مراحل برندسازی و برندینگ ؛ آشنایی کامل با مراحل برندسازی کسب و کار پوشاک
یکی از مهم ترین مباحث در هر کسب و کاری، فرآیند برندینگ است. این فرآیند منجر به خلق ارزش مطلوب صاحب برند برای مشتری می شود. کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار، بدون برند و برندینگ، اشتباه است.
برند، دارای ابعاد زیادی است، از این رو معمولا فقط بخش هایی مثل طراحی لوگو، تبلیغات، کیفیت و فروش در نظر گرفته می شود. در حالی که این بخش ها، محل بروز برندینگ هستند و هر کدام دارای شاخه های متعدد دیگری می شوند به عنوان مثال موارد مرتبط به برندینگ در بخش فروش شامل مواردی از قبیل: نیروهای فروش، مدیریت روابط با مشتریان، پشتیبانی، غرفه چینی، قفسه چینی و غیره است.
در اینجا، به طور کامل، به بررسی مراحل برندسازی کسب و کار و تولیدی های پوشاک و نکات مهمی که باید رعایت کنید میپردازیم، حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید…
اگر هنوز با کلیات برند آشنا نیستید، حتما مقاله کامل ما در این مورد با عنوان ” 0 تا 100 برند و برندسازی ” را مطالعه کنید.
برندینگ چیست؟
اما برندینگ، فراتر از این امور است. برندینگ به زبان ساده یعنی: شکل دادن ذهنیت مردم نسبت به یک برند و خاص کردن آن، تا از این طریق افراد سراغ برندهای دیگر نروند. همه عناصر بصری برند از لوگو و فونت گرفته تا کارت ویزیت و بروشور، ابزارهایی برای برندینگ هستند.
برند شدن کار دشواری نیست، نکته دشوار چگونه برند شدن است. به طور مثال فردی در بازار به خاطر فعالیت حرفه ای و صادقانه طی سال ها، به خوش حسابی (برند خوش حساب) و فرد دیگری به خاطر کشیدن چک بلا محل به فردی بدحساب معروف می شود (برند بدحساب).
زمان و هزینه لازم برای برندینگ با توجه به سابقه و خوش نامی در بازار، سرمایه و اهداف شما از برندینگ (افزایش فروش، کشف بازارهای جدید، افزایش قیمت و غیره) مشخص می شود.
پیش نیازهای برندینگ که حتما باید انجام دهید!
1 – بررسی زیرساخت ها
قبل از برندینگ باید زیرساخت های آن را در نظر بگیرید. از این رو باید در مورد موضوعات زیر اطلاعات کسب کنید:
- شخصیت ها و ویژگی هایی که برندتان میتواند داشته باشد را بررسی کنید (مثل مدرن بودن، لوکس بودن، مقرون به صرفه بودن، جوانگرایی و غیره).
- وضعیت رقابت، فرصت ها و تهدیدها در بازار محصول مورد نظر شما.
2 – ساخت شخصیت برند
با توجه به اطلاعاتی که در مرحله اول کسب کردید، شخصیتی را برای برند خود انتخاب کنید. پس از آن تلاش کنید هر چیزی که به برند شما مربوط است، این شخصیت را نشان دهد، مثل:
- المان های بصری: لوگو، ظاهر بروشور، وب سایت، بنر تبلیغاتی و غیره.
- لحن متن: متن کاتالوگ، وب سایت، ایمیل ها، آگهی ها و غیره.
- بسته بندی: رنگ، طرح و قالب بسته بندی.
- محیط کار، آدرس محل کار، شیوه گفتگو با مشتریان، نحوه ارسال محصول و غیره.
3 – داشتن چشم انداز واضح و مشخص
چشم انداز واضحی را برای برند خود تعریف کنید، تا بتوانید بر اساس آن برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال موارد زیر را بررسی کنید:
- بازارهای هدف،
- سهمی که از بازار می خواهید،
- دوست دارید درباره برند شما چه کسانی صحبت کنند؟ و چه بگویند؟
- میزان درآمد و دارایی که برای برند خود می خواهید.
در نظر داشته باشید که نمی توانید در همه زمینه ها برند باشید. باید یک بخش را با توجه به رقبا و این که کجا بهتر و موفق تر خواهید بود، انتخاب کنید. لازمه این امر، داشتن توصیف درستی از کسب و کار و محصول مورد نظر است.
باید درباره شخصیت، نیازها و علایق مشتریان خود اطلاعات داشته باشید، با آن ها ارتباط برقرار کرده و خود را به آن ها نشان دهید. برند شما باید به عنوان برندی که متعلق به آن ها است و به سلایق، علایق و نیازهای مشتریان اهمیت می دهد، معرفی شود.
- مردم را از بودن خود آگاه کنید.
- شخصیت برند، تعهدات، چیزی که ارایه میدهید و غیره را کاملا به مشتری معرفی کنید.
- بعد از این که شناخته شدید، باید مورد اعتماد قرار بگیرید.
- برنامه ریزی شما باید طوری باشد که مشتریان بعد از استفاده از کالا به محصولات شما وابسته شوند.
