ترند چیست؟ تفاوت ترند و مد در چیست؟
ترند در حوزه های مختلف، معانی متفاوتی دارد و در مجموع به فراگیری موضوعی در جامعه اشاره می کند. در دنیای مد و فشن، ترندها در زمینه مدل خاصی از لباس، پارچه، اکسسوری و یا آرایش معرفی می شوند و یا در شبکه های اجتماعی اخبار جدید و پرشنونده ای هستند که همه درباره آن صحبت می کنند. ترندها در دنیای مد به معرفی محصولات می پردازند که در صورت استقبال عموم جامعه، در آینده ای نزدیک به مد تبدیل می شوند.
ترند چیست؟
ترند به معنی گرایش و یا روند است که فراگیر شدن چیزی در جامعه را نشان می دهد. وقتی چیزی ترند یا همه گیر می شود، در یک مدت زمان کوتاه که معمولاً بین شش ماه تا دو سال یا حتی بیشتر است، طرفداران به آن گرایش پیدا می کنند. به مجموعه ای از ترندها که در هر فصل یا هر سال تغییر می کنند، مد می گویند. ترند در زمینه های مختلفی کاربرد دارد ولی این اصطلاح از دنیای مد شروع شده و به دیجیتال مارکتینگ وارد شده است. هرچه در دنیای مد ترند شود، در یک بازه زمانی خاص، به تعداد بسیاری توسط افراد دیده می شود و ماندگاری آن نسبت به ترندهای فضای مجازی بیشتر است.
تفاوت مد و ترند
ترندها توسط طراحان برندهای متفاوت و با توجه به فرهنگ و سلیقه هر جامعه، به مردم معرفی می شوند و اگر این طرح ها با استقبال روبرو شدند، تبدیل به مد می شوند. می توان گفت ترند زیر مجموعه ای از مد است و بازه زمانی کوتاه تری را نسبت به مد دارد و در واقع ترند یک مرحله قبل از مد است. ترند در حال معرفی شدن به مردم است ولی مد را همه می شناسند و از قبل به آن ها معرفی شده است. هر چیزی که ترند شود لزوماً مد نمی شود ولی می توان اطمینان داشت چیزی که مد شده است، قبلاً ترند بوده و ممکن است مدت طولانی تری نیز در صنعت مد باقی بماند.
معنی ترند در مد
ترند معمولاً در زمینه مد به کار می رود. مد نیز می تواند در زمینه پوشاک و اکسسوری های مربوط به آن، سبک زندگی، معماری،
لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره به کار گرفته شود. هر چیزی که قرار است در یک بازه زمانی، رواج پیدا کند و مد شود را روند یا ترند مد می گویند. ترند شدن در مد به این صورت است که روند جدید در یک بازه زمانی خاص بسیار مورد استقبال قرار می گیرد و این موضوع می تواند مربوط به یک منطقه، کشور و حتی جهانی باشد. بسیاری از فعالان صنعت مد از طریق ترندسازی سودهای زیادی به دست می آورند و تبلیغات زیادی در زمینه محصولات ترند شده انجام می دهند. ترندهای روز دنیا را می توان در جستجوهای گوگل دید که با جستجوی موضوعی به طور ویژه ترندها نمایش داده می شوند.
ترند در عرصه مد و لباس
در عرصه مد و لباس، نوع و سبک خاصی از پوشش در میان مردم رواج پیدا می کند و طراحان لباس برای فروش محصولات خود حساب ویژه ای بر روی ترندسازی باز کرده و از چند ماه زودتر تبلیغات خود را در زمینه محصول مورد نظر شروع می کنند تا آن را ترند کنند و همزمان با وارد شدن آن به بازار، فروش بالایی داشته باشند. ترندهای عرصه فشن و مد نسبت به سایر ترندها بازه زمانی طولانی تری دارند و برخی از آن ها تا چندسال نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
تحولات ترند در عرصه مد
برای برخی از افراد باخبر بودن از دنیای مد و ترندهای روز و همچنین پیش رفتن طبق مد روز اهمیت زیادی دارد. این موضوع در میان جوانان و حتی افراد با سنین بالاتر دیده می شود. جوانان معمولاً در شبکه های اجتماعی و با دنبال کردن فشن بلاگرها و سلبریتی ها به جستجوی مد روز می پردازند و افراد با سنین بالاتر به ویترین مغازه ها نگاه می اندازند. طراحان از اهمیت ترند و مد باخبر هستند و سعی می کنند محصولاتشان را طبق استایل و سلیقه جامعه طراحی کرده و آن را به بازار ارائه دهند. ترندها با سرعت زیادی تغییر پیدا کرده و نقش مهمی را در مد شدن محصولات ایفا می کنند.
پیش بینی ترند در دنیای مد
اکثر مردم به ترندها علاقه دارند و مایل هستند که طبق مد روز استایل خود را انتخاب کنند. پیش بینی ترندها به این معنی است که برخی طرح ها مثل چهارخونه، پلنگی و یا راه راه همیشه در استایل ها مورد استقبال قرار می گیرند. حتی اگر طرحی قدیمی شده باشد، ترندها می توانند به طراحان کمک کنند که آن طرح با نوع جدیدی که با استایل روز جامعه هماهنگی دارد، ارائه شود و مد جدیدی را وارد بازار کنند. برای پیش بینی ترند ها در دنیای مد، توجه به رنگ سال نیز حائز اهمیت است. هر ساله کمپانی پنتون رنگی را به عنوان رنگ سال انتخاب می کند که این رنگ در طراحی لباس و سایر اکسسوری های استایل اهمیت زیادی دارد.
