بسته بندی پوشاک و لباس [1 تا 100 آشنایی]
اولین تصویری که مشتری در هنگام خرید محصولات با آن مواجه میشود، بسته بندی محصول است. تصمیمگیری برای خرید تا حد بسیار زیادی وابسته به تصویر اولیهای است که برای مشتری از محصول ایجاد میشود. از این رو کیفیت بسته بندی پوشاک نقش زیادی در فرایند فروش و بازاریابی پوشاک دارد. در حال حاضر آموزش بسته بندی لباس به یکی از اصول بسیار مهم در بازاریابی مناسب آن تبدیل شده است.
علاوه بر آن افراد تمایل زیادی به خریدهای اینترنتی و آنلاین پیدا کردند و سعی میکنند بیشتر لوازم مورد نیاز خود و از جمله انواع لباس را از فروشگاههای مجازی خرید کنند. با این کار نیازی به صرف کردن وقت در فروشگاههای سطح شهر ندارند و به راحتی محصول مورد نظر خود را درب منزل تحویل میگیرند. اما نکته بسیار مهمی که در بسته بندی لباس برای کسب و کارهای آنلاین و حتی حضوری وجود دارد، توجه به نوع بسته بندی است.
شاید در گذشته کیفیت محصول، تنها مسئله مورد نظر خریداران بود. اما در حال حاضر کیفیت معنای گستردهتری پیدا کرده است. یکی از این مفاهیم نیز، توجه به نوع بسته بندی و بالا بودن کیفیت آن است. در این مطلب میخواهیم شما را به طور کامل با اهمیت، لزوم و چگونگی استفاده از روشهای مختلف بسته بندی لباس و پوشاک آشنا کرده و به بررسی اصول مهم در بسته بندی انواع لباس در فروش آنلاین و حضوری بپردازیم. حتماً تا انتهای مطلب همراه ما باشید، چرا که در ادامه مطلب، با کلی اطلاعات درجه یک و راهکارهای جذاب در خدمت شما هستیم.
آمارهایی از اهمیت بسته بندی لباس
شاید تصور کنید که تنها فاکتور مهم برای جذب مشتریان به سمت برند شما، بالا بردن کیفیت خود محصول است؛ اما اشتباه میکنید. در حال حاضر بسته بندی مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. آماری توسط موسسه ورونیکا صورت گرفته و اهمیت این مسئله را به خوبی نشان میدهد.
- 52 درصد از خریداران محصولات به سمت محصولی با بسته بندی با کیفیت بهتر و متمایز تمایل دارند.
- 90 درصد از خریداران بعد از خرید محصول به صورت حضوری و آنلاین نیز به یک بسته بندی و کیف برای حمل مناسب آن دارند.
- 74 درصد از خریداران محصولات مختلف در گروه سنی 18 تا 25 سال قرار دارند و علاقه دارند که در شبکههای اجتماعی عکسهایی از خرید خود به نمایش بگذارند.

فواید آموزش بسته بندی لباس چه مواردی هستند؟
نکته جالبتر اینکه اگر برای لباس مورد نظر، یک بسته بندی منحصر به فرد، خاص و امن در نظر بگیرید، این امکان را دارید به موفقیت خود در میان رقبا اطمینان داشته باشید. علاوه بر آن این کار راهی برای فروش بیشتر محصولات، رضایت مشتریان و روشی آسان برای تبلیغ محصول شما است.
- بسته بندی برای حفظ محصولات در مقابل آلودگی، صدمات ناشی از حمل و نقل و انبار کردن صورت میگیرد.
- بسته بندی، روشی جذاب برای انتقال پیام محصول به مشتریان و تاثیرگذاری بر تصمیم گیری آنها در هنگام خرید است.
- مواد به کار رفته در یک بسته بندی، حاوی پیامی خاص از هویت، کیفیت و قیمت کالا هستند.
- در فروشگاههایی که خریدار با قفسه و رگالها به طور مستقیم سروکار دارد، بسته بندی پوشاک، مانند فروشندهای است که در قفسه قرار گرفته است و درباره کالا صحبت میکند.
- بسته بندی پوشاک کمک میکند که کالاهای نسبتاً مشابه از یکدیگر تشخیص داده شوند.
