مهم ترین اصولی که برای انتخاب نام شرکت باید بدانید!
یک لحظه به لباس ورزشی فکر کنید؛ اولین چیزی که به ذهن شما می رسد، نام شرکت آدیداس است یا نایک؟
یک لحظه به لباس زنانه فکر کنید؛ اولین چیزی که به ذهن شما می رسد، نام زارا است یا اچ اند ام؟
یک لحظه به لباس بچگانه فکر کنید؛ اولین چیزی که به ذهن شما می رسد، اسم مادرکر است یا چیکو؟
یک لحظه به لباس مردانه فکر کنید؛ اولین چیزی که به ذهن شما می رسد، نام هاکوپیان است یا برک؟
آیا متوجه تاثیر و اهمیت اسم ها می شوید؟ ما تنها به یک مفهوم اشاره کردیم اما اولین چیزی که به ذهن شما رسید، یک نام بود. یکی از مهمترین مراحل در تاسیس یک کسب و کار جدید، انتخاب نام مناسب است که برای موفقیت آن کسب و کار، اهمیت بسیاری دارد.
نام شرکت در زمینه های بسیاری از تجارت تاثیرگذار است. نامی گیرا و مناسب، هیچ گاه از اذهان عمومی پاک نشده و مشتری را به خود جذب می کند.
در مطلب پیش رو قصد داریم به اهمیت اسم شرکت، ویژگی های یک نام خوب و مناسب، و قوانین و شرایط مربوط به ثبت نام شرکت بپردازیم.
اهمیت اسم شرکت
- انتخاب اسم شرکت جزو اولین مقرارت و در عین حال یکی از مهم ترین مراحل ثبت شرکت است.
- اولین نشانه هر شرکتی، نام آن شرکت است که تاثیر آن بر مخاطب بسیار مهم و زیاد است.
- نقطه تمرکز و قوت کلیه فعالیت های بازاریابی، و مهم ترین و ماندگارترین بخش کار، نام شرکت است.
- اسم شرکت از سرمایه های معنوی شرکت محسوب می شود.
- نام گذاری برند و شرکت بر لوگو، رنگ، تایپوگرافی، طراحی گرافیکی، ارتباطات، شعارها و اقلام تبلیغاتی، آگهیها، رویدادها، شبکه فروش و سایر ویژگی های سازمانی تاثیر می گذارد.
- انتخاب نام بر برندینگ بسیار تاثیرگذار است.
انتخاب یک نام مناسب برای تولیدی لباس
نام شرکت کل داستان و فعالیت شرکت را در چند کلمه خلاصه می کند. مهم این است که با شناختن صحیح قواعد انتخاب اسم شرکت، بتوانیم نام را به گونه ای انتخاب کنیم که برازنده شرکت باشد. نامی که انتخاب می کنید، بخشی جدایی ناپذیر از بازاریابی شرکت است.
برای این که بتوانید نامی مناسب برای شرکت خود انتخاب کنید، باید این نکات را مدنظر داشته باشید:
- نام انتخابی باید مفهوم خوب و آشنایی را القا کند.
- انتخاب نام مناسب، می تواند بین شما و رقبا تمایز زیادی ایجاد کند که در بازار رقابتی بسیار مهم است. البته قبل از آن باید برند تجاری خود و جایگاه آن را مشخص کنید و اطلاعاتی کاملی درباره رقبا و استراتژی آن ها داشته باشید.
- از نام هایی که توسعه کار شما را محدود می کند، دوری کنید. ضرورتی ندارد که اسم انتخابی شما برمبنای محدوده جغرافیایی و بازار محلی باشد. از این رو آینده کاری شرکت را در نظر بگیرید تا بعدا نیازی به تغییر نام شرکت نداشته باشید (به عنوان مثال انتخاب نامی مثل پگاه مازندران، حوزه کاری را محدود به یک استان خاص می کند. اما در صورتی که این محصول می تواند کل ایران یا حتی خارج از مرزها را پوشش دهد).
- نامی را انتخاب کنید که یادآور حیطه فعالیت تولیدی شما باشد؛ ویژگی هایی مثل رنگ کالا یا عملکرد محصول (به عنوان مثال می توان به پوشاک تن درست اشاره کرد که الیاف به کار رفته در پوشاک آن طبیعی است).
- نام های ساده تر و کوتاه تر، بیشتر در ذهن می مانند. آوای کلمات نیز در ماندگاری اسامی موثر است. استفاده از حروف کم کاربردتر مثل «ژ» و «گ»، اثرات مثبتی بر ماندگاری اسم شرکت دارند (مثلا می توان به نام های روچی و زاگروتی اشاره کرد).
- از انتخاب نام هایی که شبیه به نوشتار اشتباه املایی واژه دیگری هستند، خودداری کنید؛ مثلا نام های هایدا و هایلا.
