20 سپتامبر 2021

بلاگ

راه اندازی بوتیک ؛ 0 تا 100 هرآنچه در مورد راه اندازی بوتیک باید بدانید!
راه اندازی کسب و کار

راه اندازی بوتیک ؛ 0 تا 100 هرآنچه در مورد راه اندازی بوتیک باید بدانید! 

در روزهایی که نیاز به کار در کشور به شدت احساس می شود افرادی هم هستند که دست از تلاش بر نداشته اند و به دنبال راهی برای شروع یک کار و کسب درآمد هستند؛ در این مقاله می خواهیم راه اندازی بوتیک را به شما آموزش دهیم و جنبه های مختلف آن را با هم بررسی کنیم. بوتیک می تواند به عنوان یک کسب و کار ایده آل برای صاحب آن باشد و در کنار خود اشتغالزایی هم داشته باشد.

بوتیک ﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻜﻮﺷﻨﺪ علاوه بر اثر گذاشتن ﺑﺮ رﻓﺘﺎر ﺧﺮﻳﺪاران در محل ﺧﺮﻳﺪ، ﺑﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻛﻤﺘﺮی ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺧﻮد دﺳﺖ پیدا کنند؛ چرا که ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺗﺼمیمات ﺧﺮﻳﺪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن در ﻣﻜﺎن ﺧﺮﻳﺪ اﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺷﻮد. فروشندگان ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ اﻳﺠﺎد ﻣﺤﻴﻂﻲ ﺟﺬاب، ﻟﺬت ﺑﺨﺶ و ﺣﺘﻲ ﻫﻴﺠﺎن اﻧﮕﻴﺰ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﻗﺒﺎ ﺑﺮﺗﺮی یافته و ﻓﻀﺎی ﻓﺮوﺷﮕﺎه را ﺑﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ ای ﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪ و ﺑﻪ ﻳﺎدﻣﺎﻧﺪﻧﻲ ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺗﺒﺪﻳﻞ کنند.

یک راه اندازی اصولی و شیوه های صحیح به شما کمک می کنند تا این امر را برای خود راحت و آسان کنید و از نتیجه آن خرسند باشید. در ادامه مطلب به نحوه راه اندازی بوتیک، مراحل آن و نکاتی که باید مدنظر داشته باشید، می پردازیم.

انواع بوتیک

بوتیک از دیرباز یکی از مشاغل پرطرفدار و در سالهایی کم هزینه و پر درآمد بوده است. در حال حاضر نیز با وجود وضعیت اقتصادی نابسامان، هنوز هم راه اندازی بوتیک می تواند کاملاً سودده باشد؛ البته به شرطی که از اصول راه اندازی بوتیک و اداره آن آگاه باشید.

 

با شنیدن نام بوتیک اغلب افراد فکر می کنند منظور مغازه ای کوچک برای فروش لباس های زنانه و مردانه است اما در واقع بوتیک در انواع مختلفی راه اندازی می شود؛ بوتیک کلمه ای فرانسوی است و به معانی بسیاری ترجمه شده است، مانند: مغازه ای که در آن لباس، عطر، کفش، کیف و… می فروشند و یا معانی مختلفی مانند: دکان، لوکس فروشی و… را به آن اطلاق کرده اند. اما همانطور که گفتیم، بوتیک انواع مختلفی دارد و لزومی ندارد مغازه ای با اجناس مختلف باشد؛ بوتیک می تواند به صورت تخصصی نیز راه اندازی شود، که برخی از آنها عبارتند از:

خدمات تولید پوشاک روچی

 

  • بوتیک لباس زنانه
  • بوتیک لباس مردانه
  • بوتیک لباس بچه گانه
  • بوتیک خیاطی
  • بوتیک لوازم آرایشی و بهداشتی
  • بوتیک عطر و ادوکلن
  • بوتیک اسباب بازی
  • بوتیک کیف و کفش
  • بوتیک شال و روسری 

 

راه‌اندازی بوتیک به چه چیزهایی نیاز دارد؟

برای راه‌اندازی بوتیک به انجام و رعایت موارد متعددی نیاز دارد. برای راه اندازی بوتیک ابتدا باید نوع فعالیت خود را مشخص کنید، سپس باید میزان بودجه مالی خود را معین کنید، در ادامه محل مناسبی برای راه اندازی بوتیک نیاز دارید، بوتیک نیز مانند سایر مشاغل نیاز به مجوزاتی دارد که باید آنها را اخذ کنید (برای مطالعه شرایط دریافت مجوز به سایت یا محل اتحادیه فروشندگان پوشاک شهر محل اقامت خود مراجعه نمایید).

برای بوتیک خود باید وسایل و امکاناتی مانند ویترین، میز، رگال و… تهیه کنید و اگر آموزش خیاطی دیده باشید و علاقه مند به ایجاد ارتباط بین بوتیک و کسب و کار خیاطی هم باشید، می توانید وسایل و تجهیزات خیاطی را هم به آن اضافه کنید. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که برای یک بوتیک شاخص بودن، مناسب و ضروری است:

۱- دکورسازی برای بوتیک

یکی از موارد مهم در راه اندازی بوتیک، ساخت دکور مناسب برای بوتیک است. اگر دکور مناسبی برای بوتیک خود انتخاب کنید می تواند در فروش شما و جذب مشتری نیز تأثیر به سزایی داشته باشد. ساخت دکور مهارتی تخصصی است که نیاز است توسط متخصصان این حوزه انجام گیرد. اکثر بوتیک ها داری متراژ کمی هستند و ساخت دکور در آنها بسیار حساس است پس بهتر است با برنامه ریزی و طراحی قبلی این کار را شروع کنید.

