راهنما بازاریابی لباس و پوشاک + چگونگی انجام بازاریابی اینترنتی فروش لباس

بازاریابی لباس یکی از فعالیتهای گسترده و پر سود به شمار میآید که با کمترین هزینه میتوان این کار را به صورت حرفهای پیش گرفت. بسیاری از کسانی که در این راه قدم نهادهاند معمولاً پیشرفتهای خوبی داشته و فعالیت خود را گسترش و حتی کار خود را به صورت بنکداری لباس ادامه دادهاند. اگر بخواهیم این فعالیت را اصولیتر پیش بگیریم چگونه وارد عمل شویم؟ در اینجا مراحل و نکات لازم برای حرفهای کار کردن در این زمینه را شرح خواهیم داد.
معمولاً بازاریابی، پلی برای پیشرفت باورنکردنی است. خیلی از بازاریابهای دیروز صاحب برندهای معروف امروز هستند. بازاریابی محصولات مد و لباس، یکی از پردرآمدترین شغلها محسوب میگردد. بسیاری از پخشهای پوشاک در پلاسکو که سودهای کلان را برای خود رقم میزنند، تقریباً نوعی کار بازاریابی را انجام میدهند و نیازی ندارند به دنبال این باشند که چگونه تولیدی لباس بزنیم! حال به این فکر کنید که بدون سرمایه، میتوانید یک پخش کننده بزرگ پوشاک شوید و بعد از آن خود دارای برندی معتبر گردید.
اولین نکته مهم در این کار، ترسیم هدف و انتخاب یک مسیر است. آیا در نهایت میخواهیم به کدام نقطه برسیم؟ اگر بخواهیم بازاریابی لباس را برای فردی که میخواهد این فعالیت را پیش بگیرد تعریف کنیم، بهترین جمله این است که بازاریابی مد و لباس، پلی برای رسیدن به یک فعالیت حرفهای در این زمینه خواهد بود.
بازاریابی پوشاک و روش جذب مشتری
هر اقدامی که برای جذب مشتری و ترغیب آنها صورت گیرد، بازاریابی به شمار میآید. در این مطلب میخواهیم نکاتی پیرامون بازاریابی پوشاک یا برند پوشاک را تشریح و برخی از انواع کاربردی برای پوشاک را مورد بررسی قرار دهیم. این موارد، میتواند برای تولید کنندگان، فروشندگان پوشاک و اطلاع از بازاریابی اینترنتی فروش لباس مفید و پرکاربرد باشد.
اولین گام برای چیدن یک استراتژی بازاریابی صنعت پوشاک، اطلاع از رفتار خرید مصرف کننده بوده و برای شروع یک بازاریابی در این زمینه نحوه جمع آوری اطلاعات از تصمیمات و این رفتارها اهمیت ویژهای دارد. تجربه مستقیم، اطلاعات تخصصی بازاریاب از وضعیت موجود، اطلاعات حاصل شده از نزدیکان و اطرافیان یا شبکه اجتماعی و فضای مجازی از روشهایی برای حصول این اطلاعات بوده که به نظر میرسد روشهای تجربه مستقیم و اطلاعات حاصل از اطرافیان برای بازاریابی پوشاک جوابگوی مناسبی است.
موارد مهم قبل از شروع بازاریابی پوشاک
قبل از اینکه مقدمات بازاریابی پوشاک را بشناسید باید بدانید که انواع روشهای بازاریابی پوشاک چیست و شناخت چه موضوعاتی مهم است.
1. شناسایی بازار هدف
اینکه بدانید بازار هدف شما چیست و اطلاعات کاملی نسبت به بازار حاکم داشته باشید برای بازاریابی لباس بسیار مفید است. اول باید مشخص کنید که روش بازار هدف شما چیست؟ آیا میخواهید مستقیم به دست مصرف کننده برسانید یا اینکه اهداف شما، فروشندگان و واسطههای فروش پوشاک هستند؟
زمانی که معین کردید که چه نوع بازاری را برای فروش لباسهای خود هدف قرار دادید، حال بازار هدف نهایی را مشخص کنید، یعنی لباس شما چه نوع مخاطبانی از لحاظ جنسیت، رده سنی، وضعیت مالی و غیره دارد؟ این کار برای روشنتر شدن راه بازاریابی لباس و انتخاب بازاریابی بسیار موثر است.
