رقابت در تولید پوشاک چقدر جدی است؟
یکی از سوالاتی که بعضا در ذهن تولید کنندگان پوشاک داخلی ایجاد می شود اینست : چرا مردم جنس خارجی را بیشتر ترجیح می دهند. رقابت در تولید پوشاک میان اعضای پر تجربه گروهی مورد بحث قرار گرفت و ما هم فرصت را غنیمت شمرده و چکیده ای از این بحث را در روچی قرار دادیم تا از نقطه نظرات شما نیز مطلع گردیم پس با درج دیدگاه های خود ما را در یک جمع بندی یاری دهید.
چرا پوشاک خارجی در اولویت است؟
مسلما واردات یا قاچاق به خصوص در زمینه پوشاک و نساجی بدون بازار نبوده و تقاضای زیاد است که اینگونه عرضه را بسیار رواج داده. به علاوه با مقایسه آمار و ارقام فروش پوشاک داخلی و خارجی می توان متوجه این شد که پوشاک خارجی در صدر اولویت های خرید هموطنانمان قرار گرفته است.
پس از مباحثات موشکافانه، نتیجه این شد که این موضوع نه به فرهنگ سازی مرتبط است و نه به مدگرایی ایرانیان و این خود ما هستیم (تولید کنندگان ) که تقصیر را بر گردن دیگران و سیاست های دولت می اندازیم.
برخی از عمده مشکلات و رقابت در تولید پوشاک
همه می دانیم که در ایران پتانسیل بسیاری در خصوص رقابت در تولید پوشاک به صورت جهانی وجود دارد همانطور که سالیان بسیار قبل، صادرات عظیمی در زمینه ی پوشاک به کشور های دیگر همچون روسیه و کشور های عرب زبان داشتیم . مسلما این عقب گرد بی دلیل نیست. در اینجا برخی موارد چکیده از مباحثات بزرگان این صنعت را بازگو کرده ایم .
نکته : این موضوع مربوط به اکثریت نیست و تولیدی هایی وجود دارند که با رعایت اصول، به موفقیت های انکار ناپذیری دست یافته اند و هم اکنون در بازار های بین المللی مشغول به رقابتند.
۱- فاصله علم و تکنولوژی از تولیدات صنعت پوشاک و نساجی
متاسفانه در بسیاری از تولیدات صنعت پوشاک ایران ، روی تجربه بسیار بیشتر از تخصص و دانش اتکا می گردد و این در تمامی شاخه های این صنعت قابل مشاهده است. به عنوان مثال به جای بهره گرفتن از متخصص دوره دیده، از نیروهای تجربی استفاده می شود یا حتی هنوز پس از سالیان دراز ، ماشین آلات قدیمی روی صحنه ی تولیدات نساجی، پارچه و پوشاک و .. جولان می دهند غافل از اینکه راندمانشان در مقابل ماشین آلات پیشرفته بسیار اندک است.
بهره مندی از دانش و تکنولوژی در تولیدات این صنعت، می تواند به صورت معجزه آسایی بر روی رونق تولید و فروش تاثیر گذار باشد. این موضوع بر روی جذب مشتری، بهینه سازی هزینه های تولید، کیفیت و پارامتر های بسیار دیگر اثر مستقیم خواهد گذاشت.
2 – در نظر گرفتن سهولت در تولید به جای رضایت مشتری
مثال های فراوانی می توان برای این موضوع آورد. تعداد کثیری از تولید کنندگان در زمینه های مختلف صنعت پوشاک، به جای در نظر داشتن متریال خاصی، از متریال روی بورس و فراوان استفاده می کنند و یا در زمان دوخت به ۱ الی ۳ سایز یا دراپ اکتفا می کنند و در انتها بدون توجه به ریزه کاری ها و با سر هم نمودن خرج کار های دم دست، به فکر رساندن محصول به بازارند! خب با این حالت یک لباس داخلی چطور می تواند با لباس وارداتی که ۶ سایز بندی دارد و طبق متد روز طراحی شده و سیر کنترل کیفی را طی کرده رقابت نماید؟
اما هستند تولید کنندگانی که روی تک تک اجزا و مراحل (حتی خرج کار و بسته بندی) حساسیت نشان می دهند و طبق سلیقه های متفاوت و با آنالیز درست به تولید مشغولند که معمولا در کارشان بسیار موفق هستند( حتی در زمان بازار کساد).