دکور فقط مربوط به ویترین مغازه یا محل قرارگیری محصولات نمی شود، بلکه قسمت های مهمی مانند دیوارها، کف بوتیک، میزها، تابلو سر در بوتیک، درب بوتیک و… وجود دارند که باید با دکور شما همخوانی داشته باشند؛ اگر بخشی از بوتیک شما به کسب و کار خیاطی نیز مجهز است، می توانید از المان های خیاطی نیز در دکور خود استفاده کنید تا مشتری بیشتر با شما و نوع فعالیت شما آشنا شود. کافی است کمی خلاقیت داشته باشید تا یک دکور خاص برای بوتیک خود طراحی و اجرا کنید. در ضمن از قرار دادن آینه قدی و بزرگ در بوتیک خود غافل نشوید!

 

۲- نورپردازی بوتیک

متأسفانه به صورت بسیار اشتباهی، نورپردازی های تاریک و کم در بوتیک ها رواج پیدا کرده است؛ محلی کوچک با رنگ دیوار و دکوراسیون تیره، نور بسیار کم و موزیکی ملایم؛ مشتری حس می کند وارد یک کافه شده است! مشتری وقتی به دنبال خرید محصولی می رود، علاقه مند است به خوبی آن را وارسی و لمس کند و نور کم باعث کاهش دید مشتری شده و در نتیجه شما هیچ موفقیتی در فروش ندارید و تمام هزینه های جانبی شما هم به ضرر تبدیل می شود.

بنابراین بر روی نورپردازی بوتیک وقت بگذارید و از روشنایی های مناسب استفاده کنید؛ لازم نیست خیلی هم نورپردازی زیادی انجام دهید، در حدی که مشتری بتواند به راحتی محصولات را تشخیص دهد، کافی است.

۳- نام و برند بوتیک

یکی از مسائل مهم در راه اندازی بوتیک، نام بوتیک است، این نام می تواند به برند بوتیک شما نیز تبدیل شود. نامی را انتخاب کنید که به راحتی تلفظ شود، حتی الامکان فارسی باشد (برای دریافت مجوز ثبت برند، نام باید فارسی باشد) و به راحتی در خاطر مشتری بماند.

شما نام و برند بوتیک خود را در تبلیغات استفاده کنید و آن را در کارت ویزیت بوتیک خود نیز بکار ببرید؛ اگر کسب و کار خیاطی هم به بوتیک خود افزوده اید، حتماً در کارت ویزیت به آن هم اشاره ای داشته باشید.

۴- فن فروشندگی در بوتیک

اکثر افراد فروشندگی را یک شغل ساده می دانند و در هنگام مواجه با آن تازه متوجه می شوند که فروشندگی یک مهارت است و دارای تکنیک های مختلف. فروشندگی می تواند سرآغاز یک کسب درآمد بسیار بالا باشد چرا که تمام کارآفرینان بزرگ دنیا اولین تکنیک و مهارتشان در زمینه فروشندگی بوده است و دلیل موفقیت خود را نیز فروش خوب و فروشندگی صحیح می دانند.

اگر شما آموزش خیاطی دیده اید و در فکر راه اندازی یک کسب و کار خیاطی هستید، می توانید به راه اندازی بوتیک فکر کنید؛ انواع فروش محصولات پوشاک در بوتیک راه خوبی برای کسب درآمد شما می باشد اما باید حتماً تکنیک های فروش را بلد باشید تا کسب و کار خیاطی و بوتیک خود را رونق دهید؛ پس این مهارت هم یاد بگیرید.

یادتان باشد با مشتری هرگز شوخی نکنید اما همیشه لبخند به روی لب داشته باشید؛ در نوع برخورد با مشتری ها مخصوصاً بانوان رعایت ادب و نوع لحن گفتگو بسیار تأثیر گذار است؛ هیچکس از فروشنده لوده و بی مزه خوشش نمی آید اما فروشنده با ادب و رسمی که لبخندی به لب دارد برای مشتری هم محترم است.

 

۵- وسایل راحتی مشتری

بوتیک شما باید دارای محیطی جذاب و آرام برای مشتری باشد. اگر مشتری در بوتیک شما احساس راحتی کند، مشتری شما باقی می ماند. وسایل راحتی می تواند یه صندلی راحتی مناسب باشد و یا یک آب خوری با آب گرم و سرد و یا چند گلدان و گل زیبا در قسمتی از بوتیک که حس خوشایندی را به افراد می دهد.

 

۶- تأمین اجناس بوتیک

اگر شما در کسب و کار خیاطی دستی بر آتش داشته باشید و دوره های آموزش خیاطی را گذرانده باشید، می توانید تولیدات خود را در بوتیک به فروش برسانید؛ فقط باید تولیداتی با کیفیت و عالی را به دست مشتری برسانید و طراحی پوشاک خود را براساس مد روز و سلیقه مشتریان خود و همچنین نوع فصل انجام دهید.

