۴ فوت و فن مزونداری
مزون لباس به مکانی اطلاق می شود که محصولات جدیدی را در عرصه مد و لباس ارائه میکند اما تفاوت عمدهای با بوتیک و دیگر فروشگاههای لباس دارد. مزونداری اصول مختص به خود را دارد که توجه به آنها باعث میشود بهترین امکانات در اختیار مشتریان و مراجعه کنندگان قرار بگیرد. در ادامه چند فوت و فن مزونداری را عنوان خواهیم کرد که براساس آن میتوان مزون مدرنی را طراحی کرده و بهترین محصولات را به مشتریان ارائه کرد.
مزون لباس
تمام افراد برای اینکه به زیباترین و بهترین شکل ممکن در مراسمی همچون نامزدی، عروسی و یا میهمانی حاضر شوند به دنبال تهیه لباسی هستند که زیبایی آنها را دوچندان نشان دهد. گاهی اوقات خرید بهترین گزینه به شمار میرود اما برخی از خانمها نیز ترجیح میدهند به جای خرید لباس مدل موردنظر خود را سفارش بدهند. مزون یکی از مکانهایی است که به افراد این امکان را میدهد که بهترین انتخاب را داشته باشند. در تمام شهرها مزونهای متعددی وجود دارد که در برخی از آنها میتوان محصولات خارجی را مشاهده نمود. البته مزونهایی نیز وجود دارند که در امر طراحی و دوخت لباس فعالیت دارند. درواقع میتوان مزون را مکانی برای عرضه محصولاتی دانست که در عرصه مد و فشن طراحی میشوند.
راز موفقیت مزون
مزونها درمقایسه با فروشگاههای لباس و بوتیک کمتر دیده میشوند به همین دلیل باید به سراغ راهکارهای خلاقانهای برای تبلیغات رفته و آنها را معرفی نمود. اگر فردی که در کار مزونداری فعالیت دارد از روشهای مناسبی برای تبلیغات استفاده نکند شانس چندانی برای ادامه فعالیتهای خود نخواهد داشت. اغلب افرادی که مشتری مزون هستند به دنبال محصولاتی خاص و ویژه هستند که در سطح شهر و هیچ فروشگاه اینترنتی وجود ندارد. به همین دلیل شخصیدوزی و طراحی لباس را میتوان بهعنوان یکی از مهمترین دلایل موفقیت مزون درنظر گرفت. دراصل یکی از فوت و فن مزونداری شخصیدوزی و طراحی لباس برای مشتری است.
یکی از مهمترین دلایلی که موفقیت مزون را تائید خواهد کرد طراحی ویژه و اختصاص زمانی خاص به مشتریان است. درصورتی که فرد با پلتفرمهایی که عرضه و نشان دادن لباس را ممکن میکند تعامل داشته باشد میتواند موفقیت کار مزون خود را تضمین کند. یکی دیگر از فنونی که در امر مزونداری باید به آن توجه کرد تولید محتوای اختصاصی است. در این خصوص میتوان از عکس و محتوای متنی و یا حتی ویدئویی که مختص مخاطبان است نام برد.
مزونی که برای معرفی لباسهای مختلف درنظر گرفته میشود باید کلیه استانداردهای لازم را داشته و از چیدمان و طراحی منحصربفردی نیز برخوردار باشد. درحال حاضر افراد بسیاری نسبت به افتتاح مزون علاقه نشان دادهاند که دستیابی به درآمد بالا یکی از دلایل اصلی به شمار میرود. انجام تمام فعالیتهای اقتصادی شاخصهایی را دارد که مزونداری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و میتوان با توجه به این شاخصهها درآمد قابل ملاحظهای را کسب کرد.
مجوز مزون
اغلب مزونهایی که در حال حاضر فعالیت دارند بدون مجوز کار میکنند. از آنجایی که سازمانها درخصوص مزونها تعریف خاصی را درنظر گرفتهاند اخذ مجوز برای مزون مستلزم طی کردن مراحل پیچیدهای است. درخصوص اخذ مجوز برای مزونها تنها یک قانون مشخص تعریف شده که براساس قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی افراد باید محصولات را در بازاری که بیرون از خانه ایجاد شده عرضه شود. افراد به هیچ عنوان نمیتوانند در محیط منزل اقدام به ارائه و فروش محصولات نمایند. البته افراد میتوانند محصولات و لباسهای طراحی شده را در محدوده دوستان و آشنایان خود در محیط خانه به فروش برسانند و چنانچه در این محدوده فعالیت کنند نیازی به دریافت مجوز خاصی نخواهند داشت.