- ارتباطی مداوم با مشتری داشته باشید و آن را گسترش دهید.
- برند ساختن کار یک شبه نیست. اگر همه اصول رعایت شود و روند آن به درستی پیش رود، پنج تا هفت سال زمان می برد تا هویت برند شکل بگیرد.
مراحل برندسازی و برندینگ تولیدی و کسب و کار پوشاک
اگر دقت کرده باشید در این کره ی خاکی هزاران برند معروف در سطح بین المللی مشغول به کارند و روز به روز با ترفندهای خاص خود به شرکت خود توسعه می بخشند. چرا ما ایرانیان برندهای معروف بین المللی نداشته باشیم؟ و مهمتر از آن این سوال پیش می آید چرا برند جهانی نداریم؟ در عین حالی که کشور های غربی در این صنعت از همگی پیشی گرفتند.
افسوس که می توانیم و نمی خواهیم . می توانیم چون تمامی امکانات موجود برای این توسعه را داریم. مثل محققان برتر، خاک حاصلخیز، انرژی ارزان، ارتباط مرزی گسترده، کشور های همسایه ی مستعد و ۱۰ ها امکاناتی که طی این پروژه با تمامی آنها آشنا خواهید شد.
اگر الان یک بوتیک یا فروشگاه دارید یا قصد راه اندازی آن را در ذهن می پرورانید پس این بهترین فرصت برای پیشبرد اهداف طبق اصول و ترفندهاییست که در این پروژه برایتان مطرح می سازیم.
نقطه شروع برندینگ از کجا است؟
فرآیند برندینگ شامل سه قسمت می شود:
- قسمت استراتژیک
- قسمت میانی
- قسمت عملیاتی
برندینگ را از هر کدام از این حوزه ها می توان آغاز کرد.
اگر از ابتدا بخواهید کالای خود را به شیوه برندی وارد بازار کنید، از حوزه استراتژیک آغاز کرده اید؛ به عنوان نمونه می توان به فیسبوک و استارباکس اشاره کرد.
گاهی برندینگ از حوزه محصول یا خدمات آغاز می شود، مثل: سمند، ساقه طلایی و آیفون. نود درصد برندینگ در ایران از حوزه محصول آغاز می شود.
بخش دیگری که می توان برندینگ را از آن آغاز کرد، و بسیار توصیه می شود، حوزه جایگاه سازی است. در این شیوه، قسمت هایی از بازار را که برای حضور مناسب تر است، پیدا می کنید؛ زیرا نمی توان در همه بخش های بازار حضور داشت و خود را مطرح کرد. بخش هایی از بازار که انتخاب می شوند، بازارهای هدف هستند.
منظور از جایگاه، تصوراتی است که می خواهید مشتری، نسبت به شما در تمایز با رقبا داشته باشد. برندی قدرتمند است که در دو ضلع قدرتمند باشد، یکی ارتباط با مخاطب (چقدر مسایل او را درک می کند، چقدر متناسب با او راه حل ارایه می دهد، چقدر قیمت گذاری و محل عرضه، نحوه ارتباط، تخفیف ها، خدمات پس از فروش، نحوه ارتباط گیری، احترام گذاری و همه این ها متناسب با مخاطب است)، و دیگر این که چقدر از جهت این شاخصه ها یا شاخصه های دیگر با رقیب تمایز دارد (شاخصه هایی مثل دسترسی، خدمات پس از فروش، گارانتی، جنبه های پرستیژی و غیره). این دو ضلع وقتی با یکدیگر جمع شوند، برندی قدرتمند به وجود خواهد آمد.
بخش استراتژی زمانی به بخش عملیاتی مرتبط می شود که بخش بندی، هدف گذاری بازار و جایگاه سازی صورت گرفته باشد.
در ادامه، به بررسی تک تک مراحلی که برای برندسازی و برندینگ مجموعه و تولیدی پوشاک خود باید انجام بدهید میپردازیم :
مرحله اول برندسازی؛ راه اندازی فروشگاه
اگر فروشگاه پوشاک دارید اولین قدم خود را برداشته اید و بهتر است به سراغ قدم دوم بروید. اگر هنوز در فکر افتتاح یک فروشگاه هستید پس در اولین قدم با ما باشید.
راه اندازی فروشگاه لباس کار آسانیست به شرط آنکه روی اصول پیش روید ، حتی می شود بدون سرمایه یک مزون خانگی یا یک سایت فروش پوشاک راه اندازی کنید.
با این حال تمامی این راه ها مستلزم یک شروع و پیشروی خوب است. ما در اینجا قصد معرفی چند تکنیک را داریم که در راه اندازی فروشگاه شما کمک شایانی می کند.
۱- مشخص کردن حرفه ای خاص در این رابطه است.