روش دیگر تأمین اجناس بوتیک، خرید عمده از تولید کننده های ایرانی و همچنین واردات است که در هر دو روش باید اجناسی با کیفیت بالا و قیمت مناسب در بوتیک خود عرضه کنید.

۷- فعالیت تخصصی در بوتیک

فرض کنید شما در دوره های آموزش خیاطی شرکت کرده اید و در حال حاضر به این فکر می کنید کسب و کار خیاطی خود را با یک بوتیک شروع کنید؛ این ایده بسیار خوبی است! اما بهتر است ابتدا مشخص کنید که کسب و کار خیاطی شما در چه زمینه ای است و در بوتیک شما چه محصولاتی قرار است در ویترین فروش قرار بگیرد؟

شما می توانید مانند سالهای گذشته و مانند بسیاری از افراد بوتیکی با اجناس مختلف از لباس زنانه، مردانه و بچه گانه گرفته تا عطر و اسباب بازی، راه اندازی کنید و یا به کار خود شخصیت و برند بدهید و به صورت تخصصی در یکی از این موارد خود را سرآمد کنید.

نکته جالب اینجاست! که شما با گذراندن دوره های آموزش خیاطی و کسب تجربه، انتخاب های فراوانی دارید. چرا که کسب و کار خیاطی دارای شاخه های بسیاری است و هر کدام از آنها نیز می توانند به تنهایی یک کسب و کار مجزا با درآمد بسیار بالا باشند و حتی در یک بوتیک هم فروش قابل توجهی خواهند داشت.

پس اگر تصمیم به راه اندازی بوتیک و کسب و کار خیاطی خود دارید، یک شاخه را انتخاب کنید؛ در ادامه برای توسعه کسب و کار خیاطی خود می توانید در گوشه ای از بوتیک با یک چرخ خیاطی سفارشات بالایی برای دوخت انواع لباس و حتی تعمیرات بگیرید و منبع درآمد خود را در حوزه کاری خود افزایش دهید.

این دیدگاه می تواند برای انواع کسب و کارهای دیگر نیز اجرایی گردد و این مسئله می تواند یکی از عوامل موفقیت شما باشد.

 

استخدام خیاط حرفه ای برای بوتیک

در مطالب بالا فرض بر این بود که شما خود یک خیاط حرفه ای هستید و برای شروع کسب و کار خیاطی خود یک بوتیک هم راه اندازی کرده اید یعنی تولید و فروش همزمان!

حال فرض می کنیم شما قصد راه اندازی یک بوتیک دارید اما خیاطی بلد نیستید؛ اکنون شما نیاز به یک خیاط حرفه ای دارید که دوره های آموزش خیاطی را گذرانده و در نوع فعالیت شما تخصص و تجربه کافی را دارد. داشتن یک خیاط حرفه ای یکی از عوامل موفقیت بوتیک فروش پوشاک است چرا که وی با بهترین متدهای خیاطی، انواع پارچه ها، رنگ شناسی، انواع مد و فشن، بهترین الگوها، تجهیزات خیاطی مورد نیاز، تعمیرات خیاطی و غیره آشنایی کامل دارد و می تواند مکمل کار بوتیک شما باشد.

لازم نیست حتماً خیاط و تجهیزات خیاطی در گوشه ای از بوتیک شما باشد (که اگر متراژ بوتیک شما زیاد باشد و خیاط هم در بوتیک باشد، تأثیر بسیار خوبی در انتخاب مشتری خواهد داشت). همچنین می توانید سفارشات را در محلی دیگر به خیاط خود برسانید.

 

 

 

 

مطالب مشابهی که نباید از دست بدید!

 

 

 

 

نکات مهم در راه اندازی بوتیک که حتما باید بدانید!

نوع محصولات بوتیک و فروشگاه پوشاک

  • در ابتدا برای خود مشخص کنید که در بوتیک خود چه نوع کالاهایی را می خواهید عرضه کنید؛ مثلا: اسپرت، رسمی، لوازم جانبی (اکسسوری)، چرم یا هر کالای مرتبط دیگری.
  • کالاهایی که دوست دارید عرضه کنید را یادداشت کرده و لیستی از ایده های خود بسازید.
  • لیستی که تهیه کرده اید باید منطقی و عملی باشد. آیا سبک دلخواه و نوع کالاهایی که می پسندید، بازار کافی در محل قرارگیری بوتیک شما دارد؟

بوتیک

در نظر گرفتن نوع قیمت سبک مورد نظر

بازه قیمت کالاهایی که قصد فروش آن ها را دارید، مشخص کنید. بسیاری از محصولات به دلیل ریزه کاری و ظرافتی که دارند، قیمت های بالاتری نسبت به سایر محصولات دارند. دقت کنید که سبک مورد نظر شما چه قیمتی دارد.

 

انتخاب نحوه فروش: فروشگاه آنلاین یا غیرآنلاین

اگر درباره نحوه کار با اینترنت و شبکه های اجتماعی اطلاعاتی دارید، می توانید فروشگاه پوشاک خود را به صورت آنلاین راه اندازی کنید. این شیوه فروش، مزایایی دارد که فروشگاه های عادی از آن مزایا برخوردار نیستند؛ مثل دردسر کمتر کارهای اداری، سرمایه گذاری ماندگار، هزینه های مناسب تر، رقبای کمتر و غیره. البته این شیوه فروش، مشکلات خاص خود را نیز دارد.