2. انتخاب و تعیین مکانهای مناسب برای بازاریابی لباس
روی نقشه مکانهای مناسب برای بازاریابی را مشخص کنید. برای این کار میتوانید از افراد با تجربه کمک بگیرید یا شخصاً روی این مکانها تحقیق کنید. مکانهای هدف شما بهتر است طوری انتخاب شود که بتوان در آنجا مخاطبان بیشتری پیدا کرد. برای بازاریابی اینترنتی پوشاک از سایتهای معتبر و شبکههای مجازی کمک بگیرید.
3. انتخاب یک تامین کننده مناسب
برای اینکه در این راه موفق شوید مهمترین عامل انتخاب یک تامین کننده یا تولید کننده مناسب است. سعی کنید در انتخابهای خود عجله نکنید و بهترینها را از هر لحاظ انتخاب کنید. مسلماً در اول کار جلب اعتماد کاری بسیار دشوار است؛ ولی راههای زیادی برای کسب اعتبار تولیدیها وجود دارد.
4. ساخت کاتالوگ جذاب
سعی کنید با خلاقیتی ویژه کاتالوگی مناسب برای کالاهای هدف درست کنید و با سلیقهای ویژه مرتب سازی کنید. میتوانید از تبلت به عنوان یک کاتالوگ استفاده کنید و توجه داشته باشید که باید نمونهای از کالا را همراه خود نگاه دارید؛ ولی میتوانید تنوع مدل را در کاتالوگ جای دهید. تصاویر کاتالوگ باید واضح و پویا باشد.
مطالب مشابه: مراحل راه اندازی کسب و کار خانگی
5. نقدی کار کنید
مهم نیست که چه مقدار مشتری با این کار حذف میشوند. سعی کنید مخصوصاً در ابتدای مسیر به صورت امانی یا نسیه کار نکنید. اگر پای درد دل بازاریابهای این کار بنشینید، متوجه خواهید شد که این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد.
6. ناامیدی، بخشی از مسیر است
این کار مستلزم یک اراده و عزم قوی بوده و ممکن است با صرف روزها یا هفتهها، فقط چند مشتری خوب پیدا کنید؛ ولی به مرور زمان بر تعداد آنها افزوده خواهد شد. پس اگر تعداد مشتریهایی که پیدا کردید بسیار اندک است، دلسرد نشوید و روی کار خود ثابت قدم بمانید.
7. حسابداری و حسابرسی را جدی بگیرید
برای اینکه یک بازاریابی قوی را شروع کنید برای خود در همان ابتدای راه یک سیستم حسابداری درست کرده و به صورت دقیق حساب و کتاب کنید که همین موضوع در ادامه راهتان اهمیتی ویژهای دارد.
8. تحقیقات صحیح بازاریابی
در هر شاخهای از صنعت مد و لباس، آمارها متفاوت خواهد بود. اگر بخواهیم اصولی نگاه کنیم اطلاعات باید از طریق تحقیقات بازاریابی استخراج گردد؛ ولی در مبحث اجرایی، باید منبع اصلی اطلاعات مصرف کننده را یافت و در مرحله بعد به این مکانها رجوع کرد که در این بخش کانالهای توزیع و فروش منابع اصلی و گامهای بعدی به مشخصات محصول از جمله برش و تن خور، سبک طراحی، رنگ پارچه و کیفیت دوخت هستند.
پیشنیازهای بازاریابی پوشاک
قبل از اینکه به سراغ شروع بازاریابی پوشاک برویم بهتر است پیش نیازهایی که برای بازاریابی پوشاک مورد نیاز است را بدانید.
- کارت ویزیت: اولین چیزی که باید داشته باشید یک کارت ویزیت با تولید محتوای متنی و اطلاعات تماس است.
- تراکت: برخی اوقات یک تراکت یا اعلامیه زیبا، بهتر از یک کارت ویزیت عمل میکند.
- پوشه یا تبلت: اگر میخواهید حرفهایتر عمل کنید، یک تبلت مخصوص کار به شما کمک خواهد کرد (جایگزین خوبی برای کاتالوگ)
- تهیه نقشه: در ابتدای مسیر، یک نقشه تهیه کنید تا بتوانید مکانهای مورد نظر را علامت گذاری کنید.
- تهیه کیف راحت: مسلماً داشتن یک کیف راحت در حمل لوازم واجب کمک میکند و کمتر به شما فشار میآورد.