شما دقیقا خواهان فروش چه نوع محصولات یا پوشاکی هستید؟ بچه گانه؟ مردانه؟ زنانه؟ کفش ؟ کت شلوار؟ مانتو ؟ شلوار؟ مجلسی؟ ورزشی؟
اگر به فکر این هستید که همه این آیتم ها را با هم داشته باشید ، به شما توصیه می کنیم از این فکر صرف نظر کنید. هر کدام از این موارد نیاز به تجربه و دانش بالاییست که برای شروع نمی توانید روی تمامی این آیتم ها مانور دهید.
۲- تحقیق و مشخص کردن مکان فروش
یکی از مهمترین مسائل در تعیین بازدهی کسب و کارتان محل فروش و استراتژی محلی است. پس از مشخص کردن یک حرفه باید به دنبال محل مناسبی برای حرفه ی خود باشید. پس تحقیقات را شروع کنید. تحقیقاتی مانند پوشش غالب محله، رغبای محله، دسترسی مکان، دید مکان، قدرت خرید منطقه ، فرهنگ منطقه و حتی در جزئی ترین موارد مانند جای پارک . حال این به شما و ذهن متفکرتان بستگی دارد که با طرح تحقیقات ، مکانی مناسب را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
باید در نظر داشته باشید که قیمت مکانی که میخواهید تهیه کنید برای شما مناسب است یا نه. ساده ترین راه برای این کار استفاده از اطلاعات در مورد فروشگاه های مرتبطی است که در محله وافع شده. مسلما این فروشگاه ها به شما حقیقت را نخواهند گفت. پس بهتر است یا کشیک یک فروشگاه را در اوقات مناسب دهید یا از همسایگان آن فروشگاه سوال نمایید.
اگر در فکر یک مزون خانگی یا یک سایت هستید باید در همان حوضه ها با پیشکسوتانی که فعالیت مشابه دارند مشورت کنید.
۳- تامین کالای اولیه و سرمایه گذاری
تامین محصولات دارای اهمیتی دو چندان می باشد. اگر خود را هم جای مشتریان یا خریداران قرار دهید متوجه می شوید که برای یک خریدار کیفیت ، زیبایی کالا و قیمت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. ادامه ی حرفه ای این بحث در قدم های بعدی مطرح گردیده. پس عجله ننمایید.
۴- تبلیغات فروشگاه
انتظار نداشته باشید که بدون تبلیغات فروش ایده آلی داشته باشید. تبلیغات هم یکی از عوامل اصلی بازدهی مناسب است. تبلیغاتی همچون تابلو و شعار های روانشناسی شده، تراکت، تبلیغات بیل بردی و روش های دیگر که در قدم های بعدی ،این رکن اصلی را کاملا باز کرده و ترفندهایی از آن را برایتان بازگو خواهیم کرد.
۵- چینش فروشگاه
در تجربه های متعددی که در نمایشگاه ها و فروشگاه های متعددی که راه اندازی کرده ایم ، به این نتیجه رسیدیم که این مسئله جزئی، تاثیری باورنکردنی در فروش محصولاتمان داشته. پس اگر خواهان بازدهی بیشتر هستید، می توانید از تجربیاتی که در قدم های بعدی در اختیارتان می گذاریم استفاده کنید.
۶- نحوه ی برخورد با مشتری
هر چه روزهای بیشتری از تأسیس فروشگاهتان بگذرد ،متوجه خواهید شد که مشتریانی ثابت دارید که این مشتری ها از نحوه ی برخورد شما خوششان آمده و فروشگاه شما را در ذهن خود جزو یکی از اولویت ها قرار داده اند. پس چه خوب است که مشتریان ثابت خود را برای بازدهی بیشتر با رفتار و ترفندهایی ، افزایش دهید. و باز هم در قدم های بعد، بحث های گسترده و حرفه ای در این رابطه خواهیم داشت که نباید آنها را از دست دهید.
مرحله دوم برندسازی؛ ارتباطات!
به دلیل اهمیت ویژه، این کلمه استحقاق سه بار تکرار را دارد. از تامین کالا گرفته تا حوضه های تبلیغاتی و جذب مشتری و دیگر مسائل ، این کلمه کمک شایانی برای شماست.
ارتباط با چه گروه ها و اشخاصی؟
ارتباطات نزدیک با رقبا را ترجیح دهید. این ارتباطات باعث افزایش دانش کاری و اطلاع از موقعیت ها می گردد که مسلما تأثیر انکار ناپذیری در فعالیتتان دارد.
ارتباط با تامین کنندگان
برای تامین کالاهایی با کیفیت ، قیمت و زیبایی منحصر به فرد احتیاج فراوانی به ارتباط با یک واحد تامین کننده دارید، از خدماتی که گروه ما در اخیار شما خواهد گذاشت، همین امر مهم است. در قدم های بعدی به غیر از ترفندهای جالب و کارا در این امر مهم می توانید با خدمات گسترده ای که روچی در اختیار شما قرار خواهد داد آشنا شوید.
ارتباط با مشتری های خاص
شما به غیر از فروش محصولات به افراد رهگذر ، باید به فکر جذب مشتری های خاصی همچون ارگان ها و شرکت های نیازمند کالای مربوطه هم باشید. یک سری از مشتری ها می توانند راه پیشرفت شما را هموارتر سازند. مانند مشتری های ثابت و فروشگاه های مربوطه. به عبارت دیگر ، به غیر از حکم تک فروشی، عمده فروشی را هم در اولویت های خود با ترفند هایی که مطرح خواهند شد ، قرار دهید.