- نامی را انتخاب کنید که مشتریان بتوانند به راحتی بخوانند، تلفظ کنند و به آسانی به خاطر بسپارند. البته نامی غیرمعمولی با تلفظی جالب و روان نیز می تواند شما را در بین رقبا برجسته تر کند. آوای نام، بیانگر احساس، انرژی و هیجان است و شنونده بر اساس میزان شدت آن ها با اسم مورد نظر ارتباط برقرار می کند. هر چه تلفظ نام دشوارتر باشد، برای همه گیر کردن آن، تلاش و تبلیغات بیشتری مورد نیاز است (مثلا می توان به نام درسا که تلفظ آسان و روانی دارد اشاره کرد).
- اسامی رقبای حوزه کاری خود را با یکدیگر مقایسه کنید. از این طریق می توانید ایده گرفته و نام مورد نظر خود را توسعه و بهبود دهید.
- اگر کسب وکار کوچک دارید و توان بازاریابی شما زیاد نیست، از کلمات مخفف استفاده نکنید.
- شرکت تولیدی خود را به نام موسس ثبت نکنید. اگر روزی قصد فروش شرکت تولیدی را داشته باشید، نام شرکتی که به نام موسس است، کمتر جذاب خواهد بود.
- به زیبایی و تقارن ظاهری نام انتخابی دقت کنید. باید بدانید که اسم شرکت چگونه در آرم (لوگو) شرکت یا بیلبوردهای تبلغاتی دیده می شود (به عنوان مثال می توان به نام گوچی یا گراد و لوگوی آن ها اشاره کرد).
- نگارش و خواندن آن یکسان باشد (مثلا کلمه خویشتن برای نام برند مناسب نیست. نحوه نگارش برند Luisa Spagnoli با خوانش آن که لوییزا اسپانیولی است، تفاوت دارد و این مساله خواندن آن را دشوار می کند).
- قبل از انتخاب نام از آزاد بودن دامین اینترنتی معتبر آن مطمئن شوید.
- درباره بازار هدف تحقیق کنید. درآمد مشتری بر انتخاب نام شرکت تاثیرگذار است. همچنین اسم شرکت باید میان مخاطبین، مهم و طنین انداز باشد.
- به پیامی که می خواهید انتقال دهید توجه کنید، نام شرکت می تواند حاوی پیام باشد (به عنوان مثال می توان به شرکت های تن درست، پایپوش و جورابان اشاره کرد).
- از مزایای ویژگی های محصول و خدمات خود نسبت به محصولات رقبا لیستی تهیه کنید. پس از نوشتن ویژگی ها، به دنبال کلمات مترادف آن ها باشید.
- نام شرکت باید باید حامل پیامی از مزیت های کالا یا خدمات باشد (مثلا شرکت هایی مثل اتک، گوهربین و سه نان این نکته در انتخاب اسم، مدنظر داشته اند).
- می توانید از واج آرایی استفاده کنید؛ یعنی حروف اول کلمات اسم شرکت را مانند هم انتخاب کنید.
- از کلماتی استفاده کنید که ترکیب آن ها برای مردم خاطره انگیز باشد (به عنوان نمونه به نام جامه ایرانی می توان اشاره کرد).
- اگر میتوانید از نامی استفاده کنید که در آن از مولفههای تصویری یا استعاره استفاده شده باشد (نام روزنامه جام جم را در نظر بگیرید. جام جم اشاره به جام جهان نمای جمشید دارد).
- از اسمی استفاده کنید که در ابتدای لیست الفبا باشد. فهرست شرکت ها معمولا بر اساس ترتیب حروف الفبا نوشته می شود. اگر فردی، اسمی را در اینترنت جستجو کند، شرکتی را مدنظر قرار می دهد که در ابتدای فهرست قرار گرفته باشد ( به عنوان نمونه: نام شرکت ایکات).
- به علت قانون چند سیلابی بودن نام شرکت ها، می توانید از یک نام قدرتمند در یکی از بخش های اسم شرکت استفاده کنید تا بتوانید بعدا آن نام را بولد کرده و روی آن کار کنید.
پیشنهاد میکنیم مطالب مشابه ما رو از دست ندید!
- 0 تا 100 برندینگ و هرانچه در مورد آن باید بدانید!
- آموزش قدم به قدم برندسازی تولیدی و کسب و کار پوشاک
قوانین مربوط به تعیین نام شرکت
انتخاب اسم تجاری چه برای نام شرکت و یا برند باید تابع یک سری قوانین مشخص باشد. قوانین انتخاب اسم شرکت به دلیل مسایل حقوقی و مالی کمی سختگیرانه است.
- اسم انتخابی باید حداقل ۳ بخش (۳ کلمه خاص) داشته باشد.
- ریشه فارسی داشته باشد.
- از بکارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه در نام شرکت خودداری شود. در صورت ابهام در خصوص نداشتن معادل فارسی باید به بانک اطلاعاتی، کتاب های مرجع و لغتنامه های فارسی مراجعه کرد؛ در غیر این صورت از فرهنگستان زبان و ادب فارسی استعلام صورت گیرد.
- اگر نامی، ترکیبی از دو واژه فارسی، اما تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.
- واژه هایی که فرهنگستان زبان و ادب فارسی وضع معادل فارسی را برای آن ها ضروری نمی داند و کلماتی که هنوز واژه فارسی معادل آن ها تصویب نشده است از قانون «ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه» مستثنی هستند.