انواع روشهای بازاریابی پوشاک
در ادامه، به سراغ انواع روشهای جذاب بازاریابی پوشاک میرویم؛ روشهایی که استفاده از آنها میتوانند به شدت بر روی موفقیت شما تاثیرگذار باشند. به طور مثال اگر فردی خرید پوشاک مردانه ارزان را انجام داده باشد و برای آن تبلیغ کند، همین یک روش بازاریابی محسوب میگردد.
پیشنهاد فروشگاه اینترنتی روچی
همکاری با عمده فروشان پوشاک
از جمله روشهایی که برای پوشاک تولید شده یا وارد شده رایج است، همکاری با بنکداریها و عمده فروشان مرتبط خواهد بود. معمولاً این روش برای تولید کنندگانی که از دردسرهای پخش پوشاک دوری میکنند و تمایل به تمرکز بر تولید دارند، روشی مفید است.
پیدا کردن یک بنکداری مناسب، یعنی بهره بردن از مشتریهایی که بنکداری در طول زمان جذب کرده و در نتیجه هر بنکداری با چندین فروشگاه جزیی برابری خواهد کرد. البته بنکداری مناسب شرایط و نکاتی بسیاری دارد که باید به آنها توجه کرد.
بازاریابی کلامی
بازاریابی کلامی یا دهان به دهان، یکی از روشهای بازاریابی لباس بوده که به رضایت مشتری از محصول شما بستگی دارد. هر چه پوشاک مورد ارائه دارای کیفیت، قیمت و استانداردهای بهتری باشد مسلماً دهان به دهان میچرخد و خود به خود مشتریهای گوناگون را جذب خواهد کرد. این روش هم دارای بار مالی کمتری هست و هم پایداری بیشتری دارد. به طور مثال وقتی خانمها از خرید پوشاک زنانه شیک خود برای هم تعریف میکنند نوعی بازاریابی صورت میگیرد.
بازاریابی پوشاک به صورت شبکهای
این نوع بازاریابی پوشاک به نحوی بوده که مشتری در صورت تمایل، مشتری دیگری را برای شما جذب کرده یا لباس شما را میفروشد و در ازای آن پورسانتی را دریافت میکند. این بازاریابی برای هر فعالیت متفاوت است. به عنوان مثال یک بنکداری برای جزئی فروشانی که مشتری دیگری را معرفی کنند، درصد تخفیفی برای معرف در نظر گرفته یا اینکه یک جزئی فروش با راه اندازی شبکهای مشتری، پورسانتی از هر فروش برای مشتری عامل در نظر میگیرد. بازاریابی شبکهای با شرکتهای هرمی بسیار متفاوت بوده و تاثیر مثبتی دارد.
مطالب مشابه: چگونه برند لباس خود را بسازیم
بازاریابی مویرگی
برای پخش پوشاک میتوان به صورت مویرگی عمل کرد و در ابتدا بر طبق اصولی که در ابتدا گفته شد بازار هدف را تحلیل کرده و سپس با معین نمودن نقاط پر تراکم و پر مخاطب، به صورتهای مناسب بازاریابی را میان فروشگاهها آغاز کرد. این نوع بازاریابی برای تولیدیها و بنکداریها کاربرد فراوانی دارد.
بازاریابی اینترنتی فروش لباس
اینترنت یک فضای مناسب برای بازاریابی بوده که در مطالب قبلی توضیحاتی ارائه دادیم. این فضا از لحاظ مالی، شعاع عملکرد و موارد دیگر برای بازاریابی پوشاک دارای برتریهای بسیاری نسبت به سایر روشهاست. البته باید در نظر داشت که بازاریابی اینترنتی محدودیتها و پیچیدگیهایی نیز دارد.
به عنوان مثال ویژگیها و مشخصات کاربران اینترنتی، ردههای سنی، ازدحام و فقدان تخصص از این موارد خواهد بود. برخی از روشهای بازاریابی راه اندازی پایگاه اینترنتی، ایجاد فروشگاه آنلاین، نامههای الکترونیکی، شبکههای اجتماعی، تبلیغات در وبسایتها و موارد بسیار دیگر خواهد بود.
گامهای طلایی برای موفقیت در بازاریابی لباس و پوشاک
بازاریابی پوشاک فقط به تولید و فروش ربطی ندارد و بیشتر و مهمتر از همه باید از بازار هدف شناخت بیشتری داشت. انتخاب کانالهای تبلیغاتی مناسب و راه کارهای خلاقانه بسیار موضوع با اهمیتی برای موفقیت در این زمینه خواهد بود. افرادی که به دنبال این سوال هستند که چگونه بوتیک بزنیم باید بعد از انجام آن بازاریابی دقیقی را هم بلد باشند و با شناخت سلیقههای مشتری در کار خود به موفقیت بالاتری برسند.
