جمعه سیاه در ایران چه خبر است؟ + (Black Friday)
جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی یکی از روزهای مهیج برای دریافت تخفیفهای فوقالعاده در ایالاتمتحده آمریکا محسوب میشود. البته حالا که در دنیای دیجیتال زندگی میکنیم و اینترنت و وب تمام مردم دنیا را به هم متصل کرده، بلک فرایدی به تمام فرهنگهای جهان رسوخ کرده است. بنابراین این رسم برای فروش محصولات فروشگاهها، فقط مختص ایالاتمتحده آمریکا نیست و فروشگاههای ایرانی و سایر کشورها هم در همین تاریخ تخفیفهای فوقالعادهای برای فروش محصولات خود تعیین میکنند. اگر شما هم دوست دارید با این فرهنگ فروش که در تمام جهان رواج پیدا کرده، بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد میکنم که تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید..
بلک فرایدی چه روزی از سال است؟
به صورت کلی بلک فرایدی هر سال یک روز قبل از جشن شکرگزاری انجام میشود و در سال 2022 نیز روز 25 نوامبر برابر با جمعه 4 آذر برگزار خواهد شد. جالب است بدانید که این روز در فرهنگ آمریکایی از سال 1952 شروع شده و معنایی متفاوت داشت. اما به سرعت شکل جدیدی یافت و کمکم به دلیل استقبال مردم از آن، شهرت زیادی در آمریکا و بعد تمام جهان پیدا کرده است.
روال بلک فرایدی به این صورت است که بسیاری از فروشگاهها در این روز تلاش میکنند تا محصولات مختلف خود را با قیمتی بسیار ارزانتر از روزهای عادی به فروش برسانند. همچنین گاهی اوقات به دلیل استقبال بسیار زیاد مشتریان، روند فروش تا ساعات پایانی شب هم ادامه پیدا میکند. در عین حال نکته جالبتر این است که خرید در روز بعد از شکرگزاری یا همان بلک فرایدی به قدری در ایالاتمتحده آمریکا افزایش پیدا میکند که به تعطیلات رسمی در تقویم این کشور اضافه شده است.
چرا جمعه سیاه و نه رنگی دیگر!
شاید برای شما هم سوال باشد که چرا نام این روز به جمعه سیاه نامیده شده است؟ آیا دلیل استفاده از کلمه سیاه برای نشان دادن حجم و انبوه جمعیتی است که به فروشگاهها سرازیر میشوند یا دلیل دیگری دارد؟ حقیقت این است که اولین بار از عبارت جمعه سیاه در قرن 19 و سال 1869 استفاده شد و علت آن هم وقوع تنزلی شدید در بازار طلای ایالاتمتحده آمریکا بود.
بعد از این واقعه و چندین سال بعد در 1952 دوباره این نام سر زبانها افتاد و این بار بازار بورس طلا دچار نزول نشده بود؛ بلکه تعداد زیادی از کارگران به دلیل بیماری در روز بعد از شکرگزاری به محل کار نرفتند. اگرچه رنگ سیاه نمادی از مصیبت و غم است و تاریخچه استفاده از این عبارت هم، همین مسئله را نشان میدهد؛ اما این عبارت به سرعت معنای اولیه خود را از دست داد و معنای تازهای در اذهان مردم جهان به وجود آورد.
با توجه به اینکه اواخر ماه نوامبر آغاز فصل خرید کریسمس در کشورهای اروپایی محسوب میشود، خیابانها در این زمان به شدت شلوغ شده و حتی کار نیروی پلیس برای ایجاد نظم در خیابانها بیشتر از قبل میشود. در عین حال در روز جمعه مصادف با بلک فرایدی ترافیک به حدی زیاد است که گاهی کنترل آن از دست خارج میشود. تمام این روند همراه با شلوغی، استقبال خریداران و ترافیک افراد برای خرید با تخفیفهای فوقالعاده، جمعهای سیاه رنگ از جمعیت زیاد افراد را تشکیل میدهد.
بلک فرایدی بزرگترین حراجی در تمام جهان
حالا ما در عصری هستیم که فرهنگ آمریکایی بلک فرایدی در تمام جهان رسوخ کرده و بیشتر فروشگاههای معتبر در دنیا تلاش میکنند که این سنت آمریکایی را اجرا کنند. همچنین با توجه به اینکه این روزها فروشگاههای آنلاین نسبت به فروشگاههای حضوری رونق و بازدید بیشتری دارند، آنها هم از اجرای تخفیف در این روز عقب نمانده و آن را اجرا میکنند. بهطور مثال یکی از بزرگترین و مشهورترین فروشگاههای آنلاینی که تقریبا همه ما آن را میشناسیم، فروشگاه آمازون است. فروشگاهی که با رشد و نفوذ تجارت الکترونیک در سالهای اخیر، به شدت مشهور شد و در حال حاضر نیز تخفیفهایی فوقالعاده برای مشتریان خود در روزی خاص اعمال میکند.
البته علاوه بر آمازون، فروشگاههای دیگری مانند علیبابا و سایر فروشگاههای بزرگ آنلاین هم پلتفرم بلک فرایدی را به تقویم کاری خود اضافه کردند تا بتوانند در این روز رکود فروش خود را نسبت به رقبا افزایش دهند و برای مشتریان خود حرفی برای گفتن داشته باشند.
بلک فرایدی در ایران
با توسعه تجارت الکترونیک و رونق یافتن فروشگاههای آنلاین، فرهنگ بلک فرایدی در ایران هم تا حد قابل توجهی رشد کرده است. در حال حاضر تمام فروشگاههای بزرگ حضوری و آنلاین تلاش میکنند که در روز جمعه سیاه محصولات مختلف خود را با تخفیفهای باورنکردنی و فوقالعاده به فروش برسانند و رکورد فروش جدیدی برای خود ثبت کنند.
