فصلنامه فرهنگی مد و لباس «آستین»
«آستین» عنوان فصلنامهای تخصصی در حوزه مد و طراحی لباس است که در قالب دو نسخه چاپی و دیجیتال با قابلیت دانلود و خریداری از وبسایت اختصاصی مجله به نشانی astinmagazine.ir از سال 1399 در اختیار مخاطبان قرارگرفته است.
فعالان و علاقهمندان به عرصه مد و لباس، اساتید، دانشجویان، دانشگاهها، مؤسسات آموزشی، فرهنگی و هنری، کتابفروشیها و مدارس فنی و حرفهای ازجمله مخاطبان این مجلد در سراسر کشور هستند. ازآنجاکه هر شماره از این فصلنامه بر یک موضوع مشخص با محوریت مد و لباس تمرکز دارد، افراد و مجموعههایی که مشخصاً در ارتباط با آن موضوع، مشغول به فعالیت هستند، جامعهی هدف اصلی هر فصلنامه به شمار میروند.
فصلنامه شماره هفتم آستین
در فصلنامه شماره هفتم آستین به موضوع لباس کار و اهمیت آن پرداخته شده است. از آنجا که طراحی لباس فرم و پوشاک مشاغل و همچـنین بـررســـی کدهای پوششـی، دغـدغـه ی اغلب افراد جامعه در گروه های مختلف سنی است، یک شماره از فصلنامه «آستین»را به این مهم اختصاص داده و با جمع آوری تصاویر، مقالات و گفتگو با طراحان و پژوهشگران این عرصه به فرایندهای طراحی و تولید لباس فرم و مشاغل پرداختیم.
توجه به مبانی رنگها، تدابیر خطی و ویژگی هایی مانند راحتی حرکتی، حسـی و زیبایی در طراحی، الگوسازی و دوخت از نکات مهم لباس های کار است. به طور مثال، لباس کارکنان رستوران، لباس فرم آرایشگران، لباس آتشنشانان، پوشاک کـادر درمـان، لبـاس فــرم مکانیکهـا، پوشاک کارکنـان داروخانه هــا، لباس فرم دانش آموزان، لباس کارکنان ادارات دولتی و غیر دولتی هر کدام پوشش متفــاوتی هستند که بر اساس محیط طراحی و دوخته شده اند.
اهمیت لباس کار از نگاه سردبیر مجله آستین
معـرفی نســبت کـاری یـک فرد با یـک مجمـوعـه، سـازمـان، نهاد یا هر مرجـع شغلی، نخستین کارکرد لباس مشاغل است که آن را از لباس اجتماع و یا هر فرم لباسی که مردم در کوچه و بازار و مجامع عمومی آن را مورد استفاده قرار میدهند، متمایز میسازد.
شاهـد مثــال در این زمینه، یونیفـورم یک مأمور راهنمایی و رانندگی یا یک افسر پلیس است که به محض مشاهده فردی که لباس آن شغل را پوشیده، بدون اینکه منتظر باشیم تا با دیدن اوراق شناسایی به صحت هویتش پی بریم، به او مراجعه کرده و مسئله یا مشکل خود را با او در میان میگذاریم.
جدای از این مسئله، طراحی و دوخت لباس مشاغل برای پرسنل یک سازمان و یا یک نهاد مشخص به ویژه در حوزه خدمات رسانی به مردم، اعتبار و تمایزی است که به آن شغل بخشیده میشود تا آنجا که با توجه به دامنه اختیارات تنفیذ شده به هر یک از کارکنان، مراجعین، حدی معین از خواسته ها و مطالبات خود را مطرح می سازند که انتظار برآورده شدن و یا تأمین آن را دارند.
فارغ از همه این موارد، موضوع حائز اهمیتی که در ارتباط با لباس مشاغل میتوان به آن اشاره کرد، سنخیت، تناسب و تجانس لباس طراحیشده با ماهیت شغلی بوده که به آن اختصاص داده شده است. به نحوی که بر اساس تعریفی خاص از مشاغل، باید لباس موردنظر برای هرکدام، در راستای بهبود عملکرد صاحب آن شغل در نظر گرفته شود.
لباس مشاغل به روایت روچی
امروزه در بسیاری از نقاط جهان، طیف وسیعی از مجموعه های بزرگ و فعال در عرصه مد و لباس، خط کاری مشخصی را در زمینه لباس فرم راهاندازی کردهاند که با تکیهبر تمامی جوانب و نکات حائز اهمیت در این حوزه بتوانند خدماتی درخور شأن مشاغل گونا گون بر اساس هویت و شرایط کاری مشخص هر حرفه ارائه دهند.
در کشورمان ایران نیز برندهای متعددی هستند که در این زمینه به ارائه خدمات مشغولاند و بر اساس فرایند تولید لباس استاندارد از طراحی و بررسی نکات روانشناختی گرفته تا الگوسازی و انتخاب پارچه مناسب، نیاز سفارشدهندگان را فراهم میآورند.
مجموعه »روچی« یکی از همین برندهاست که البته با تمرکز بر مقوله استانداردسازی لباس فرم، از مدتها پیش در این زمینه مشغول به فعالیت است.
برای خرید انواع پارچه لباس کار از روچی مارت، کلیک کنید.