- در صورتی می توان از گویش ها و لهجه بومی استفاده کرد که از کتب فرهنگ بومی و یا از فرمانداری، شورای شهر، و یا بخشداری تاییدیه گرفته شود.
- تکراری نباشد. برای این منظور به سامانه «شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور www.ilenc.ir» مراجعه و نام پیشنهادی را جستجو کنید. باید حداقل دو سیلاب از نام پیشنهادی با اسمی دارای سابقه متفاوت باشد.
- دارای اسم خاص باشد. اسم خاص، اسمی است که تنها به یک فرد یا شی اشاره دارد و شامل همه نمی شود؛ مانند: «بیستون» و «ایران». اسامی خاص را نمی توان جمع بست.
- استفاده از اسامی شهرها، رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد، اما این کلمات جزو اسم شرکت محسوب نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
- اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل اصل، نوین، برتر، برترین و نو به اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی شود.
- اگر نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ان، ون، ین، ها و جمع مکسر) یا حذف آن تفاوت داشته باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.
- نام های زیر نباید به عنوان مضاف به اسم شرکت اضافه شوند: ملی، ایران، ملت، کشور، انتظام، نظام، دادگستر، بنیاد، سازمان، مرکز، بهزیست، بانک، بسیج، جهاد، آژانس، تکنو، فامیلی، نیک، باور، تست، استار، تک، مدرن، پیک، امنیت، فانتزی، شهروند، اقتصاد، میهن، جوانان، ایمان، هدف، تکنیک، دیتا، تک نو، تکنولوژی، اورست، ونوس، دفتر، ایتال، بیو، کنترل، متریک، فن، فن آوری یا فن آوران و چرخه.
- اعداد فقط به صورت حروف استفاده شوند.
- استفاده از اسامی مشهور که باعث فریب افکار عمومی شود، ممنوع است.
- عدم استفاده از اسامی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه و مذهبی باشد.
- کلماتی از قبیل بازرگانی، تجاری، تولیدی و غیره که شرحی بر موضوع فعالیت هستند، جزیی از نام محسوب نمی شوند.
- به کارگیری کلماتی مانند: بنیاد، انجمن،کانون، تشکل، بهزیست، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، تبلیغات، فرهنگی هنری و غیره در نام شرکت، نیاز به گرفتن مجوز از مراجع ذیصلاح دارد.
- اسامی و عناوینی که به تشکیلات دولتی و کشوری اختصاص دارند، پذیرفته نمی شوند.
- از عناوین ایثارگران، شاهد و امثال آن که منحصرا تحت نظارت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران است، استفاده نشود.
- از اسامی شعرا، دانشمندان و کاشفان عصر حاضر استفاده نشود.
- عدم استفاده از حروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف.
- اگر در نام شرکت از اسم و فامیل شخصی استفاده شود، قالب شرکت تضامنی شده و شخص مسئول می شود.
- قید نام شرکا برای شرکت ممنوع است.
- در شرکت های سهامی عام کلمه «عام» و در شرکت های سهامی خاص کلمه «خاص»، بعد و یا قبل از اسم شرکت اضافه می شود؛ علت آن تشخیص نوع شرکت سهامی برای مراجعه کنندگان است.
- نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت قرار می گیرد که شرکت در همان حوزه به ثبت برسد.
پس از انتخاب نام و تنظیم کلیه اوراق ثبت شرکت باید ثبت سامانه ای شرکت در اداره ثبت شرکت ها را انجام داد.
شرایط ثبت نام شرکت
در راستای تسهیل مراحل ثبت تاسیس شرکت ها و ایجاد رویه یکسان و شفاف در کارشناسی تعیین نام اشخاص حقوقی (انتخاب نام شرکت)، مفاد «دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی» در ادامه آورده شده است.
- متقاضیان ثبت اشخاص حقوقی، با مشخص کردن نوع شخصیت حقوقی و ارایه مدارک لازم، نسبت به پیشنهاد نام شخصیت حقوقی (انتخاب نام شرکت) مورد نظر اقدام کنند.
- متقاضی تعیین نام باید یکی از سهامداران یا موسسین یا وکیل رسمی دادگستری (با ارایه وکالتنامه) باشد.
- اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است، باید پیش از ارایه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها، نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.
- مهلت اعتبار نام تایید شده نامحدود است. در صورتی که نام تایید شده در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نشود، صرفا سه ماه از تاریخ تایید نام اعبتار دارد. این مدت برای شرکت های سهامی عام، ۶ ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس است.
- نام شخص حقوقی(نام شرکت) ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم، مختص شخصی است که به نام آن در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و دیگری حق اختیار عین نام مذکور یا متجانس آن را ندارد. این حق پس از انحلال، منتفی می شود.
- نام های تایید شده قابل انتقال به غیر نیستند (حتی با تنظیم سند رسمی).
پس از ثبت نام شرکت در سامانه ثبت شرکت ها، کارشناسان نام های پیشنهادی را بررسی و در صورت نداشتن تشابه، نام را مشخص می کنند.
دیدگاهتان را بنویسید