درس های جشنواره مد و لباس فجر برای تولیدی ها و طراحان
مد و لباس، نمادی بصری، فرهنگی و اجتماعی است که بر اساس تفکرات فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و اقتصادی خلق می شود. از طریق مدسازی می توان توسعه فرهنگی و اجتماعی انجام داد و فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی را تقویت کرد و الگوهای ملی را ترویج داد. یکی از شاخص ترین عرصه های معرفی و پرداختن به طرح ها و پوشاک داخلی، جشنواره مد و لباس فجر است که امسال هفتمین دوره آن برگزار خواهد شد.
سال ها است که جشنواره مد و لباس فجر قصد دارد، الگوهای جدید و مد ایرانی – اسلامی را با نگاهی تخصصی ارایه کند و به ضرورت و اهمیت مد و لباس، و شناسایی ظرفیت های آن بپردازد. این که جشنواره تا چه حد در ارایه این تصویر به جامعه، طراحان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان موفق بوده، موضوعی است که نیاز به بررسی عمیق دارد. در مطلب « بازنگری پرونده جشنواره مد و لباس فجر » تلاش می کنیم تا حد امکان به این موضوع بپردازیم و همچنین تاثیرات پوشش بازیگران در جشنواره فجر را بر روند شکل گیری مد سال آتی مورد بررسی قرار دهیم.
همه چیز در مورد جشنواره مد و لباس فجر
برگزارکنندگان جشنواره مد و لباس فجر
این جشنواره توسط بنیاد ملی مد و لباس اسلامی – ایرانی وابسته به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود. ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان های صنعت معدن و تجارت استان ها، اتحادیه های عضو کمیسیون تولید و توزیع کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و همچنین اتحادیه های صنفی تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در برگزاری این جشنواره همکاری می کنند.
اهداف جشنواره مد و لباس فجر
- بسترسازی، استفاده و اشاعه نمادها و نشان های هویت اسلامی – ایرانی درعرصه مد و لباس؛
- معرفی و کاربردی کردن آثار تهیه شده توسط طراحان داخلی؛
- هدایت بازار به سمت تولید داخلی؛
- تشویق مردم به انتخاب و مصرف الگوهای داخلی؛
- تقویت اقتصاد مقاومتی با ایجاد اشتغال پایدار؛
- تقدیر و تشویق چهرههای ماندگار مد، صنعت لباس، نساجی، طراحان مستعد و دست اندرکاران موفق صنعت نساجی و تولید پوشاک؛
- زمینه سازی برای ورود مفاهیم علمی، پژوهش های تخصصی و فراهم کردن بستر آشنایی با تحولات پوشاک در جهان؛
- نشان دادن ظرفیت های حوزه صنعت مد، پوشاک و نساجی.
بخش های مختلف جشنواره مد و لباس فجر
-
طراحی لباس:
طراحان لباس علاقمند به شرکت در جشنواره مد و لباس فجر می توانند در دو بخش رقابتی و غیررقابتی جشنواره شرکت کنند.
الف: رقابتی
بخش رقابتی مربوط به طراحان لباس، برای لباس های تولیدی که دارای ویژگی هایی چون: جنس مناسب، امنیت، مد روز و عام بودن هستند (تن پوش جامع) و طراحان مستقل برگزار می شود.
ویژگی های لباس های طراحی شده
- نگاه حرفه ای به آناتومی؛
- خلاقیت در طرح و تناسب رنگ؛
- روانشناسی طرح متناسب با نوع لباس؛
- دقت در انتخاب صحیح پارچه با توجه به طرح و کاربرد لباس؛
- استفاده از متدهای الگوسازی روز؛
- به کارگیری صحیح تکنولوژی دوخت و فناوری های نوین در روند تولید؛
- امتیاز ویژه برای استفاده از پارچه و محصولات تولید داخل؛
- امتیاز ویژه برای تطابق با شاخص های فرهنگ عمومی و نشانه های اسلامی – ایرانی.
برای آگاهی از نحوه شرکت در این بخش می توانید به وب سایت بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی مراجعه کنید.
ب: غیررقابتی
بخش غیررقابتی به حضور طراحان حرفه ای و مزون ها اختصاص دارد. ارایه آثار در این بخش باید به صورت مجموعه و دارای حداقل پنج طرح باشد.