- افراد طبق عادت معمولاً محصولات یک برند را خریداری میکنند به خصوص زمانی که مصرف کننده برندی را پیدا کند که نیازهای وی را برطرف کند. بسته بندی یکی از عواملی است که به برقراری ارتباط مصرف کننده با یک برند خاص کمک میکند.
اهداف اصلی در بسته بندی پوشاک این است که ارائه کالا به نحوی باشد که نتیجه آن افزایش فروش بوده و به طریقی صورت گیرد که سود حاصله افزایش پیدا کند و در نهایت کلیه نیازها را برطرف کرده و برای مصرف مناسب باشد.
هزینه بسته بندی چقدر است؟
هزینههای بسته بندی، بخش زیادی از هزینههای تولید را به خود اختصاص میدهد؛ بنابراین کاهش این هزینهها بسیار مهم است. در حال حاضر سعی میکنند که عملکردهای بسته بندی را توسعه دهند تا از این طریق، حجم مواد مورد نیاز، هزینههای تامین تجهیزات و منابع کاری کاهش یابد.
هزینههای بسته بندی شامل: نیروی کار، تجهیزات و هزینه تهیه مواد میشود. حدود ۹ درصد از هزینه هر محصول، متعلق به هزینه بسته بندی آن است و بین ۱۵ تا ۵۰ درصد قیمت فروش محصول را تشکیل میدهد.
در بسیاری از مواقع تمام هزینه اختصاص یافته به بسته بندی، مورد استفاده قرار نمیگیرد. اغلب، این موضوع به علت نبود آگاهی از این مورد است که تغییر در روشهای خرید پوشاک، باعث عوض شدن روشهای فروش میشود
انواع بسته بندی پوشاک
در بسته بندی پوشاک باید انواع مختلف آن را بدانید و با توجه به آن تعیین کنید که در کدام دسته بندی قرار دارید. پوشاک نیاز به دو نوع بسته بندی دارند که در ادامه بیشتر شرح داده می شود.
- بسته بندی پوشاک برای خرده فروشی
- بسته بندی پکیج محصولات به صورت عمده جهت ارسال به خرده فروش
این روشها را میتوان در پنج گروه، تقسیم بندی کرد که سه گروه اول، شامل بسته بندیهای تکی یا نمایشی میشوند یعنی بسته بندیهایی که در آنها پوشاک، به همان صورت و درون بسته بندی به دست خریدار میرسند.
دو گروه بعدی شامل تعدادی از بستههای تکی و یا به طور عمده، مثلاً ۶ یا ۱۲ تایی میشوند در این نوع بسته بندی، کالایی را که بدون بسته بندی در معرض نمایش گذاشتهاند، پس از فروش مجدداً درون بسته بندی قرار میدهند به عنوان مثال: کاورهای مخصوص نگهداری و حمل کت و شلوار بوده که این نوع بسته بندی اگر متناسب با اندازه لباس طراحی شود، در خانه نیز برای نگهداری پوشاک مورد استفاده قرار گیرد.
- بسته بندی برای فروشگاههای زنجیرهای
- بسته بندی به نحوی که مشتری بتواند خودش جنس را انتخاب کند
- بسته بندی به نحوی که جنس با کمک فروشنده به فروش برسد
- بسته بندی کلی یا حمل و نقلی، برای اجناسی که بدون بسته بندی به فروش میرسند (مانند جوراب یا لباس زیر)؛
- بسته بندی کلی یا حمل و نقلی برای اجناسی که به صورت تکی به فروش میرسند (مانند کفش و پیراهن)
بسته بندی پوشاک با توجه به نحوه فروش
پوشاک از طریق نمایش روی قفسه و یا از پشت پیشخوان، برحسب این که بازار فروش کدام را بپذیرد، به فروش میرسند.
1. لباسهایی که روی قفسه به فروش میرسند
- پارچه لباسها نباید دارای چروک و چین خورده باشند و باید با همان تازگی کارخانهای در فروشگاهها به نمایش در آیند.
- لباس قبل از به نمایش در آمدن نباید اتو نشود؛ زیرا لباسی که دوباره اتو کاری و پرس کاری شود، همان ظاهر پس از تولید را ندارد.
