آموزش طراحی لباس مبتدی از صفر به سادگی
یکی از مهمترین مسیرها جهت وارد شدن به دنیای حرفهای مد و لباس، آموزش طراحی و دوخت است. در فرایند طراحی لباس یادگیری با اصول پایه شروع شده و تا مهارتهای پیشرفته در ساخت الگو، برش و اجرای دوخت دقیق پیش خواهد رفت. آموزش طراحی لباس از صفر باعث میشود تا هنرجو با یک ایده خود و پیاده سازی آن، یک لباس کامل و حتی حرفهای بدوزد. آگاه شدن از مرحله دوخت و طراحی کیفیت کار نهایی را افزایش داده و باعث خواهد شد که در تولید پوشاک دقت و خلاقیت بیشتری مصرف شود.
آموزش طراحی لباس دغدغه بسیاری از علاقهمندان به طراحی مد است. همانطور که میدانید طراحی لباس یکی از رشتهها و تخصصهای بسیار جذاب و سودآور است که با یادگیری اصول آن، این امکان را دارید که نیازهای مختلف خود را به طور کامل برطرف کرده و تواناییهای خود را بهبود میدهید. در ادامه با آموزش طراحی لباس به صورت قدم به قدم و مصور با ما همراه باشید.
مراحل آموزش طراحی دوخت
در مرحله اول فرایند آموزش طراحی دوخت، آغاز طراحی و شکل دادن ایده اولیه را دارید که طراح باید با توجه به سبکی که مدنظرش است طراحی را با دست یا با نرم افزار طراحی الگو خیاطی شروع کند. در مرحله دوم کشیدن یک کروکی را انجام میدهد که اسکلت یا فرم بدن برای پایه طراحی و اجرا بر روی آن در نظر گرفته میشود. در مرحله سوم کشیدن لباس و تزیینات است که برش، بافت، یقه، جین و آستین و بقیه موارد تزیینی به تصویر اضافه شده و طرح نهایی شکل کامل میشود.
مرحله اول:شروع طراحی لباس
در مرحله اول که شروع آموزش طراحی دوخت است باید به پیاده سازی ایده خود و طراحی لباس بپردازید. در شغل طراحی لباس بهتر است آشنایی بیشتری با دورههای طراحی با مداد داشته باشید.
1. آماده سازی وسایل مورد نیاز برای طراحی لباس
برای کشیدن علامتهای ظریف و سطحی مدادی با نوک سفت انتخاب کنید (مدادهای H بهترین هستند) که به راحتی پاک میشوند. علامتهایی که با این مدادها کشیده میشوند در کاغذ فرورفتگی ایجاد نمیکنند که برای رنگ کردن عکس کمک کننده است. پاک کن با کیفیت و کاغذ ضخیم نیز موارد مهمی هستند که اگر میخواهید طرح اولیه شما حرفهای به نظر برسد باید داشته باشید. اگر مداد مناسبی نداشته باشید، طرح اولیه شما یک طرح درجه دو است.
به یاد داشته باشید به جای اینکه مداد را سفت روی کاغذ فشار دهید، علامتهای بسیار کمرنگ بکشید. استفاده از خودکار توصیه نمیشود؛ زیرا علامتهایی کشیده شده پاک نخواهند شد. همچنین ماژیکهای رنگی، جوهر و رنگ برای طراحی لباستان نیاز دارید. خرید الگو خیاطی از ابزاری است که برای پیاده سازی طراحی لباس نیاز خواهد بود.

2. انتخاب ژست مناسب جهت شروع طراحی
مدلی که برای طراحی لباس خود انتخاب میکنید به فرانسوی کروکی (انگاره) نامیده میشود که باید در حالتی کشیده شود که تمام موارد را به خوبی به نمایش بگذارد. شما به دلخواه خود این امکان را دارید که مدل را در حال راه رفتن، نشسته، خم شده و در هر موقعیت دیگری بکشید. بهعنوان یک مبتدی، ممکن است بخواهید با موقعیتهای عادی (متداول) شروع کنید که طرح ران وی (باند) هست، مدلی در یک باند ایستاده یا قدم میزند.
این راحتترین مدلی است که کشیده میشود و این امکان را به شما میدهد که تمام طرحتان را در یک نمای کلی نشان دهید. چون میخواهید طرح شما به گونهای کشیده شود که حرفهای و جذاب به نظر برسد. اهمیت این کار در این است که آنها را به شکل کروکی طراحی کنید که خوب تقسیم شده و خوب کشیده شده است. بسیاری از طراحان مد، کشیدن صدها کروکی را تمرین میکنند تا توانایی خلق موقعیتهای مختلف را در خودشان پرورش دهند.

