لزوم مشتری مداری در تولید پوشاک ایرانی
لزوم ایجاد تمایز و تنوع در تولید پوشاک ایرانی
فروشــگاه های پوشاک سرشــارند از مدلهای مختلف لباس با قیمتهای متفاوت و کیفیت های گوناگون که برای مشتریان در گروه های مختلف سنی و طبقه اجتماعی مناسب هستند. اما در این مسابقه بین مارکها و برندها و کیفیت ها و قیمت های تولید پوشاک، کدام پوشاک متمایز میشود و به خانه مشتری می رود؟ آیا برای تولید پوشاک ایرانی، به عوامل موثر در افزایش اشتیاق مشتری برای خرید توجه کرده ایم؟
طراحی هدفمند برای تولید پوشاک ایرانی با توجه به سلیقه و نیاز مشتری
متاسفانه عاملی که در تولید پوشاک ایرانی نادیده گرفته میشود، لزوم طراحی پوشاک بر اساس نیازها و ترجیحات مشتری است. ابتدا باید بدانیم که مشتری چه عواملی را در انتخاب کالای مورد نظر خود در ذهن خود دارد. اگر ترجیحات و تمایلات مشتری را دریابیم به آسانی میتوانیم سلیقه و نیاز مشتری را برای تولید پوشاک ایرانی درک کرده و برای ارضای آن نیاز برنامه ریزی کنیم. بهترین محل برای بررسی عوامل مورد علاقه مشتری، تحلیل آمار خرید فروشگاههای لباس داخل کشور است.
در تحقیقی بر بازار پوشاک ایران در دو سال ۱۳۹۴-۱۳۹۵ با هدف بررسی شرایط تولید پوشاک ایرانی، این عوامل مورد بررسی قرار گرفته است. برای درک عوامل تحریک مشتری برای خرید نوع خاصی از پوشــاک، کیفیت، قیمت، ظاهر یا زیبایی، برند، طراحی و استاندارد بعنوان شاخص های اصلی در نظر گرفته شده اند.
عوامل موثر بر انتخاب پوشاک توسط مشتریان
با بررسی رفتار مشتریان در مورد انتخاب پوشاک مصرفی آنها مشاهده شده است که عوامل زیر بر تصمیم خرید مشتری تاثیر دارد:
- گروه مشخصی از مشتریان به خاطر کارایی مطلوب محصولات برخی برندها، به اســتفاده مداوم پوشاک آن برند عادت دارند.
- گروهی از مشــتریان هســتند که انتخاب آنها به طور عمده بر اساس قیمت و مقایسه اقتصادی محصول است.
- گروهی از مشــتریان نیز بر توجه به نشان کیفیت محصول همچون طراحی، سبک و مواد اولیه تأکید دارند.
- دسته ای از مشــتریان به جذابیت محصول و خواص عملکردی آن توجه می کنند.
- گروهی از خریداران نسبت به ظاهر فیزیکی محصول و برند نسبتاً غیرحساس هستند.
- مشــتریانی نیز وجود دارند که به شدت نسبت به ظاهر و تصاویر استفاده شده در بسته بندی توجه می کنند.
بنابراین، توجه به تمام جنبه های اثرگذار بر انتخاب محصول، از جمله نکات مهمی اســت که با توجه به ســن، جنس، علایق و ویژگی های منطقه فروش محصول توســط فروشــنده و برند تولید پوشاک باید درنظر گرفته شود.
نقش مهم بازاریابان پوشاک در فرآیند تولید پوشاک ایرانی
مطالعه و کشف نیازهای مصرف کنندگان و تجزیه و تحلیل فرایند رفتار خرید آنها و اولویت بندی عواملی که بر این فرایند اثرگذار هســتند، از عمده وظایف بازاریابان اســت که در نتیجه آن ســلیقه بازار هدف که از لحاظ عوامل ســن، درآمد، ذائقه و ســطح تحصیلات با یکدیگر متفاوتند، شناســایی شــده و به قسمت تولید پوشاک ایرانی ارجاع داده می شود و نهایتا کالا یا خدمات مناسب آن، به بازار عرضه می شود.
نویسنده: شکوه سادات علیزاده مقدم
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بسیاااار عااااالی و جذاب بود
مرسی واقعا ..
سلام. ممنون از قدردانی و توجه شما. در صورتیکه در راستای مطالب سایت ایده و یا پیشنهادی دارید خوشحال می شویم از طریق پشتیبانی روچی (@rochisupport) با ما در میان بگذارید.