برند گوچی در آستانه 100 سالگی + برند گوچی در ایران
گوچی یکی از مهمترین و مشهورترین برندهای لوکس جهان است که اکثر معیارهای یک کسب و کار نوین و مدرن را دارا است. Gucci یک مرجع واقعی برای مد و فشن و اکسسوری بوده و خانه مد و فشن گوچی، جزو محدود خانههای مد است که در سراسر جهان شهرت و جذابیت دارد.
گوچی به دلیل طراحیهای خاصش در سراسر جهان مورد تحسین قرار میگیرد. این برند محبوبیت زیادی در بین افراد مشهور و سلبریتیها دارد و در مراسمهای مهم و فرش قرمز نام گوچی، برند تام فورد و سایر برندهای مهم را مشاهده میکنید. در این مطلب قصد داریم تا در مورد تاریخچه گوچی و اینکه برند گوچی برای کدام کشور است بیشتر صحبت کنیم.
تاریخچه برند گوچی
گوچیو گوچی، موسس نام تجاری گوچی در سال ۱۹۲۱ خانه مد معروف گوچی را در فلورانس ایتالیا تأسیس کرد. وی قبل از اینکه برند شخصی خود را تأسیس کند، به عنوان باربر هتل در لندن کار میکرد. گوچی پس از آن در یک شرکت چمدانسازی به نام franzi به کار چرم مشغول شد. گوچیو گوچی، پس از راه اندازی برند خود، در درجه اول کالاهای چرمی میفروخت و روی اقلام و تجهیزات مسافرتی تمرکز داشت. سپس گوچی شاخههای دیگری نیز مانند تجهیزات سوارکاری به این برند اضافه کرد.
برند گوجی در ابتدا تنها از متریال چرم، برای تولید محصولات خود استفاده میکرد. در سال ۱۹۳۵ با تحریمهایی که علیه ایتالیا وجود داشت؛ این برند با کمبود چرم مواجه شد و مجبور شد از مواد و متریال مختلف برای تولید محصولات خود استفاده کند. با ورود پسران گوچی به نامهای آلدو، واسکو و رودولفو، گوچی گسترش پیدا کرد و به یک نام تجاری شناخته شده در سطح جهان تبدیل شد.

ماجرای گوچی پس از جنگ جهانی دوم
پس از جنگ جهانی دوم، با آغاز تولید دوباره چرم مشکل این شرکت برای تهیه چرم برطرف شد و تولید محصولات چرمی را دوباره آغاز کرد. آلدو، پسر گوچی با استفاده از چرم خوک اولین کیف پوست خوک را تولید کرد و پوست خوک به امضای خانه مد گوچی تبدیل شد. تا قبل از سال ۱۹۵۰ چندین فروشگاه گوچی در فلورانس و رم تاسیس شده بود. در سال ۱۹۵۱، رودولفو گوچی، فروشگاه دیگری را در میلان افتتاح کرد و دو سال بعد آن را به ایالات متحده گسترش داد. در بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ تعداد فروشگاههای این برند مشهور در کشورهای مختلف گسترش یافت.
گوچیو گوچی در سال ۱۹۵۳، قبل از مرگ خود به نشان احترام به دوران باربری خود در هتل ساووی، یک شعبه از فروشگاههای خود را در این هتل راه اندازی کرد. ۱۵ روز پس از افتتاح شعبه Savoy، گوچیو گوچی موسس گوچی در سن ۷۱ سالگی درگذشت.

