برندسازی, کارآفرینی در پوشاک, کسب و کار پوشاک

اچ اند ام ، داستان یک برند موفق

اچ اند ام ، داستان یک برند موفق
امتیاز خود را ثبت کنید

اچ ان ام سالهاست که عنوان برترین برند پوشاک را در آمارهای جهانی به خود اختصاص داده است. این شرکت خرده فروشی پوشاک که در زمینه فست فشن صاحب سبک است، توانسته است با برنامه ریزی و سیاستگذاری ویژه خود از یک برند محلی در کشور سوئد به برندی چند ملیتی در عالی ترین سطح صنعت پوشاک تبدیل شود. طراحی پوشاک این شرکت در سوئد انجام میشود و پس از طراحی و تعیین مشخصات کالای مورد نظر، محصولات وارد مرحله برون‌سپاری شده و به ۸۰۰ کارخانه تولیدی اچ اند ام در اروپا و آسیا ارسال می‌گردد. محصولات این برند نهایتا در بیش از ۲۲۰۰ فروشگاه این شرکت در سراسر دنیا به مشتریان عرضه میشوند.

 

در H&M، مد به عنوان یک پدیده زودگذر و ناپایدار در نظر گرفته می شود که باید مدام تازه شده و به حرکت وا داشته شود و این به معنی پیش دستی کردن بر روندهای بازار و تبدیل ایده های جدید به لباس های با قیمت مناسب، اما بسیار شیک است.
استفان پرسون مدیر کنونی این مجموعه پسر موسس فروشگاه های زنجیره ای H&M با ثروت خالص ۵/۱۴ میلیارد دلار هجدهمین فرد ثروتمند دنیا می باشد.

داستان یک برند

ارلینگ پرسون این شرکت را در سال تولد وی (۱۹۴۷) تاسیس کرد. پرسون اهل واستراس، یکی از شهرهای نزدیک استکهلم بود. او پس از جنگ جهانی دوم به نیویورک آمریکا سفر کرد و با دیدن فروشگاه های زنجیره ای بزرگی مثل Macy’s و دامنه گسترده پوشاکی که آنها برای خانم ها ارائه می کردند، بسیار شگفت زده شد و پس از بازگشت به واستراس، یک فروشگاه پوشاک خانم ها به اسم Hennes ) در زبان سوئدی به معنی برای زن) باز کرد که در آن لباس های ارزان و مد روز ارائه می کرد.

در سال ۱۹۶۸ نام شرکت به H&M تغییر کرد و خط تولید پوشاک مردان نیز به شرکت اضافه شد. استفان پرسون در سال ۱۹۸۲، زمانی که پدرش بازنشسته شد، جای او را گرفت. H&M همچنان به رشدش ادامه داده و ارزش سهام آن به طور مداوم افزایش می یافت. کمی بعد پرسون خط تولید پوشاک کودکان و نوزادان را هم راه اندازی کرد. در اواخر دهه ۹۰ شرکت توانست با پیشی گرفتن از رقبا به بزرگترین فروشنده پوشاک اروپا تبدیل و به علاوه توانست نخستین فروشگاهش را در آمریکا، جایی که بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان اروپایی آرزوی دستیابی به آن را دارند، باز کند.
بخشی از موفقیت پرسون به دلیل تیم طراحی درون شرکت (متشکل از طراحان جوان تازه فارغ التحصیل) می باشد. به علاوه بخش تولیدی شرکت به شبکه وسیعی از تامین کنندگان در کشورهایی مثل بنگلادش، چین و ترکیه که هزینه کارگر در آنها پایین است، برون سپاری می شود. پرسون همچنین اعتقاد دارد که تولید پوشاک متفاوت برای کشورهای متفاوت، هدر دادن منابع است چون به گفته او همه مردم جهان در یک دوره خاص، به یک نوع موسیقی گوش می دهند یا یک نوع فیلم تماشا می کنند. همچنین H&M همیشه طراحان متبحر و مشهور را نیز بری طراحی مجموعه های فصلیش به کار می گیرد.

تور هفتاد ساله

دهۀ ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰

در سال ۱۹۴۶ یک کارآفرین سوئدی به نام ارلینگ پرسن در سفری که به نیویورک امریکا داشت، ایده‌ای جدید برای فروش لباس‌های مد روز زنانه در اروپا را به دست آورد. او با دیدن فروشگاه های زنجیره ای بزرگی مثل Macy’s و دامنه گسترده پوشاکی که آنها برای خانم ها ارائه می کردند، بسیار شگفت زده شد و پس از بازگشت به واستراس، یک فروشگاه پوشاک خانم ها به اسم Hennes (در زبان سوئدی به معنی: برای زن) باز کرد که در آن لباس های ارزان و مد روز ارائه می کرد. این فروشگاه موفقیت محلی بسیار زیادی کسب کرد و به این شکل ارلین پرسون خیلی زود توانست فروشگاهی در استکهلم تاسیس کند.
لوگوی این مغازه که توسط خود پرسن طراحی شده بود خیلی زود مشهور شد و شعبۀ بعدی این فروشگاه در سال ۱۹۵۲ در استوک هولم افتتاح شدو پس از آن در سال ۱۹۵۴ شعبۀ دیگری در استوک هولم افتتاح کرد.

دهۀ ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰

در سال ۱۹۶۸ فروشگاه هنس با فروشگاه لباس شکار و تجهیزات ماهیگیری موریتس ویت فورس ادغام شد و نام آن به هنس اند موریتس تغییر پیدا کرد و از آن زمان بود که عرضۀ لباس مردانه و بچه‌گانه نیز آغاز شد و اچ اند ام تبدیل به برندی برای لباس خانواده شد. در ۱۹۷۳ فروش لباس‌های زیر نیز به سبد کالای این شرکت اضافه شد و استفاده از سوپر مدلها برای فروش محصولات آرایشی اچ اند ام نیز آغاز گشت.. در سال ۱۹۷۴ هنس اند موریس وارد بازار سهام سوئیس شد و اسم اختصاری اچ اند ام را برای خود انتخاب کرد.
در خلال دهۀ ۷۰، رویکرد جدیدی متاثر از فرهنگ جین پوشی در امریکا برای طراحی لباس نوجوانان در شرکت اچ اند ام مورد توجه قرار گرفت.

دهۀ ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۹

در سال ۱۹۸۰، بنیان‌گذاران این شرکت برای توسعۀ جهانی خیز برداشتند. اولین فروشگاه‌های اچ اند ام در هلند و آلمان افتتاح گردید. در سال ۱۹۸۲، پس از گذشت ۳۵ از افتتاح اولین فروشگاه در سوئد بنیان‌گذار اولی جای خود را به پسرش به نام استیفان پرسون داد. در سال ۱۹۹۸‌، اچ اند ام فروش آنلاین محصولات خود را شروع کرد تا پایان سالهای ۱۹۹۰، اچ اند ام در اکثر شهرهای اروپا شعبه‌های خود را افتتاح کرده بود.

دهۀ ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰

سال ۲۰۰۴، توانست با طراحان گران‌قیمتی دنیای مد را به لرزه دربیاورد و افزایش خوبی در قیمت لباس‌هایش داشته باشد. از آن زمان تا کنون این شرکت با طراحان گران‌قیمتی مانند ورساچه، روبروتو کاوالی، الکساندر وانگ و استلا مک کارتی همکاری کرده است. گسترش فروش آنلاین این شرکت به همۀ شرکت‌های اروپایی در این دهه در حال انجام بود و در سال ۲۰۰۷ اولین شعبۀ اچ اند ام در آسیا در شانگهای هنگ کنگ افتتاح شد. توسعۀ شرکت اچ اند ام به منسوجات خانگی در سال ۲۰۰۹ با افتتاح یک بخش جدید ادامه پیدا کرد.

دهۀ ۲۰۱۰ تا اکنون

در سال ۲۰۱۰ اولین کلکسیون چندمنظورۀ اچ اند ام ارائه شد که در آن همۀ آیتم‌ها با استفاده از مواد اولیۀ (پایدار) تهیه شده بود. در سال ۲۰۱۳ طرحی به نام جمع‌اوری البسه شروع شد که از آن زمان تا کنون ۵۰۰۰۰ تن از لباس‌هایی که توسط مشتریان شرکت خریده شده بود به فروشگاه‌ها برگردانده شد تا دوباره در سیکل تولید قرار بگیرند. در سال ۲۰۱۴، بخش لباس های ورزشی و کفش اچ اند ام نیز افتتاح شد. محصولات ارایشی و زیبایی نیز در سال ۲۰۱۵ به محصولات این شرکت افزوده شد. در سال ۲۰۱۵ اچ اند ام شروع به اعطای جایزۀ بهبود جهانی به ایده‌های خلاق و نوآور عرصۀ مد نمود که تمرکز بر تغییر صنعت پوشاک از یک روند خطی به یک سیکل کامل دارد. هدف این چالش، حفاظت از گیاهان و ترویج زندگی سبز می‌باشد. برند آرکت با رویکردی مدرن از اچ اند ام متولد شد که ارائه دهندۀ لباس‌های ساده و مدرن با حال و هوای طراحی‌های پرکاربرد و کم جزئیات سنتی اسکاندیناوی است.

ارزش‌های مشترک

مانند یک نخ قرمز همۀ اعضای شرکت را به هم وصل می‌کنیم که بیانگر جوهره و روح فعالیت‌های گروهی اچ اند ام است.
۱ـ ما یک تیم هستیم
۲ـ ما به مردم اعتماد داریم
۳ـ روحیۀ کارآفرینانه
۴ـ رشد مداوم
۵ـ توجه به هزینه‌ها
۶ـ روشنفکری و تمرکز به جلو
۷ـ ساده فکر کردن
۸ـ و گروه اچ اند ام

چشم‌انداز

ما می‌خواهیم به این سه آرزوی جاه‌طلبانۀ خود برسیم:
۱ـ صددرصد تغییرات را رهبری کنیم؛
ـ حمایت و استفاده از ایده‌های نوآورانه
ـ شفافیت در انگیزه‌ها
ـ قدردانی از اعمالی که ما را به سمت توسعۀ پایدار سوق می‌دهد.
تعهد ما به تحقق این هدف باعث شتاب ما به ساختن استاندارهای جدید برای صنعت، یافتن راه حل‌های نوآورانه و کشف راه‌های جدید برای ساختن چرخه‌ای پایدار در صنعت مد می‌شود.
۲ـ صددرصد مد قابل بازیافت و چرخ‌ای ارائه کنیم؛
ـ رویکرد بازیافتی در چرخۀ تولید و استفادۀ پوشاک
ـ استفاده از مواد اولیۀ بازیافت‌پذیر یا استفاده از منابع پایدار برای تامین مواد اولیه
ـ استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر
تعهد ما به این هدف به دلیل اشتیاق ما به ادامۀ کسب و کار در دهه‌های آتی می‌باشد. برای رشد و موفقیت آینده نیازمند بهبود رفتار تولید با توجه به رویکردهای یادشده می‌باشد.
۳ـ صددرصد منصف و متعادل باشیم.
ـ رویکرد منصفانۀ شغلی برای همۀ کارمندان
ـ‌ تنوع و جهان‌شمول
تعهد ما به این هدف ما را بر آن وامی‌دارد که شرایط کاری بهتری برای میلیون‌ها نفری که در تمام دنیا در زنجیرۀ ارزش اچ اند ام
فعالیت می‌کنند فراهم کنیم و ایجاد انگیزه و اشتیاق طولانی‌مدت در این افراد وابسته به این حرکت‌های ماست.
به منظور ایجاد یک مد پایدار ما به دنبال استفاده از مواد اولیۀ پایدار در محیط کاری پایدار و با توجه به همۀ موارد ایمنی لازم هستیم.

ماموریت

ـ اولین گزینه در ماموریت اچ اند ام، بازیافت‌ پذیربودن است (با استفاده از مواد اولیۀ قابل بازیافت و مواد اولیۀ پایدار ) مانند بسیاری دیگر از صنعت‌ها، صنعت پوشاک نیز متکی به استفاده از منابع طبیعی است. با استفاده از یک مدل کسب‌وکاری بازیافت پذیر اچ اند ام تصمیم دارد تا از مدل تولید خطی به مدل چرخشی تغییر کند. علاوه بر تاثیر فرهنگی این رویه بر مردم، تاثیر حفاظت از محیط زیست در این رویکرد بسیار قابل توجه است.
ـ در اچ اند ام به موضوعاتی مانند چرخۀ محیط زیست، آب و هوا، شفافیت رفتاری، تساوی حقوق و کار منصفانه اهمیت داده می‌شود. ما در اچ اند ام با استفاده از یک سیستم علمی سعی در استانداردسازی این موضوعات در صنعت مد داریم.
ـ انتخاب‌های آگاهانه در همۀ جنبه‌های فرآیند صنعت مد، جوهرۀ کسب و کار ماست. سایز بزرگ صنعت همراه با انعطاف‌پذیری زیاد و راندمان بالای زنجیرۀ ارزش به اچ اند ام اجازه داده است تا بهترین کالاها را با به صرفه‌ترین قیمت‌ها تولید کند.
ـ با انتخاب هوشمندانۀ بهترین روش‌های تولید پوشاک (از مزرعۀ پنبه تا مشتری) اچ اند ام سعی دارد تا تاثیرات منفی فرآیند تولید پوشاک را بر محیط زیست به حداقل برساند.
ـ مشتریان اچ اند ام از مردم عادی تا هنرپیشه‌های تراز بالای هالیوودی هستند و تنوع انتخاب در فروشگاه‌ها باعث شده است تا طیف وسیعی از مشتریان را پوشش دهد.

استراتژی ۲۰۱۶

در استراتژی مشارکت با ذینفعان داخلی و خارجی و متخصصان مختلف زنجیرۀ ارزش موضوعات زیر را سرلوحۀ کار خویش قرار داده است:
۱ـ کاهش ریسک‌های مربوط به حقوق بشر (شناسایی ریسک‌های مربوط به حقوق بشر و انجام اقداماتی به منظور کاهش آن‌ها)
۲ـ ایجاد فرآیندی منحصر به فرد و بر پایۀ تحقیقات علمی برای کار با شرکای مختلف در نقاط مختلف جهان
۳ـ رعایت حقوق محیط زیست
۴ـ رعایت حقوق کارمندان
۵ـ استفاده از مواد اولیۀ پایدار
۶ـ رعایت حقوق حیوانات
۷ـ رعایت اصول رفتار اجتماعی

بررسی نقاط ضعف و قوت برند اچ اند ا م

با در نظرگرفتن وسعت فعالیت های این شرکت و نگاهی به محیط پرتغییر صنعت مد نکات زیر در تحلیل محیط داخلی این سازمان به چشم میخورد.

 

 

نویسنده : شکوه علیزاده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *