معنی ترند چیست؟ تفاوت مد و ترند در چیست؟
ترند شدن لباس اتفاق تازهای نیست. همه ما از زمانی که وارد اجتماع شدیم، با موضوع مد در لباسها آشنایی داریم. لباسها و اکسسسوریهایی که در زمانی خاص در طول سال توسط طراحان معروف لباس، ترند میشوند و دوستداران مد پوشاک به سمت آنها تمایل پیدا میکنند. شاید تصور کنید که ترند شدن لباسها فقط توسط گروه خاصی از افراد که در این صنعت فعالیت میکنند، تعیین میشود؛ درحالیکه چنین نیست. به عبارت دیگر اتفاقات متفاوتی موجب میشود که یک لباس خاص و یا اکسسوری متفاوت، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. این موضوع در تمام جهان نیز وجود دارد و به این معنا نیست که کشورهای اروپایی و آمریکا در تعیین آن تصمیم گیرنده باشند.
ترند در حوزههای مختلف، معانی متفاوتی دارد و در مجموع به فراگیری موضوعی در جامعه اشاره میکند. در دنیای مد، فشن و ترندها در زمینه مدل خاصی از لباس، پارچه، اکسسوری و یا آرایش معرفی میشوند و یا در شبکههای اجتماعی اخبار جدید و پرشنوندهای هستند که همه درباره آن صحبت میکنند. ترندها در دنیای مد به معرفی محصولات میپردازند که در صورت استقبال عموم جامعه، در آیندهای نزدیک به مد تبدیل میشوند. با توجه به جالب بودن این بحث، در این نوشتار از روچی قصد داریم معنی ترند چیست؟ و تفاوت مد و ترند در چیست؟ را بررسی کنیم.
معنی ترند چیست؟
معنی ترند چیست؟ ترند به معنی گرایش و یا روند است که فراگیر شدن چیزی در جامعه را نشان میدهد. وقتی چیزی ترند یا همه گیر میشود، در یک مدت زمان کوتاه که معمولاً بین شش ماه تا دو سال یا حتی بیشتر است، طرفداران به آن گرایش پیدا میکنند. به مجموعهای از ترندها که در هر فصل یا هر سال تغییر میکنند، مد میگویند. ترند در زمینههای مختلفی کاربرد دارد؛ ولی این اصطلاح از دنیای مد شروع شده و به دیجیتال مارکتینگ وارد شده است. هرچه در دنیای مد ترند شود، در یک بازه زمانی خاص، به تعداد بسیاری توسط افراد دیده میشود و ماندگاری آن نسبت به ترندهای فضای مجازی بیشتر است.

ترند لباس چیست؟
در یک مفهوم کلی ممکن است تصور کنید که مد، فشن و ترند سه معنای کاملاً شبیه به هم هستند و تفاوتی با هم ندارند. اما جالب است بدانید که ترند به عنوان زیرمجموعهای از مجموعه وسیع مد پوشاک شناخته میشود. هر ساله انواع سبک لباس خاصی در پوشش لباس، کفش و مدل مو مد میشوند. اما مدت عمری که یک مد توانایی دوام دارد، معنای مورد نظر ما در ترند است. به عبارت دیگر فرض کنید که یک مد خاص در پوشش لباس، برای یک سال دوام بیاورد. در این صورت خواهیم گفت که این پوشش برای 1 سال ترند شده است.
اما موضوعات مختلفی در ترند شدن یک لباس و پوشش خاص تاثیرگذار هستند. برای توضیح بهتر باید گفت که عوامل مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در مد شدن یک لباس و پوشش تاثیرگذارند. در ادامه آن، مدت زمان ترند شدن آن پوشش نیز ارتباط مستقیم با آن موضوع اجتماعی یا سیاسی و فرهنگی دارد.
فرق ترند و مد
تفاوت مد و ترند چیست؟ ترندها توسط طراحان برندهای متفاوت و با توجه به فرهنگ و سلیقه هر جامعه، به مردم معرفی میشوند و اگر این طرحها با استقبال روبرو شدند، تبدیل به مد میشوند. میتوان گفت ترند زیر مجموعهای از مد است و بازه زمانی کوتاهتری را نسبت به مد دارد و در واقع ترند یک مرحله قبل از مد است. ترند در حال معرفی شدن به مردم است؛ ولی مد را همه میشناسند و از قبل به آنها معرفی شده است. هر چیزی که ترند شود لزوماً مد نمیشود؛ ولی میتوان اطمینان داشت چیزی که مد شده است، قبلاً ترند بوده و ممکن است مدت طولانیتری نیز در صنعت مد باقی بماند.

معنی ترند در مد
اگر بخواهید با معنی ترند در مد آشنا شوید باید بدانید که ترند معمولاً در زمینه مد به کار میرود. مد نیز در زمینه پوشاک و اکسسوری های مربوط به آن، سبک زندگی، معماری، لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره به کار گرفته شود. هر چیزی که قرار است در یک بازه زمانی، رواج پیدا کند و مد شود را روند یا ترند مد میگویند. ترند شدن در مد به این صورت است که روند جدید در یک بازه زمانی خاص بسیار مورد استقبال قرار میگیرد و این موضوع ممکن است مرتبط به یک منطقه، کشور و حتی جهانی باشد. بسیاری از فعالان صنعت مد از طریق ترندسازی سودهای زیادی به دست میآورند و تبلیغات زیادی در زمینه محصولات ترند شده انجام میدهند. ترندهای روز دنیا را میتوان در جستجوهای گوگل دید که با جستجوی موضوعی به طور ویژه ترندها نمایش داده میشوند.
ترند در عرصه مد و لباس
در عرصه مد و لباس، نوع و سبک خاصی از پوشش در میان مردم رواج پیدا میکند و طراحان لباس برای فروش محصولات خود حساب ویژهای بر روی ترندسازی باز کرده و از چند ماه زودتر تبلیغات خود را در زمینه محصول مورد نظر شروع میکنند تا آن را ترند کنند و همزمان با وارد شدن آن به بازار، فروش بالایی داشته باشند. ترندهای عرصه فشن و مد نسبت به سایر ترندها بازه زمانی طولانیتری دارند و برخی از آنها تا چند سال نیز مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین اگر بخواهید بدانید فرق ترند و وایرال چیست باید بگوییم که ترند را بیشتر افراد میسازند؛ ولی وایرال توسط یک فرد ساخته شده و پخش میگردد.
تحولات ترند در عرصه مد
برای برخی از افراد باخبر بودن از دنیای مد و ترندهای روز و همچنین پیش رفتن طبق مد روز اهمیت زیادی دارد. این موضوع در میان جوانان و حتی افراد با سنین بالاتر دیده میشود. جوانان معمولاً در شبکههای اجتماعی و با دنبال کردن فشن بلاگرها و سلبریتیها به جستجوی مد روز میپردازند و افراد با سنین بالاتر به ویترین مغازهها نگاه میاندازند. طراحان از اهمیت ترند و مد باخبر هستند و سعی میکنند محصولاتشان را طبق استایل و سلیقه جامعه طراحی کرده و آن را به بازار ارائه دهند. ترندها با سرعت زیادی تغییر پیدا کرده و نقش مهمی را در مد شدن محصولات ایفا میکنند.

چرخه ترند چیست؟
هر چیزی که در دنیای مد ترند میشود و مورد استقبال قرار میگیرد به سرعت توسط طراحان به بازار وارد شده و با افزایش تقاضا تولید انبوه آن صورت میگیرد. این محصول ترند شده برای مدتی در بازار میماند که عموماً عمر آنها سه الی شش ماه است. پس از آن ترند محبوبیت خود را از دست داده و کمکم جای خود را به ترندی دیگر میدهد. این به معنای حذف کامل این ترند نیست و ممکن است بعد از مدتی دوباره همین ترند و یا با کمی تغییر در آن، به چرخه ترند بازگردد. در تغییر چرخه ترند عوامل بسیاری تاثیرگذار هستند که از جمله آنها میتوان به شرکتهای تولیدی، خلاقیت طراحان لباس، تولیدکنندگان پارچه، تبلیغات افراد مشهور و سلبریتیها اشاره کرد. این چرخه با ظاهر شدن یک رنگ یا وسیله خاص در دنیای مد عوض شده و یک ترند محبوب با وارد شدن ترندی جدید، همه گیری خود را از دست میدهد. به عنوان مثال در سالهای گذشته که بیماری کرونا رواج داشت، استفاده از ماسک به یک ترند در دنیای مد تبدیل شده بود.