- در هنگام حمل و نقل، انبار شدن و آویزان کردن، لباسها به شکلی طبیعی که برای آنها مشخص شده حفظ شوند. این کار را میتوان با حمل لباسها روی قفسههای متحرک یا توسط جابهجایی آنها درون وسایل نقلیه قفسهبندی انجام داد. باید لباسها در مقابل لک و خاک آلود شدن محافظت شوند. میتوان با کاورهایی که از مواد مناسب مانند PVC تهیه شدهاند، قفسهها را پوشاند. لباسها در حین حمل و نقل باید هر کدام به کاورهای سراسری (معمولاً از جنس پلی اتیلن) مجهز باشند.

2. لباسهایی که درون جعبه بسته بندی میشوند
هنگامی که راهی جز گذاشتن لباسها درون جعبه وجود ندارد، باید دقت بیشتری به کار برد. مواد مورد استفاده و روش بسته بندی باید مورد توجه قرار گیرند و از تجهیزاتی که از چروک شدن لباس جلوگیری میکنند استفاده شود.
- جنس مواد استفاده شده در لباس؛ راه حل این است که لباسها را قبل از حمل و نقل، بسته بندی و تا حد امکان کمتر تا کنیم. تعداد لباسها نیز باید در حدی باشد که سنگینی بیش از حدی به لباس وارد نشود.
- پارچه لباسهایی که در حالت مرطوب تا شده و بعد تحت فشار نیز قرار گیرند، چروک میشوند و چروک آنها ثابت میماند لباسها را باید قبل از تا کردن، به طور کامل هوادهی کرد یا این که آنها را در دمایی نگه داشت که کاملاً خشک شوند.
- تا کردن لباسها نباید بهگونهای باشد که صرفاً در جعبه قرار گیرند. بلکه باید به صورتی باشد که پس از آویزان کردن، چروکهای ناشی از تا محو شود. تاشدگیهای ضربدری این ویژگی را ندارند. پس از تعیین نوع تا کردن باید جعبهای متناسب با آن را انتخاب کرد.
- نباید از جعبههای خیلی کوچک یا بزرگ استفاده شود. استفاده از جعبههای خیلی کوچک معمولاً نتیجه این طرز فکر است که فشردگی لباس در جعبه، از حرکت آن که موجب چروک شدن میشود جلوگیری میکند. در حالی که فشار بیش از حد، چروکهای بیشتری تولید میکند.
- مقواهای تا شده که مانع حرکت لباسها میشوند و کاغذهای زرورقی این امکان را دارند که تا حدودی از دوام چروکها جلوگیری کنند.
- استفاده از فیلم پلی اتیلن برای نمایش، محافظت و یا پوششی برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و کاهش چروک است.
- در بسته بندی بالنی، لایه هوای درون کیسههای پلی اتیلنی، از اعمال وزن روی لباس جلوگیری میکند البته باید دو نکته را مدنظر داشت: وزن فیلم (حداقل ۱۲۰) باید برای مقابله با وزن لباس کافی باشد. هر چه این مقدار بیشتر باشد، هوای حبس شده بیشتر و صاف شدن لباس پس از اعمال فشار راحتتر انجام میشود در کیسههای بستهها باید محکم باشد، اما لازم نیست که در مقابل عبور هوا مقاوم باشد.
- یکی از بهترین روشهای بستن کیسه، پیچاندن بالای آن تا نزدیک پارچه لباس است. اضافی کیسه به شکل کلاهک در میآید و با نوار بسته میشود روش بهتر، استفاده از دستگاه حرارتی است که یک باره تمام پهنای کیسه را مسدود کند. البته باید مطمئن شد که هوای درون کیسه در اثر فشار دست اپراتور خارج نشود.

3. پوشاکی که از پشت پیشخوان به فروش میرسند
بعضی پوشاک، بدون بسته بندی یا خارج از بسته بندی به نمایش در میآیند؛ مانند جوراب، روسری، کلاه و غیره. برخی از لباسها نیز فقط بسته بندی اولیه میشوند و ممکن است در فروشگاههای سلف سرویس به فروش برسند. پوشاک بدون بسته بندی، مشکلات و نیازهای مشابهی با پوشاک قفسهای دارد.
