کسب و کار پوشاک

۴ فوت و فن مزون‌داری

۴ فوت و فن مزون‌داری
5 امتیاز از 1 رای

مزون لباس به مکانی اطلاق می شود که محصولات جدیدی را در عرصه مد و لباس ارائه می­کند اما تفاوت عمده­ای با بوتیک و دیگر فروشگاه­های لباس دارد. مزون­داری اصول مختص به خود را دارد که توجه به آن­ها باعث می­شود بهترین امکانات در اختیار مشتریان و مراجعه کنندگان قرار بگیرد. در ادامه چند فوت و فن مزون­داری را عنوان خواهیم کرد که براساس آن می­توان مزون مدرنی را طراحی کرده و بهترین محصولات را به مشتریان ارائه کرد.

مزون لباس

تمام افراد برای اینکه به زیباترین و بهترین شکل ممکن در مراسمی همچون نامزدی، عروسی و یا میهمانی حاضر شوند به دنبال تهیه لباسی هستند که زیبایی آن­ها را دوچندان نشان دهد. گاهی اوقات خرید بهترین گزینه به شمار می­رود اما برخی از خانم­ها نیز ترجیح می­دهند به جای خرید لباس مدل موردنظر خود را سفارش بدهند. مزون یکی از مکان­هایی است که به افراد این امکان را می­دهد که بهترین انتخاب را داشته باشند. در تمام شهرها مزون­های متعددی وجود دارد که در برخی از آن­ها می­توان محصولات خارجی را مشاهده نمود. البته مزون­هایی نیز وجود دارند که در امر طراحی و دوخت لباس فعالیت دارند. درواقع می­توان مزون را مکانی برای عرضه محصولاتی دانست که در عرصه مد و فشن طراحی می­شوند.

راز موفقیت مزون

مزون­ها درمقایسه با فروشگاه­های لباس و بوتیک کمتر دیده می­شوند به همین دلیل باید به سراغ راهکارهای خلاقانه­ای برای تبلیغات رفته و آن­ها را معرفی نمود. اگر فردی که در کار مزون­داری فعالیت دارد از روش­های مناسبی برای تبلیغات استفاده نکند شانس چندانی برای ادامه فعالیت­های خود نخواهد داشت. اغلب افرادی که مشتری مزون هستند به دنبال محصولاتی خاص و ویژه هستند که در سطح شهر و هیچ فروشگاه اینترنتی وجود ندارد. به همین دلیل شخصی­دوزی و طراحی لباس را می­توان به­عنوان یکی از مهم­ترین دلایل موفقیت مزون درنظر گرفت. دراصل یکی از فوت و فن مزون­داری شخصی­دوزی و طراحی لباس برای مشتری است.

یکی از مهم­ترین دلایلی که موفقیت مزون را تائید خواهد کرد طراحی ویژه و اختصاص زمانی خاص به مشتریان است. درصورتی که فرد با پلتفرم­هایی که عرضه و نشان دادن لباس را ممکن می­کند تعامل داشته باشد می­تواند موفقیت کار مزون خود را تضمین کند. یکی دیگر از فنونی که در امر مزون­داری باید به آن توجه کرد تولید محتوای اختصاصی است. در این خصوص می­توان از عکس و محتوای متنی و یا حتی ویدئویی که مختص مخاطبان است نام برد.

مزونی که برای معرفی لباس­های مختلف درنظر گرفته می­شود باید کلیه استانداردهای لازم را داشته و از چیدمان و طراحی منحصربفردی نیز برخوردار باشد. درحال حاضر افراد بسیاری نسبت به افتتاح مزون علاقه نشان داده­اند که دست­یابی به درآمد بالا یکی از دلایل اصلی به شمار می­رود. انجام تمام فعالیت­های اقتصادی شاخص­هایی را دارد که مزون­داری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و می­توان با توجه به این شاخصه­ها درآمد قابل ملاحظه­ای را کسب کرد.

مجوز مزون

اغلب مزون­هایی که در حال حاضر فعالیت دارند بدون مجوز کار می­کنند. از آنجایی که سازمان­ها درخصوص مزون­ها تعریف خاصی را درنظر گرفته­اند اخذ مجوز برای مزون مستلزم طی کردن مراحل پیچیده­ای است. درخصوص اخذ مجوز برای مزون­ها تنها یک قانون مشخص تعریف شده که براساس قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی افراد باید محصولات را در بازاری که بیرون از خانه ایجاد شده عرضه شود. افراد به هیچ عنوان نمی­توانند در محیط منزل اقدام به ارائه و فروش محصولات نمایند. البته افراد می­توانند محصولات و لباس­های طراحی شده را در محدوده دوستان و آشنایان خود در محیط خانه به فروش برسانند و چنانچه در این محدوده فعالیت کنند نیازی به دریافت مجوز خاصی نخواهند داشت.

انجام فعالیت مزون­داری به صورت گسترده نیازمند دریافت مجوز قانونی است. برای دست یابی به این هدف افراد می­توانند از طریق چند روش این کار را انجام داده و مجوز فعالیت خود را دریافت کنند:

  • ارائه و فروش محصولات و لباس­های طراحی شده در اماکن تجاری
  • اجاره مکان­هایی که مجوز مربوط به مزون­داری را داشته و باعث می­شود افراد راحت­تر به کار خود بپردازند.
  • همکاری با صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لباس و دریافت مجوز از این اصناف
  • اخذ مجوز افتتاح مزون توسط بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی

شرایط صدور مجوز خانه مد

اشخاص حقیقی که قصد دریافت مجوز خانه­های مد هستند باید تصویر پرسنلی خود را به همراه نسخه­ای از صفحه نخست شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت خود ارائه دهند.

چنانچه اشخاص حقوقی قصد دریافت مجوز افتتاح مزون را دارند باید تصویر پرسنلی خود را به­همراه صفحه نخست شناسنامه و کارت ملی و یا کارت پایان­خدمت و یا معافیت مدیرعامل را ارائه دهند. البته متقاضیان حقوقی باید تصویر روزنامه رسمی که در آن تاریخ افتتاح شرکت و آخرین تغییرات آن درج شده به همراه اساسنامه و یا شرکت­نامه ضمیمه پرونده خود کرده باشند.

جذب مشتری

مزون­داری نیازمند آشنایی با اصول جذب مشتری است و افرادی که در مزون­ها به فعالیت اشتغال دارند از طریق روش­های مختلفی می­توانند مشتریان خود را جذب کنند. در برخی از مزون­ها داشتن روابط زیاد با مشتریان خاص و در برخی دیگر از آن­ها تبلیغات می­تواند در جذب مشتری تاثیر بسیار زیادی دارد. البته کالاهایی که برای فروش عرضه می­شوند می­توانند نوع تبلیغات را مشخص کنند. اغلب مزون­های معروف از تبلیغات اینترنتی و شبکه­های اجتماعی همچون اینستاگرام بهره می­گیرند تا بتوانند محصولات خود را معرفی نمایند. برخی دیگر از مزون­ها از تبلیغات محلی جهت معرفی محصولات خود استفاده می­کنند که در این بین می­توان به پخش تراکت و کاتالوگ­های مختلف اشاره کرد. افراد باتوجه به گستردگی کار خود می­توانند نوع تبلیغات را انتخاب نمایند.

رموز موفقیت مزون­داری

همانطور که پیش­تر نیز گفته شد مزون­ها درمقایسه با فروشگاه­های معمولی چندان در دیدرس نیستند و اغلب مشتریان آن دائمی هستند. به همین دلیل تبلیغات برای مزون­ها هزینه بیشتری را می­طلبد و افراد برای اینکه بتوانند در این زمینه موفقیت بیشتری به دست بیاورند باید از روند تبلیغاتی ویژه­ای استفاده کنند. مشتریانی که وارد مزون می­شوند کالاهایی اختصاصی و ویژه را درخواست می­کنند و اغلب به دنبال محصولاتی هستند که نمونه مشابه آن­ها در دیگر فروشگاه­ها و بوتیک­های سطح شهر وجود نداشته باشد. خاص بودن مزون در قیمت و عرضه لباس­های مدرن و به روز و اختصاصی بودن طرح آن مشخص می­شود و این موارد می­تواند موجب تمایز مزونی نسبت به دیگر مزون­ها و فروشگاه­های شهر گردد.

اگر فروش محصولات مزون­ها در زمان­های خاص و غیردائمی انجام شود مسلما جذابیت ویژه­ای نیز برای مخاطبان و مشتریان خواهد داشت. وجود محدودیت زمانی برای یک مزون باعث می­شود بازدهی بیشتری درمورد آن صورت بگیرد و زمانی که خلاقیت وارد این حرفه شود موفقیت بیشتری نیز با آن همراه خواهد بود. چنانچه از بازاریابی نفر به نفر درخصوص مزون­داری استفاده شود موفقیت این کار نیز بیشتر بوده و فرد می­تواند درآمد بیشتری را کسب کند. تبلیغات نفر به نفر یکی از راه­های ارزان در تبلیغات بوده و کاربردی­ترین روش در بین دیگر روش­های تبلیغاتی محسوب می­شود. باتوجه به مطالب فوق می­توان ۴ عنصر کلیدی کیفیت، تمایز، قیمت و خلاقیت و ابتکار را به­عنوان فوت و فن مزون­داری موفق به شمار آورد.

کالاهای مزون

در اکثر مزون­ها محصولاتی در معرض فروش قرار می­گیرند که به­صورت وارداتی هستند و تعداد کمی از مزون­ها محصولات تولیدی خود را ارائه می­دهند. دو دلیل را می­توان علت تمرکز مزون­داران در فروش محصولات وارداتی عنوان کرد: دلیل اول وجود مشتریانی است که تمایل دارند کالاهایی خارجی را خریداری کنند. دلیل دوم این است که اغلب مشتریان گمان می­کنند محصولات خارجی دارای کیفیت بهتر و قیمت مناسب­تری هستند.