پیش بینی ترند در دنیای مد
اکثر مردم به ترندها علاقه دارند و مایل هستند که طبق مد روز استایل خود را انتخاب کنند. پیش بینی ترندها به این معنی است که برخی طرحها مثل چهارخانه، پلنگی و یا راهراه همیشه در استایلها مورد استقبال قرار میگیرند. حتی اگر طرحی قدیمی شده باشد، ترندها به طراحان کمک خواهند کرد که آن طرح با نوع جدیدی که با استایل روز جامعه هماهنگی دارد، ارائه شود و مد جدیدی را وارد بازار کنند. برای پیش بینی ترندها در دنیای مد، توجه به رنگ سال نیز حائز اهمیت است. هر ساله کمپانی پنتون رنگی را به عنوان رنگ سال انتخاب میکند که این رنگ در طراحی لباس و سایر اکسسوری های استایل اهمیت زیادی دارد.
ترندها در شبکههای اجتماعی
فضای مجازی تاثیر زیادی در ترند شدن موضوعات دارد و موضوعی که در آن رواج پیدا میکند، در یک بازه زمانی مشخص بسیار همه گیر میشود و کاربران زیادی در آن مشارکت میکنند. باید این نکته را در نظر داشت که ترندها در فضای مجازی بازه زمانی کوتاهی دارند و با ترندهای دیگر جایگزین میشوند. یکی از شبکههای اجتماعی که به ترند شدن کمک زیادی میکند، اینستاگرام است. اگر شما میخواهید کسب و کاری در این شبکه داشته باشید و یا بلاگر شوید و نیاز به دیده شدن دارید و نباید از ترندها جا بمانید. ترندها کمک میکنند که صفحه شما مخاطبین جدیدی را به خود جذب کند و پست و استوریهای شما بازدید بیشتری داشته باشد و تعامل پیجتان بالاتر برود.

تحولات ترند در دنیای مد در سالهای اخیر
یکی از تحولات مثبتی که ترندسازی در دنیای مد داشته است، تنوع زیاد در پوشش و سبکهای مختلف است که هر طراحی با ایجاد خلاقیت، استایلهای جدیدی را ارائه میدهد و هر برندی با توجه به ترندهای جامعه و سبک هنری خودش محصول متفاوتی را وارد بازار میکند. در سالهای اخیر طراحان مد به ترندهای قدیمی رجوع کردهاند و طرحهای زیبای گذشته را با ترند کردن آن مجدداً به بازار ارائه کردهاند و با استقبال خوبی نیز مواجه شدهاند. عوض شدن معیارها برای مدلینگ نیز یکی از تحولاتی است که با ترندسازی در دنیای مد صورت گرفته است. در گذشته مدلها با وزنهای بسیار پایین و قد بلند محبوب بودند ولی در سالهای اخیر حتی افراد چاق، کوتاه قد و دارای مشکلات ظاهری یا پوستی هم در دنیای مدلینگ دیده میشوند و خارج شدن از استانداردهای خاص و عدم توجه به ظاهر افراد، در دنیای مد ترند شده است.
مقالات مرتبط: چه رنگ هایی به هم می آیند برای لباس
دوام ترندها در عرصه مد
متوجه شدهاید که معنی ترند چیست و در واقع باید بگوییم که ترند در واقع مدت زمان ماندگاری مد محسوب میشود. زمانی ماندگاری ترند افزایش پیدا میکند که مورد استقبال و پذیرش افراد جامعه قرار گیرد و تبدیل به مد شود. اگر این مد، ساده و شیک باشد مدت زمان بیشتری در دنیای مد باقی میماند و این پذیرش به عواملی مانند فرهنگ، شرایط جامعه، اقتصاد و حتی سیاست بستگی دارد. در جوامع امروزی سبکهای مختلفی از مد رواج دارد و افراد با توجه به سلایق خود به سمت ترند مورد نظرشان میروند و مانند گذشته همه مجبور به پیروی از یک مد یا یک رنگ خاص نیستند.
حقیقت جالب درباره ترند شدن لباسها در ایران و جهان
تا اینجای مقاله متوجه شدید که ترند یعنی چی و باید اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشیم. ترند لباس به اندازه تاریخ حضور انسان بر روی زمین قدمت و سابقه دارد. مردم هزاران سال است که لباسهای مد شده در دوران مختلف را میپوشند. مدت زمان ماندگاری و ترند لباس نیز ارتباط مستقیمی به نیاز به آن مد و تغییر شرایط دارد.
- در طول تاریخ و در تمامی نقاشیهای مانده از آثار باستان شناسی، نشان میدهد که مردم در تمدنهای مختلف باستانی به لباس و مد خاصی علاقه داشتند.
- یونانیان باستان با تقلید از همسایگان شرقی خود لباسهایی با سبک آنها میپوشیدند.
- مصریان باستان با توجه به شرایط آب و هوایی لباسهای نخی سبک و خنک استفاده میکردند.
- با شروع مهاجرت رومیان به سمت شمال اروپا، سبکها تغییر کردند. زنان برای گرم نگهداشتن خود لباسهای بیشتری میپوشیدند. اما مردان به این دلیل که باید زره و اسباب جنگی را حمل میکردند، لباسهای سبکتر پوشیدند.
- با پیشرفت علم و پیدا کردن راههای تولید رنگهای مصنوعی، لباسها در رنگهای مختلف تولید شدند تا تنوع در پوشش بیش از پیش شود.
- در دهه 1940 و با بروز جنگهای جهانی، میزان تولید پارچه بهشدت کاهش یافت. در این زمان زنان دامنهای کوتاه و بیشتر بهصورت راسته میپوشیدند. در بیشتر موارد نیز زنان و مردان همگی از لباسهای فرم استفاده میکردند.
- در دوران جنگ جهانی اول و بروز بحرانهای اقتصادی، زمان مناسبی برای ماجراجوییهای مختلف در حوزه مد، فشن و ترند لباس نبود. به همین دلیل در این دوران، سبک لباسها سادهتر بودند و موها به شکل کاملا سادهای آرایش میشد.
- در سال 1947، “کریستین دیور”، ظاهر جدیدی از خود نمایان کرد و انقلابی در صنعت مد ایجاد نمود.
- در سال 1950، ترند لباس جوانان تحت تاثیر لباسهایی بود که ستارگان آمریکایی میپوشیدند. در این زمان کت و شلوار جین با کفشهای نوکتیز تحت تاثیر پوشش ستارگان آمریکایی، محبوبیت زیادی پیدا کرد.
- توجه به مد و ترند لباس در ایران، به زمان قاجاریه و ارتباط دیپلماتیک درباریان ایران و غرب مربوط میشود. با توجه به اینکه مردان بیشتر در سفرها بودند، لباسهای آنها بیشتر تغییر کرد.
- نقطه عطف و آغاز توجه به مد در ایران، علاقه همسر فتحعلی شاه به لباس الیزابت مک نیل بود. در یک مهمانی درباری لباس الیزابت با ساتن سفید و چینهای توری و ردای قرمز ابریشمی مورد توجه همسر فتحعلی شاه قرار گرفت.
- تاج السلطنه دختر ناصرالدین شاه که تحصیل کرده اروپا بود، تحت تاثیر افکار فمینیستی، آزادی زنان و مسائلی ازایندست قرار داشت و سبک لباسهای اروپایی را وارد ایران کرد.
- جالب است بدانید که حرمسرای ناصرالدین شاه در زمان قاجار، مرکز مدگرایی ایران شناخته میشد. انیس الدوله، سوگلی ناصرالدین شاه نیز تاثیر زیادی در تغییر سلیقه، ترند لباس و آرایش زنان دربار و حرمسرا داشت.
- در دوران پهلوی و مصادف با دهه 70 میلادی، با ظهور گروههای سیاسی هیپیها، پانکها و غیره، تاثیر زیادی روی مد و ترند لباس جوانان ایرانی داشتند.