پوشاکی که بسته بندی اولیه دارند و از پشت پیشخوان به فروش میرسند به این علت که مشتری این امکان را دارد که از مسئول فروش سوال بپرسد، روش نمایش محصول و دادن اطلاعات در مورد آنها زیاد مهم نیست. سه نوع بسته بندی برای پوشاکی که از پشت پیشخوان به فروش میرسند، وجود دارد که هرکدام دارای انواع یا مواد مختلفی هستند:
- جعبههای سخت و محکم: این جعبهها ممکن است توسط کاغذ پوشانده شوند، یا از مقواهای آستردار و یا چاپ شده که به تکههای مختلف بریده و به صورت ساده یا تزیینی مونتاژ میشوند، ساخته شده باشد. این جعبهها، فضای زیادی اشغال میکنند جنس برخی از آنها از مقوای کاهی است که با وجود استحکام زیاد، شکننده هستند. سایر انواع مقواهایی که به اندازه کافی محکم هستند، استفاده و قابلیت انعطاف بیشتری دارند.
- کارتنهای تاشو (کارتنهای مونتاژ شده): این کارتنها به صورت با طلق، بدون طلق، چاپ شده یا چاپ نشده و یک تکه یا دو تکه هستند. انواع دو تکه دارای برش، تاشدگی و دستگیرههایی برای بلند کردن هستند.
- بستههای شفاف: این بستهها به صورت کیسه ساخته شده از فیلمهای قابل انعطاف هستند. علاوه بر فیلمهای سلولزی بازیافت شده، فیلمهای قابل انعطاف و شفاف دیگری نیز وجود دارد. پلی اتیلن به صورت کیسه برای بسیاری از لباسها جهت نمایش پوشاک استفاده میشود. بستههای بالنی نیز برای بسته بندی فله، انبوه و کاورهای کامل یا نیمه کامل (نیم تنهای) برای پوشاک قفسهای استفاده میشوند.
- فیلمهای پلاستیکی گردوخاک را جذب میکنند. گردوخاک روی کیسه ممکن است هنگام جابهجایی، به درون آن منتقل شود.
- نکته دیگری که باید به آن توجه شود، وضوح کالا است. به عنوان مثال در خرید پوشاک زنانه کالاهایی مانند جوراب زنانه، به علت رنگ بسته، به خوبی نمیتوان داخل آن را دید و این مسئلهای است که اهمیت زیادی دارد.
- تاثیرات پارچه که از نخ و الیاف مصنوعی تهیه میشوند را باید روی پلی اتیلن، مد نظر قرار داد. مثلاً نوعی نخ نایلونی به کمک نوعی روغن تولید میشود. لباس تهیه شده از این نخ باید بدون شستشو بسته بندی شود. در غیر این صورت اثر چربی لباس باقی میماند. این چربی روی پلی اتیلن اثر گذاشته، آن را چسبناک میکند و احتمالاً سبب پس دادن و حرکت جوهر چاپ روی فیلم پلی اتیلن میشود.
- بستههای بلیستر در انواع مختلف برای بسته بندی پوشاکی مانند روسری و جوراب به کار میروند. معمولاً در این نوع بسته بندی، مقوایی به عنوان بستر به کار میرود و نوشتهها، تصاویر، اطلاعات و برخی جزئیات مربوط به فروش روی آن چاپ میشود.

4. لباس هایی که در فروشگاه های سلف سرویس توسط مشتری انتخاب می شوند
نمایش محصول و دادن اطلاعات در مورد این دسته از لباسها بسیار ضروری است. به طور کلی، مشتری نیاز دارد که به راحتی و به سرعت متوجه موارد زیر شود:
- کالا چیست؟ چه مارکی دارد؟ جنس و نوع آن چیست؟
- سایز لباس چیست؟
- قیمت آن چقدر است؟ (به ویژه در فروشگاه های زنجیره ای)
- دستورالعمل شستشوی آن چگونه است؟
این اطلاعات می تواند روی خود بسته بندی، به صورت برچسب در پایین لباس و یا به آن آویخته باشد. بستههای مخصوص انبار کالا یا حمل و نقل معمولاً سادهترین و ارزانترین نوع بسته بندی جعبههای مقوایی هستند. این بستهها برای بلند کردن بهتر است دستگیره داشته باشند. برای جعبههای بزرگتر، مقوای فلوت دار (کرکرهای) ارزانتر است و بهتر حمل میشود. این جعبهها باید همیشه جزو موجودی انبار کارخانه تولیدکننده پوشاک باشند.

