برندسازی, کارآفرینی در پوشاک

طرح کسب و کار صنعت پوشاک

طرح کسب و کار صنعت پوشاک
3 امتیاز از 1 رای

یکی از رموز موفقیت در تمامی شاخه ها و کسب و کار های صنعت پوشاک ، تدوین یک نقشه کلی از فعالیت مد و لباس یا طرح کسب و کار  است که نقشی اساسی در پیشبرد اهداف فعالیت پوشاک دارد . طرح کسب و کار برای صنعت مد و لباس مزایای بسیاری دارد . کمک به برنامه ریزی راهبردی ، پیش بینی موانع و خطرات و دید بازتر نسبت به فعالیت پیش رو از جمله ی این مزایاست ولی به زبانی عامیانه تر یک طرح کسب و کار برای تولید ، فروش یا خدمات مد و پوشاک  کمک می کند تا تکلیفتان را بدانید ، بهترین تصمیم گیری ها را داشته باشید و در بازار پوشاک حرفی برای گفتن داشته باشید . در ادامه دلایل این موارد را بررسی خواهیم کرد و یک Business Plan یا طرح کسب و کار مناسب با فعالیت های پوشاک را مورد بازبینی قرار می دهیم.

یک تولیدی یا فروشگاه لباس با چه اهدافی راه اندازی می گردد؟ یک تولید کننده یا فروشنده چه دورنمایی را از فعالیت خود در ذهن خود مصور کرده ؟ آیا میزان بودجه مناسب با کسب و کار می باشد ؟آیا تحلیل درستی نسبت به  رقبا ، همکاران ، مشتریان و بازار انجام شده ؟ و از همه مهمتر ، چه ایده ها و خلاقیت هایی در کسب و کار گنجانده شده ؟  ما در این مطلب قصد نداریم تا معنای پلن کاری را بازگو کنیم ، می خواهیم یک پلن کاری با نگاهی متفاوت تر و آمیخته با کسب و کار های مد و لباس را تشریح کنیم  که فقط جنبه جذب سرمایه گذار ندارد .

 

بررسی اجمالی در پلن

ابتدا شرحی از فعالیت تولید ، فروش یا خدمات مرتبط با پوشاک را با یک معرفی کوتاه از نام تجاری و رویداد ها درج می کنیم و روند کلی فعالیت را برای درک اولیه و معین کردن ماهیت کسب و کارمان یادداشت می کنیم . به عنوان مثال : ( استودیوی مد و لباس  فلان یک بوتیک مجلل زنانه می باشد که در تاریخ ….. افتتاح میگردد . معنای این اسم ……. تشبیه می گردد . کار این بوتیک تشخیص مد آینده و ارائه خدمات و پوشاک لوکس منحصر به بانوان است و …..)

 

اهداف و آتیه طرح کسب و کار مد و لباس

در این قسمت ، اهداف و دورنمایی را از کسب و کار خود شرح داده و منظور از راه اندازی این واحد را بیان می کنیم ( فعلا اهداف غیر مالی ) به عنوان مثال : ( هدف از تاسیس برند لباس فلان ، تولید و عرضه پوشاک ورزشی با تلکنولوژی الیاف sea island می باشد و مشتریان این برند لباس ، ورزشکاران حرفه ای و افراد علاقه مند به … هستند و سبک طراحی لباس های این برند الهام گرفته از کشور ….. است و این برند قصد تصاحب این بازار را در سطح خاور میانه دارد. )

 

خدمات و محصولات :

کالا و خدماتی که در این طرح از کسب و کار انتظار می رود همراه با جزییات درج کرده و ویژگی های آن ها را در طرح کسب و کار ، بیان می کنیم . به عنوان مثال طرح ها و الگوهای مورد ارائه ی یک شرکت طراحی لباس یا ….

 

تمایز و ابتکارات منحصر

حال به تشریح ابتکارات و تمایزاتی که کسب و کارمان نسب به سایر فعالیت های مشابه دارد می پردازیم . توجه داشته باشید که با تمایزات و ابتکارات ، یک کسب و کار در حوضه ی لباس ، شانس بیشتری برای ترقی خواهد داشت و این ابتکارات حتی به صورت جزئی ، مفید خواهند بود ، به عنوان مثال تکنولوژی نوعی الیاف برای پوشاک یا خدمات اینترنتی و ۲۴ ساعته برای فروشگاه و مواردی که در طرح کسب و کار به چشم بیایند.