3. انتخاب روشهای متفاوت جهت کشیدن یک کروکی
خیلی خوب است که بتوانید کروکی خودتان را بکشید؛ زیرا این امکان را به شما میدهد تا مدلی خلق کنید که نسبتهای دقیقی که شما میخواهید را داشته باشد. اگرچه، اگر شما قصد دارید یک گام فراتر گذاشته و طرحهای لباس خودتان را بکشید، چندین میانبر برای انتخاب شما وجود دارد.
کروکی مدلهایی در اندازهها و شکلهای مختلف را دانلود کنید. برای مثال یک کروکی به شکل یک بچه، مرد و زن ریز نقش (و غیره) دانلود کنید. با ردیابی طرح کلی یک مدل از آگهی مجله یا عکس دیگری، یک کروکی بکشید. تکهای از کاغذ ترسیمی را روی مدلی که دوست دارید بگذارید و به آرامی طرح کلی آن را بکشید.

مرحله دوم: کشیدن یک کروکی (انگاره)
در مرحله دوم از آموزش طراحی لباس مبتدی کشیدن یک کروکی یا انگاره است که شما بدون وارد شدن به جزئیات، جایگاه عناصر اصلی و ارتباط آنها با بخشهای دیگر را بر روی کاغذ رسم میکنید.
1. کشیدن خط افقی
اولین خط، طرح شما و مهمترین بخش مدلتان است. از بالای سر تا نوک انگشتان پا در امتداد ستون فقرات کروکی خودتان را بکشید. حالا یک بیضی بکشید که نشانگر سر است. این پایه کروکی شماست و از اینجا به بعد، یک طراحی متناسب انجام میشود. کروکی را بهعنوان طرح کلی مدل در نظر بگیرید. خط تقارن باید یک خط افقی صاف باشد، حتی اگر میخواهید مدل در حالت خمیده قرار بگیرد.
برای مثال اگر شما میخواهید مدل شما یک طرفش را به سمت چپ کج کرده باشد باز هم باید یک خط تعادل صاف وسط صفحه بکشید. این خط از بالای سر مدل تا زمینی که روی آن ایستاده امتداد مییابد. توجه کنید زمانی که شما میخواهید لباسها را طراحی کنید یک مدل متناسب لازم نیست؛ زیرا لباس چیزی است که به نمایش گذاشته می شود. زیاد نگران کشیدن یک ظاهر دقیق یا اضافه کردن حالاتی به صورت مدل نباشید.

2. رسم ناحیه لگن
یک مربع با اضلاع مساوی دقیقاً زیر خط میانی تعادل بکشید. جایی که معمولاً لگن در بدن قرار دارد. اندازه مربع را، متناسب با مدلی که میخواهید بکشید. مدل لاغرتر مربع کوچکتری نسبت به مدل سایز بزرگ دارد. ژست مطلوب را در نظر داشته باشید. لگن مربعی را به سمت راست یا چپ کج کنید. برای مثال اگر میخواهید باسن مدل شما مایل به چپ باشد، لگن مربعی را کمی به چپ کج کنید. اگر میخواهید مدل به شکل عادی ایستاده باشد فقط مربع را عمودی بدون هیچ زاویهای به چپ یا راست بکشید.

3. رسم تنه و شانهها
خطهای بالا تنه را از دو گوشه مربع لگن به سمت بالا امتداد دهید. بالاتنه باید به سمت بالا کشیده شود. در میان راه در کمر خم شود و دوباره از شانهها باز شود. درست مثل بدن واقعی انسان، شانهها باید به عرض باسن یا بالای جعبه لگنی باشد. زمانی که این قسمت طرح شما تمام میشود باید بالا تنه شبیه بالاتنه معمولی باشد.
به عکسهای مجلات و آگهیها نگاه کنید. توجه کنید چقدر کمر از باسن و پایین تنه کوچکتر است. عرض بالاتنه باید دو برابر سر باشد. رایج است که شانهها و باسن برعکس هم کشیده شوند که حالتی که معکوس نامیده میشود و این حالت حس حرکت ایجاد میکند. کمر را به صورت خط افقی بکشید که کوچکتر از خط شانه و باسن است. به خط خمیده (انحنای قفسه سینه) مانند زوایا و خطهایی که برای ژست گرفتن ضروری هستند توجه کنید که اعضای بدن از جا در رفته به نظر نرسند.

4. ترسیم گردن و سر
گردن مدل، باید یک سوم عرض شانه و نصف طول سر باشد. بعد از کشیدن این قسمت، سر را بکشید که باید متناسب با بدن باشد. هر چه سر بزرگتر باشد مدل جوانتر به نظر میرسد. در این مرحله طرح بیضی اولیه که نشانگر سر بود را پاک کنید. سر را به صورتی بکشید که با ژستی که انتخاب کردهاید طبیعی به نظر برسد و این امکان را دارید که کمی به سمت بالا، پایین، چپ یا راست متمایل کنید.