انواع روش دربندی جعبه ها
انواع زیادی از نوار چسبهای مخصوص دربندی وجود دارد. نوع متداول آن از مادهای چسبناک پوشیده شده که در اثر رطوبت فعال میشود (چسبهای آب چسب). انواع نوار چسبهای حساس به فشار نیز موجود است. همچنین استفاده از نخ یا ریسمان برای بستن جعبه ممکن است باعث صدمه آن شود. گره نخ یا ریسمان ممکن است باز شود یا بسته را توسط آن بلند کنند؛ این امر سبب پارگی لبههای جعبه و صدمه دیدن محتویات آن میشود. دقت کنید که از سیمها و تسمههای فولادی را نباید برای بستن جعبه مقوایی استفاده کرد.
فیلم سلولز اصلاح شده
فیلمهای معمولی، قدرت بالایی برای جذب رطوبت دارند. اگر پوشاک بسته بندی شده در معرض رطوبت هستند، بهتر است از فیلمهایی با پوشش ضد رطوبت که دیرتر چروک میشوند، استفاده شود. فیلمهای سلولزی به راحتی چروک میشوند. همچنین نوری که به آنها تابیده میشود، در زوایای زیادی منعکس و باعث خیره شدن مشتریان میشود.
فیلمهای پلی اتیلن
انواع جدید آنها، با جلا و براقیت بالای خود همان تاثیر فیلمهای سلولزی را برای مشتریان به وجود خواهند آورند. باید بستههایی که در آنها فیلم پلی اتیلن به کار رفته را طوری چید که انعکاس نور، منطبق بر زاویه دید مشتری نباشد. به طور کلی در فروشگاههای سلف سرویس، در بستههایی که از پلی اتیلن تهیه شده، سیل میشود. زمانی که مشتری علاوه بر دیدن بسته، علاقمند به باز کردن آن نیز باشد، سیل کردن بسته، ممکن است عامل منع خرید و کاهش فروش شود. در این موارد، طرح بسته باید به گونهای باشد که مشتری بتواند کالا را لمس کند.

بسته بندی پوشاک بعد از فروش
از موارد دیگری که تولیدکنندگان پوشاک به آن باید بپردازند، بسته بندی پوشاک خریداری شده است. اکثر خرده فروشان بستههایی را برای این منظور، تدارک میبینند. این بستهها این امکان را دارند که از کاغذ یا مقوا، یا ترکیبی از این دو باشد؛ اما اغلب سایز مناسبی برای پوشاک ندارند، لباس به درستی درون بسته قرار نمیگیرد و فروشنده ناگزیر میشود آن را تا کند.
میتوان با یک بسته بندی با کیفیت که دقیقاً برای پوشاک مورد نظر طراحی شده و دارای آویز (چوب لباسی) است، رضایت مشتریان را تامین کرد. طراحی بسته بندی خوب، سبب میشود که «تازگی کارخانهای» لباس حفظ شود. همچنین مشتری بسته بندی را برای استفاده مستمر به کار خواهد برد.
حال که با کلیات بسته بندی آشنا شدید، میخواهیم به سراغ راهکارهای مختلف و موارد مهمی که در دسته بندی باید به آنها توجه کنید بپردازیم.

نکات و موارد مهمی که در بسته بندی پوشاک باید به آنها دقت کنید!
مشتریان در بسته بندی به دنبال سه عامل هستند که سهولت استفاده از بسته بندی، فهرستی از اطلاعات کامل و شفاف درباره محصول و ارائه دیدی روشن و واضح از محصول است که باید مورد توجه قرار گیرند. مشخصات کلی بستهها نشان دهنده منشا و کیفیت محصول است؛ در صورتی که بستهها نشان دهنده کیفیت بالا باشند در این صورت محصول مورد نظر از نظر مصرف کننده کیفیت بالایی دارد. چهار عنصر مهم در بسته بندی بر تصمیم گیری هنگام خرید تأثیر میگذارند که میتوان آنها را به دو گروه عناصر بصری شامل تصاویر، سایز و شکل بسته و عناصر اطلاعاتی که مربوط به ارائه اطلاعات در محصول است تقسیم بندی شده که بر شناخت خریدار اثر میگذارد
1. در بسته بندی لباس، خلاقیت را جدی بگیرید
شاید بتوان گفت اولین و مهمترین اصل برای بهبود در بسته بندی پوشاک، خلاقیت و ارائه یک بسته بندی متفاوت و جذاب است. امروزه سلیقه افراد تفاوتهای زیادی با گذشته پیدا کرده است و همه چیز به راحتی آنها را راضی نمیکند. اما در عین حال با انجام برخی تغییرات ساده به راحتی و سرعت میتوان افراد را جذب برند تولیدی خود کرد.