گذری بر شماره ششم از فصلنامه آستین
شماره ششم فصلنامه «آستین»، پاییز 1401 با عنوان و موضوع کلی طراحی لباس در حوزه تئاتر و سینما منتشر شد. سرمقالهی این شماره از آستین با عنوان « قدرت اعجاز اشیاء» به رشته تحریر درآمد و با همراهی طیفی از برندهای معتبر حوزه مد و لباس، تصاویر این شماره به میزبانی برند مبلمان «بالینکو» عکاسی و فیلمبرداری شد.
در سرمقاله این شماره فصلنامه که به نوبه خود منحصربهفرد بوده و جاذبههای دیدنی و خواندنی از دنیای مد را پیش روی مخاطبان خود قرار میدهد، آمده است:
«اضطراب، ناامنی، ترس، خودسانسوری، خشم، کینه و کنایه حرکات از این احساسات غریزی در روابط انسانی که انباشته از تنشها، کنشها و واکنشهای گوناگون است، سرچشمه میگیرند. لباسها و زیورآلات در اینجا تجمیع آمال یک سرزمین است. اشیاء بیجان مانند میز، مبل و سایر لوازم زندگی، باقدرت اعجاز گونه تسلیبخش حالِ حاضر زندگی ما هستند.»
موارد ذیل از دیگر عناوین ششمین شماره از فصلنامه «آستین» است :
«زیباییشناسی در صحنه»، «حالا دیگر سقراط شدهام با نگاهی به دنیای طراحی لباس تئاتر از دریچه نگاه ادنا زینلیان»،« قانون، چگونه به کمک ایدههای خلاق در مد و لباس میآید؟»، «پژوهش، پرسشگری و عکاسی نقادانه»، «نقش و نحوه عملکرد طراح لباس در جذب مخاطب تئاتر»، «کتابهایی که باید هرچه زودتر بخوانیم؛ تاریخ لباس»، «طراحان لباس کتابهای جامعهشناسی بخوانند با روایت وحید لاری از ملزومات طراحی لباس تئاتر و سینما در ایران»، «تئاتر به روایت طراحان لباس از دهه 20 تاکنون»، «کتابهایی که باید هرچه زودتر بخوانیم؛ نشانهشناسی لباس تئاتر»، «لطفاً طراحان لباس تئاتر در ردیف اول بنشینند»، «روزی روزگاری یک مرد نامرئی»، «سیاوش خوانی در قامت قلم بیضایی تکراری دیگر از مرگ و رستاخیز قهرمانان»، «آثار دانشجویان دانشگاه هنر سوره»، «سنگهای قیمتی و جواهرات بر گردن کمدیهای شکسپیر» و «شگفتانگیزها با طراحی لباس صحنه»
بیشک میتوان این نسخه از «آستین» را بهعنوان یکی از کاملترین مراجع تحلیل موضوع «قدرت اعجاز اشیاء» در ایران نام برد و توصیه میشود اگر از علاقهمندان پر و پا قرص حوزه مد و لباس هستید، مطالعه این شماره را از دست ندهید.
و یک پیشنهاد خواندنی از فصلنامه ششم «آستین»
کتاب “تاریخ لباس”، مرجع معتبری در پوشاک جهان از 3هزار سال پیش از میلاد تا سال ۱۹۵۸ میلادی است که در آن، میتوان از ویژگیهای رداهای مادها و رومیها، کندیس بنفش پارسها تا نیمتنههای قهوهایرنگ کاراملی و نیز شنلهای فیروزهای پادشاهان سدههای میانی، تا پیراهنهای تافته و ارگاندی کریستین دیور و کتودامنهای شانل آگاه شد و همچنین به چگونگی بادبزنهای ملکه نفر تی تی و نیز گردن پوشها و کلاههای بلند ابریشمی عصر ویکتوریایی و عمّامه های مغربی پی برد. کتاب، به لباسهای باب روز دورههای تاریخی، تجدید حیات آنها و نیز واژههای مربوطه پرداخته و با تصویرهایی واضح و دقیق، آنها را به نمایش گذاشته است. تاریخ لباس مأخذ ارزشمندی است برای پژوهشگران و دانشجویان تاریخ، ادبیات و تئاتر و نیز راهنمای مفیدی برای علاقهمندان طراحی لباس است.
و سخن پایانی…
در رویکرد جدید رسانهای حوزه مد و لباس باید به دنبال ادبیاتی بود تا محتوایی که چه مکتوب، چه دیداری تولید می شود، فارغ از نگاه تخصصی، عامه مردم را نیز به شکلی پویا و مطالبه گر درگیر سازد. با این هدف که زین پس بهغیراز ایجاد رقابت میان طراحان و تولیدکنندگان که سبب افزایش کیفیت محصولات تولیدی در زمینههای گوناگون حوزه مد و لباس میشود، ارتقاء سلیقه مخاطب و مصرفکنندگان نیز میسر شود. بیشک توجه به این امر، یکی از اهداف مهم فصلنامه «آستین» است. با همین رویکرد، بهزودی و تا پیش از پایان سال جاری، شماره هفتم این نشریه نیز منتشر و به علاقهمندان ارائه خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید