چگونه برند لباس بزنیم؟ 0 تا 100 ساخت برند لباس

آیا کسی هست که تابهحال واژه “برند” به گوشش نخورده باشد؟ شاید تاکنون اسامی زیادی از برندهای معروف را شنیده باشید. به طور مثال زمانی که شما به عنوان خانم خرید لباس زنانه را انجام میدهید به برند لباس توجه زیادی میکنید. عوامل بسیاری برای معروف شدن یک برند وجود دارد که شناسایی این موارد، میتوانند به شدت در موفقیت کسب و کار شما تاثیرگذار باشند.
بسیاری از افرادی که در حوزههای مختلف مد و لباس فعالیت دارند زمانی که واژه برندسازی به گوششان میخورد تصور میکنند کار پر هزینه و دور از دسترس بوده، در عین حالی که برند و برندسازی، آن چیزی نیست که در ذهن خود به تصویر کشیدهاند. برندسازی و بازاریابی در صنعت مد، پوشاک و نساجی دارای اهمیت و جایگاه ویژهای بوده و برای موفقیت در کسب و کارهای مرتبط با این صنعت، لازم است شناخت کلی روی این دو اصل داشته باشیم.
ما در این مطلب، به طور کامل به بررسی هر آنچه در مورد معنی و مفهوم برند، روشهای اجرایی آن و موارد مهمی در ساخت برند لباس باید بدانید، میپردازیم. پیشنهاد میکنیم تا انتهای مطلب، حتماً همراه ما باشید تا جزو آن دسته معدودی شوید که به طور اصولی، با اهمیت برند آشنا هستند و بدانید که چگونه برند لباس خود را بسازیم.
آشنایی با کلیات برند و برندسازی
نام تجاری یا برند برای شناسایی کالا یا خدمات فروشنده یا فروشندگان و متمایز کردن آنها از رقبا به کار میرود. نامهای تجاری ضامن سطح معینی از کیفیت، ماهیت، شخصیت محصول، فرهنگ استفاده و شخصیت استفاده کننده از محصول هستند. برند، دارایی نامشهود شرکت است که باعث افزایش ارزش نهایی محصول نزد مشتری میشود. برای عرضه برند در سطح بینالمللی ابتدا باید برندی در سطح ملی و برای داشتن این برند ابتدا باید مجموعهای کارآمد و آماده برند شدن داشته باشیم.
نام و نشان تجاری، بعد قانونی برند و یکی از کوچکترین حالات برند و برند سازی را در بر میگیرد. نام و نشان تجاری لازمهای برای ابعاد حقوقی و انحصاری در جهت یک برندسازی موفق است و برخلاف تصور بسیاری از افراد کار خیلی پرهزینهای نیست یا بهتر است بگوییم به نسبت مزیتهایی که برای یک برند به ارمغان میآورد، هزینه ناچیزی دارد.
چگونه برند لباس خود را بسازیم؟
هدف از برندسازی برای یک کالا یا یک فعالیت تجاری، متمایز کردن آن از سایر رقبا و نوعی استراتژی و مجموعهای از راه کارها برای هویت بخشیدن به نام تجاری است. به عنوان مثال زمانی که نام برند لباسی به گوشمان میخورد ویژگیهایی که از آن برند لباس در ذهنمان تداعی میشود همان هویتی است که آن برند با ترفندها و فعالیتهایی آن را به مخاطب القا نموده است.
از عوامل اثرگذار بر رفتار مشتری در خرید پوشاک، برند بودن است. برند یا نام تجاری به معنای هویت داشتن است. برند میتواند به عنوان دارایی نامشهود یک سازمان تلقی شود که باعث میشود، ارزش نهایی محصول یا خدمت تولیدی در نزد مشتریان بازار پوشاک افزایش یابد.
محصولاتی که توسط برندهای مختلف برای رفع نیاز یکسان تولید میشوند، به طور کلی تفاوتهایی دارند. این تفاوتها میتوانند در نوع بستهبندی، نوع دوخت، نوع مواد اولیه مصرفی و نوع طراحی باشد که هر کدام از این عوامل در انتخاب محصول توسط عمدهفروش، خردهفروش یا مصرفکننده در بازار پوشاک اثرگذار است.
در عصر گسترش روز افزون جهانی شدن، نبود برند معتبر داخلی مشتریان را به سمت انتخاب برندهای خارجی هدایت میکند. از این رو، برای ساخت یک نام تجاری معتبر در بازار پوشاک باید عواملی نظیر بهبود کیفیت محصول، ارتقای طراحی بسته بندی، ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان با افزایش کارایی و کیفیت محصول را در نظر داشت.