فراموش نکنید که اولین تصویری که مشتریان هنگام خرید، از محصولات شما میبینند، بسته بندی آن است. همچنین دلیلی وجود ندارد که ایدههای خلاقانه بسته بندی، هزینه زیادی روی دست شما بگذارد. گاهی اوقات با برخی تغییرات کوچک و کاربردی، جذابیت زیادی در محصول ایجاد میشود و مشتریان شما تبدیل به تبلیغ کنندگان برند شما میشوند.
از سوی دیگر به یاد داشته باشید که خلاقیت تمام شدنی نیست. شما همیشه این امکان را دارید که طیف گستردهای از طرحها و رنگها را ترکیب کرده و یک بسته بندی جدید و خلاقانه ایجاد کنید. علاوه بر آن هر روز در حال تغییر باشید. مشتریان شما هر روز به دنبال تنوع جدیدی هستند؛ بنابراین شما هم هر روز یک بسته بندی خلاقانه و جذاب برای آنها ایجاد کنید تا مشتری مداوم شما باقی بمانند.

2. مراقب سلامت محصول خود باشید!
تفاوتی نمیکند که شما فروشنده لباس چه گروه سنی و چه اشخاصی هستید؟ اما بسیار مهم است که بسته بندی پوشاک با بالاترین کیفیت ممکن باشد و بتواند از محصول به خوبی محافظت کند. البته این مسئله در فروش آنلاین اهمیت بیشتری پیدا میکند و سالم رساندن محصول به دست مشتری فاکتور مهمی است.
بسته بندی مناسب لباس باید بتواند آن را در مقابل آلودگیها، صدمات ناشی از حمل و نقل و همچنین انبار کردن در پست محافظت کند. در عین حال خلاقیتی که در بسته بندی محصول به خرج دادید، در مسیر رسیدن به دست مشتری از بین نرود.
3. محصولتان را متمایز کنید!
شما در حال رقابت با سایر فروشندگان در حوزه کاری خود هستید. با بسته بندی مناسب پوشاک این امکان را دارید که محصولتان را نسبت به نمونههای مشابه متمایز کنید؛ به طوری که مشتریان به خوبی آن را از برندهای دیگر فروش پوشاک تشخیص دهند.
در عین حال فراموش نکنید که بسته بندی پوشاک به شکل درست و اصولی، راهی برای برقراری ارتباط مداوم مشتریان با برند کاری شما است. از سوی دیگر هدف نهایی شما از این کار بالا بردن سود دهی و کیفیت محصول، افزایش ارزش افزوده، افزایش رضایت مشتریان، باقی نگه داشتن مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید است؛ بنابراین بسته بندی لباس را جدی بگیرید.
4. هدف از بسته بندی را از یاد نبرید
هر بسته بندی باید متناسب با کالای مورد نظر طراحی شود. در بسته بندی پوشاک باید به جنس و کاربرد آن توجه کرد. به عنوان مثال، لباس مورد نظر، مربوط به چه فصلی است و چه حجمی دارد. قیمت نیز نقش مهمی در نوع بسته بندی دارد. ممکن است لباسی مثل جوراب قیمت کمی داشته باشد؛ اما با بستهای با کیفیت بسیار بالا، قیمت کالا بالا رود و فروش کاهش یابد. در صورتی که هدف از بسته بندی، افزایش فروش است.

5. به گروههای سنی و جنسیت مخاطبان توجه کنید
در بسته بندی لباس باید گروه سنی نیز مورد توجه قرار گیرد. روحیات افراد در سنین و جنسیتهای مختلف، متفاوت است. ابتدا برای خودتان تعریف کنید که نوع پوشاکی و مختص کدام گروه سنی را به فروش میرسانید. مسلماً در هر کدام از آنها باید اصول متفاوتی را در بسته بندی لباس رعایت کنید. به طور مثال اگر فروشنده لباس کودکان هستید، رنگ بسته اهمیت زیادی دارد. دختر بچهها علاقه زیادی به رنگهای شاد و روشن دارند و به سمت لباسهایی با این نوع بسته بندی جذب میشوند.