انجام فعالیت مزونداری به صورت گسترده نیازمند دریافت مجوز قانونی است. برای دست یابی به این هدف افراد میتوانند از طریق چند روش این کار را انجام داده و مجوز فعالیت خود را دریافت کنند:
- ارائه و فروش محصولات و لباسهای طراحی شده در اماکن تجاری
- اجاره مکانهایی که مجوز مربوط به مزونداری را داشته و باعث میشود افراد راحتتر به کار خود بپردازند.
- همکاری با صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لباس و دریافت مجوز از این اصناف
- اخذ مجوز افتتاح مزون توسط بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی
شرایط صدور مجوز خانه مد
اشخاص حقیقی که قصد دریافت مجوز خانههای مد هستند باید تصویر پرسنلی خود را به همراه نسخهای از صفحه نخست شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت خود ارائه دهند.
چنانچه اشخاص حقوقی قصد دریافت مجوز افتتاح مزون را دارند باید تصویر پرسنلی خود را بههمراه صفحه نخست شناسنامه و کارت ملی و یا کارت پایانخدمت و یا معافیت مدیرعامل را ارائه دهند. البته متقاضیان حقوقی باید تصویر روزنامه رسمی که در آن تاریخ افتتاح شرکت و آخرین تغییرات آن درج شده به همراه اساسنامه و یا شرکتنامه ضمیمه پرونده خود کرده باشند.
جذب مشتری
مزونداری نیازمند آشنایی با اصول جذب مشتری است و افرادی که در مزونها به فعالیت اشتغال دارند از طریق روشهای مختلفی میتوانند مشتریان خود را جذب کنند. در برخی از مزونها داشتن روابط زیاد با مشتریان خاص و در برخی دیگر از آنها تبلیغات میتواند در جذب مشتری تاثیر بسیار زیادی دارد. البته کالاهایی که برای فروش عرضه میشوند میتوانند نوع تبلیغات را مشخص کنند. اغلب مزونهای معروف از تبلیغات اینترنتی و شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام بهره میگیرند تا بتوانند محصولات خود را معرفی نمایند. برخی دیگر از مزونها از تبلیغات محلی جهت معرفی محصولات خود استفاده میکنند که در این بین میتوان به پخش تراکت و کاتالوگهای مختلف اشاره کرد. افراد باتوجه به گستردگی کار خود میتوانند نوع تبلیغات را انتخاب نمایند.
رموز موفقیت مزونداری
همانطور که پیشتر نیز گفته شد مزونها درمقایسه با فروشگاههای معمولی چندان در دیدرس نیستند و اغلب مشتریان آن دائمی هستند. به همین دلیل تبلیغات برای مزونها هزینه بیشتری را میطلبد و افراد برای اینکه بتوانند در این زمینه موفقیت بیشتری به دست بیاورند باید از روند تبلیغاتی ویژهای استفاده کنند. مشتریانی که وارد مزون میشوند کالاهایی اختصاصی و ویژه را درخواست میکنند و اغلب به دنبال محصولاتی هستند که نمونه مشابه آنها در دیگر فروشگاهها و بوتیکهای سطح شهر وجود نداشته باشد. خاص بودن مزون در قیمت و عرضه لباسهای مدرن و به روز و اختصاصی بودن طرح آن مشخص میشود و این موارد میتواند موجب تمایز مزونی نسبت به دیگر مزونها و فروشگاههای شهر گردد.
اگر فروش محصولات مزونها در زمانهای خاص و غیردائمی انجام شود مسلما جذابیت ویژهای نیز برای مخاطبان و مشتریان خواهد داشت. وجود محدودیت زمانی برای یک مزون باعث میشود بازدهی بیشتری درمورد آن صورت بگیرد و زمانی که خلاقیت وارد این حرفه شود موفقیت بیشتری نیز با آن همراه خواهد بود. چنانچه از بازاریابی نفر به نفر درخصوص مزونداری استفاده شود موفقیت این کار نیز بیشتر بوده و فرد میتواند درآمد بیشتری را کسب کند. تبلیغات نفر به نفر یکی از راههای ارزان در تبلیغات بوده و کاربردیترین روش در بین دیگر روشهای تبلیغاتی محسوب میشود. باتوجه به مطالب فوق میتوان ۴ عنصر کلیدی کیفیت، تمایز، قیمت و خلاقیت و ابتکار را بهعنوان فوت و فن مزونداری موفق به شمار آورد.
کالاهای مزون
در اکثر مزونها محصولاتی در معرض فروش قرار میگیرند که بهصورت وارداتی هستند و تعداد کمی از مزونها محصولات تولیدی خود را ارائه میدهند. دو دلیل را میتوان علت تمرکز مزونداران در فروش محصولات وارداتی عنوان کرد: دلیل اول وجود مشتریانی است که تمایل دارند کالاهایی خارجی را خریداری کنند. دلیل دوم این است که اغلب مشتریان گمان میکنند محصولات خارجی دارای کیفیت بهتر و قیمت مناسبتری هستند.