به عنوان مثال یک فروشگاه پوشاک آنلاین باید روی بخش تبلیغات سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد، چرا که مشتریان رهگذر ندارد. در مطالب آتی نحوه راه اندازی این نوع فروشگاه پوشاک را بررسی خواهیم کرد، ولی فعلا در این مطلب به بررسی فروشگاه های غیرآنلاین می پردازیم.

بوتیک

مجوزهای لازم برای راه اندازی بوتیک

در ایران نسبت به سایر کشورها، گرفتن جوازهای لازم برای راه اندازی فروشگاه پوشاک، کمی دشوارتر است. از این رو توصیه می شود که اگر درصدد اجاره کردن فروشگاه هستید و ملک تجاری ندارید، مکانی را اجاره کنید که دارای جواز همین فعالیت باشد. اگر دارای مکانی هستید و یا اصرار بر گرفتن مجوز دارید، می توانید با مراجعه به سایت صنف مربوطه، شرایط اخذ مجوز را مطالعه کرده و پس از تکمیل موارد لازم، اقدام به اخذ جواز کنید. برای صنف پوشاک می توانید با مراجعه با سایت www.espt.ir این مراحل را سپری یا حتی در خود سایت و به صورت آنلاین فرم ها را تکمیل کنید.

صنف پوشاک

مدیریت بودجه در راه اندازی بوتیک

اگر می خواهید در فرآیند راه اندازی بوتیک با شکست مواجه نشوید، به موارد مربوط به سرمایه توجه ویژه ای داشته باشید. سرمایه اولیه خود را مشخص کنید و اگر با هزینه های راه اندازی فروشگاه پوشاک همخوانی نداشت، راه های دیگری مانند راه اندازی فروشگاه مجازی پوشاک را انتخاب کنید. مدیریت مالی و حسابداری دقیقی داشته باشید و از صرف هزینه های غیرضروری خودداری کنید.

سرمایه بوتیک

مکان مناسب یک بوتیک دارای چه ویژگی هایی است؟

اگر صاحب مکان خاصی نیستید، مکانی را انتخاب کنید که با نوع  و قیمت محصولات شما همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال مکان های بومی نشین نسبت به مکان های مدرن تر و تجاری، روی قیمت ها حساسیت بیشتری دارند.

قبل از تهیه یک مکان، در آن محل چرخی بزنید و فروشگاه های مرتبط را نیز بررسی کنید. این کار کمک می کند تا در انتخاب محل مناسب بهتر عمل کنید. در حالت عادی مکان های پرتردد، بهترین گزینه هستند. البته اگر قصد دارید روی تبلیغات سرمایه گذاری کنید، می توانید از هزینه های مربوط به انتخاب محل فروشگاه خود بکاهید.

بوتیک

تامین کالای بوتیک، موضوعی مهم!

برای تامین کالاهای خود از بهترین منابع و پخش کننده ها استفاده کنید. بسیاری از افراد برای تامین کالاهای خود به واردات چمدانی روی می آورند که مشکلات و مزایای خاص خود را دارد. اگر این روش را انتخاب کرده اید، توجه داشته باشید که کشورهای خاصی برای این فعالیت وجود دارند که به نسبت نوع پوشاکی که می فروشید باید آن ها را انتخاب کنید. مثلا تایلند برای لباس های زیر و بدلیجات بهترین گزینه است. یا در زمینه پوشاک ارزان، بنگلادش و بعد از آن چین مناسب هستند. در مواقعی که کیفیت در اولویت قرار می گیرد ترکیه بهترین انتخاب است.

ولی در کل توصیه می شود که برندها و تولیدات داخل را به دلیل هزینه های جانبی کمتر، شناخت بیشتر و غیره در اولویت قرار دهید. در این صورت دست شما در زمینه تنوع و نوع تسویه نیز بازتر خواهد بود. می توانید به جای پخش کنندگان، کالاهای خود را از تولید کنندگان تامین کنید یا حتی محصولاتی را با برند خاص خود سفارش دهید.

 

طراحی و چیدمان بوتیک ( فروشگاه پوشاک )

طراحی یک بوتیک به نوع کالا و مکان بستگی دارد. توصیه می شود برای طراحی یک بوتیک از اجراکنندگان خوش نام استفاده کنید یا اگر قصد دارید شخصا این امر را عهده دار شوید، قبل از شروع به خوبی در این باره تحقیق کنید و نمونه های مناسب را ببینید.

  • اگر قصد دارید روی خصوصیات مربوط به قیمت مانور دهید با استفاده از اتیکت ها و برچسب های قیمت، دکور خود را مزین کنید.
  • سعی کنید سادگی را در طراحی مدنظر داشته باشید تا مشتری در انتخاب خود سردرگم نشود.
  • کالاهایی را جلوی دید قرار دهید که امتحان خود را پس داده اند.
  • در نورپردازی دقت کافی داشته باشید تا هم کالاها دیده شوند و هم نورپردازی چشم را اذیت نکند.
  • در بوتیک از سبدهای مخصوص حراج استفاده کنید و در حد ممکن کالاها را در دسترس قرار دهید.
  • رگالی کردن محصولات به جذب مشتری کمک زیادی می کند.
  • بسیاری از افراد دوست دارند در زمان انتخاب، دستشان باز باشد و از رودررویی مستقیم با فروشنده پرهیز می کنند.

طراحی بوتیک

استخدام در بوتیک

اگر قصد استخدام افرادی را برای بوتیک خود دارید، چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • به بودجه و سرمایه خود توجه کنید.
  • از افرادی خوش سابقه و امین استفاده کنید و حتما یکی از شرایط استخدام را ضمانت فرد معتمد قرار دهید.
  • افراد خوش صحبت، لزوما چرب زبان نیستند. افرادی را انتخاب کنید که باکلام خود، مشتری را مجذوب کنند.

فروشندگان ﻧﻘﺶ ﻣﻮﺛﺮی در اﻳﺠﺎد وﻓﺎداری مشتریان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻓﺮوﺷﮕﺎه دارند. ﻫﺮ ﭼﻘﺪر ﺧﺮیدار، ﻓﺮوﺷﮕﺎه شما را ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﻓﺮوﺷﮕﺎه ﻫﺎ ﺷﺎﺧﺺ ﺗﺮ ﺑﺪاﻧﺪ، اﺣﺴﺎس ﻛﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺸﺘﺮی ﺑﺮای ﻓﺮوﺷﮕﺎه ارزﺷﻤﻨﺪ اﺳﺖ، و اﺣﺴﺎس ﺧﻮﺑﻲ درباره بوتیک شما و ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺧﺮﻳﺪ داشته ﺑﺎشد، میزان وفاداری او نسبت به بوتیک شما بیشتر خواهد شد. همچنین سبب می شود که اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﻳﺮی و ﺻﺒﺮ بیشتری در ﻫﻨﮕﺎم ﺗﺎﺧﻴﺮ و ﻳﺎ وﻗﻮع اﺷﺘﺒﺎﻫﻲ در حین ارایه ﺧﺪﻣﺎت داشته باشد.

بوتیک

عوامل تاثیرگذار در ﻓﺮوﺷﮕﺎه پوشاک

  • ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﻛﻪ در ﻓﻀﺎی ﻓﺮوﺷﮕﺎه وﺟﻮد دارﻧﺪ و ﺗﻮﺳﻂ ﻓﺮوﺷﻨﺪه ﻗﺎﺑﻞ ﻛﻨﺘﺮل ﻫﺴﺘﻨﺪ؛ ﻧﻈﻴﺮ دﻣﺎ، ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ، ﺻﺪا، ﻧﻮر، تمیزی، رایحه و غیره.
  • ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ دﻛﻮر و ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﻐﺎزه ﻛﻪ ﺟﻨﺒﻪ زﻳﺒﺎﻳﻲ ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ دارد؛ مانند: ﻧﺤﻮه ﻗﺮارﮔﻴﺮی ﺗﺠﻬﻴﺰات و ﻟﻮازم ﻓﺮوﺷﮕﺎه، ﻣﻌﻤﺎری ﻣﻐﺎزه، ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺑﻨﺪی رﻧﮓ فروشگاه و غیره.
  • ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻧﻘﻄﻪ ﺧﺮﻳﺪ، ﺷﺎﻣﻞ: ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی و ﺷﻜﻞ ﻇﺎﻫﺮی ﻛﺎﻻﻫﺎ، ﻧﻤﺎی ﻇﺎﻫﺮی ﻧﻘﻄﻪ و ﻣﻜﺎن ﺧﺮﻳﺪ، نحوه ﻗﻔﺴﻪ ﺑﻨﺪی، ﭼﻴﺪﻣﺎن اﺟﻨﺎس، ﻋﻼیم و ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی ﻣﻐﺎزه، ﻧﻤﺎی ﻇﺎﻫﺮی ﻗﻴﻤﺖ کالا.
  • ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﻲ و ﻋﻮاﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ راﺑﻄﻪ ﻓﺮوﺷﻨﺪﮔﺎن و ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن مربوط می شود؛ مثل: ﺗﻌﺪاد ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن، رﻓﺘﺎر ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن و ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ، لباس فرم، کمک و انگیزه دادن به مشتری، آﮔﺎﻫﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن از اﺟﻨﺎس ﻣﻮﺟﻮد و ﻣﺰاﻳﺎ و ﻣﻌﺎﻳﺐ ﻛﺎﻻﻫﺎ، مهارت کارکنان، رسیدگی به شکایات، صداقت کارکنان، ارزشمند بودن مشتری، احساس خوب، جملات و کلمات مودبانه، صبر و انعطاف پذیری فروشنده و غیره.
  • ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ نیز شامل ﺗﺎﺑﻠﻮﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ ﻓﺮوﺷﮕﺎه، ورودی، وﻳﺘﺮﻳﻦ، ﻣﻌﻤﺎری ﻓﺮوﺷﮕﺎه و غیره می شوند.

