میکرو ترند در صنعت مد یعنی چه؟
میکرو ترند چیست؟
در دنیای فشن و مد با ایجاد تغییرات کوچک در استایل می توان نتایج بسیار عالی گرفت. این تغییرات کوچک را میکرو ترند می نامند که روزی مد شده و به زودی از مد میافتند. ترند در صنعت مد بهسرعت تغییر کرده و بازاریاب های مد برای ارائه بهترین خدمات باید با ترددها همراه باشند. اینکه که چه ترندهایی در بازار هستند نیاز به تحقیق زیادی دارد ولی دانستن آن برای موفقیت در کار بسیار اهمیت دارد. همچنین آگاهی از ترندهای جدید به برندها کمک کرده تا در مورد بازاریابی تصمیم گیری کنند و بدانند بر روی کدام محصول تمرکز کنند. برندها بر اساس واکنش مصرف کننده اقدام به بازاریابی و فروش می کنند.
فست فشن چیست؟
در میکرو ترند مفهومی به نام فست فشن وجود دارد، به این معنی که هر چه در صنعت مد تولید شده با قیمت پایین فروخته شده و با سرعت نیز از بین می رود. این تغییر سریع در مد با اینکه برای تولیدکننده ها سود زیادی دارد ولی هزینه بالایی برای مصرف کننده و محیط زیست دارد. این اجناس به دلیل کیفیت پایین در مدت کوتاهی از مد افتاده و یا فرسوده شده و به دور انداخته می شوند. وارد شدن حجم بالایی از مواد مصنوعی به چرخه طبیعت انبوهی از زباله را ایجاد کرده و هزینه دیگری را تحمیل می کند. فست فشن از دهه 1990 میلادی وارد صنعت پوشاک شده و رویکرد آن فروش جدیدترین مدها با مقرون به صرفه ترین قیمت ها است. فست فشن برای مصرف کنندگان این امکان را فراهم کرده تا با قیمتی مناسب بتوان جدیدترین مد روز را خریداری کنند. در گذشته و قبل از دهه 90 میلادی افراد برای خرید لباس از هزینه های اضافی خود صرف نظر کرده و به کاتالوگ های برندها نگاه می کردند و مدل مورد نظر خود را از فروشگاه ها خریداری می کردند. با ورود فست فشن به صنعت مد تولید انبوه با هزینه تولید کمتر انجام شد و لباس های مد روز را با قیمتی مناسب به دست مصرف کنندگان می رسانند.
مزیت فست فشن چیست؟
فست فشن دارای مزایای تجاری می باشد و به این دلیل که دائم محصول جدیدی را به بازار معرفی می کند و مردم هم به خرید ترغیب پیدا می کنند. فرآیند فست فشن باعث می شود تا افراد پول زیادی را برای خرید لباس های مختلف بدهند. در ادامه این سیستم زمانی که بعضی از محصولات فروشگاه ها به اتمام می رسد دوباره محصولات قدیمی به جای آن پر می شوند و مشتریان به این باور می رسند که در صورتی که در حال حاضر خرید نکنند محصولی که نیاز دارند تمام می شود. از یک طرف دیگر قیمت محصولات پایین بوده و آن ها می توانند اگر لباس را دوست نداشتند آن را به فروشگاه بازگردانند. مسئولیت سودهای کلان هم با فست فشن می باشد خصوصاً در صورتی که تولیدکنندگان بتوانند قبل از ترند شدن یک محصول آن را حدس بزنند. در صورتی که در این بین شرکت ضرری کند با راه اندازی سریع لباس ها و محصولات جدید می تواند وضعیت را بهبود ببخشد. مزیت دیگر فست فشن این است که به افراد این امکان را می دهد تا همیشه لباس های مقرون به صرفه، جدید و مد روز بپوشند. حتی افرادی که وضع مالی متوسطی دارند هم می توانند لباس های جدیدی را خریداری کنند.
معایب فست فشن چیست؟
درست است که فست فشن مزایای زیادی دارد ولی برخی از مدافعان محیط زیست و حقوق بشر با این روش مخالفت می کنند. از دلایل آنها این است که افراد با خرید این لباس ها یک یا دو باری آن را می پوشند و بعد دور می اندازند. این فکر نوعی فکر اقتصادی می باشد که افراد به جای خرید یک جنس با قیمت بالا چندین بار جنس با قیمت پایین را می خرند که این دور ریزی آن می تواند شرایط طبیعی زمین را به خطر بیاندازد.
منتقدان صحبتشان این است که چون این لباس ها و شرایط تولیدشان از مواد اولیه ارزان و مضر برای طبیعت می باشد قابل بازیافت نیستند. بیشتر این اجناس از مواد مصنوعی ساخته شده و دورریزی آن ها باعث از بین رفتن طبیعت می شود. بیشتر برندهای فست فشن کالاهای خود را به تولیدکنندگان در حال توسعه می دهند و نظارت دقیق و یا قوانین مهمی برای آن ها ندارند و تولیدکنندگان در شرایط بد و دستمزدهای کم فعالیت می کنند. این لباس ها خارج از کشور تولید شده و قوانین خاصی هم برای آن مطرح نمی شود و در نتیجه طرح ها به صورت غیرقانونی کپی می شوند و به فروش می رسند.
چرا باید به میکرو ترند ها اهمیت داد؟
از مسائل مهم در میکرو ترددها این است که آن ها فست فشن را از قبل سریع تر کرده و باعث شده اند که تولید زباله انبوه در فست فشن سرعت ببخشد. این موضوع علاوه بر مشکل محیط زیستی مشکل اخلاقی هم حساب می شود زیرا نیاز است تا هم ساعات کاری کارگران زیاد شود و هم دستمزدشان کمتر شود. پیدایش رسانه های مجازی مانند اینستاگرام و یا تیک تاک باعث شده تا بستر مناسبی برای رواج گسترده فست فشن ها پیدا شود و مخاطبان آن ها پیگیر روند آن ها باشند. این ترددها در دسته میکرو ترددها بوده و دوام زیادی ندارند و بهسرعت هم از مد میافتند.
مسئله ای که این موضوع را به مشکل بزرگ در کره زمین تبدیل کرده این بود که فقط چند برند، مصرف کننده و اینفلوئنسر در این بین نیستند. فست فشن ها دارای صدها و هزاران مصرف کننده می باشند که عادت به دور ریختن پیدا کرده اند. سالیانه به مقدار 80 میلیارد لباس نو توسط افراد در روی کره زمین مصرف خواهد شد که مقدار آن 400 درصد بیشتر از لباس مصرفی دو دهه قبل می باشد یعنی قبل از زمانی که فست فشن غالب در صنعت مد شود. طبیعتاً زمانی که لباس های زیادی خریداری شود از طرفی دور ریختی آن ها هم بیشتر خواهد شد. افراد به عنوان بخشی از این روند و یک مصرف کننده نقش مهمی را دارند. مصرف کنندگان با دیدن موارد تبلیغ لباس ها و اشتراک گذاری آن ها نقش مهمی در سود خرده فروشان فست فشن دارند.
در صورتی که ما از میکرو ترندها فاصله بگیریم و ضایعات تولید نکنیم می توانیم کمک بزرگی کنیم تا مقدار هدر رفتن لباس را کاهش دهیم. کافی است کمی با دقت تر مصرف کنیم و زباله ها را با لباس های خود پر نکنیم. در واقع این تفکر باید جا بیوفتد که باید آنچه را نیاز داریم بخریم نه آنچه را که سایر افراد می خرند و می پوشند و کیفیت را فدای کمیت نکنیم.
کدام ترند دوام خواهد داشت؟
میکروترند بهسرعت محبوب شده و بهسرعت نیز سقوط می کند. برای تشخیص این موضوع دو راه وجود دارد: ترندهای میکرو در مقابل ترندهای ماکرو. در واقع کامه ترند دو زیرمجموعه به نام میکرو ترند که به ترندهایی که زود از مد میافتند گفته شده و ماکرو ترند یعنی ترندهایی که طول عمر بیشتری دارند، گفته می شود.