ارتباطات با ارگان های مرتبط
چه خوب است اگر بتوانید با ارگان هایی نظیر صنف مربوطه ارتباطات مؤثری داشته باشید. این ارتباطات در جهت پیشرفت و پیشبرد راه به شما کمک قابل توجهی خواهد کرد. معمولا این ارگان ها ، امتیازات خاصی را از جمله نمایشگاه ها و تبلیغات در اختیار شما قرار خواهند داد.
مرحله سوم برندسازی؛ چگونه برند مناسب ثبت کنیم؟
یکی از مهم ترین گامها، ثبت برند و لوگوی اختصاصی مناسب کسب و کار پوشاک شما، برای تأثیر گذاری هر چه بیشتر روی مشتری است. از دلایل الزامی بودن ثبت برند ، پس انداز هزینه هایی است که صرف تبلیغات می گردد.
برای مثال شما فروشگاه را با اسمی افتتاح کردید، پس از مدتی که تبلیغات گسترده ای با این اسم انجام داده اید متوجه می شوید که این اسم در جای دیگری ثبت گردیده و دیگر نمی توانید از این نام استفاده نمایید. این بدین معناست که هر ریسیدید پنبه شده است! پس بهتر است تبلیغات خود را روی اسمی که به نام خودتان ثبت گشته منعطف گردانید.
خصوصیات برند
برندی که برای فعالیت خود انتخاب می نمایید ، باید با آن تناسب زیادی داشته باشد. قرار است برند در ذهن مشتریان شما جای باز کند، پس بهتر است تلفظ برندی که انتخاب می کند ، زیاد سخت نباشد. برند باید حس خوبی را به مشتری های شما القا کند و با فعالیت شما ارتباط داشته باشد.
ارم فعالیت یا کالا
همراه با برندی که برای کسب و کار پوشاک خود انتخاب می کنید ، لوگوی کار شما هم در ذهن مشتریان باقی خواهد ماند. پس، از اهمیت زیادی برخوردار است.
مرحله چهارم برندسازی؛ مدیریت فعالیت
در این قدم ، از مدیریت صحیح فعالیتتان در زمینه های مد و فشن خواهیم گفت . این مدیریت را بر طبق فعالیت در حوضه ی مد و پوشاک تغییر داده ایم ولی می توانید آن را برای فعالیت های مشابه به کار برید.
باید بدانید که حساسترین قسمت این فعالیت اقتصادی ،مدیریت و اجرای آن است. در این قدم سعی داریم تا شما را با یکی از طرح های اقتصادی پر طرفدار آشنا سازیم.
شاید تا کنون واژه ی posdcorb را شنیده باشید. در این پروژه ، ما این تکنیک مدیریت را بر طبق اصول مد و فشن تغییر داده ایم تا بتوانیم پروژه را به نحو احسنت اجرایی نماییم.
این واژه ،یک کلمه معنی دار نیست. از کنار هم قرار دادن اول کلماتی مهم در مدیریت است که توسط لوتر گیولیک مطرح گردید. حال ما میخواهیم این سیستم را با اصول مد ترکیب کرده و یک سیستم مدیریت فعالیت مد از آن استخراج نماییم.
1 – واژه planing
برنامه ریزی صحیح در عرصه مد و پوشاک ، در حقیقت مهم ترین بخش این تراژدی می باشد. برنامه ریزی اقتصادی متشکل از پیش بینی عملیات اساسی و مشخص کردن راه های اجرایی است.
شما باید مهم ترین عملیاتی که در پروژه شما را برای رسیدن به هدفتان کمک می کند ، پیش بینی کنید و بر طبق این عملیات ها ، برنامه های اجراییتان را طرح ریزی کنید.
به عنوان مثال ، هدف شما ساخت یک برند معروف لباس است. مهمترین اهدافی که شما را به هدفتان میرساند از این قرار است: راه اندازی فروشگاه پایه، تامین کالاهای خاص برای این فروشگاه، تبلیغات روی برند مناسب، اعمال حسابداری ، گستردگی تبلیغات ، گسترش فروشگاه و تبدیل آن به فروشگاه زنجیره ای و… ..
حال که عملیات های اساسی را پیش بینی کردید ، نوبت به تعیین راه اجرایی آنها می رسد. مثلا برای راه اندازی فروشگاه، همانطور که در قدم اول گفته شد ، باید مکانی مناسب برای فروشگاه انتخاب نموده و…
2 – واژه ی organizing
سازماندهی در واقع بیان گر سازو کار های هماهنگی است. در این عرصه ، ما به مفهوم هایی که در کار های مدیریتی از آن استفاده میکنند ، کاری نداریم و بیشتر از معنی عام آن استفاده می کنیم. سازماندهی با پس از تعیین راه ، انجام می پذیرد. بدین معنا که مسیر های طرح ریزی شده ، نیاز به سازماندهی دارند. هر مسیر در چه زمان انجام می گردد و چه وظایفی را همراه دارد. این به عهده ی شماست که چگونه راه ها و عملیات خود را سازماندهی کنید.