اما در بسته بندی پوشاک پسرانه باید از رنگهای سنگین و محکم استفاده شود. تک رنگ بودن، نماد پیامی محکم و مردانه است که مانند رنگهای آبی تیره، زرشکی، مشکی و بنفش که در این دسته هستند. در بسته بندی پوشاک پسرانه، استفاده از اشکال سنگین و قوی بسیار جلب توجه میکند که در پوشاک دخترانه، فرمهای نرم و سیال کاربرد دارند.
6. اهمیت روانشناسی رنگها در بسته بندی پوشاک
تمامی صنایع، کسب و کارها و مشاغل باید به تناسب روحیات مخاطبان خود، رنگهایی استفاده کنند که موجب جذب مخاطب و ایجاد آرامش و نشاط در او باشد. رنگها تاثیرات مختلفی روی افراد میگذارند. به همین دلیل اینکه شما پوشاک چه گروه سنی را میفروشید، در انتخاب رنگ مناسب بسته بندی آن اهمیت دارد. رنگها عاملی انگیزشی هستند که مخاطب را به سمت محصولی خاص جذب کنند و یا اینکه از آن متنفر سازند.
به طور مثال فروشندگان پوشاک مردانه برای فروش آنلاین و یا حضوری بهتر است از بستههایی با رنگهای تیره و خاص استفاده کنند. رنگهای زرشکی، بنفش، آبی تیره و در برخی بستهها، رنگ مشکی گزینههای مناسبی هستند. خانمهای جوان و دختران نوجوان علاقه زیادی به رنگهای روشن با فرمهای نرم و سیال دارند. این رنگها حسی از ظرافت با خانمها القا میکند.
به طور مثال در بسته بندی کاپشن باید از رنگهای سرد استفاده کرد و ضخامت بسته نیز به علت سنگینی لباس، بیشتر است. در طراحی لباسهای مربوط به فصل گرم، از رنگهای روشن و گرم استفاده میشود.
7. ساده و جذاب بمانید
در بسته بندی پوشاک به دنبال طرحها، رنگها و شکلهای عجیب و غریب نباشید. گاهی اوقات سادگی مهمترین خلاقیت است. تنها فاکتور مهم ایجاد طرحی جذاب همراه با رنگهای مناسب گروه سنی مشتریان شما است. رعایت همین فاکتور به ظاهر ساده تاثیر زیادی در رضایت مخاطبان شما دارد. در کلیه بسته بندیها، باید سهولت حمل و نقل در نظر گرفته شود.
8. برند خودتان را معرفی کنید
همراه با رعایت سایر نکات در بسته بندی پوشاک، در نهایت باید برند خودتان را به بهترین شکل معرفی کنید. سعی کنید رنگ و طراحی لوگو به شکلی جذاب و با قلمی مناسب روی بسته چاپ شود. با این کار برند شما بیشتر در ذهن مشتریان باقی خواهد ماند و در خرید بعدی به سراغ شما خواهند آمد.
مواردی که بیان شد، نکات کلی و البته اصولی در آموزش بسته بندی لباس محسوب میشوند. در ادامه برخی از نکات مهم در بسته بندی لباسهای متفاوت را بیان میکنیم:
- اگر فروشنده لباس عروس هستید، به بسته بندیهای ساده و سفید اکتفا نکنید. این لباس مهمترین لباس برای یک خانم جوان محسوب میشود؛ بنابراین روی مراقبت از آن و بسته بندی مناسب لباس تمرکز کنید. شما این امکان را دارید که یک بسته مقوایی با کیفیت با رنگهای طلایی به کار ببرید. رنگ طلایی حسی از لوکس و خاص بودن در افراد ایجاد میکند.
- آقایان بیش از هر چیز به دنبال بسته بندی با کیفیت هستند که از پوشاک خریداری شده محافظت کند. به همین دلیل نیازی به خلاقیتهای عجیب و غریب ندارید. تنها مسئله مهم برای آقایان در خرید پوشاک مردانه رعایت کیفیت بسته و استفاده از رنگهای سنگین و در عین حال شیک است.