تفاوت میکرو ترند و ماکرو ترند چیست؟
میکرو ترندها با سرعت محبوبیت پیدا کرده و سریع سقوط می کند. میکرو ترندها معمولاً از پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند یوتیوب، تیک تاک یا اینستاگرام سرچشمه گرفته و این شبکه ها این فرصت را داشته تا بر میلیون ها نفر تأثیر بگذارند. در حال حاضر به جای رجوع به برنامه های تلویزیونی، فیلم ها، افراد مشهور، مدل ها و مجلات مد برای دسترسی به ترند، به این پلتفرم ها رجوع می کنند. این دسترسی آسان اشباع بیش از حد میکرو ترند را نشان داده و همگی به دنبال کشف ترند بزرگ بعدی هستند. این حس رقابت سبب شده که افراد احساس کنند باید میکروترندها را دنبال کرده تا در جامعه جا بیفتند. این همان چیزی است که باعث می شود چرخه مد آنقدر کوتاه شود که مردم با نرخ شتاب بیشتری نسبت به قبل به سراغ ترددها بروند، حتی اگر هرگز از این ترند استفاده نکنند. شناخت میکرو ترندها، به عنوان یک بازاریاب، به برندها کمک می کند تا در همان لحظه ای که بازار به طور فزایندهای تقاضا می کند، سرمایه گذاری کنند.
مطالب تکمیل کننده:
ترند چیست؟ تفاوت ترند و مد در چیست؟
ترند لباس یعنی چه؟ آشنایی با تاریخ جذاب ترند شدن لباسها در ایران و جهان
ماکرو ترند چیست؟
ماکرو ترند دقیقاً برعکس میکرو ترند است. این ترندی است که به آرامی افزایش می یابد و حداقل 10-15 سال در چرخه مد باقی می ماند. ماکرو ترددها در مد را می توان در لوازم اصلی کمد لباس و همچنین ترندهای مرتبط با دهه های مختلف مشاهده کرد. ماکرو ترندها معمولاً از نمایشهای مد، فیلمها، افراد مشهور، مدلها، مجلات مد و برندهای مد سرچشمه میگیرند. شرکتها لباسها را با سرعت بیشتری تولید میکنند تا با میکرو ترندها همراه باشند، بنابراین میزان زباله و آلودگی را نیز افزایش میدهند. بسیاری از برندها و تولیدکنندگان شروع به تمرکز بر روی ایجاد لباسهای “دوستانه با محیط زیست” کردهاند تا مشتریان بیشتری را جذب کنند. هم راستایی برندها با یک ماکرو ترند یک ابتکار نیز بوده و می تواند به افزایش شهرت برند شما کمک کند.
چرا باید تفاوت میکرو ترند و ماکرو ترند را بدانیم؟
دانستن تفاوت بین این دو می تواند به یک بازاریاب کمک کند تا یک ترند سودآور را قبل از اینکه از مد خارج شود، تشخیص دهد. میکرو ترددها یک روز اینجا هستند، اما روز بعد می توان آنها را از بین برد. با این حال، آنها با سرعت بیشتری به مخاطبان می رسند و بهسرعت موفقیت یک محصول را به دست میآورند. در حالی که جذابیت برای میکرو ترندها ممکن است بهترین و سودآورترین کار به نظر برسد، شما باید تصمیم بگیرید که آیا این امر برای برند شما، هم از نظر مالی و هم از نظر شهرت، در بلندمدت قابل حفظ است یا خیر. از سوی دیگر، ماکرو ترندها بازی “پیروزی آهسته و پیوسته در مسابقه” است. آن ها می توانند به افزایش شهرت برند کمک کنند ولی اجرای آن و مشاهده نتایج ممکن است زمان ببرد. در نهایت، این شما هستید که به عنوان بازاریاب مد، تصمیم می گیرید که آیا دنبال کردن یکی یا دیگری انتخاب درستی است یا ترکیبی از هر دو.
نتیجه گیری:
چرخه مد که شامل معرفی، صعود، اوج، کاهش محبوبیت و منسوخ شدن می شود، در سال های اخیر همچنان ثابت مانده و فقط طول هر چرخه تغییر کرده است. طول ماندگاری ترندهای سنتی تا 20 سال بود که ماکرو ترندها وارد عرصه مد شدند. ماکرو ترندها از 5 الی 10 سال دوام آورده و پس از آن میکرو ترندها وارد گود شدند که از 3 الی 5 سال دوام داشتند. در سال های اخیر ترددها برای چند هفته در بازار باقی مانده و با میکرو ترند دیگری جایگزین شده و این ترند جدید نیز به سرنوشت همان قبلی دچار می شود. میکرو ترندها رسانه ها را اشباع کرده و مصرف کنندگان را وادار به خرید از ترندهای جدید می کنند.
منابع:
دیدگاهتان را بنویسید