افراد مشهور چه تاثیری در طراحیهای گوچی داشتند؟
پس از مرگ گوچی این برند به لطف پسرانش همچنان برند موفقی بود. در سال ۱۹۵۳ الیزابت تیلور با یکی از کیفهای گوچی که دسته بامبو داشت عکس گرفت. در همان زمان طرح Horsebit loafer دو حلقه نمادین با یک میله میانی منتشر شد. در سال ۱۹۶۱ نیز پس از اینکه ژاکلین کندی با در دست داشتن کیف گوچی مشاهده شد، آرم double-G که در ابتدا برای بستن کیسهها ساخته شده بود ایجاد شد.
گریس کلی بازیگر هالیوودی نیز در طراحیهای گوچی تأثیرگذار بود. گریس کلی در سال ۱۹۶۶ کیفی با دسته بامبو خریداری کرد، رودلفو گوچی برای تشکر یک روسری گلدار مخصوص به او هدیه داد. طرح این روسری بعدها چاپ «فلورا» نامگذاری شد.
در دهه ۷۰ فروشگاههای بیشتری از این برند در توکیو، هنگ کنگ و شهر نیویورک ظاهر شدند که لباس میفروختند. گوچی حتی در سال ۱۹۷۵ با اولین عطر خود، گوچی نامبر وان، وارد خط تولید محصولات آرایشی و زیبایی شد و افراد زیادی از خرید عطر و ادکلن برند گوچی استقبال کردند.
سرانجام خانواده گوچی
گوچی اولین فشن شو لباس خود را در سال ۱۹۸۱ برگزار کرد. این نمایش با تمرکز بر طرح فلورا در فلورانس ایتالیا برگزار شد. پس از آن، این برند دچار تغییر و تحولات اساسی و غمانگیزی شد. نوههای گوچیو تا اوایل دهه ۸۰ در مدیریت شرکت دخالت داشتند. این خانواده در مورد اینکه چه کسی باید امور مختلف شرکت را کنترل کند، درگیری داشتند.
سرانجام، پسر رودولفو زمام امور را به دست گرفت و پسر عموهایش و عمویش آلدو را از شرکت بیرون کرد. در سال ۱۹۸۹ نیز، یک شرکت هلدینگ به نام Investcorp، تقریباً نیمی از گوچی را خریداری کرد. در سال ۱۹۹۴ مائوریتزیو گوچی بقیه سهام خود را به Investcorp فروخت. وی چند سال بعد در سال ۱۹۹۵ به قتل رسید.
تغییر اساسی گوچی با ورود تام فورد
با اینکه درگیریهای خانوادگی، این برند لوکس را دچار تغییرات اساسی کردند، اما تغییر واقعی در سال ۱۹۹۰ اتفاق افتاد. در این زمان یک طراح جوان و بسیار با استعداد به نام تام فورد به شرکت گوچی پیوست. تام در ابتدا نظارت بر مجموعه پوشاک گوچی را بر عهده داشت، اما در سال ۱۹۹۴ مدیر خلاق خانه مد شد.
تا به امروز، فورد به عنوان طراحی شناخته میشود که به معنای واقعی کلمه گوچی را احیا کرده است. مجموعه پاییز ۱۹۹۵ و طراحیهای شیک و مینیمالیستی دهه ۹۰ او موفقیت گستردهای را برای این برند در صنعت مد به دست آوردهاند. افراد مشهوری مانند گوینت پالترو، جنیفر لوپز و مدونا از طرحهای تام فورد روی فرش قرمز استفاده کردهاند.

گوچی چگونه بخشی از شرکت کرینگ شد؟
در اواخر دهه ۹۰، دومنیکو د سول مدیر عامل گوچی بود، با وجود مقاومتهای او «لویی ویتون» خرید سهام شرکت گوچی را آغاز کرد. در سال ۲۰۰۴، فورد و مدیر عامل شرکت دومنیکو د سول، شرکت را به دلیل اختلافات قراردادی ترک کردند. پس از تصدی کامل شرکت توسط لویی ویتون، در سال ۲۰۱۳ این شرکت به Kering تغییر نام داد و گوچی امروزه به عنوان بخشی از این مجموعه باقی مانده است. پس از تام فورد در سال 2006، Giannini به عنوان مدیر خلاق گوچی انتخاب شد. پس از او نیز در سال ۲۰۱۴ الساندرو میشل به عنوان مدیر خلاق جدید معرفی شد.
مطالعه بیشتر: چگونه برند لباس بزنیم
تغییرات گوچی امروزی
پس از انتخاب الساندرو میشل به عنوان مدیر خلاق گوچی، تغییرات اساسی در طراحیهای این برند اتفاق افتاد که امروزه شاهد آن هستیم. در سال ۲۰۱۷، این شرکت برنامههای خود را برای کنار گذاشتن کامل پوست حیوانات و استفاده از سایر متریال اعلام کرد. این برند قول داده است که تاثیرات زیست محیطی خود، از جمله انتشار گازهای گلخانهای را تا سال ۲۰۲۵ کاهش دهد.
در سال ۲۰۱۹، گوچی خط آرایشی خود، Gucci Beauty را دوباره راهاندازی و اولین عطر unisex مشترک برای خانمها و آقایان را به نام Mémoire d’Une Odeur معرفی کرد. این برند موفق، هم اکنون در زمینههای مختلف از جمله کیف، کفش، لباس، پارچههای طرحدار، زیورآلات و لوازم آرایشی فعالیت میکند و سالیانه چند فشن شو مختلف را برگزار میکند.