- تیشرتهای مردانه و زنانه بافتی نرم و لطیف دارند. به همین دلیل باید بسته بندی متفاوتی برای آنها ایجاد کنید. میتوانید از قوطیهای مقوایی کمک بگیرید. با این کار علاوه بر ایجاد طرحی جدید و خلاقانه، به خوبی از لباس محافظت میشود.

البته در انتخاب رنگ روی قوطی دقت کنید. خانمها علاقه زیادی به رنگهای شاد دارند. اما برای بسته بندی تیشرت آقایان، معرفی لوگو و برند کاری، کافی است. علاوه بر آن طرح روی لباس راهکاری برای پیدا کردن طرح و شکل بسته بندی پوشاک است. به بسته بندی زیر توجه کنید:

اگر فروشنده سیسمونی و پوشاک نوزادان هستید، حتماً با لطافت برخورد کنید. خریداران محصولات شما مادران و مادربزرگها هستند و دوست دارند بهترین را برای فرزند و نوههای خود تهیه کنند. بسته بندی محکم با رنگهای شاد و در عین حال لطیف، روش درستی برای معرفی شما و جلب رضایت مشتریان است.
پیشنهاد فروشگاه اینترنتی روچی
یک ایده جذاب در بسته بندی پوشاک و لباس
یکی از ایدههای خوب در این رابطه، بسته بندیهایی است که تبدیل به آویز میگردند و در عین سادگی، جذابیت ویژهای نیز خواهد داشت. تاثیر تصویر سازی این ایده در ذهن را نمیتوان نادیده گرفت. پیش بینی میگردد که فروشگاههای لباس، از این محصول استقبال زیادی خواهند کرد. تولید این محصول کار دشواری نبوده و با درج یک راهنمای استفاده میتوان توجه مخاطبان را بدان جلب نمود.
همانطور که در تصویر پایین مشاهده مینمایید، این یکی از فرمهای ساده بسته بندی بوده که با طراحی ساده، تبدیل به آویز یا Hanger میگردد که به نسبت جنس مقوا، استقامت آن در تحمل وزن لباس متغیر است و حتی در صادرات پوشاک هم قابل اجرا است.
ویژگیهای ایده آویز و بسته بندی
ویژگی این طرح، قابل تبدیل بودن بسته بندی به آویز بوده که برای فروشگاههایی که محصولات رگالی دارند بسیار مناسب است. این ایده در عین حال یک تبلیغ ماندگار برای برند آن لباس نیز محسوب میگردد. اگر میخواهید در این حوزه فعالیت کنید در نظر داشته باشید که فضای خالی روی این بسته بندیها برای تبلیغ برند مربوطه است. لیست تولیدی های پوشاک تهران را در بیاورید و با در نظر داشتن طرح دلخواه صاحب فروشگاه یا برند، این محصول را طبق سلیقه ایشان تولید کرده و زیر دستگاه چاپ دهید. به غیر از بحث تبلیغات، هزینه نهایی مناسب این محصولات نیز یکی از ویژگیهای مهم آن به شمار میرود. با چاپ مناسب و افزودن خلاقیتهای نو میتوانید بازار خوبی را از آن خود کنید.

بسته بندی پوشاک و جذابیت آن
در این نوشتار نکات مهم و اصولی برای آموزش بسته بندی لباس و پوشاک مختلف بیان شد. مهمترین موضوع در ارائه بسته بندی مناسب، بالا بردن کیفیت محصول، افزایش ارزش افزوده، جذب مخاطبان و باقی نگه داشتن آنها به عنوان مشتریان دائمی است که باید به آن به دلایلی که گفته شد اهمیت داده شود.
سوالات متداول
دلیل اهمیت بسته بندی پوشاک چیست؟
بسته بندی پوشاک ظاهر حرفهای برند را جلا بخشیده و در برابر آسیب هم آن را حفظ میکند.
از چه مواردی برای بسته بندی لباس استفاده میشود؟
از جعبه مقوایی، کیسه جنس پارچه، نایلونهای شفاف و مات، پاکت کرافت و موارد دیگر میتوان استفاده کرد.
برای فروش اینترنتی پوشاک چه بسته بندی مناسب است؟
جعبه یا پاکتهایی با دوام بالا و یا نایلون ضد رطوبت به همراه کارت برند یا نام فروشگاه انتخابی ایده آل است.
دیدگاهتان را بنویسید