3- واژه staffing
کارگزینی یکی از وظایف مهم مدیران است. این شامل استخدام ، کارآموزی و شرح وظایف برای زیر مجموعه خود می باشد. در عرصه مد ، انتخاب یک فروشنده زبده یا یک حسابدار پر تجربه ، از اهمیت بالایی بر خور دار است. اگر این مرحله به خوبی انجام نگردد ، شاهد افول چشمگیر مجموعه ی خود خواهید بود.
4 – واژه directing
اگر تا اینجای داستان را خوب پیش رفتید حال نوبت به فرماندهی سیستم میرسد . فرماندهی یعنی اخذ تصمیم های صحیح و صدور دستور به زیر مجموعه ها به منظور هدایت مجموعه می باشد. معمولا یک مدیر موفق ، تصمیمات خاص و کلی را می گیرید و تصمیم های تخصصی و جزئی را به زیر مجموعه های متخصص واگذار می کند. به عنوان مثال در امر حسابداری ، شما یک هدف و تصمیم را برای حسابدار مشخص می کنید و جزییات را به خود حسابدار واگذار می نمایید. از فوائد این امر می توان به تخصصی تر شدن امور و ساماندهی زمان اشاره کرد.
5 – واژه coordinating
هماهنگی ، یعنی تطبیق وظایف مشاغل مختلف مجموعه شما برای اجرایی شدن مطلوب اهداف . این مرحله را با یک مثال برایتان بازگو می کنم. میان حسابداری ، فروشندگان و انبار داری یک فروشگاه ، نیاز به هماهنگی کاملا حساب شده دارد. مثلا چگونگی خروج از انبار و ثبت ورودی و خروجی در حسابداری و…
6 – واژه reporting
یکی از ضروریات مدیریت ، آگاهی کامل مدیر از تمامی اجزاییات است. یک مدیر موفق ، معمولا از تمامی فعالت های مجموعه اطلاع کامل دارد .مثلا در یک جلسه ای که میان زیر مجموعه ها و مدیر بر گذاز میگردد، زیر مجموعه ها اطلاعاتی کامل از فعالیت های خود به مدیر ارائه میدهند و مدیر هم زیر مجموعه ها را از عمل کرد شرکت، مشکلات ، دستورات و…. مطلع می سازد.
7 – واژه budgeting
بودجه بندی یا به اصطلاح دخل و خرج. یکی از وظایف مهم مدیر ، طرح ریزی مالی مجموعه، بر طبق تکنیک های خاص است. در قدم های بعدی مقالاتی من باب حسابداری و تکنیک های مدیریت دخل و خرج برایتان بازگو خواهیم کرد. حال این به شما و نحوه ی به کار کیری تکنیک ها برای بهبود دخل و خرج بستگی دارد.
احتمالا این مقالات برایتان جذاب باشد :
- فوت و فن های مزون داری که هر کسی بلد نیست!
- اصول مهم در کسب و کار خانگی که باید رعایت کنید!
- واجبات یک کارگاه خیاطی از 0 تا 100
- نکات مهم در شروع کسب و کار خیاطی
مرحله پنجم برندسازی؛ شروع تحول با محصول اختصاصی
حال می خواهیم یکی از راز های موفقیت برند های بزرگ دنیا را فاش کنیم که یکی از فعالیت های روچی ، من باب همین موضوع است.
اگر دقت کرده باشید ، متوجه می شوید که برندهای بزرگی همچون ابرکرومبی، زارا، لاگست و تمام برندهای معرف دیگر ، دارای محصولاتی اختصاصی هستند که نشانی از خود را روی آن پیاده نموده اند.
حال قدم اولی که می توانید بردارید ، طراحی اختصاصی و سپس شروع تولید محصولات اختصاصی است. در این زمینه گروه روچی می تواند کمک شایانی برای شما باشد. یکی از فعالیت های روچی ، تولید سفارشات خاص برند ها با آرم و لوگوی اختصاصی آنهاست که در بخش خدمات روچی ، کاملا توضیح داده شده.
مرحله ششم برندسازی ؛ طراحی اختصاصی
اگر به برند گوچی دقت کرده باشید از سه رنگ با طرحی خاص در محصولات خود استفاده نموده که یکی از معرف های محصولاتش میباشد. یا بربری که از طرح چهارخانه بارنگ کرمی خاص برای نشانه گذاری استفاده نموده.
حال شما هم برای گسترش کار خود به سبک و طرحی اختصاصی احتیاج خواهید داشت. این بستگی به طراحی شما دارد که چقدر در دل مشتری نفوذ خواهد کرد. هرچه طرح شما خلاقانه تر باشد ، میزان تأثیر گذاری کالایتان بیشتر می گردد.