عرضه به همراه تولید
در حال حاضر مزونهایی نیز درحال فعالیت هستند که اساس کار خود را فروش و تولید محصولات داخلی درنظر گرفتهاند. این دسته از مزونها درمقایسه با دیگر رقبای خود برتریهای متعددی دارند که مهمترین آن دریافت سفارش از سوی مشتریان است. این کار باعث میشود درآمد بیشتری عائد مزونداران شود و فروش بیشتری نیز در پی خواهد داشت. قیمت کالاهای داخلی نیز درمقایسه با کالاهای خارجی کمتر است و مزونداران میتوانند گزینههای متعددی را درخصوص کیفیت و طراحی ظاهری محصولات خود داشته باشند. افرادی که قصد افتتاح مزون دارند و یا در حرفه مزونداری اشتغال دارند میتوانند این روش را بهعنوان نخستین گزینه در نظر داشته باشند.
مزونهای اینترنتی
پیشرفت تکنولوژی موجب شده تا افراد بسیاری به فکر ایجاد یک کسب و کار اینترنتی سودآور بیفتند. افتتاح مزونهای اینترنتی نیز یکی از همین مشاغل شناخته میشود که طی سالهای اخیر توجه خاصی به آن شده است. درخصوص ایجاد مزونهای اینترنتی اگر مشکلاتی از قبیل تحویل کالا و جلب اعتماد مورد توجه قرار نگیرد میتوان گفت یکی از روشهای مناسب و ایدهآل است که هزینه چندانی نیز نیاز ندارد. برای ایجاد مزونهای آنلاین نیازی به دریافت مجوزی خاص نیست اما مزونداران باید درنظر داشته باشند مشکلاتی نیز وجود دارد که باید به آنها نیز توجه کرد.
درحال حاضر مزونهایی مانند لباس مجلسی و لباس عروس رواج بیشتری داشته و موفقیت بسیاری به دست آوردهاند. داشتن ایدههای کاربردی و خلاقانه میتواند دستیابی به موفقیت را تضمین کند. افرادی که قصد دارند مزون جدیدی را افتتاح کنند باید به نکاتی که در ادامه گفته میشود توجه داشته باشند.
- عرضه و فروش کالا باید به تناسب سلیقه مشتریان صورت بگیرد
- اگر تمایل دارید در کار خود پیشرفت کنید میتوانید از شبکههای اجتماعی و فضای مجازی نیز در کار خود بهره بگیرید
- ایجاد تفاوت بین کالاهای لوکس با کالاهایی که از قیمت بالایی برخوردار هستند.
اصول چینش مزون لباس
چینش لباسها در مزون اصول و قواعد ویژهای را دارد که باید نسبت به آن توجه داشت. درنظر گرفتن اصول روانشناختی در چیدمان، قراردادن رنگها بهصورت هارمونیک، توجه به رنگ لباسها و فروشگاه و تناسب بین آنها، درمعرض دید قرار داشتن لباسها باعث میشود تا مزون لباس بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. توجه به چینش باعث میشود که مشتریان بتوانند آزادی بیشتری در بازدید از لباسها داشته باشند. زمانی که لباسهای پرمخاطب در ویترین قرار بگیرند میتوان فروش بیشتری را برای مزون متصور شد که در این حالت درآمد بیشتری برای مزونداران به دست خواهد آمد.
یکی از مواردی که در مزون لباس باید درنظر گرفت قابلیت دیدن اتیکت و برچسبی است که قیمت لباس و اطلاعاتی بر روی آن درج شده است. در این حالت مشتریان میتوانند نسبت به محصول اطلاعات مختصری را دریافت کرده و با آگاهی بیشتری لباس موردنظر خود را خریداری کنند. بهتر است هر کدام از لباسها در ناحیهای مختص به خود قرار داده شوند تا مشتریان نیز بتوانند با مراجعه به هربخش لباس موردنظر خود را پیدا کنند. در برخی از مزونها از چینش رگالی استفاده میشود که این امر در بهتر دیده شدن لباسها موثر بوده و میتواند مزون موردنظر را نیز جذابتر نشان دهد.
یکی دیگر از دلایل موفقیت مزونهای لباس هماهنگی و تناسب کامل آنها با لباسهای عرضه شده است. اشخاصی که قصد افتتاح مزون لباس دارند باید به محیط پیرامون خود نیز توجه داشته باشندچراکه قدرت خرید افراد در تمامی محلها یکسان نبوده و عدم توجه به این مسئله میتواند تاثیر منفی در کسب و کار به وجود بیاورد. پوشاکی که در هرمنطقه عرضه میشود باید با فرهنگ بومی آنجا نیز هماهنگی کامل داشته باشد تا مزون افتتاح شده بتواند به کار خود ادامه دهد.
دیدگاهتان را بنویسید