معنی برند گوچی
نام گوچی از بنیانگذار آن گوچیو گوچی گرفته شده که این برند را در سال ۱۹۲۱ پایهگذاری کرد. گوچی فقط یک نام خانوادگی نیست و نشانی از شکوه، اصالت و هنر ایتالیایی را نمایش میدهد. سبک برند گوچی که یکی از پیشگامان مد جهانی بوده طراحیهای خلاقانه خود بوده که توسط آن شناخته میشوند. برای افرادی که به خرید لباس زنانه با طراحی منحصربهفرد علاقه دارند گوچی یکی از بهترین انتخابها محسوب میشود؛ زیرا معنی برند گوچی اصالت به همراه هنر و خلاقیت است.
محصولات برند گوچی
گوچی محصولات متنوعی را در طیف گستردهای از پوشاک و اکسسوری تولید میکند که شامل انواع پوشاک زنانه و مردانه، کیف و کفش چرمی، عطر و ادکلن؛ عینک آفتابی و ساعت مچی و اکسسوری های دیگری مانند سال، کیف پول و جواهرات، کمربند خواهد بود. در این میان برخی از مدل های معروف برند گوچی مانند کفشهای َAce، کت و شلوار Gucci Flora و عطرهای معروفی مانند Gucci Bloom هستند که طرفداران زیادی دارند.

برند گوچی در ایران
گوچی در ایران هم طرفداران زیادی دارد و این برند در ایران هم بسیار محبوب است. اگر چه این برند در ایران نمایندگی رسمی ندارد ولی از طریق واردات و فروشگاههای آنلاین محصولاتش به فروش میرسد. در سالهای اخیر استقبال ایرانیها از مدل های معروف برند گوچی افزایش یافته و بسیاری از علاقهمندان به این برند در زمان خرید لباس، انواع کیف و کفش و یا عطر و ادکلن توجه زیادی به طراحی این برند میکنند.
گوچی برندی با اصالت و لوکس
سبک برند گوچی از تاثیرگذارترین نامها در تاریخ مد و تجمل گرایی در جهان است. این برند ایتالیایی در بسیاری زمینه ها توانست جایگاه خوبی را در بین برترین برندهای جهان به دست بیاورد. رمز موفقیت گوچی اصالت کلاسیک با نوآوری مدرن است که میراث فرهنگی ایتالیا را به دنیای امروز ارائه میدهد. در مقابل برندهای دیگری هم با رویکرد متفاوت وجود دارند و به طور مثال زمانی که درباره برند کلوین کلاین برای کیست صحبت میشود مخاطب با سبک ساده، مینیمال و مدرن آشنا میشوند. در نهایت گوچی فقط یک برند نیست و نمادی از تاریخ، فرهنگ و خلاقیت بی انتها است.
سوالات متداول
برند گوچی برای کدام کشور است؟
گوچی برند لوکس ایتالیایی است که سال تاسیس آن ۱۹۲۱ در شهر فلورانس است.
موسس برند گوچی چه کسی است؟
بنیانگذار گوچی به نام گوچیو گوچی است که کار خود را با تولید محصولات چرمی شروع کرد.
محصولات گوچی شامل چه مواردی است؟
محصولات گوچی شامل انواع پوشاک، کفش، کیف، عطر و ادکلن، ساعت، عینک و سایر اکسسوری ها است.
دیدگاهتان را بنویسید