چگونه برند لباس بزنیم؟
چگونه برند لباس بزنیم؟ برندینگ با ارزش افزودهای که به وجود میآورد، سبب تولید ثروت میشود. بسیاری از محصولاتی که برند هستند، شاید کیفیتی یکسان با محصولات دیگر داشته باشند؛ اما قیمت آنها چند برابر نمونه مشابه باشد.
- در بازارهایی که توان خرید مصرف کننده رو به کاهش است، الزاماً کالایی که قیمت کمتری دارد، فروش بهتری نخواهد داشت. مشتری ترجیح میدهد کالایی مطمئن بخرد تا خرید لباس مردانه ارزان را انجام دهد و این اطمینان با برندینگ در ذهن مشتری شکل میگیرد.
- بالاتر رفتن جایگاه احساسی و عاطفی محصول برای مشتری.
- افزایش اعتبار و شهرت برند در بازار رقابت و ارزش آن برای مشتریان. اعتبار و شهرت یک برند، منجر به فروش بیشتر و قیمت بالاتر محصولات میشود.
- با جذب مشتریان وفادار از طریق برند، سودآوری به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند.
- برند، جزو داراییهای ناملموس است که ارزش آن میتواند بیش از مجموع ارزش تمامی داراییهای فیزیکی باشد.
- برندسازی سبب کاهش هزینهها برای جلب مشتری میشود. یعنی در صورتی که مشتری با برند شما آشنا بوده و احساس خوبی نسبت به آن داشته باشد، هزینههای تبلیغات، زمان و غیره، کاهش یافته و مشتریانی وفادار خواهید داشت.
- از آنجا که مدگرایی رواج یافته و هر روز بر میزان آن افزوده میشود، داشتن برند، یکی از راههای ایجاد تمایز و شخصیت است.
شخصیت سازی برند چه معنایی دارد؟
انسان با هر چیزی که به انسان شبیهتر باشد، ارتباط بیشتری برقرار میکند و به آنچه که به آن علاقه داشته باشد، هویت انسانی میبخشد. بنابراین برای ایجاد علاقه به یک برند، آن را به انسان تشبیه میکنند. برندهایی موفقتر هستند که میتوانند از حوزه شی فراتر رفته و شخصیت پیدا کنند.
بزرگترین تمایزی که بین برندها به وجود میآید، از جهت ایجاد شخصیت است. تمایزهای کاربردی میتوانند به سرعت توسط دیگر رقبا تقلید شوند، از این رو نمیتوان این نوع تمایز را پایدار نگه داشت؛ اما به تفاوت شخصیتی نمیتوان به سادگی دست یافت.
به عنوان مثال تکنولوژی سامسونگ و اپل تفاوت زیادی ندارند؛ اما به لحاظ شخصیتی بسیار متفاوت هستند. این شخصیتها به تدریج رشد میکنند و تبدیل به هویت بصری میشوند؛ مثل لوگو، رنگ، شعار تبلیغاتی، شعار سازمانی، حضور در نمایشگاه، لباس فرم و غیره. تمامی این موارد باید بتوانند نشان دهنده شخصیت برند باشند.
یکپارچگی که پایه اصلی برندسازی است، از اینجا به دست میآید که شخصیت مورد نظر را در بخشهای مختلف برند، تکثیر کنید. در برندینگ سه شخصیت وجود دارد: شخصیت واقعی: برند چه چیزی است؟ شخصیت ایدهآل: دوست دارید چه چیزی باشد؟ و شخصیت تصویر شده: آنگونه که مردم آن را میبینند. ایدهآل برند این است که این سه شخصیت بر هم منطبق باشند.
چقدر طول می کشد تا فرایند برندسازی صورت گیرد؟
فرایند برندسازی، فرایند ساده و کوتاهمدتی نیست. تمام نامهای جدید که میخواهند تبدیل به برندی در بازار پوشاک شوند، در خصوصیتی مشترک هستند و آن قرارگیری در معرض شکست است. پس توجه به این نکته ضروری است که ورود به بازار و رقابت کردن با سایر برندهای موجود، نیازمند راهکاری مناسب برای عدم مواجهه با شکست است و برای برندسازی و تبدیل شدن به یک برند، نمیتوان زمان مشخصی ارائه کرد.
به طور کلی میتوان گفت، برای تبدیل شدن به یک برند نمیتوان منتظر اقدامات سایر رقبا ماند و به طور انفعالی عمل کرد، بلکه باید ابتکار عمل را به دست گرفت و خلاقانه وارد عرصه تولید پوشاک شد. این ابتکار عمل باید به گونهای باشد که بدانیم در شرایط رخ داده چگونه خود را در مسیر اهداف از پیش معین شده قرار داد.