البته استفاده از ایده و فرهنگ جمعه سیاه در ایران به این معنا نیست که فروشگاههای اینترنتی فقط در این زمان محصولات خود را با تخفیف به فروش برسانند. با توجه به اینکه ما در فرهنگ باستانی خود اوقاتی مانند عید نوروز، شب یلدا و مواردی از این دست داریم، فروشگاهها هم در این روزها و شبها، تخفیفهای جالبی روی محصولات تولیدی خود قرار میدهند تا مشتریان رضایت بیشتری از خرید به دست بیاورند.
در عین حال ایران تنها کشوری نیست که این فرهنگ را با سنتهای خود ترکیب کرده و در زمانهای مختلف از آن استفاده میکند. کشورهای مختلفی مانند برزیل، هند، نروژ و مکزیک هم بلک فرایدی را با سنتهای دیرینه خود تلفیق کردند و از آن استفاده میکنند. همچنین دلیلی وجود ندارد که نام بلک فرایدی برای این روز را انتخاب کنند. هرکدام از کشورها و فروشگاهها تلاش میکنند ک هاز دیگری متمایز باشند و نامی خاص و منحصر به فرد برای این تخفبف بزرگ انتخاب کنند. به طور مثال این روز در مکزیک با نام ” ال بوئن فین” نامگذاری شده که معنای آن “آخر هفته خوب” است.
نکات جالبی درباره بلک فرایدی که نمیدانید!
اگرچه بلک فرایدی در بین همه مردم جهان شهرت بیشتری پیدا کرده است، اما فروشگاههای آنلاین در تمام دنیا با انتخاب روزها و عناوین دیگر به دنبال آن هستند تا روز دیگری را بزرگ جلوه کنند. بهطور مثال روزهایی مانند دوشنبه سایبری و پنجشنبه خاکستری توسط فروشگاههای آنلاین آمریکایی ظهور کردند تا بلک فرایدی را کمرنگ جلوه دهند. به همین دلیل با آمدن این روزهای تخفیفی جدید، بلک فرایدی تقریبا رونق سالهای گذشته خود را در فروشگاههای آنلاین از دست میدهد. همچنین هرکدام از مشتریانی که به فروشگاههای آنلاین مراجعه میکنند، با توجه به شناخت از آن فروشگاه، روزهای تخفیفی را میشناسند و در همان روز خریدهای خود را انجام میدهند.
در تخفیفهای دیوانهکننده بلک فرایدی میتوانید از یک معامله شگفتانگیز دچار هیجان شوید. بهطور مثال تلویزیونی با قیمت بسیار کمتر از یک هندزفری خریداری کنید. البته این در صورتی است که در بلیت بختآزمایی آن برنده شده باشید.
در جمعه سیاه مردم آمریکا برای خرید از فروشگاههای حضوری که تخفیف دارند، به شکلی هجوم میبرند که افراد زیادی در آن زخمی میشوند. همچنین آمارهای زیادی هم از فوت افراد در هنگام خرید بیان شده که به دلیل هجوم بیش از حد افراد به فروشگاه بوده است. آمار فوتشدگان در این روز به قدری زیاد است که بر اساس گزارش آمریکاییها از آمار فوتیها بر اثر حمله کوسه نیز بیشتر است!
موضوع جالب دیگری که در زمینه بلک فرایدی در فروشگاههای حضوری آمریکا وجود دارد، نارضایتی کارمندان در این روز است. به عبارت دیگر در بلک فرایدی کارمندان و متصدیان فروشگاههای تخفیفی باید حجم کار بیشتری را تحمل کنند. همچنین کارفرمایان از آنها میخواهند که از روز قبل که روز شکرگزاری است در فروشگاه حاضر شوند و مقدمات فروش بزرگ را فراهم کنند. همین مسئله نیز نارضایتی کارمندان را به همراه دارد؛ زیرا هیچ کدام از مردم آمریکا دوست ندارند که در روز شکرگزاری که روز تعطیلی است، کار کنند.
فروش بلک فرایدی در روچی
آمار فروش در این روز فقط مختص به خرید لوازم دیجیتالی و برقی خانه نیست. همه لوازم و وسایلی که افراد به آن نیاز دارند در این روز به فروش میرسد و با استقبال دیوانهکننده مشتریان روبرو میشود. به عبارت دیگر لباس، اکسسوری، لوازم برقی، لوزم دیجیتالی، بازی و سرگرمی و حتی وسایل ارزان قیمت در این روز با فروش بیسابقه همراه هستند.
روچی هم از این قاعده مستثنی نیست برای مشاهده تخفیفات ویژه ای که فروشگاه روچی برای این روز در نظر گرفته است کلیک کنید.
کلام آخر
بلک فرایدی یا جمعه سیاه معنای ابتدایی و اولیه خود را که ناشی از سقوط ارزش طلا یا نارضایتی کارگران بود، از دست داده است. حالا در این روز هجوم جمعیت مشتریان به فروشگاهها و ترافیک سنگین در خیابانها باعث سیاهی شده و همه دوست دارند از تخفیفهای باورنکردنی و فوقالعاده این روز استفاده کنند. علاوه بر آن سنت آمریکایی جمعه سیاه در تمام کشورها از جمله ایران هم رواج پیدا کرده و شما هم میتوانید با کمی جستجو و شناخت فروشگاههای تخفیفی، از خریدی فوقالعاده ارزانتر و مقرون بهصرفهتر بهره ببرید.
منبع:
دیدگاهتان را بنویسید