- بعد از انقلاب و به سرعت با وقوع جنگ، تمام کشور درگیر شرایط جنگ قرار گرفت و از سوی دیگر توجه به غرب کاهش بسیار زیادی پیدا کرد. به همین دلیل در این دوران شاهد پوشش چادر برای خانمها هستیم و آقایان نیز تقریبا با لباسهای ساده و بدون الگوبرداری خاص از غرب پیش میرفتند.
- در دهه 80، موج جدیدی از فناوری و اینترنت به روی مردم باز شد و این مسئله باعث شد که نگاهها به سمت پوشش غربیها دوباره شکل بگیرد. البته در این زمان نیز جوانان، اعم از دختران و پسران بیشتر تحت تاثیر تغییرات مد، فشن و ترند لباس قرار داشتند.
- از سال 2000 تا به امروز، موسسه رنگ پنتون رنگ لباس و سایر ابزارها و وسایلی که در زندگی استفاده میکنیم، تعیین میکند. لوری پرسمن نایب رییس موسسه پنتون بیان میکند که هرساله، این موسسه رنگ تمامی طراحیها در زمینه لباس و سایز ابزارها را تعیین میکند.
- تعیین رنگ در موسسه پنتون به عوامل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد. به طور مثال در سال 2006 رنگ بژ خنثی برای رنگ سال و رنگ ترند لباس و سایر طراحیها انتخاب شد. انتخاب این رنگ بهعنوان بازتاب نگرانیهای اقتصادی بود.
- در قرن 21، صنعت مد به بلوغ و باروری خود رسید. در این زمان زنان به دنبال نشان دادن زنانگی خود بودند و مردان بیش از پیش به آراستگی خود اهمیت میدادند. در این زمان مد واحدی ارائه نشد و شرایط اقتصادی و سیاسی روی ترند لباس تاثیر خاصی نداشت؛ اما پای هنر به صنعت مد باز شد.
- در حال حاضر، هنر و تکنولوژی روز تاثیر زیادی بر صنعت مد و ترند لباس دارند.

ترندها از گذشته تاکنون
در این نوشتار از مجله مد روچی، متوجه شدیم که ترند یعنی چی و زوایای مختلف ترند لباس در دوران تاریخی ایران و جهان را بررسی کردیم. همانطور که ملاحظه میکنید، مهمترین عامل در تعیین ترند لباس در دوران مختلف، عوامل سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی است. مردم اروپا و آمریکا به ترند لباس و تغییرات همهساله در مد و فشن، اهمیت زیادی میدهند. این در حالی است که این موضوع برای همه اهمیت ندارد. درعینحال اهمیت همهجانبه به مد، فشن و ترند لباس هزینههای زیادی روی دست ما خواهد گذاشت. البته برخی افراد نیز علاقه زیادی به این تغییرات دارند و پرداخت هزینه برای آن را جزئی از زندگی میدانند.
ترندها در حوزههای مختلف دنیای امروزی نقش مهمی را ایفا میکنند و باعث همه گیری و رواج محصولات یا حتی سبکهای زندگی میشوند. ترندها توسط طراحان، افراد مشهور و سلبریتی، فشن شوهای اروپایی و برندها در جامعه رواج پیدا میکنند و اگر با استقبال مردم مواجه شوند، تبدیل به مد میشوند وگرنه برای مدتی کوتاه ترند باقی مانده و پس از آن از چرخه ترند یا مد حذف میشوند. امروزه شرکتهای طراحی و ارائه دهنده محصولات، از شبکههای اجتماعی در ترندسازی استفاده میکنند و با تبلیغات گسترده محصولات ترند شده قبل از تولید انبوه، به فروش بیشتر محصولات خود کمک میکنند.
سوالات متداول
تفاوت مد و ترند چیست؟
ترند به معنی سبکی زودگذر و کوتاه مدت بوده در صورتی که مد پایدارتر و طولانی مدت است.
معنی ترند چیست؟
معنی ترند در صنعت مد و پوشاک به معنای فراگیر بودن و افزایش استفاده خواهد بود.
فرق ترند و وایرال چیست؟
ترند و وایرال هر دو بین کاربران محبوبیت دارند؛ ولی ترند را بسیاری از افراد انجام میدهند و وایرال توسط یک فرد پخش میگردد.
دیدگاهتان را بنویسید