افتتاحیه بوتیک را چطور برگزار کنیم؟

یکی از تاثیرگذارترین ترفندها برای موفقیت یک بوتیک، افتتاحیه آن است. مراسم افتتاحیه هر فروشگاه می تواند در خاطر بسیاری از افراد بماند و نام بوتیک را سر زبان ها بیاندازد. می توانید با یک حرکت غیرمعمول و خاص، افتتاحیه را خاطره انگیز کنید. ترفندهای خاص را می توانید با جستجو در اینترنت پیدا کنید و از کارهایی که فروشگاه های موفق برون مرزی انجام می دهند استفاده کنید. این موضوع را به هیچ عنوان دست کم نگیرید.
در پایان به چند نکته مهم توجه کنید:

  • سعی کنید بوتیک شما دارای حداقل یک خصوصیت بارز باشد؛ مثلا داشتن قیمت های استثنایی یا کالاهای خاصی که در هر جایی پیدا نمی شوند.
  • در فروشگاه خود از موارد جذابی مانند کارت هدیه، کارت تخفیف، سیستم مشتری مداری به طرق مختلف (مانند پیامک) و مواردی از این قبیل استفاده کنید.
  • سعی کنید از سیستم سود کمتر، فروش بیشتر استفاده کنید. در ایران کالاهای لوکس با قیمت های بالا دارای مخاطبان کمی هستند.

 

 

سخن آخر در راه اندازی بوتیک

با گذشت زمان و مستقل شدن صنعت مد و پوشاک، فروشگاه های بسیاری نیز مجلل شده اند و رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته اند. اکثر آنها از یک فروشگاه محلی و کوچک به بوتیک های مجلل و لوکس تبدیل شده اند و اجناس با کیفیت تری را در آن به فروش می رسانند. این روزها با ترفندهای بازاریابی جالب و وسوسه انگیزی بوتیک ها محصولات خود را ارائه می دهند و همین ترفندها باعث معروفیت و محبوبیت این بوتیک ها شده است. شما هم می توانید خود را در این عرصه محک بزنید و از درآمد آن لذت ببرید؛ البته هیچگاه بدون تحقیق و بررسی وارد یک حوزه کاری نشوید که ممکن است با شکست بدی مواجه شوید و سرمایه خود را از دست بدهید.

بوتیک یکی از کسب و کارهای عالی و مفید برای افرادی است که آموزش خیاطی دیده اند و با دوخت انواع پوشاک آشنا هستند و می توانند بوتیک را با کسب و کار خیاطی خود عجین کنند و از هر دوی آنها کسب درآمد بالایی داشته باشند.

امیدواریم اگر قصد شروع این کار را دارید یا در حال انجام آن هستید، در کسب و کار خود موفق باشید.

نویسندگان: حامد محمدیان مهر – روشنک قاسمی

پست های مشابه

34 Comments

  1. فاطمهتاجیک

    باسلام جهت هزینه های راه اندازی کارگاه خیاطی ودستمزد چرخکار,سردوز,واتوکاراحتیاج به راهنمایی دارم متشکرم .

    1. حامد محمدیان مهر

      در مطالب بعدی به امید خدا

  2. MoHaMmAd

    سلام
    من قصد زدن یه بوتیک زنانه دارم چندتا سوال داشتم ممنون میشم پاسخ بدین.
    برای این کار مبلغ چهل تا پنجا میلیون کافیه؟
    اجناسمو از بازار به شکل باید بخرم اصلا چه نوع لباسی باید بخرم و به چه اندازه؟
    این کار ریسکش زیاده یا کم؛ اصلا سودش خوبه؟
    به چه نکاتی باید توجه کنم که ضرر نکنم
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. روچی

      با توجه به شرایط فعلی بازار کمی با احتیاط وارد بازار بشید. اگر بازار فروشتون رو بشناسید ریسک کمتری دارید اما اگه بازار رو نشناسید ریسک بالایی در انتظار شماست. از دوستانی که در این زمینه تجربه دارند خواهش میکنیم که نظرات خودشون رو اینجا برای ما ثبت کنند.

  3. محمد

    سلام وقتتون بخیر
    قصد افتتاح بوتیک دارم و کارهام وارداتیه. میخواستم بدون اماکن چقد ممکنه اذیت کنه؟ ممنون

  4. سهیلا

    سلام خسته نباشید. من یه بوتیگ لباس اسپورت میخوام باز کنم ازتون مشاوره میخواستم که کجا باشه بهتره؟؟؟ و ریسک این کار چند درصده؟؟

  5. mohammad

    سلام
    من قصد زدن یه بوتیک مردانه دارم چندتا سوال داشتم ممنون میشم پاسخ بدین.
    برای این کار حداقل چقدر میخواد؟
    اجناسمو از بازار به چه شکل باید بخرم اصلا چه نوع لباسی باید بخرم و به چه اندازه؟
    این کار ریسکش زیاده یا کم؛ اصلا سودش خوبه؟
    به چه نکاتی باید توجه کنم که ضرر نکنم
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. روچی

      سلام. با توجه به شرایط فعلی بازار کمی با احتیاط وارد بازار بشید. اگر بازار فروشتون رو بشناسید ریسک کمتری دارید اما اگه بازار رو نشناسید ریسک بالایی در انتظار شماست. از دوستانی که در این زمینه تجربه دارند خواهش می‌کنیم که نظرات خودشون رو اینجا برای ما ثبت کنند.

