشتریان می­توانند نسبت به محصول اطلاعات مختصری را دریافت کرده و با آگاهی بیشتری لباس موردنظر خود را خریداری کنند. بهتر است هر کدام از لباس­ها در ناحیه­ای مختص به خود قرار داده شوند تا مشتریان نیز بتوانند با مراجعه به هربخش لباس موردنظر خود را پیدا کنند. در برخی از مزون­ها از چینش رگالی استفاده می­شود که این امر در بهتر دیده شدن لباس­ها موثر بوده و می­تواند مزون موردنظر را نیز جذاب­تر نشان دهد.

یکی دیگر از دلایل موفقیت مزون­های لباس هماهنگی و تناسب کامل آن­ها با لباس­های عرضه شده است. اشخاصی که قصد افتتاح مزون لباس دارند باید به محیط پیرامون خود نیز توجه داشته باشندچراکه قدرت خرید افراد در تمامی محل­ها یکسان نبوده و عدم توجه به این مسئله می­تواند تاثیر منفی در کسب و کار به وجود بیاورد. پوشاکی که در هرمنطقه عرضه می­شود باید با فرهنگ بومی آنجا نیز هماهنگی کامل داشته باشد تا مزون افتتاح شده بتواند به کار خود ادامه دهد.

 

 

چرا روچی؟

از طریق روچی می توانید پارچه و ملزومات را به صورت مستقیم از کارخانه تهیه کنید.
می توانید برای الگو سازی از برترین طراحان و متخصصان بهره مند شوید و به صورت رایگان از متخصصان مشاوره بگیرید.
*هر آنچه برای تولید پوشاک نیاز دارید در اختیار شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.