3-بی اطلاعی ازخواسته های بازار پوشاک و نساجی
امروزه در کشور های موفق در صنعت نساجی و پوشاک، قبل از تولید پوشاک بازارپردازی (Merchandising ) صورت می گیرد تا یک محصول در زمان مناسب، در جای مناسب و با قیمت مناسب عرضه شود. جالب اینجاست که ترکیه برای بررسی بازار ایران، تیم بازاریابی و تحقیقات اعزام می کند تا نیاز های بازار ایران را برای خود تحلیل نماید این در حالیست که اکثر تولید کنندگان داخلی ما در زمینه نساجی و پوشاک هنوز از نیازهای داخلی بی خبرند و تصور می کنند که کالاهای بورسی، بیشترین خواستار را دارد.
4 – درک نا صحیح از رقابت در این صنعت
اکثر تولید کنندگان صنعت لباس و نساجی در ایران، رقابت را در قیمت برای خود تفسیر کرده اند و در حالت خوشبینانه کیفیت را نیز مهم می دانند. البته شکی نیست که قیمت مهره ی مهمی در رقابت به شمار می رود ولی رقابت فراتر از یک پارامتر است. در رقابت عناصر زیادی دخیلند که می توان به ایده پردازی، تکنولوژی، تمایز، خدمات مشتری، به روز بودن، تیراژ تولید، آمار و تحلیل ها و موارد فراوان دیگر اشاره نمود که البته قیمت و کیفیت نیز جزو مهره های اصلی به شمار میرود.
یکی از دلایلی که خارجی ها و محصولاتشان در بازار ایران جولان می دهند به این علت است که رقیب زیادی در میدان نمی بینند. در حالی که تولید کننده داخلی در حال رقابت سر اندک مبلغی با تولیدی های اطرافش می باشد، این محصولات بیگانه است که با درک صحیح رقابت و رعایت اصول آن، عمده ی بازار ایران را از آن خود می کند.
5- کمبود تمرکز روی فعالیتی خاص
محدود کردن دامنه ی تمرکز فعالیت، یکی از کلیدهایی است که در ایران کمتر مورد توجه قرار می گیرد. محدود کردن دامنه یعنی چشم پوشی از جوانب و متمرکز شدن روی یک فعالیت خاص برای بازدهی بیشتر، این موضوع در بحث تولید صنعت پوشاک، به بازدهی و راندمان بالا منتهی می گردد و مشتریان می دانند برای چه چیزی به شما مراجعه کنند و چرا متفاوت هستید تعداد زیادی از تولید کنندگان این صنعت در ایران روی هدف خاصی تمرکز ندارند و به قولی همه کاره هیچ کاره هستند.
عواملی که قیمت ها را می شکند
در حال حاضر برخی برندهای ترکیه آیتم هایی در صنعت پوشاک تولید می کنند که با وجود هزینه های بسیار بالای ورود به ایران، از قیمت تولید شده ی داخلی ارزان تر تمام می شود. (البته نه در تمامی موارد ) اما چطور؟
- تیراژ بسیار بالا در تولیدات (که باعث می گردد هزینه ها به صورت ملموسی کاهش یابد) و استفاده از ماشین آلات روز و استانداردهایی که بازدهی و کیفیت را بالا برده و هزینه ها را کاهش می دهد.
- فروش مستقیم تولیدکنندگان با کمترین سیردلالی
صفر تا صد تا صد تولید پوشاک با روچی اسمارت
در بخشهای قبلی با بررسی شدت رقابت در صنعت تولید پوشاک با شما همراه بودید. توجه داشته باشید که یکی از عوامل تاثیرگذار در پیشیگرفتنِ شما از رقبا، کیفیت محصول و خلاقیت در تولید محصولات جدید و منحصربهفرد است. روچی اسمارت در این زمینه به کمک شما میآید!