  6. محمد

    سلام . من چنتا فروشگاه و تولیدی پوشاک دارم . خودم موقع شروع خیلی ضرر کردم به خاطر عدم شناخت بازار. دوستانم که میخان وارد خرده فروشی پوشاک بشن اگر میخان سرمایشون از دست نره حداقل شش ماه تا یک سال تو شاخه ای که میخان فعالیت کنن فروشندگی کنن . این توصیه رو به من هم کردن و خودم نرفتم دنبال و پشت گوش انداختم و در یک سال اول همه سرمایشون از دست دادم

  7. محمد

    ریسک پوشاک بالاست . چند عامل رو دوستان در نظر بگیرند . بنجلی ته بار و تک سایز ها . بنجلی اخر فصل . اینقدر باید سود بگیرین که هزینه بنجلیتون از جیب ندین . طوری نشه که بد رنگ ترین و بد سایز ترین لباس یه مدلتون بشه سودتون و با باقیه فقط هزینه مغازه و قبوض و هزینه اولیه جنستون در بیاد. جنسی رو بیارین که به نظرتون خیلی خوبه چون اگه دو دل باشین این حس رو به مشتری هم منتقل می‌کنین و نمی‌تونین بفروشین . تمام هزینه ها مثه اجاره و قبوض و مالیات رو در یک ماه حساب کنین ببینین چقدر باید در ماه سود بگیرین تا هزینه هاتونو بدین اضافه بر اون چیزی اگه سود گرفتین یعنی درامد زایی کردین . سعی کنید چند مدل پر فروش کار کنیم اما قوی به جای اینکه تعداد زیادی مدل کار کنین اما از هر کدوم چنتا بمونه . تو کار پوشاک مرد اونه که تا اخرین قلم جنسو با سود بفروشه . دوباره هم میگم خدمتتون هر شاخه ای میخایم کار کنین چند ماه برین تو اون شاخه فقط فروشندگی کنین حتی رایگان . وگرنه باید تقاص بی تجربگیتونو با سرمایشون بدین .

  8. وحید

    سلام بسیار مفید بود و جذاب
    بیشتر از مطالبی که تو سایت های دیگه دیدم کاربردی بود

  9. A. M

    سلام وقت بخیر. من در یک پارکینگ محلی در نزدیکی منزلمون به مدت ۸ماه کار کردم وقتی از اون تو پاساژ خودم وتو بورس کار میکردم وقتی اومدم پارکینگی کوچک تو محل اصلن اصلن اصلن باور نمیکرد یه مغازه ۱۵متری به اسم گالری که بیس کارش لباس خانگی زنانه بود) ولی خوب کمی هم لباس زیر مردانه داشت والبته کمی لوازم آرایش کمی گلسر واینا و مانتو وتونیک) باور نداشتم ماهی بالغ بر ۳۰میلیون سود داشته باشه تمام خانم های محل با خاندانشون حساب دفتری داشتند بالغ بر ۶۰۰هفتصد نفر حساب دفتری داشتند وماهیانه حداقل صدهزار قسط میدانند در بدترین حالت ممکن حداقل درآمد ثابت این مغازه خودتون ببینید چقدر میشه حتی اگه ۱۰۰نفر خوش حسابی نکنند وفروشهای نقدی خییییلی خیییلی زیاد بود همین هزار تومان هزار تومان سودها وقتی تعداد بره بالا ببینید چقد میشه. خلاصه که این تجربه من بود والان خودم در این محل یه مغازه ۵۰متری افتتاح کردم وخییییییلی خییییلی امیدوارم هنوز حسن افتتاحیه نگرفتم ولی مطمعنم بسیار موفق خواهم بود. به امید برکت

    1. تیم روچی

      سلام. براتون آرزوی موفقیت داریم.

    2. سینا

      به به چقدر خوب،امیدوارم موفق بشید وهرروز به درامد بالاتر برسین

  10. O.a

    سلام سود لباس زیر چند درصده؟
    و تو ای بازار فروش خوبی داره؟

    1. حامد محمدیان مهر

      سلام، هر کاری در زمینه پوشاک که بتونید داخلش خودتون رو داخلش تثبیت کنید سود خوبی براتون خواهد داشت

  11. سجاد

    سلام من میخوام بوتیک زنانه باز کنم در یک محل بومی نشین ازتون راهنمایی میخوام که چطور جنسامو تهیه کنم از کجا باید خرید کنم که قیمتاش مناسب باشه ممنون میشم اگر در تهران تولیدی با قیمت مناسب سراغ دارین بهم مصرفی کنید ممنون میشم راهنمایی کنید

  12. رضوان

    سلام برای زدن پوشاک ایا میشه مثلا لباس زنونه و لباس بچه گونه و شال و روسری رو باهم تو یه مغازه داشت شرایطش چجوریه امکانش هست؟

    1. حامد محمدیان مهر

      سلام. بهتر است هر دسته رو به صورت تخصصی و جداگانه انجام داد تا مشتریان بیشتری جذب شوند

  13. سارا

    سلام
    من میخوام یه بوتیک لباس بچه راه بندازم
    یه جای کوچیک و شلوغ
    چقد سرمایه میخواد و از کجا باید خرید کرد که مناسب باشه
    چه راه کإرهایی برای فروش زیاد. و سود خوب توصیه میکنید
    ممنون میشم راهنمابیم کنید
    با تشکر