مراحل ساخت برند لباس
به طور کلی میتوان مراحل ساخت یک برند در بازار پوشاک را این گونه دستهبندی کرد:
- قول دادن به شکلی متمایز از دیگران به مشتریان خود
- برآورده ساختن قولی که به مشتریان دادهاید
- پایداری روی کیفیت و قولی که به مشتریان دادهاید
مرحله سوم مهمترین و سختترین مرحله در تبدیل شدن به برند است و بسیاری از شرکتها و محصولات نتوانستهاند، این مرحله را طی کنند. از جمله عوامل مؤثر بر فروش بیشتر در بازار پوشاک نیز میتوان به تبلیغات، انتخاب مواد اولیه با کیفیت، نحوه برخورد فروشنده با مشتری، حراجهای فصلی، اختصاص دادن تارنمای تخصصی، تنوع چیدمان و تخصیص دادن تسهیلات ویژه به مشتریان ثابت اشاره کرد.
چگونه یک برند لباس راه اندازی کنیم؟
چگونه صاحب برند لباس شویم؟ تبلیغات و کیفیت دو رکن اساسی پیشرفت یک برند به حساب میآیند. در ایران شاید نام برندهایی همچون هاکوپیان یا پاتن جامه به گوشتان خورده باشد. معمولاً این برندهای معروف از تبلیغات رسانهای استفاده کرده و برند خود را در ذهنها جا انداختهاند؛ اما تنها تبلیغات کافی نیست.
زمانی تبلیغات شما کارساز خواهد شد که در محصولاتتان، کیفیت حرف اول را بزند. تبلیغات محصولات بی کیفیت، باعث به هدر رفتن هزینه تبلیغات میگردد و خود کیفیت میتواند تبلیغی مفید برای محصولاتتان باشد.
1. تهیه شعار تبلیغاتی مناسب
برای بازدهی هر چه بیشتر تبلیغات باید روی تاثیر تبلیغات مانور داد. استفاده از شعار مناسب یکی از موارد تاثیر گذار روی مخاطب است. شعار تبلیغاتی باید کوتاه؛ ولی اثر گذار باشد. برای انتخاب یک شعار تبلیغاتی، بهتر است با مشاوران خبره در زمینه تبلیغات مشورت نمود.
2. ارائه عالی ترین کیفیت محصول
در ادامه اینکه چگونه یک برند لباس راه اندازی کنیم به کیفیت محصولات میرسیم که میتواند تبلیغی موثر برای شما باشد. با سر زبان افتادن کیفیت کالاهای شما به مرور مخاطبان شما بیشتر میگردد و سیر صعودی پیدا میکند. این مورد برای گروههایی که توانایی هزینه برای تبلیغات را ندارند بسیار مفید است. البته ناگفته نماند که کیفیت خوب، قدرت این کار را ندارد. کیفیت باید در حد عالی چه بسا بیشتر باشد تا چنین تاثیر زیادی را روی مخاطبین بگذارد.
3. قیمت گذاری مناسب محصول
سعی کنید در کنار کیفیتی که ارائه میدهید، روی قیمت کالاها و محاسبه درصد سود پوشاک هم توجه داشته باشید. مسلماً کیفیت در کنار قیمت است که محصولات را سر زبانها میاندازد. این روزها با افزایش روزافزون دانش و سطح فکری اجتماعی، مردم به برندی رو میآورند که از لحاظ کیفیت و قیمت از سایر رقبا برتری داشته باشد.
4. ایجاد تفاوت در سبک مد و لباس
یکی از راه کارهای برندسازی، ایجاد تمایزی منحصر به فرد (usp یا همان Unique Selling Proposition) برای یک برند است. از آنجایی که در صنعت مد و لباس طرحها قابل کپی برداری است، این عمل کمی سختتر میشود؛ ولی مسلماً نشدنی هم نیست.
به عنوان مثال برندی در تایلند (کتان کلوب) تی شرت پنبهای را تولید میکند که به هیچ عنوان آبرفت نداشته و دارای استحکام فوقالعاده ایست که در عین حال عمل مرسریزه نیز روی آن انجام نمیدهد و این خود یک جهش بزرگ را برای این برند در پی داشت. اولین، بزرگترین، مدرنترین و… برخی از صفاتی هستند که برای این موضوع کاربرد دارد.
کتاب زاگ یکی از بهترین کتابها در زمینه برندسازی بوده که میتواند کمک بسیاری در ایجاد و طراحی تمایزات به شما خواهد کرد.