5. رسم پاها
پاها باید طولانیترین قسمت بدن باشند. طولی حدود چهار برابر اندازه سر. پاها نیز به دوبخش ران (از پایین جعبه لگن تا بالای زانوها) و ماهیچه ساق پا (از پایین زانوها تا روی قوزک پا) تقسیم میشوند. به یاد داشته باشید که طراحان مد، گاهی با بلند نشان دادن پاها نسبت به شانه، قد مدلها را اغراق آمیز نشان میدهند.
بالای هر ران باید تقریباً با عرض سر یکی باشد. عرض هر پا را از ران تا قوزک به تدریج باریکتر بکشید و به محض اینکه به زانو رسیدید اندازه پا، باید یک سوم عرض قسمت بزرگتر ران باشد. ساق پا تا قوزک را به تدریج باریکتر کشیده و هر قوزک باید یک چهارم عرض سر باشد.

6. تکمیل طرح با کشیدن بازوها
پاها تقریباً باریک بوده و به شکل مثلثهای بلند و باریک آن ها را بکشید که به اندازه طول سر هستند. بازوها را به شکل پاها ترسیم کرده و به سمت مچ دست به تدریج باریکتر بکشید. بلندتر کشیدن بازوها و در آخر دستها و انگشتان نسبت به بالاتنه حالت تصنعیتری نسبت به انسان عادی ایجاد میکند.

مرحله سوم: کشیدن لباس و تزیینات
در مرحله سوم از آموزش طراحی لباس به جزئیات ظاهری توجه میشود. در این مرحله بعد از داشتن کروکی کلی به ترسیم دقیق لباس شامل چینها، کمربند، دکمه و سایر موارد برای جلوه نهایی لباس پرداخته میشود.
1. تعیین طرح اصلی خود
فکر کنید که چه ظاهری میخواهید ایجاد کنید و با آخرین جزئیات آن را نشان دهید. برای مثال اگر یک پیراهن را طراحی میکنید مدل، چین، پاپیون یا گره و تمام موارد لازم را در نظر بگیرید تا کار زیبایی تهیه کنید. بر روی عناصر منحصر به فرد طرحتان تمرکز کنید و تزیینات مناسب آن را در نظر بگیرید تا طرحی که میخواهید واضح باشد. اگر ایدههای نو لازم دارید یا نمیدانید باید از کجا شروع کنید به مجلات یا سایتهای مد نگاهی بیندازید.
2. ترسیم پررنگ لباسها
از آنجا که هدف طراحی مد عرضه ایدههای شماست زمانی که لباس را میکشید از خط پررنگتر استفاده کنید. طوری لباس را طراحی کنید که گویی بر روی انگاره به شکل واقعی آویزان شده است. در آرنج، کمر و همین طور نزدیک شانهها، زانوان، قوزک پا و مچ دستها باید چروک وجود داشته باشد. فکر کنید چطور لباس بر روی تن یک نفر میایستد و آن را بر روی مدل پیاده کنید.
به یاد داشته باشید پارچههای متفاوت به شکل متفاوتی بر روی بدن قرار میگیرند. اگر نازک و ابریشمی باشد بر روی بدن میخوابد و سر میخورد و تقریباً حرکت موج دار دارد. اگر ضخیم، پشمی و کتان باشد گوشه دار است و کمتر بدن را نشان میدهد. سعی کنید بافت آن را نشان دهید که آیا لطیف، زبر، خشک و یا نرم است. جزئیاتی مانند پولک و دکمه اضافه کنید که مدل واقعیتر به نظر برسد.

3. یادگیری نمایش چین و چروک و پلیسه روی لباس
از خطوط متنوع استفاده کنید تا چین روی لباس را نشان دهید. اینکه بدانید چطور تا و چین و چروک و پلیسه لباس را بکشید به شما کمک میکند تا ساختار لباس را نشان دهید. همچنین این امکان را دارید تا لباس را با کشیدن خطوط شل و موج دار نمایش دهید. از طرحهای دایرهای برای چین پارچه استفاده کنید و با کشیدن یک لبه صاف پلیسه را نشان دهید.
4. نمایش مراحل طراحی لباس و تصاویر چاپی
اگر طرح شما شامل پارچه چاپی است بسیار مهم بوده که به طور دقیق نشان دهید چطور این حالت بر روی مدل قرار میگیرد. با کشیدن طرح کلی از لباس طرح دار مانند دامن یا بلوز شروع کنید. آن را به یک شبکه چهارخانه با بخشهای مختلف تقسیم کرده و بخشها را یکییکی با طرح پارچه پر کنید.
توجه کنید که چطور چین، تا و پلیسه ظاهر طرح را تغییر میدهند. ممکن است در نقطهای لازم باشد که انحنا یا برشی ایجاد شود تا طرح درست به نظر برسد. برای کشیدن طرح با جزئیات، زمان بگذارید و مطمئن شوید که در تمام خانهها، طرح یکسان به نظر میرسد.
5. تکمیل طرح با سایه زدن و رنگ کردن
با رنگ مشکی پررنگ یا هر رنگ دیگری بر روی خطوطی که میخواهید نگه دارید، بکشید. در این مرحله هرگونه علامت خارج از خط و خطوط شکل اندام را پاک کنید. در آخر، به دقت لباس را با رنگی که میخواهید رنگ آمیزی کنید. و برای این کار رنگها را با استفاده از مداد رنگی، جوهر و یا ماژیک ترکیب کرده و از تنوع سایهها برای طرحتان کمک بگیرید.
زمانی که بر روی بافت و سایهها کار میکنید تصور کنید طرح زیر نور افکن و در ران وی (باند) به سمت شما حرکت میکند. تاهای عمیق در لباس با سایههای تیرهتری نشان داده میشود. جایی که لباس با نور برخورد میکند رنگها روشنتر به نظر میرسند. اضافه کردن ویژگیهایی مانند مو، عینک آفتابی و آرایش آخرین نکاتی هستند که باعث میشوند مدل شما زنده به نظر برسد.
6. در نظر گرفتن طرح مسطح مدل
ممکن است علاوه بر کشیدن کروکی بخواهید شِماتیک مسطحی هم داشته باشید. شِماتیک مسطح، طرح کلی لباس بهصورت مسطح است که گویی بر روی سطحی صاف خوابیده است. این طرح برای کسانی مفید بوده که میخواهند بررسی کنند که طرح مسطح مدل هم شبیه طرح روی بدن مدل است.
طرح مسطح باید بر اساس مقیاس کشیده شود. سعی کنید طرحهایی بکشید که دقیقاً شبیه طرح اولیه باشد. همچنین باید مانند طرح کروکی، پیشزمینهای نسبت به طرح مسطح داشته باشید مخصوصاً طرحهایی که منحصر به فرد هستند.

مسیر پر چالش شکل گیری یک طراح حرفهای
در طراحی لباس خلاقیت و هدف حرف اول را میزند و این مسیر با شکل گیری ایده راه خود را شروع میکند. با ترسیم کروکی منسجم شده و در نهایت با تزیینات و جزئیات تبدیل به طرح کاملی میشود. این مراحل به یک طراح کمک خواهد کرد تا با دقت سبک شخصی خود را در طرح انعکاس دهد. معروف ترین طراحان لباس جهان هم با تمرین و ممارست توانسته اند به این سطح از توانایی برسند. هنرجو با گذر از سه مرحلهای که گفته میشود مهارت ذهنی و اجرایی خود را تقویت کرده و قابلیت تبدیل شدن به طراح حرفهای را خواهد داشت.
سوالات متداول
آموزش طراحی لباس از کجا شروع میشود؟
در شروع آموزش طراحی لباس مبتدی آشنایی طراح با ابزار و اصول اولیه و خطوط، حجم و رنگ است.
کشیدن کروکی در آموزش طراحی لباس مهم است؟
بله، زیرا کروکی پایه ترسیم لباس بوده و به طراح برای اجرای درست تناسب بدن کمک خواهد کرد.
در پایان آموزش طراحی دوخت طراح چه مهارتی کسب میکند؟
طراح توانایی تبدیل ایده به طرح قابل اجرا را بر روی کاغذ یا مانکن دارد و برشها و تزیینات بر روی انواع سبک لباس را اجرا میکند.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
14 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
مرسی عالی بود.
سلام وقت بخیر
عالی عالی بود
عالی بود خیلی خوب بود
خیلی عالی بود ??
ممنون
سلام واقعا ممنونم!
فقط چطور لباس روش بکشیم؟؟؟
عالی بود
مرسی.
عالی بود. ممنونم. خیلی راحت توضیح دادی
انشااله که با این آموزش ها کلی لباس زیبا رو به راحتی بدوزید و لذت ببرید.
سلام مرسی از مقاله خوبتون من چون قصد دارم رشته تحصیلیم رو طراحی لباس انتخاب کنم خیلی برام مفید و خوب بود ممنون 🌸
خیلی خوب بود واقعا ممنونم
برای طراحی لباس از کجا شروع کنم؟
سلام دوست عزیز می توانید از آموزشگاه های مربوطه شروع نمایید.
ممنون بابت محتوای جذابتون
واقعا عالی بود!! لطفا از سایت ما هم دیدن کنید