    1. تیم روچی

      سلام. روزتون بخیر. ما یه گروه مشاوره کسب و کارهای پوشاک و نساجی داریم که افرادی که سال ها در صنعت نساجی و پوشاک فعالیت دارند در این گروه هستند میتونید در این گروه عضو بشید دوستان ما در این گروه حتما شما رو راهنمایی خواهند کرد.
      لینک گروه گروه تخصصی کسب و کارهای پوشاک و نساجی: https://t.me/joinchat/BR6fckf–oQcYacKAK7KpA

  14. محمد اصغری

    با سلام خدمت دوستان محترم من قصد راه اندازی بوتیک شلوار زنانه دارم ولی تجربه خرید جنس ندارم میترسم که خرید اشتباه بزنم و سرمایم به خطر بیفته حالا میخوام ازتون درخواست کنم که اگر کسی از دوستان یا تیم روچی تجربه این کار رو داره به من به صورت حضوری مشاوره بده ممنون میشم و هزینه این کار رو هم میپردازم
    تلفن ۰۹۱۲۲۸۸۴۵۳۹

    1. تیم روچی

      سلام. لطفا با شماره ۸۸۶۸۶۹۸۴ تماس بگیرید تا کارشناسان ما در بخش تولید شما را راهنمایی کنند.

  15. سیفی

    سلام. من خانمی خانه دار هستم که در خانه مشغول به کار خیاطی هستم. اما درآمد چندانی ندارم. مدتی است که میخوام یه مغازه برای کرایه لباس های محلی ومجلسی که متعلق به منطقه خودمان است بزنم ودر کنار آن مانتو های فصلی بفروشم اما سرمایه خیلی کمی دارم ونمیدانم از کجا وچگونه باید شروع کنم لطفا راهنمایی کنید. ممنون

    1. تیم روچی

      سلام. روزتون بخیر. ما یه گروه مشاوره کسب و کارهای پوشاک و نساجی داریم که افرادی که سال ها در صنعت نساجی و پوشاک فعالیت دارند در این گروه هستند میتونید در این گروه عضو بشید دوستان ما در این گروه حتما شما رو راهنمایی خواهند کرد.
      لینک گروه گروه تخصصی کسب و کارهای پوشاک و نساجی: https://t.me/joinchat/BR6fckf–oQcYacKAK7KpA

  16. مهدیس

    سلام..خسته نباشید…
    من قصد دارم بوتیک زنانه بزنم… چقدر سرمایه میخواد؟؟؟؟

    1. تیم روچی

      سلام. روزتون بخیر. ما یه گروه مشاوره کسب و کارهای پوشاک و نساجی داریم که افرادی که سال ها در صنعت نساجی و پوشاک فعالیت دارند در این گروه هستند میتونید در این گروه عضو بشید دوستان ما در این گروه حتما شما رو راهنمایی خواهند کرد.
      لینک گروه گروه تخصصی کسب و کارهای پوشاک و نساجی: https://t.me/joinchat/BR6fckf–oQcYacKAK7KpA

  17. سروش

    سلام ?
    من یه مغازه ۳۵ متری توو پاساژی که تازه افتتاح شده خریدم پاساژ هم جای خوبی تو شهر زنجان هست منم قصد داشتمبوتیک بزنم ولی الان کل پاسای دارن میرن سمت بوتیک و مزون زنانه، بجز بوتیک میتونین شغلای دگه ای ک خوبه رو بهم پیشنهاد بدین، ممنون میشم?

    1. تیم روچی

      سلام. ما یه گروه مشاوره کسب و کارهای پوشاک و نساجی داریم که افرادی که سال ها در صنعت نساجی و پوشاک فعالیت دارند در این گروه هستند میتونید در این گروه عضو بشید دوستان ما در این گروه حتما شما رو راهنمایی خواهند کرد.
      لینک گروه گروه تخصصی کسب و کارهای پوشاک و نساجی: https://t.me/joinchat/BR6fckf–oQcYacKAK7KpA

  18. رضا

    سلام داداش من میخوام یک بوتیک بزنم میخواستم بدونم درآمد خوبی دارد یانه

    1. تیم روچی

      سلام. روزتون بخیر. ما یه گروه مشاوره کسب و کارهای پوشاک و نساجی داریم که افرادی که سال ها در صنعت نساجی و پوشاک فعالیت دارند در این گروه هستند میتونید در این گروه عضو بشید دوستان ما در این گروه حتما شما رو راهنمایی خواهند کرد.
      لینک گروه گروه تخصصی کسب و کارهای پوشاک و نساجی: https://t.me/joinchat/BR6fckf–oQcYacKAK7KpA

  19. zahra

    سلام دوستان وقتتون بخیر
    من میخوام بوتیک لباسهای بچه گانه رو بزنم… توی این بیماری کرونا بنظرتون این کارو انجام بدم یانه؟؟؟ یا لباس های مختلف بچه گانه وزنانه و مردانه و ورزشی و … بیارم بفروشم؟ بنظرتون چیکار کنم؟ و اینکه حداقل چقد سرمایه نیاز هست؟خواهش میکنم کمکم کنید

    1. اپراتور روچی

      درصورتی که تجربه قبلی در این شغل ندارید و اشراف کامل به بازار و شرایط فعلی ندارید پیشنهاد می شود قبل از شروع کار تحقیقات بیشتر و گسترده تری انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

پر کردن فیلد های دارای * الزامیست *

خرید پارچه تا 50 درصد تخفیف در جشنواره تابستانه روچی!مشاهده محصولات
+ +