5. ایجاد ایده برند لباس
از آنجایی که ایده برند لباس منحصر به فرد در مد لباس سختتر بوده میتوان از جایگزین مناسبی همچون تصویرسازی ذهنی برای برندسازی لباس بهره برد. اگر دقت کرده باشید در برخی از تبلیغات بیلبوردی یا رسانهای از جملات و محتویاتی کوتاه استفاده شده بدون آنکه نامی از برند روی آن نقش بسته باشد.
مثلاً برند بامیلو در تبلیغات تلویزیونی خود از همین روش استفاده کرد. در نگاه اول شاید کار احمقانهای به نظر برسد؛ ولی همین که ذهن شما را کمی مشغول کرده برای این برند یک موفقیت بزرگ است و در تبلیغات بعدی که نام برند نمایان شود همانند یک میخی که با چکش به دیوار کوبیده شود این برند نیز در ذهنها جای خود را محکم میکند. در نتیجه با به کارگیری یک ترفند مناسب میتوان تصاویر ذهنی فوقالعادهای را بر اذهان مخاطبین ایجاد کرد.
6. برندسازی اینترنتی
به گفته ال ریس، “اینترنت رسانهای است که بیشترین نفوذ را در زندگی ما خواهد داشت”. پس برندسازی اینترنتی میتواند یکی از مهمترین روشهای برندسازی به شمار بیاید. همانطور که برندهای بزرگ پوشاک در سراسر کره خاکی این روش را دست کم نگرفته و فعالیتهای گستردهای روی این شاخه از برندسازی دارند؛ ولی برندسازی اینترنتی چیست؟
برندسازی اینترنتی به معنای استفاده و بهره گیری تخصصی از بستر اینترنت در جهت ترویج برند است. طراحی و بهینه سازی وبسایت در جهت استفاده از بازدیدکنندگان موتورهای جستجو (مانند گوگل)، شبکههای اجتماعی، ویدئو و رسانههای چاپی به صورت آنلاین و غیره از ابزارهایی هستند که برای برندسازی اینترنتی یا آنلاین مورد استفاده قرار میگیرند.
اینترنت برای برندهای صنعت لباس و نساجی به خصوص در ایران، یک موقعیت بسیار مناسب برای هویت بخشیدن به نام تجاری در دسترس قرار داده و از آنجایی که این رسانه جایگاهی ویژه در زندگی ما ایرانیها پیدا کرده و هنوز این فضا در صنعت پوشاک ایران اشباع نگردیده، میتوان از این موقعیت به نفع خود استفاده کرد.
7. ارائه خدمات مشتری مداری
از دیگر راهها برای اینکه چگونه یک برند لباس راه اندازی کنیم، ارائه خدمات مشتری است. اگر بخواهیم مثالی ساده برای این موضوع بیان کنیم، هاکوپیان مورد مناسبی خواهد بود. اگر به نمایندگیهای هاکوپیان مراجعه کرده باشید حتماً با کارت هدیه هاکوپیان آشنایی دارید. کارت هدیهای که این نمایندگیها به مشتری اعطا میکنند نوعی تخفیف به شکل خدمات است.
درصدی از مبلغی که مشتری پرداخت کرده به عنوان هدیه روی این کارت ذخیره میگردد که امکان کسر از خود جنس را به مشتری نمیدهد؛ ولی میتوانند در خریدهای بعدی از آن استفاده کنند. این دست از خدمات برای یک برند لباس نوعی برندسازی محسوب میشود و وفاداری مشتری را برای برند لباس به ارمغان میآورد.
8. رنگبندی مناسب در برند پوشاک
رنگبندی کار شده در نقشهای یک برند لباس، القای مفاهیمی از نوع کارکرد برند به مشتری است. برای هویت دادن و ایجاد یک پیش زمینه از برند لباس، رنگبندی میتواند تاثیر زیادی داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از ترکیب رنگهای قهوهای، طلایی و مشکی نوعی لوکس بودن را به مشتری القا میکند و در برندهایی که با رده سنی کودک تا نوجوان سروکار دارد شاد بودن رنگ بسیار اهمیت دارد؛ پس رنگهای مورد استفاده در گرافیکهای یک برند بهتر است متناسب با ذات و هدفش انتخاب گردد. البته ناگفته نماند که در سلیقه امروزی سادگی و مینیمالی بسیار پرطرفدار است که این موضوع روی گرافیک و رنگبندی نیز صادق است.
9. تاثیر crm روی برند لباس
اگر به تازگی به سایتهای فروشگاهی سری زده باشید، متوجه یک نوار گفتگوی آنلاین خواهید شد .crm یا همان مدیریت ارتباط با مشتری یکی از مسائل مهم در امر برندسازی تولیدی پوشاک است. یک برند لباس با ایجاد شبکه مشترکین گامی موثر را در برندسازی برداشته است، این مشترکین میتوانند از طریق تنها یک بار مراجعه ایجاد شوند. به عنوان مثال یک فروشگاه پوشاک میتواند زمانی که فرد خریدی را انجام داد، شماره همراه مشتری و تاریخ تولدش را طی تسویه حساب از فرد دریافت کند و با یک پیامک تبریک تولد، فروشگاه را در خاطر مشتری یادآوری کند.
چطور بین سایر برندها متمایز شویم؟
اگر میخواهید برای برند لباس یا حتی تولیدات خود از این راز برند های موفق مد و لباس استفاده کنید چندین راه و پیشنهاد وجود دارد. حتی اگر مراحل راه اندازی کسب و کار خانگی را میخواهید باید برای رسیدن به آن برنامه ریزی اصولی کنید.
- اول یک سبک خاص برای خود طراحی کنید و محصولات مد و لباس خود را بر همان سبک پیریزی کنید. همچنین سعی کنید که سبکتان تکراری نباشد تا بتوانید صاحب سبک باشید و در پی آن از دیگران تمایز پیدا کنید.
- دوم اینکه روی طراحیهای محصولات خود وسواس به خرج دهید و اگر طراحی را خوب میدانید خود، طرحهای منحصر به فرد ایجاد کرده یا اگر طراحی بلد نیستید از خبرههای این صنعت بهره گرفته و با سخت گیری تمام مدلهای فوقالعاده جذاب و بومی را روی محصولات خود اجرا کنید.
- سوم اینکه برای خود برندی قانونی ایجاد کنید تا در صورت اوج گرفتن بتوانید بر روی آن مالکیت داشته باشید.
- بسیاری از مقالات ایرانی، قیمت گذاری بالا و سود زیاد روی هر محصول را یکی از اهداف برندسازی مطرح ساختهاند که این موضوع با اهداف اصلی برندینگ سازگار نیست.
- درست است که هر برندی یک استراتژی قیمت گذاری دارد؛ ولی قیمتهای لوکس کالاهای لوکس نیز طلب میکند.
- از مهمترین مشخصههای برند از نظر یک مشتری، خطرپذیری کمتر و کیفیت است. اگر هنوز برای برند خود رنگبندی انتخاب نکردهاید سایت www.colourlovers.com در این راستا کمک خوبی خواهد کرد.
- برند لباس باید به مشتری حس مالکیت و اعتماد بدهد. کمک گرفتن از یک متخصص در این امر، مسلماً باعث پیشرفت کار خواهد شد.
رازهای ماندگاری یک برند لباس
راه اندازی یک برند لباس ماندگار نیاز به خلاقیت و برنامه ریزی دقیق دارد و از انتخاب نام و برند تا بازاریابی پوشاک باید به صورت مرحلهای انجام شود و آنچه که برند شما را متمایز خواهد کرد تجربهای است که مشتریان از آن دریافت میکنند. توجه به نیازهای بازار باعث خواهد شد تا برندی قوی را تشکیل دهید که در دنیای رقابتی موفق بوده و میتواند اعتماد مشتریان را جلب کند. ساخت برند لباس کار آسانی نیست و نیاز به پشتکار بالا و هوشمندی خواهد داشت.
سوالات متداول
چگونه صاحب برند لباس شویم؟
برای اینکه صاحب برند لباس شوید باید ایده برند لباس و هویت خود را مشخص کرده و محصولی با کیفیت را ارائه بدهید و با تبلیغات، کار خود را به بازار معرفی کنید.
جهت شروع برای اینکه برند لباس بزنیم به چه میزان سرمایهای احتیاج است؟
میزان سرمایه بستگی به نوع محصول، روش فروش و تبلیغات آن دارد.
چگونه معرفی برند لباس را به مشتریان انجام دهیم؟
بعد از ثبت برند خود باید به فعالیت در شبکههای اجتماعی و تبلیغات هوشمند بپردازید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
5 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام وقت بخیر ببخشید میخواستم در کانال تلگرام عضو شوم
سلام.
آیدی کانال تلگرام روچی (@officialrochi)
آیدی کانال تلگرام خیاطی و الگوی روچی(@rochipattern)
سپاس از مطالب بسیار بسیار مفیدی که در اختیارمان گذاشتید
مقالاتی که در مورد رشد کسب و کار قرار میدید بسیار برام جذاب هستن سپاسگزارم
مرسی از مطالب مفید شما