آیا بازار تولیدات پوشاک و نساجی در ایران اشباع شده است؟
بسیاری از فعالان و تولید کنندگان پوشاک بر این عقیده اند که بازار تولیدات پوشاک در ایران اشباع گشته و دیگر امکان پیشرفت در آن وجود ندارد. آیا واقعا صحت دارد؟ نکته ی جالب و قابل توجه این است که طی یک بررسی متوجه می شویم اکثر افرادی که این عقیده را در ذهن دارند، کسب و کار خود را به صورت سنتی اداره می کنند. در این مطلب، قصد بررسی و ذکر برخی نکات من باب بازار تولیدات پوشاک و نساجی در ایران را داریم تا ببینیم این تفکر تا چه میزانی صحت دارد.
بررسی آمار بازار تولیدات پوشاک و نساجی در ایران
ابتدا کمی آمار و ارقامی را که تا این لحظه می توان بر آن استناد کرد شرح می دهیم.
- وسعت بازار پوشاک در ایران ۷ میلیارد دلار بوده که تنها ۲ میلیارد دلار آن سهم بازار تولیدات پوشاک و نساجی داخلی است. و ۵ میلیارد مربوط به پوشاک غیر داخلی می باشد که اکثر آن از راه قاچاق وارد ایران می گردد (طبق گفته دبیر انجمن)
- ۹۹ درصد صنعت و بازار تولیدات پوشاک و نساجی مربوط به بخش خصوصی بوده و بر خلاف بسیاری از صنایع، تنها ۱ درصد این صنعت مربوط به ارگان های وابسته می باشد.
- در حوضه تولید پوشاک کمتر از ۱۵۰ واحد صنعتی در ایران مشغول به فعالیت می باشد و ۲۰ الی ۳۰ هزار واحد کارگاهی کوچک و صنفی وجود دارد.
بررسی این ارقام و نتیجه
این روی سخن با افرادیست که می گویند (دست زیاد شده) : ما در زمینه ی بازار تولیدات پوشاک و نساجی، ۷۰ درصد سهم بازار خود را تقدیم کشور های دیگر کردیم، با کمی تحلیل و حساب سر انگشتی می توانید دریابید که (دست) در تولید پوشاک ایران نه تنها کم است، بلکه حتی از کمبود رقابت، گل بازار خود را در اختیار خارجی ها قرار داده ایم.
به غیر از این مسئله، برخلاف بسیاری از صنایع در ایران که توسط ارگان های وابسته اشباع گردیده، بخش خصوصی این صنعت هیچ رقیب این چنینی ندارد.
طبق گفته ی تولید کنندگان ترکیه، رقابت و دست یابی به بازار صنعت پوشاک و نساجی ایران بسیار آسان می باشد. البته کاملا در این موضوع حق دارند چون ما هیچ دستاورد قابل توجهی در زمینه ی برندسازی مد و لباس نداشته ایم و تا اینگونه عملکرد سنتی بر واحد های تولیدی حاکم است، همین آش و همین کاسه!
مسلما از آنجایی که تقاضا باشد عرضه هم وجود دارد، این گفتگو که چرا جلوی قاچاق را نمی گیرند، دردی را درمان نخواهد کرد. بر همه روشن است که پوشاک خارجی بازار داغی در ایران دارد و در پی همین موضوع، قاچاق نیز رونق دارد. اما مطمئن باشید که باعث این بازار داغ، خود تولید کنندگان داخلی هستند. اما تفاوت در چیست؟
تفاوت ها زیاد است و در مطلب بررسی رقابت به تعدادی اشاره شد ولی یک دلیل عمده که اکثرا یا اطلاع ندارند یا به دست فراموشی سپرده اند، راهبرد یا (استراتژی) می باشد. به نظر شما، چند درصد تولیدی های لباس و نساجی داخلی برای خود هدف تایین کرده و در حیطه ی آن برنامه ی جامع و تخصصی نتظیم نموده اند؟ همانطور که در ابتدا ذکر شد کمتر از ۱۵۰ واحد صنعتی تولید لباس وجود دارد.
راه چاره چیست؟
این مطلب مخصوص جواب به این تفکر بود ولی اگر مایل به بررسی بیشتر هستید در مطلب بررسی رقابت در تولید پوشاک، ابعاد دیگراین موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم.
علاوه بر این، هیچ بازاری که در آن به خوبی فعالیت کنید و محصولات و خدمات خوبی ارائه دهید، برای شما اشباع نشده است و در صنعت پوشاک، شما باید به دنبال راهکارهایی برای تولید پوشاک با کیفیت بالا باشید. به همین دلیل، میتوانید از روچی اسمارت یک پلتفرم هوشمند تولید پوشاک است استفاده کرده و صفر تا صدِ مراحل تولید لباسِ خود را به این مجموعه بسپارید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر از خدمات تولید پوشاکِ روچی اسمارت، میتوانید روی تصویر زیر کلیک کنید:
همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر و موفقیت در صنعت تولید پوشاک، پیشنهاد میشود تا مطالب زیر را از دست ندهید:
- نکات مهم در برندسازی یا برندینگ در پوشاک؟
- آمارهایی جذاب از صنعت مد و فشن که حتما باید بدانید!
- راهبرد یا استراتژی دقیقا چیست؟
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
15 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
مطالب شما بی نظیره
ممنونم. نظر لطف شماست . تشکر از همراهیتون
سلام خسته نباشین
ببخشید جایی سراغ دارین واسه خرید دستگاه گلدوزی تک کله برای کلاه ؟
و قیمت ؟
سلام.
دستگاه گلدوزی چند سوزنه میخواید؟
من یه تک کله دارم
لطفا شماتون رو هم لحاظ کنید
سپاسگزارم
سپاسگزارم مطالب عالیه روش بازاریابی رو هم بگید که چطور باید عرضه کرد تا در گرفتن پول دچار مشکل نشیم
سلام . متشکرم از نظر مفیدتون . حتما در مطالب بعد بیشتر در این مورد صحبت می کنیم
عالی بود . سایت روچی بهترینه
سلام . ممنون از دلگرمیتون . به امید بهترین ها برای شما
عالی بود کلیه مطالب
از همراهی شما متشکرم
با سلام ممنون از مطالب مفید و کاربردیتون
خواهش می کنم . از همراهی شما سپاسگذاریم