عرضه به همراه تولید

در حال حاضر مزون­هایی نیز درحال فعالیت هستند که اساس کار خود را فروش و تولید محصولات داخلی درنظر گرفته­اند. این دسته از مزون­ها درمقایسه با دیگر رقبای خود برتری­های متعددی دارند که مهم­ترین آن دریافت سفارش از سوی مشتریان است. این کار باعث می­شود درآمد بیشتری عائد مزون­داران شود و فروش بیشتری نیز در پی خواهد داشت. قیمت کالاهای داخلی نیز درمقایسه با کالاهای خارجی کمتر است و مزون­داران می­توانند گزینه­های متعددی را درخصوص کیفیت و طراحی ظاهری محصولات خود داشته باشند. افرادی که قصد افتتاح مزون دارند و یا در حرفه مزون­داری اشتغال دارند می­توانند این روش را به­عنوان نخستین گزینه در نظر داشته باشند.

مزون­های اینترنتی

پیشرفت تکنولوژی موجب شده تا افراد بسیاری به فکر ایجاد یک کسب و کار اینترنتی سودآور بیفتند. افتتاح مزون­های اینترنتی نیز یکی از همین مشاغل شناخته می­شود که طی سال­های اخیر توجه خاصی به آن شده است. درخصوص ایجاد مزون­های اینترنتی اگر مشکلاتی از قبیل تحویل کالا و جلب اعتماد مورد توجه قرار نگیرد می­توان گفت یکی از روش­های مناسب و ایده­آل است که هزینه چندانی نیز نیاز ندارد. برای ایجاد مزون­های آنلاین نیازی به دریافت مجوزی خاص نیست اما مزون­داران باید درنظر داشته باشند مشکلاتی نیز وجود دارد که باید به آن­ها نیز توجه کرد.

درحال حاضر مزون­هایی مانند لباس مجلسی و لباس عروس رواج بیشتری داشته و موفقیت بسیاری به دست آورده­اند. داشتن ایده­های کاربردی و خلاقانه می­تواند دست­یابی به موفقیت را تضمین کند. افرادی که قصد دارند مزون جدیدی را افتتاح کنند باید به نکاتی که در ادامه گفته می­شود توجه داشته باشند.

  • عرضه و فروش کالا باید به تناسب سلیقه مشتریان صورت بگیرد
  • اگر تمایل دارید در کار خود پیشرفت کنید می­توانید از شبکه­های اجتماعی و فضای مجازی نیز در کار خود بهره بگیرید
  • ایجاد تفاوت بین کالاهای لوکس با کالاهایی که از قیمت بالایی برخوردار هستند.

اصول چینش مزون لباس

چینش لباس­ها در مزون اصول و قواعد ویژه­ای را دارد که باید نسبت به آن توجه داشت. درنظر گرفتن اصول روانشناختی در چیدمان، قراردادن رنگ­ها به­صورت هارمونیک، توجه به رنگ لباس­ها و فروشگاه و تناسب بین آن­ها، درمعرض دید قرار داشتن لباس­ها باعث می­شود تا مزون لباس بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. توجه به چینش باعث می­شود که مشتریان بتوانند آزادی بیشتری در بازدید از لباس­ها داشته باشند. زمانی که لباس­های پرمخاطب در ویترین قرار بگیرند می­توان فروش بیشتری را برای مزون متصور شد که در این حالت درآمد بیشتری برای مزون­داران به دست خواهد آمد.  

یکی از مواردی که در مزون لباس باید درنظر گرفت قابلیت دیدن اتیکت و برچسبی است که قیمت لباس و اطلاعاتی بر روی آن درج شده است. در این حالت مشتریان می­توانند نسبت به محصول اطلاعات مختصری را دریافت کرده و با آگاهی بیشتری لباس موردنظر خود را خریداری کنند. بهتر است هر کدام از لباس­ها در ناحیه­ای مختص به خود قرار داده شوند تا مشتریان نیز بتوانند با مراجعه به هربخش لباس موردنظر خود را پیدا کنند. در برخی از مزون­ها از چینش رگالی استفاده می­شود که این امر در بهتر دیده شدن لباس­ها موثر بوده و می­تواند مزون موردنظر را نیز جذاب­تر نشان دهد.

یکی دیگر از دلایل موفقیت مزون­های لباس هماهنگی و تناسب کامل آن­ها با لباس­های عرضه شده است. اشخاصی که قصد افتتاح مزون لباس دارند باید به محیط پیرامون خود نیز توجه داشته باشندچراکه قدرت خرید افراد در تمامی محل­ها یکسان نبوده و عدم توجه به این مسئله می­تواند تاثیر منفی در کسب و کار به وجود بیاورد. پوشاکی که در هرمنطقه عرضه می­شود باید با فرهنگ بومی آنجا نیز هماهنگی کامل داشته باشد تا مزون افتتاح شده بتواند به کار خود ادامه دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.