-
پارچه
طراحان پارچه نیز امکان حضور در جشنواره مد و لباس فجر را دارند. بخش پارچه جشنواره به موارد زیر اختصاص دارد:
- طراحی پارچه
- طراحی پارچه با رایانه
- طراحی پارچه با دست
- طراحی پارچه و تکنیک: در این بخش انواع تکنیک های ایجاد نقش، چاپ دستی و دیجیتال، بافت و پارچه سازی ارایه می شود.
شرایط شرکت در بخش مسابقه پارچه
- طراحی برای مصرف انواع پوشاک اجتماعی، مجلسی و مشاغل؛
- ضرورت نگرش تولید انبوه در طرح ها؛
- بدون محدودیت در رنگ؛
- انطباق طرح ها با اهداف جشنواره؛
- ارایه شناسنامه طرح شامل: منبع الهام، نوع و ابعاد راپورت، نوع تکنیک، کالیته رنگ و ابعاد اجرا؛
- هر طراح میتواند حداکثر با ۵ اثر در مسابقه شرکت کند.
-
تولیدی ها در جشنواره مد و لباس فجر
تولیدی هایی که مایل به شرکت در جشنواره مد و لباس فجر هستند، باید نکاتی را مد نظر داشته باشند:
- ارایه یک یا دو نمونه از تولیدات به دبیرخانه جشنواره؛
- محصولات تولیدی ها در بخش لباس های کاربردی داوری و انتخاب می شود. تفاوت لباس های کاربردی و لباس های مزون و بخش طراحی در این است که لباس هایی که به صورت انبوه تولید می شوند، دارای سایزبندی درست هستند. سایزبندی درست را می توان از استقبال مخاطب و طراحی برای یک جامعه بزرگ تشخیص داد؛
- دریافت فرم های ثبت نام و ارسال محصولات از دبیرخانه جشنواره مد و لباس؛
- ارایه لباس ها به جشنواره پس از پر کردن فرم ها و اخذ مجوز لازم؛
- تولیدی ها پس از دریافت شناسه شیما (مراحل اخذ آن در وب سایت جشنواره مد و لباس فجر ذکر شده است) می توانند در بخش لباس کاربردی یا اجتماعی شرکت، و کد رهگیری را دریافت کنند؛
- ارایه مشخصات لازم شامل: اسم، جنس، نام طرح، مزایا و طرح لباس دوخته شده به دبیرخانه جشنواره مد و لباس فجر.
تقدیر از تولیدکنندگان منتخب
برای تولیدکنندگان منتخب از طرف کار گروه مد و لباس اسلامی، جوایز و حمایت هایی در نظر گرفته می شود. همچنین امکان فروش بیشتر در صورتی که منتخب جشنواره باشید، به واسطه امکانات زیر برای طرح برگزیده شما فراهم خواهد شد. طرحهای حمایتی برای منتخبین شامل موارد زیر می شود:
- زیرنویس رایگان تبلیغات تلویزیونی؛
- معرفی به صندوقهای حمایتی و اخذ وام ۴ درصد؛
- معرفی در نشریات مختلف و ژورنال جشنواره.
-
طراحی جواهرات و زیورآلات
بخشی از جشنواره در دو بخش رقابتی و غیررقابتی به طراحی جواهرات و زیورآلات اختصاص دارد.
-
طراحی کیف و کفش
در بخش کیف و کفش به عنوان بخشی از طراحی لباس، توجه به زیبایی ظاهری و هارمونی طرح یکی از ارکان اصلی است.
شرایط بخش مسابقه طراحی کیف و کفش:
- ارایه طرح به صورت دستی یا نرم افزاری حداقل در ابعاد A4 و حداکثر A3؛
- ذکر جزییات طرح، مانند: تکنیک طراحی، جنس مواد پیشنهادی، رنگ بندی و منابع الهام.
معیارهای بخش داوری:
- انطباق با فرهنگ اسلامی – ایرانی؛
- به روز بودن و استفاده از معیارهای نوین طراحی؛
- دوخت مناسب؛
- استفاده از مواد با کیفیت؛
- خلاقیت و نوآوری؛
- رعایت اصول طراحی و ارگونومی پا.
-
مسابقه زنده طراحی لباس:
طراحان می توانند در گروه های سه نفره، متشکل از طراح، الگوساز و دوزنده، در مدت سه روز در کارگاه زنده طراحی و دوخت لباس، آثار خود را ارایه کنند. در مراسم اختتامیه از گروه برگزیده، تقدیر به عمل خواهد آمد. این مسابقه به صورت مجزا برای تولیدکنندگان، با نشان تجاری و یا موسسه تولیدی آنان، و در حوزه محصولات عفاف و حجاب نیز برگزار می شود.