مرحله هفتم برندسازی؛ نحوه شروع تولید ، طبق بودجه بندی
برای تولید خود عجله نکنید. فرصت همیشه برای شما هست. اگر می خواهید پیروز میدان باشید باید حساب شده عمل کنید. اول بودجه خود را معین کنید یا به حد نساب برسانید. سپس درصدی از آن را برای تولیدات پایه ای در نظر بگیرید. منظور از محصولات پایه ، محصولاتیست که طبق آن تولیدات خود را شروع می کنید. مثلا محصولات ابر کرومبی شاخه بندی های متنوعی دارد که هر شاخه آن بر طبق یک الگو پیش رفته.
پیشنهاد ما به شما این است که اول کار تنوع زیادی را به کار نبندید، بعد از مدتی شروع به گسترش و متنوع کردن محصولات خواهید کرد ، پس عجله نکنید.
محصولات پایه باید در زیباترین حالت ممکن طراحی و تولید گردند. به دلیل اینکه تبلیغات شما با همین محصولات پایه شروع می شود و هر چه شروع قوی تری داشته باشید ، ادامه راه برایتان سهل تر می گردد.
مرحله هشتم برندسازی؛ تعیین نوع قیمتی محصول
برخی از برندها فقط دارای کالاهای لوکس و گران قیمت هستند، برخی از برند ها کالاهایی تولید می کنند که کم درآمدها را پوشش می دهد و بعضی برند های دیگر، هم دارای کالای لوکس و هم غیر لوکس هستند . حال این به شما و نوع کارتان بستگی دارد که کدام نوع را انتخاب نمایید. هر کدام از این راه ها دارای فوائد و معایبی است.
به شما پیشنهاد می دهیم در آغاز ، با محصولات لوکس شروع نکنید. بعد از شکل گیری کامل مجموعه خود، می توانید برای تعیین نحوه ی کار خود تصمیم اتخاذ کنید.
مرحله نهم برندسازی؛ سیستم حسابداری حرفه ای
خیلی از فعالان بزرگ اقتصادی ، به دلیل نداشتن حسابداری حرفه ای برشکست شدند. از تجربه دیگران می توان برای پیشرفت خود استفاده ای بهینه کرد. پس برای جلوگیری از ضرر ، احتیاج به یک حسابداری حرفه ای خواهید داشت.
سیستم حسابداری شما باید شامل تمامی دخل و خرج های شما باشد. به اصطلاحی یک واو جا نیاندازید.
معمولا حسابداری های کامل شامل انبارداری، هزینه، فروش، خرید، تراز سود و زیان و غیره می باشد.
مرحله دهم برندسازی؛ مشتری مداری
یکی از علل پیشرفت معروف ترین برند ها ، رفتار شایسته فروشندگان مجموعه آنها با مشتریست. اهمیت مشتری مداری به حدی زیاد است که برخی از برندها ،شعارشان را بر این پایه قرار داده اند.
مشتری مداری ترفند های خاصی دارد که هر مجموعه ای باید از این ترفندها آگاهی لازم را داشته باشد.
کارت هدیه ، اس ام اس تبریک به مشتریان، تخفیف برای مشتری های ثابت، اشانتیون و غیره از این ترفندها به حساب می آید.
اخلاق مناسب فروشندگان و استفاده از کلمات تکریمی هم از دیگر ترفندها برای مشتری مداریست!
مرحله یازدهم برندسازی؛ توسعه با تبلیغات پایه
دلیل استفاده از کلمه پایه در تبلیغات اینست که در این مرحله تبلیغات گسترده احتیاج نیست. در مرحله هفتم از کالاهای پایه برایتان گفتیم. حال این تبلیغات بر طبق محصولات پایه ی تولید شده ،طرح ریزی می گردد. در اینجا قصد داریم این تبلیغات را برایتان شرح دهیم.
ژورنال و مدلینگ
شما برای عرضه پوشاک یا کالاهای مربوطه ، احتیاج به یک سیستم کاتالوگی دارید . برای تبلیغات اینترنتی، بیلبوردی ، ژورنالی و اکثر تبلیغات دیگر ، این سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم به مدلینگ، عکاس و محل مناسب احتیاج خواهید داشت. مسلما این سیستم در فعالیت اقتصادی شما ، تأثیر بسیاری دارد. پس بهتر است به بهترین نحو این سیستم را اجرا نمایید.
تبلیغات اینترنتی
اگر مجموعه شما دارای یک سایت مناسب نیست و در شبکه های اجتماعی ، صفحه ی فعالیتی ندارید ، به جرأت می توان گفت ۸۰ درصد مخاطبینتان را از دست داده اید.
داشتن یک سایت اینترنتی ، کار بسیار ساده ایست و هیچ احتیاجی به هزینه های هنگفت نیست. حال در اینجا یک راه ساده ی آن را بیان می کنیم.
- به یک سایت خدمات هاست و دامنه مراجعه، و سرویسی مناسب با کارتان تهیه کنید. هزینه این سرویس ها معمولا از ۲۵۰۰۰ تومان شروع می گردد که برای این فعالیت ، بسیار مناسب است.