برای بازاریابی اینترنتی فروش لباس هم استفاده از سایتهای معتبر، شبکههای اجتماعی و تبلیغات مجازی جایگاه شما را تثبیت خواهد کرد.
سوالات متداول
کجا لباس بفروشم؟
برای شروع بازاریابی و فروش لباس اول باید بازار هدف خود را شناخته و سپس از کانالهای مناسب تبلیغات خود را شروع کنید.
بهترین راه برای جذب مشتری فروش لباس چیست؟
بهترین راه این است که در فضای آنلاین و یا به صورت حضوری با ارائه لباسهای جذاب و تخفیفهای هیجان انگیز مشتری بیشتری جذب کنید.
چطور در بازار رقابتی برند پوشاک خود را بیشتر نشان دهیم؟
اگر بتوانید همواره از برند پوشاک خود اجناسی با کیفیت و خدمات عالی به مشتریان ارائه بدهید برند شما در بالاترین سطح رقابت میدرخشد.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
36 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
توضیح درباره اطالاعات زمان بازاریابی برای پوشاک
تولیدی لباس مجلسی زنانه و دخترانه جواهر دوزی دارم برای فروش و بازاریابی نیاز به همکاری دارم
۰۹۳۸۱۲*****
تولیدی لباس مجلسی زنانه و دخترانه جواهر دوزی دارم برای فروش و بازاریابی نیاز به همکاری دارم ۲۰/۱۱/۱۴۰۲
۰۹۳۸*******
سلام. مقاله شما رو خوندم لطفا در مورد پیدا کردن تامین کننده ی لباس بیشتر توضیح بدین. من الان قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی رو دارم و در همه ی حوزه های مربوطه از راه اندازی سایت و فروشگاه گرفته تا بازاریابی و سئو هم میشه گفت مهارت دارم اما نمی دونم از کجا اجناس با کیفیت و با قیمت مناسب رو پیدا کنم. تشکر
سلام. در حال حاضر بانک اطلاعاتی کامل در این زمینه وجود نداره اما یه سری عمده فروشی هایی در این زمینه هستن که میتونید با سرچ در فضاهای مجازی پیداشون کنید.
بهترین گزینه اینکه زمینه ای دنبالشون بگردید یا خودتون تولید کنید
سلام میتئنین با تولیدی توکاج تماس بگیرین هم قیمت هاشون مناسبه هم کیفته پارچه و دوختشون.
شمایی که نمی دونید از کجا لباس با کیفیت و تهیه کنید باید بدنبال تولیدی باشید
۰۹۹۰*******
سلام ما تولید کننده پوشاک مردانه (پیراهن ) هستیم
اماده همکاری
سلام دوست عزیز من از مشهد پیام میدم شما نمیدونم از کدوم شهری اگه شهر تهران یا مشهدی به عنوان یک عمده فروش لباس باید بری سراغ تولید کننده ها و پخش کننده های پوشاک مثلا تهران میشه بازار بزرگ تهران و مش هم ۱۷ شهریور همه اینا تو اینستا هست اگه وارداتی میخوای قشم و درگهان
از آقای حامد محمدیان مهر گرامی بابت مطالب خوب سایت روچی سپاسگزارم 🙂
خوشحالم که براتون مفید بوده.
من تازه یک هفتس که اینکارو شروع کردم و الان دقطقا اول راهم،تو سخت ترین قسمتش و هنوز هیچ مشتری ای ندارم.
مقاله هاتون برام جالب بود،انگیزه داد
یه سوال،نظرتون در مورد اینکه تامین کننده مناسب رو از طریق بنکداری ها پیدا کنم چیه؟
مطمئنا فکر خوبیه اگر بنکدار این اطلاعات رو در اختیارتون بذاره .
سلام من ۵۰ تیکه لباس بچگانه دارم که دارم همه رو یکجا به قیمت خرید بخاطر تغییر شغل میفروشم. بازاریابهای فعال در حوزهی پوشاک بچگانه هم میتونن از قیمتی که توو کانال درج شده از هر کالا ۱۰ هزار تومن پورسانت همکاری دریافت کنن و به قیمت لباس هم هر قدر که مایل هستن اضافه کنن.
من تقریبا دو ماهه که بازاریابی پوشاکو شروع کردم و با اینکه هنوز به درآمد دلخواهم نرسیدم ولی خییییلی از این کار و در کل از کار بازاریابی خوشم اومده و در کل عالی…
بازاریابی بهترین شغل دنیاس و روی زندگی شخصی ادم هم تاثیرای خیلی خوبی میزاره
سلام من تولیدی پوشاک دارم با بیش از بیست سال سابقه در شیراز.آماده همکاری با عزیزان هستم و محصولم رو به سراسر ایران ارسال میکنم.
سلام روز بخیر چشم پیگیری میکنیم اگه لازم شد حتما با شما تماس میگیریم.
سلام
من تولید کننده لباس کار هستم
خوشحال میشم بتونم با بازاریاب های لباس کار و روپوش کار همکاری کنم.
ارسال به سراسر کشور
قیمت مناسب و کیفیت عالی
سلام دوست عزیز. لطفا با شماره 02143000044 تماس حاصل فرمایید تا همکار ما آقای جبارزاده در بخش تولید روچی در این زمینه شما را راهنمایی کنند.
با سلام بنده در زمینه مانتو شومیز و لباس زنانه فعالیت دارمو حاضرم در زمینه تامین جنس همکاری کنم با کیفیت تضمین شده و گارانتی بازگشت
0933******* رحیمی
سلام من تولیدی شلواراسلش و تترون دارم حاضرم در زمینه تامین جنس همکاری کنم در ضمن اگه کسی مایل باشه میتونه سرمایه گذاری درقالب مضاربه انجام بدیم.سایت زیبا پوش دارم ولی کسی رو ندارم که بهش رسیدگی واین فروشگاه اینترنتی مدیریت کنه اگه کسی میتونه من جنس مورد نیاز فروشگاه تامین میکنم وبه عنوان همکار قرارداد میبندیم.اگه سوالی بود درخدمتم.باتشکر
با سلام، سال نو مبارک.
من مزون لباس و تولیدی پوشاک دارم با سابقه کار دوخت و تولید لباس در سمنان. آماده همکاری با عزیزان هستم و محصولم رو به سراسر ایران ارسال میکنم.
پیج اینستامون و شامل نمونه کارمون هست.
سلام وقت همگی بخیر
من پیج شال و روسری دارم و حاضرم در این زمینه با دوستانی که در این صنف هستم ارتباط بگیرم
سلام من تولید کننده هستم چطور میشه یه سری بنکدار حرفه ایی پیدا کرد میشه یه گروه موفق که با بنکداران در ارتباط باشند به من معرفی کنین
سلام تولیدی لباس زنانه سایز بزرگ دارم در شهر تبریز برا خرید عمده و همکاری تماس بگیرید 0919*******
سلام من فعلآ در ترکیه هستم
بازار یابی رو خیلی دوست دارم ولی کار اصلیم تولید پوشاکه فرقی نمیکنه چی باشه
چون تاره کارمو شروع کردم مشتری ندارم
ولی کیفیت کارم عالیه
ممنون میشم کمکم کنید
ممنون
سلام رفقا مرسییی
سلام
تولیدی لباس مجلسی زنانه و دخترانه در تهران دارم !
برای فروش در شهرستانهای مختلف و گالری هایی ک کار سنگین و جواهر دوزی کار میکنن آماده همکاری هستم
سلام من تولید کننده لباس دخترونه پرنسسی وزنونه و…هستم در مشهد اماده همکاری وتولید تک وتعداد هستم
سلام و روز بخیر
لطفا با شماره 09106760598 تماس بگیرید و یا برای مشاوره و راهنمایی جهت تولید پوشاک به سایت روچی اسمارت مراجعه کنید.
با سلام . بنده یه فروشگاه لباس تازه زدم نیاز به مشاوره در زمینه فردش دارم . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .
سلام وقتتون بخیر
از طریق سایت روچی به آدرس زیر میتوانید محصولاتتون رو بارگذاری کنید و به فروش برسونید.
https://seller-academy.rochi.ir/
سلام وقت بخیر ٫ سوالی داشتم ٫ چطور میتونم با شرکت تولیدی پوشاک همکاری کنم در حوزه فروش انلاین٫ یا همین مطلبی که گذاشتین به صورت شبکه ای ٫ دنبال کار هستم