شما میتوانید با استفاده از روچی اسمارت، صفر تا صد تولیدِ پوشاک خود را برونسپاری کنید و خیال شما از بابت کیفیت محصول برای همیشه راحت باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از خدمات تولیدِ لباس روچی، میتوانید روی تصویر زیر کلیک کنید:
به نظر شما چه عوامل دیگری در رقابت شدید این صنعت وجود دارد و چه راهکارهایی را برای موفقیت در این رقابت میتوان استفاده کرد؟ حتما برامون کامنت کنید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
15 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
با عرض سلام حضور دوستان گرامی
سایته بسیار مفید و ارزشمندی رو طراحی نمودید ، مطالب واقعا کاربردی و مفیدی ارائه میدهید که امیدوارم راهگشای صنعت مد و لباس در ایران باشدو همچنین اگر مطالبی رو در مورد ارتقا صنعت نساجی ایران ارائه بفرمایید سپاسگزار میشوم.متشکرم از لطفتون
سلام. با تشکر از همراهیتون . حتما در مطالب بعدی لحاظ میشه
مطالب بسیار مفید ، ارزنده و آموزنده اند.
موفق باشید و پایدار.
سلام . ممنون از همراهی شما
بسیار مفید بود .
لطفا سلسله مطالب تون در مورد راه اندازی و انجام کار در مقیاس کوچک (مثلا یک تولیدی پوشاک مجلسی جمع و جور) رو بیشتر در سایت قرار بدین .
سلام . حتما این مورد در نظر گرفته میشه . باز با این حال مطالبی در روچی هست که در این زمینه ها تهیه شده
سلام از مطالبتون خیلی استفاده کردم
واقعا این تلاش و آمارتون و دغدغتون به جاست و جای تشکر داره
بنده به عنوان کسی که به حوزه طراحی و مد علاقه مند و تو خرید لباس ایده آلم دغدغه دارم حرفتون درک میکنم و معمولا هم لباسی برای خرید انتخاب می کنم که تولید داخل نیست
ولی چون خیلی به این زمینه علاقه مندم می خوام کاری بکنم و خدمتی تو این عرصه انجام بدم
ان شاالله هممون موفق باشیم به یاری خدا
سلام. ممنون از همراهیتون . به امید موفقیت روزافزون
درود بسیار بر شما
سلام و خسته نباشید خدمت همکاران عزیز.
بنده ۲۰ ساله مزدی دوزی کرده ام و توانایی تولید شلوار جین لی کتان مردانه بچه گانه را دارم از صفر تا صد اما برای فروش آن نگرانم و نمیدونم چطور بفروش برسانم خواهش میکنم اگر کسی هست بهم کمک کنه ممنون میشم
سلام . در مطالب بازاریابی و فروش روچی مطالبی هست که میتونه بهتون کمک کنه . اگر موردی به خصوصی بود در نظرات سوال کنید تا پاسخ داده بشه . با تشکر
مطالب شما، مفید و آموزنده است. لطفا در این زمینه، مطالب بیشتری ارائه دهید. با تشکر فراوان.
سلام. ممنون از همراهیتون . شما چه مطالبی بیشتر مورد نیازتون هست تا گروه روچی براتون بذاره.
با درود فراوان و سپاس از این همه کمک و راهنمایی هایی که در سایتتون ارائه میدهد.
من و همسرم تو این اوضاع و احوال خراب اقتصادی کشور تصمیم به راه اندازی تولیدی پوشاک زنانه گرفتیم و تجهیزات رو هم خریدیم به امید خدا تا چند روز دیگه استارت میخوره.
من همیشه از سایتتون استفاده میکنم و همیشه از خداوند آرزوی سلامتی برای کلیه دستندرکاران سایت روچی دارم.
سلام. براتون آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.