- مدیریت محتوای وردپرس را از اینترنت دانلود کنید و در اینترنت ، نحوه ی نصب آن روی سایتتان را بخوانید.
- پس از نصب وردپرس قالبی مناسب برایش دانلود کرده و مطالب مربوط به فعالیتتان را داخل آن وارد نمایید.
- اگر هزینه ای برای رونق اینترنتی می خواهید پرداخت کنید ، بهتر است آن را صرف تبلیغات و تقویت سئوی سایتتان کنید تا نام برندتان بیش از پیش معروف گردد.
یکی از راه های رونق کار و تبلیغات ، داشتن صفحه در شبکه های اجتماعی برای برندتان می باشد که با تبلیغات مناسب، می توانید مخاطبان زیادی را با خود همراه کنید.
حال پس از انجام این مراحل می توانید فروش اینترنتی خود را هم شروع نمایید. از مزایای فروش اینترنتی ،صرف هزینه ی کمتر می باشد.
تبلیغات محلی
اگر فروشگاهی ثابت دارید ، مسلما نباید به امید مشتری های گذری باشید. با پخش تراکت و تابلو های محلی ، تبلیغات اولیه ی خود را شروع کنید. بعد از مدتی متوجه خواهید شد چه تأثیر خوبی روی کسب و کارتان خواهد داشت.
مرحله دوازدهم برندسازی؛ ادامه گسترش و تحول با متنوع کردن محصولات
در این قدم هم می توانید روی کمک ما حساب نمایید.
حال نوبت به گسترش تنوع و کیفیت کالاهایتان میرسد. برای این مرحله احتیاج به سرمایه ای مناسب خواهید داشت.
در مراحل قبلی صحبت طرحی اختصاصی کردیم. در این مرحله در مورد کیفیت و تنوع کالایی صحبت خواهیم کرد.
در این قسمت شما باید کم کم تنوع محصول پایه ی خود را بالاتر برده و آیتم های جدیدتری به آن بیافزایید. همانطور که در قدم های قبل گفته شد ، محصول پایه ،محصولی است که محصولات دیگر خو را بر طبق الگوی آن طراحی و تولید می کنید.
دقت داشته باشید که محصولات را به قدری تنوع ندهید که از پس آن بر نیایید. مثلا اگر ۲ نوع تی شرت زنانه دارید ، آن را به ۴ نوع گسترش دهید یا به محصولات کلی خود، روسری را هم اضافه نمایید.
اگر می خواهید برندی معتبر باشید ، باید روز به روز به کیفیت محصولات خود بر طبق آخرین دست آوردهای دنیا ،بیافزایید. برای این کار ، احتیاج به معلومات بالای نساجی خواهید داشت که می توانید این موضوع را هم به روچی بسپارید! روچی در این مرحله نیز به شما کمک کند که در قسمت خدمات به آن بیشتر اشاره کرده ایم. کیفیت کالاهای شما در دراز مدت ،اثر باور نکردنی خواهد داشت.
مرحله سیزدهم برندسازی : گسترش با راه اندازی شعبه و نمایندگی
مسلما اگر دنبال پیشرفت هستید ، نمی توانید فعالیت خود را محدود نگاه دارید. هر مکانی برای درآمدزایی گنجایش خاص خود را دارد . ولی شما می توانید با افزایش شعب یا اعطای نمایندگی ،ظرفیت فعالیت خود را تا هر مقدار که دلتان می خواهد افزایش دهید. ولی چند نکته را باید در نظر داشته باشید!
- برای افتتاح شعبه ی دیگر باید مطمئن شوید که از ظرفیت شعبه ی قبلی به طور کامل استفاده کرده اید و دیگر گنجایش ندارد!
- اگر قصد افتتاح چند شعبه را دارید ، حتما باید استراتژی قوی برای آن ها طرح نمایید چون درصد ریسک این کار به شدت بالا می باشد.
- در حد امکان شعبه ها را شبیه به هم طراحی کنید !
- فروشگاه هایی که در آنها از نوآوری و ابتکار استفاده شده ، معمولا برای مشتری ها جذابتر بوده و در نتیجه موفق تر می باشند.
مرحله چهاردهم برندسازی؛ تبلیغات گسترده
در صورتی که سیزده قدم قبل را با موفقت طی کرده باشید ،طبق تجربه رونق کسب و کارتان بسیار بالا می رود. حال زمان آن رسیده که با سرمایه گذاری در بخش تبلیغات ، آخرین و بزرگترین تحول را به فعالیتتان تقدیم نمایی.
هکانطور که می دانید تبلیغات ، موثر ترین راه در یک فعالیت اقتصادی است. ولی این امر شرایطی دارد . اول اینکه پایه ای محکم می خواهد که ما در ۱۳ قدم قبل پایه ها را برایتان شرح دادیم! دوم اینکه آگاهی نسبت به تبلیغات صحیح از واجبات است! و سوم اینکه تبلیغات گسترده احتیاج به یک سرمایه گذاری بالایی دارد . پس اگر سرمایه ی کافی برای این امر را ندارید ، صبر کنید تا سرمایه ی شما به حد نصاب برسد! در اینجا شما را با برخی از نکات تبلیغاتی آشنا می سازیم!
- شعار تبلیغاتی : حتما برای برند خود و سپس در صورت لزوم برای هر کدام از محصولاتتان، شعاری مناسب انتخاب نمایید. شعارتان باید طبق اصول روانشناسی و تاثیر گذار باشد. قرار است از این شعار ها در تبلیغات گسترده ی خود استفاده نمایید، پس برای انتخاب آن دقت کافی را صرف نمایید ! سعی کنید این شعار ها نه زیاد بلند باشد که در ذهن نماند ، نه زیاد کوتاه که از تاثیر گذاری آن کاسته شود! برای طرح شعار ، حتما با چند نفر متخصص در این امور مشورت نمایید!
- تبلیغات شما باید تاثیر گذاری سمعی و بصری زیادی داشته باشد.
سعی کنید تبلیغاتی که برای برندتان در نظر گرفته اید ،طبق اصول روانشناسی طرح شده باشد . این تبلیغات را به سه نوع تصویری، صوتی و ویدیویی طراحی کنید تااکثر مخاطبان تبلیغی را پوشش دهد. معمولا در تبلیغات مد و فشن ، حس خوشتیپی و فواید آن را برای مخاطب به نمایش در می آورند! باز هم تاکید میکنم ، برای تاثیر گذاری زیاد ، تبلیغات خود را بر طبق اصول روانشناسی طراحی گردانید! - تبلیغات را گسترده کنید: معمولا هر رسانه ای ، یک سری مخاطب خاص را تحت پوشش قرار میدهد . برای افزایش مخاطبان خود از چند رسانه ی متفاوت استفاده کنید.
- از هزینه در تبلیغات نترسید: از هزینه برای تبلیغات نترسید. این تبلیغات برای شما سرمایه می شوند. یک سرمایه گذاری بسیار پرسود!
- قبل از تبلیغ: این موضوع را در نظر داشته باشید که قبل از شروع تبلیغات باید پایه های مجموعه شما محکم باشد. درست است تبلیغات گسترده یک نوع سرمایه گذاریست ولی اگر پایه های محکمی نداشته باشید و تبلیغات گسترده را شروع نمایید ، مانند هدر رفتن سود حاصل از سرمایه گذاریست!
در این سلسه پست های راهنمایی راه اندازی تولیدی پوشاک، کلی در مورد مباحث مختلف صحبت کردیم، امیدواریم تونسته باشیم کمک شایانی در رشد کسب و کار شما کرده باشیم.
اگر سوال و نظری داشتید، حتما در بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.
تولید پوشاک با روچی اسمارت
همانطور که از نام روچی اسمارت پیداست، روچی اسمارت یک پلتفرم هوشمند تولید پوشاک است که به کمک تولیدکنندگان و فروشندگانِ فعال در تولید میآید.
اگر شما به هر نحوی در حوزه خرید و فروش پوشاک فعالیت میکنید، میتوانید تمام فرایند تولید پوشاکِ خود را به روچی اسمارت بسپارید. لازم به ذکر است که شما میتوانید با تولید پوشاک به کمک روچی اسمارت، از مزایایی که در بخشهای بعدی گفته میشود، بهرهمند شوید.
رهایی از دغدغه مازاد تولید
روچی اسمارت برای همیشه، تمامی فروشنگانِ پوشاک را از دغدغه مازاد تولید و کاهش درآمد رها کرده است. به عبارت دیگر، فروشندگان میتوانند با استفاده از پلتفرم هوشمند روچی اسمارت، تولید خود را بهصورت هوشمند مدیریت کنند و به اندازه فروشی که دارند، پوشاک تولید کنند.
استفاده از فناوریهای پیشرفته
باید گفت روچی اسمارت تلاش کرده است تا در جهت افزایش کیفیت پوشاک و در نتیجه افزایش درآمدِ شما، از بهترین و جدیدترین نرمافزارها برای تولید پوشاک مانند نرمافزارهای طراحی الگو استفاده کنید.
به همین دلیل، این موضوع میتواند مشتریان زیادی را برای شما جذب کرده و شما را از رقبا متمایز کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت خدکات تولید پوشاک، میتوانید روی تصویر زیر کلیک کنید:
منابع
- اطلاعات و تجربیات همراهان روچی در گروه مشاوره کسب و کار پوشاک
- مصاحبه محمدرضا شعبانعلی با شهریار شفیعی در خصوص برند و برندینگ
- وبسایت مدیر. تی وی
3 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
با سلام.مطالب جالب و پرباری بود.برای اینکه مطالب بیشتری به دست بیاوریم.منابع دیگری وجود دارد؟
سلام. با یه سرچ ساده اینترنتی می توانید منابع دیگه ای در این زمینه پیدا کنید. سایت ما رو دنبال کنید در آینده مطالب بیشتر و نمونه های برندینگ سایر پوشاک را در سایت قرار خواهیم داد.
ممنونم از اطلاعات مفیدی که در اختیارم گذاشتین??