-
بخش علمی- دانشگاهی:
در این بخش دانشجویان و اساتید می توانند مقالات علمی – پژوهشی، یافته ها، تجربیات کاربردی، پایان نامه، طرح های پژوهشی و طراحی های لباس ایرانی – اسلامی را روی کاغذ در بخش رقابتی ارایه کنند. در بخش غیررقابتی نشست های علمی و کارگاه های آموزشی با حضور مراکز آموزشی و دانشگاهی برای ارایه دستاوردهای نوین برگزار می شود.
-
طراحی لباس ایرانی- اسلامی روی کاغذ (طرح اولی):
- محور این بخش: طراحی لباس اجتماع با در نظر گرفتن شاخص های زیبایی شناسی برای تولید انبوه.
- طرح های واجد امتیاز در بخش داوری، در طول نمایشگاه در معرض دید تولیدکنندگان قرار می گیرند و اقداماتی برای تولید طرح منتخب صورت خواهد گرفت.
- به سه نفر از برگزیدگان جوایز نفیسی اهدا می شود.
بخش های غیررقابتی جشنواره مد و لباس فجر
در بخش غیررقابتی جشنواره مد و لباس فجر، رویدادهایی مانند: نشست های علمی و کارگاه های آموزشی، حضور مراکز علمی و دانشگاهی، فعالان صنعت و فناوری های نوین، حضور طراحان بین المللی نیز در نظر گرفته شده است.
انجمن ها و موسسات هنری مد و لباس، مراکز استان ها و اقوام گوناگون می توانند در بخش غیررقابتی حضور داشته باشند.
بخشی از جشنواره مد و لباس فجر به عرضه محصولات کاربردی اسلامی – ایرانی اختصاص دارد که مراکز توزیع محصولات اسلامی – ایرانی از طریق سایت جشنواره و اعلام عمومی، اطلاع رسانی می شوند.
جشنواره مد و لباس فجر و صنعت مد و لباس
جشنواره مد و لباس فجر یکی از رویدادهایی است که طراحان کارآزموده در کنار طراحان جوان و تازه کار می توانند ایده های نوآورانه خود را به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عرضه کنند.
ارزش این رویداد علاوه بر ایجاد اشتیاق و علاقه در جامعه طراحان، جریان سازی و هدایت افکار و رفتار مصرف کنندگان به سمت تولید فاخر داخلی است. ایجاد سکویی برای معرفی ایده ها و صاحبان آن ها می تواند نقطه شروعی برای تحول در مد و لباس ایران باشد. نگاهی به لباس های برگزیده سال های گذشته و تحول ایجاد شده در سلیقه طراحان تولیدی های داخلی، می تواند نویدبخش تاثیری مثبت بر صنعت مد باشد.
تاثیر پوشش بازیگران در رویدادهای جشنواره فجر بر جریان سازی صنعت مد و لباس
حضور بازیگران در مراسم اختتامیه این جشنواره و نحوه پوشش آن ها در این رویداد یکی دیگر از ابعاد تاثیرگذار این رویداد سالانه است. در صنعت مد ولباس ایران، به مدد حضور طراحان کارآزموده و خوش سلیقه، نحوه پوشش بازیگران توانسته سبب جریان سازی شود. نگاهی به فرش قرمزها و نشست های جشنواره فیلم فجر، خالی از لطف نیست.
در ادامه به نمونه هایی از عکس های جشنواره فیلم فجر سال ۹۵ اشاره می کنیم که در همین روزها به عنوان مد لباس عید سال ۹۶ در اکثر فروشگاه ها به چشم می خورند.
مسلما هر جریان تولید ارزش از توجه مخاطبان قوت می گیرد و میزان اقبال مخاطبان این جشنواره ها به مدل های گوناگون لباس می تواند سرنخ هایی برای مد آتی جامعه به تولیدکنندگان ارایه دهد. از این رو توجه و مطالعه طرح های این جشنواره ها اهمیت ویژه ای می یابد و به همه تولیدکنندگان توصیه می کنیم که این نوع روندهای جامعه را به دقت دنبال کنند تا از قافله پر سرعت « سلیقه زود تغییر » مخاطبان عقب نمانند.
اگر شما همراهان محترم روچی نیز تجربیات و اطلاعاتی در این زمینه دارید، ممنون می شویم که آن را با ما سهیم شده و در بهتر کردن مطالب ما را همراهی کنید.
نویسندگان: شکوه علیزاده مقدم، روشنک قاسمی
دیدگاهتان را بنویسید