مطالب مرتبط:
ترند لباس یعنی چه؟ آشنایی با تاریخ جذاب ترند شدن لباسها در ایران و جهان
0 تا 100 ترند جذاب اورسایز + نکات حرفه ای در انتخاب لباس oversize
میکرو ترند در صنعت مد یعنی چه؟
چرخه ترند چیست؟
هر چیزی که در دنیای مد ترند می شود و مورد استقبال قرار می گیرد به سرعت توسط طراحان به بازار وارد شده و با افزایش تقاضا تولید انبوه آن صورت می گیرد. این محصول ترند شده برای مدتی در بازار می ماند که عموماً عمر آن ها سه الی شش ماه است. پس از آن ترند محبوبیت خود را از دست داده و کم کم جای خود را به ترندی دیگر می دهد. این به معنای حذف کامل این ترند نیست و ممکن است بعد از مدتی دوباره همین ترند و یا با کمی تغییر در آن، به چرخه ترند بازگردد. در تغییر چرخه ترند عوامل بسیاری تاثیرگذار هستند که از جمله آن ها می توان به شرکت های تولیدی، خلاقیت طراحان لباس، تولیدکنندگان پارچه، تبلیغات افراد مشهور و سلبریتی ها اشاره کرد. این چرخه با ظاهر شدن یک رنگ یا وسیله خاص در دنیای مد عوض شده و یک ترند محبوب با وارد شدن ترندی جدید، همه گیری خود را ازدست می دهد. به عنوان مثال در سال های گذشته که بیماری کرونا رواج داشت، استفاده از ماسک به یک ترند در دنیای مد تبدیل شده بود.
ترندها در شبکه های اجتماعی
فضای مجازی تاثیر زیادی در ترند شدن موضوعات دارد و موضوعی که در آن رواج پیدا می کند، در یک بازه زمانی مشخص بسیار همه گیر می شود و کاربران زیادی در آن مشارکت می کنند. باید این نکته را در نظر داشت که ترندها در فضای مجازی بازه زمانی کوتاهی دارند و با ترندهای دیگر جایگزین می شوند. یکی از شبکه های اجتماعی که به ترند شدن کمک زیادی می کند، اینستاگرام است. اگر شما می خواهید کسب و کاری در این شبکه داشته باشید و یا بلاگر شوید و نیاز به دیده شدن دارید، نباید از ترند ها جا بمانید. ترندها کمک می کنند که صفحه شما مخاطبین جدیدی را به خود جذب کند و پست و استوری های شما بازدید بیشتری داشته باشد و تعامل پیجتان بالاتر برود.
تحولات ترند در دنیای مد در سال های اخیر
یکی از تحولات مثبتی که ترندسازی در دنیای مد داشته است، تنوع زیاد در پوشش و سبک های محتلف است که هر طراحی با ایجاد خلاقیت، استایل های جدیدی را ارائه می دهد و هر برندی با توجه به ترندهای جامعه و سبک هنری خودش محصول متفاوتی را وارد بازار می کند. در سال های اخیر طراحان مد به ترندهای قدیمی رجوع کرده اند و طرح های زیبای گذشته را با ترند کردن آن مجددا به بازار ارائه کرده اند و با استقبال خوبی نیز مواجه شده اند. عوض شدن معیارها برای مدلینگ نیز یکی از تحولاتی است که با ترندسازی در دنیای مد صورت گرفته است. در گذشته مدل ها با وزن های بسیار پایین و قد بلند محبوب بودند ولی در سال های اخیر حتی افراد چاق، کوتاه قد و دارای مشکلات ظاهری یا پوستی هم در دنیای مدلینگ دیده می شوند و خارج شدن از استانداردهای خاص و عدم توجه به ظاهر افراد، در دنیای مد ترند شده است.
دوام ترندها در عرصه مد
ترند در واقع مدت زمان ماندگاری مد محسوب می شود. زمانی ماندگاری ترند افزایش پیدا می کند که مورد استقبال و پذیرش افراد جامعه قرار گیرد و تبدیل به مد شود. اگر این مد، ساده و شیک باشد مدت زمان بیشتری در دنیای مد باقی می ماند و این پذیرش به عواملی مانند فرهنگ، شرایط جامعه، اقتصاد و حتی سیاست بستگی دارد. در جوامع امروزی سبک های مختلفی از مد رواج دارد و افراد با توجه به سلایق خود به سمت ترند مورد نظرشان می روند و مانند گذشته همه مجبور به پیروی از یک مد یا یک رنگ خاص نیستند.
نتیجه گیری
ترندها در حوزه های مختلف دنیای امروزی نقش مهمی را ایفا می کنند و باعث همه گیری و رواج محصولات یا حتی سبک های زندگی می شوند. ترندها توسط طراحان، افراد مشهور و سلبریتی، فشن شوهای اروپایی و برندها در جامعه رواج پیدا می کنند و اگر با استقبال مردم مواجه شوند، تبدیل به مد می شوند وگرنه برای مدتی کوتاه ترند باقی مانده و پس از آن از چرخه ترند یا مد حذف می شوند. امروزه شرکت های طراحی و ارائه دهنده محصولات، از شبکه های اجتماعی در ترندسازی استفاده می کنند و با تبلیغات گسترده محصولات ترند شده قبل از تولید انبوه، به فروش بیشتر محصولات خود کمک می کنند.
منابع
shop-happyland.com
bimekhaneh.com
www.banimode.com
www.zibamoon.com
atpo.ir
دیدگاهتان را بنویسید