 

ویژگی های مدیریتی

جزییات کاملی از ویژگی های مدیریت یا تیم مدیریتی همچون تجربه ، توانایی و تخصص و مواردی مرتبط را یادداشت و تحلیل می کنیم . مثلا : ( روچی کالا مهر با تجربه ۳۰ ساله در زمینه تولید و فروش عمده پوشاک دارد و تیم روچی دارای ….. تخصص ها می باشند و ….)

 

تحلیل بازار و شناخت رقیبان

انجام تحقیقات و بررسی های تخصصی بر بازار مد و لباس و مصور کردن مناسب آنها، یافتن آمار و ارقام مرتبط  ، تحلیل بازار های هدف ، شناخت رقیبان به روش های گوناگون و  ….  که کمی تخصصی و دارای ابعاد بسیاری می باشد . که در این مورد باید با متخصصین این حوضه مشورت نمود .

تولید لباس و طرح کسب و کار

این مرحله مربوط به تشریح مراحل تولید لباس ، ماشین آلات ، شناخت تامین کنندگان مواد اولیه و موارد مرتبط با فرآیند تولید می باشد که برای دورنما و تصمیم گیری بسیار اهمیت دارد .

رموز موفقیت در کار

در این مرحله به بررسی کلید های موفقیت در کار لباس با مورد بازبینی قرار دادن توانایی ها و دیگر فعالان مرتبط می پردازیم و تمامی جزییات مرتبط را یادداشت می کنیم ،این امر در طرح کسب و کار اهمیت ویژه ای دارد

بازاریابی و ریسک

مرحله بعدی مربوط به تحلیل بر قیمت گذاری و تعرفه ها به صورت کامل و نحوه ی تبلیغات و پیشبرد برند سازی کسب و کار می باشد . سپس بازبینی خطرات و ارزیابی ضعف های موجود در کسب و کار لباس

 

 

در حال تکمیل مقاله طرح کسب و کار صنعت پوشاک

 

 

 

حامد محمدیان مهر

About حامد محمدیان مهر

سال های زیادی در زمینه های اقتصادی صنعت نساجی و پوشاک از جمله بازرگانی مواد اولیه (نخ) ، تولید پارچه ، تولید و فروش عمده ی پوشاک مردانه و بازاریابی در این صنعت فعالیت داشته ام و همیشه سعی در آموختن و پند گرفتن از کهنه کاران و بزرگان این صنعت داشته ام . همچنین دیگر تخصص اصلی من در زمینه ی اینترنت و طراحی است و سال های زیادی را صرف فعالیت ، آنالیز و کار آموزی در زمینه ی کسب و کار های اینترنتی نموده ام و مدتی بالغ بر 2 سال است که روی برندسازی اینترنتی مشغول تحقیق و تفحس می باشم . هم اکنون مدتی است که با اندوخته های این 8 سال در زمینه ی بازار ،برندسازی و اینترنت ، فعالیت خود را در زمینه ی خدمات نوین در جهت رونق کسب و کار ها آغاز نموده ام و با اهداف و آرمان های تعریف شده ای ، سعی در ارائه ی خدمات مفید و پیوند کسب و کارها با روش های نوین دارم. آرزوی قلبیم همیشه رونق فعالیت های مد و لباس در ایران بود . دو تخصص خود در زمینه های پوشاک و وب را با هم در آمیختم تا در این راه قدمی نهاده باشم.

2 دیدگاه در مورد “طرح کسب و کار صنعت پوشاک

  1. عسل گفت:

    سلام من هنوز منتظر راهنمای شما هستم
    همین طور که گفتم کارگاهی دارم با تعدادی از همه نوع چرخ
    لطفا راهنماییم کنید که از کجا و چگونه بازار یابی کنم و کار را شروع کنم
    تشکر

  2. امیر ذاکرتبریزی گفت:

    با درود
    با توجه به اینکه در تدارک وارد شدن به کسب و کار پوشاک و فروشندگی در این زمینه هستم خواستار استفاده از تجربیات شما در عرصه فروش پوشاک هستم از همکاری شما پیشاپیش سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *