بسته بندی لباس ؛ راهکارها، روش ها و هرآنچه در مورد روانشناسی مشتری باید بدانید!
اولین تصویری که مشتری در هنگام خرید محصولات با آن مواجه می شود، بسته بندی محصول است. تصمیم گیری برای خرید تا حد بسیار زیادی وابسته به تصویر اولیه ای است که برای مشتری از محصول ایجاد می شود. از این رو کیفیت بسته بندی پوشاک نقش زیادی در فرایند فروش دارد.
در حال حاضر بسته بندی لباس به یکی از اصول بسیار مهم در بازاریابی مناسب آن تبدیل شده است. علاوه بر آن افراد تمایل زیادی به خریدهای اینترنتی و آنلاین پیدا کردند و سعی میکنند بیشتر لوازم مورد نیاز خود و از جمله انواع لباس را از فروشگاههای مجازی خرید کنند. با این کار نیازی به صرف کردن وقت در فروشگاههای سطح شهر ندارند و به راحتی محصول مورد نظر خود را درب منزل تحویل میگیرند.
اما نکته بسیار مهمی که در بسته بندی لباس برای کسب و کارهای آنلاین و حتی حضوری وجود دارد، توجه به نوع بسته بندی است. شاید در گذشته کیفیت محصول، تنها مسئله مورد نظر خریداران بود. اما در حال حاضر کیفیت معنای گستردهتری پیدا کرده است. یکی از این مفاهیم نیز، توجه به نوع بسته بندی و بالا بودن کیفیت آن است.
در این مطلب میخواهیم شما را به طور کامل با اهمیت، لزوم و چگونگی استفاده از روش های مختلف بسته بندی لباس و پوشاک آشنا کرده و به بررسی اصول مهم در بسته بندی انواع لباس در فروش آنلاین و حضوری بپردازیم.
حتما تا انتهای مطلب همراه ما باشید، چرا که در ادامه مطلب، با کلی اطلاعات درجه یک و راهکارهای جذاب در خدمت شما هستیم…
تصمیم گیری برای خرید تا حد بسیار زیادی وابسته به تصویر اولیه ای است که برای مشتری از محصول ایجاد می شود.
همه چیز در مورد بسته بندی لباس و پوشاک
آمارهایی از اهمیت بسته بندی لباس
شاید تصور کنید که تنها فاکتور مهم برای جذب مشتریان به سمت برند شما، بالا بردن کیفیت خود محصول است؛ اما اشتباه میکنید. در حال حاضر بسته بندی مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. آماری توسط موسسه ورونیکا صورت گرفته و اهمیت این مسئله را به خوبی نشان میدهد. در این آمار آمده است که:
- 52 درصد از خریداران محصولات به سمت محصولی با بسته بندی با کیفیت بهتر و متمایز تمایل دارند.
- 90 درصد از خریداران بعد از خرید محصول به صورت حضوری و آنلاین نیز به یک بسته بندی و کیف برای حمل مناسب آن دارند.
- 74 درصد از خریداران محصولات مختلف در گروه سنی 18 تا 25 سال قرار دارند و علاقه دارند که در شبکههای اجتماعی عکسهایی از خرید خود به نمایش بگذارند.
فواید بسته بندی لباس چه مواردی هستند؟
نکته جالبتر اینکه اگر برای لباس مورد نظر، یک بسته بندی منحصر به فرد، خاص و امن در نظر بگیرید، میتوانید به موفقیت خود در میان رقبا اطمینان داشته باشید. علاوه بر آن این کار راهی برای فروش بیشتر محصولات، رضایت مشتریان و روشی آسان برای تبلیغ محصول شما است.
- بسته بندی برای حفظ محصولات در مقابل آلودگی، صدمات ناشی از حمل و نقل و انبار کردن صورت می گیرد.
- بسته بندی، روشی جذاب برای انتقال پیام محصول به مشتریان و تاثیرگذاری بر تصمیم گیری آنها در هنگام خرید است.
- مواد به کار رفته در یک بسته بندی، حاوی پیامی خاص از هویت، کیفیت و قیمت کالا هستند.
- در فروشگاه هایی که خریدار با قفسه و رگال ها به طور مستقیم سر و کار دارد، بسته بندی پوشاک، مانند فروشنده ای است که در قفسه قرار گرفته است و درباره کالا صحبت می کند.
- بسته بندی پوشاک کمک می کند که کالاهای نسبتا مشابه از یکدیگر تشخیص داده شوند.
- افراد طبق عادت معمولا محصولات یک برند را خریداری می کنند؛ به خصوص زمانی که مصرف کننده برندی را پیدا کند که نیازهای وی را برطرف کند. بسته بندی یکی از عواملی است که به برقراری ارتباط مصرف کننده با یک برند خاص کمک می کند.
خوب، تا به اینجا با فواید و کلیات بسته بندی پوشاک آشنا شدیم، اما بسته بندی به چه منظور و هدفی انجام میشود؟
اهداف اصلی در بسته بندی پوشاک
سه هدف اصلی بسته بندی پوشاک، شامل موارد زیر می شود:
- ارایه کالا به نحوی که نتیجه آن افزایش فروش باشد.
- فروش کالا به طریقی که سود حاصله افزایش پیدا کند.
- کلیه نیازها را بر طرف کند و برای مصرف مناسب باشد.
هزینه بسته بندی چقدر است؟
هزینه های بسته بندی، بخش زیادی از هزینه های تولید را به خود اختصاص می دهد. بنابراین کاهش این هزینه ها بسیار مهم است. در حال حاضر سعی می کنند که عملکردهای بسته بندی را توسعه دهند تا از این طریق، حجم مواد مورد نیاز، هزینه های تامین تجهیزات و منابع کاری کاهش یابد.
هزینه های بسته بندی شامل: نیروی کار، تجهیزات و هزینه تهیه مواد می شود. حدود ۹ درصد از هزینه هر محصول، متعلق به هزینه بسته بندی آن است و بین ۱۵ تا ۵۰ درصد قیمت فروش محصول را تشکیل می دهد.
در بسیاری از مواقع تمام هزینه اختصاص یافته به بسته بندی، مورد استفاده قرار نمی گیرد. اغلب، این موضوع به علت نبود آگاهی از این مورد است که تغییر در روش های خرید پوشاک، باعث عوض شدن روش های فروش می شود.
انواع بسته بندی پوشاک
پوشاک نیاز به دو نوع بسته بندی دارند:
- بسته بندی پوشاک برای خرده فروشی
- بسته بندی پکیج محصولات به صورت عمده جهت ارسال به خرده فروش
این روش ها را می توان در پنج گروه، تقسیم بندی کرد:
- بسته بندی برای فروشگاه های زنجیره ای
- بسته بندی به نحوی که مشتری بتواند خودش جنس را انتخاب کند
- بسته بندی به نحوی که جنس با کمک فروشنده به فروش برسد
- بسته بندی کلی یا حمل و نقلی، برای اجناسی که بدون بسته بندی به فروش می رسند (مانند جوراب یا لباس زیر)؛
- بسته بندی کلی یا حمل و نقلی برای اجناسی که به صورت تکی به فروش می رسند (مانند کفش و پیراهن)
سه گروه اول، شامل بسته بندی های تکی یا نمایشی می شوند، یعنی بسته بندی هایی که در آن ها پوشاک، به همان صورت و درون بسته بندی به دست خریدار می رسند.
دو گروه بعدی شامل تعدادی از بسته های تکی و یا به طور عمده، مثلا ۶ یا ۱۲ تایی می شوند. در این نوع بسته بندی، کالایی را که بدون بسته بندی در معرض نمایش گذاشته اند، پس از فروش مجددا درون بسته بندی قرار می دهند؛ به عنوان مثال: کاورهای مخصوص نگهداری و حمل کت و شلوار. این نوع بسته بندی اگر متناسب با اندازه لباس طراحی شود، در خانه نیز می تواند برای نگهداری پوشاک مورد استفاده قرار گیرد.
بسته بندی پوشاک با توجه به نحوه فروش
پوشاک از طریق نمایش روی قفسه و یا از پشت پیشخوان، برحسب این که بازار فروش کدام را بپذیرد، به فروش می رسند.
الف) لباس هایی که روی قفسه به فروش می رسند
- لباس ها نباید دارای چروک و چین خورده باشند.
- باید با همان تازگی کارخانه ای در فروشگاه ها به نمایش در آیند.
- لباس قبل از به نمایش در آمدن، اتو نشود. لباسی که دوباره اتوکاری و پرس کاری شود، همان ظاهر پس از تولید را ندارد.
- در هنگام حمل و نقل، انبار شدن و آویزان کردن، لباس ها به شکلی طبیعی که برای آنها مشخص شده حفظ شوند. این کار را می توان با حمل لباس ها روی قفسه های متحرک یا توسط جا به جایی آن ها درون وسایل نقلیه قفسه بندی انجام داد. باید لباس ها در مقابل لک و خاک آلود شدن محافظت شوند. می توان با کاورهایی که از مواد مناسب مانند PVC تهیه شده اند، قفسه ها را پوشاند. لباس ها در حین حمل و نقل باید هر کدام به کاورهای سرتاسری ( معمولا از جنس پلی اتیلن) مجهز باشند.
ب) لباس هایی که درون جعبه بسته بندی می شوند
هنگامی که راهی جز گذاشتن لباس ها درون جعبه وجود ندارد، باید دقت بیشتری به کار برد. مواد مورد استفاده و روش بسته بندی باید مورد توجه قرار گیرند و از تجهیزاتی که از چروک شدن لباس جلوگیری می کنند، استفاده شود.
جلوگیری از چروک شدن بیش از حد لباس ها در بسته بندی پوشاک
- جنس مواد استفاده شده در لباس؛ راه حل این است که لباس ها را قبل از حمل و نقل، بسته بندی و تا حد امکان کم تر تا کنیم. تعداد لباس ها نیز باید در حدی باشد که سنگینی بیش از حدی به لباس وارد نشود.
- لباس هایی که در حالت مرطوب تا شده و بعد تحت فشار نیز قرار گیرند، چروک می شوند و چروک آن ها ثابت می ماند. لباس ها را باید قبل از تا کردن، به طور کامل هوادهی کرد یا این که آن ها را در دمایی نگه داشت که کاملا خشک شوند.
- تا کردن لباس ها نباید به گونه ای باشد که صرفا در جعبه قرار گیرند. بلکه باید به صورتی باشد که پس از آویزان کردن، چروک های ناشی از تا، محو شود. تاشدگی های ضربدری این ویژگی را ندارند. پس از تعیین نوع تا کردن باید جعبه ای متناسب با آن را انتخاب کرد.
- نباید از جعبه های خیلی کوچک یا بزرگ استفاده شود. استفاده از جعبه های خیلی کوچک معمولا نتیجه این طرز فکر است که فشردگی لباس در جعبه، از حرکت آن که موجب چروک شدن می شود، جلوگیری می کند. در حالی که فشار بیش از حد، چروک های بیشتری تولید می کند.
- مقواهای تا شده که مانع حرکت لباس ها می شوند و کاغذهای زرورقی می توانند تا حدودی از دوام چروک ها جلوگیری کنند.
- استفاده از فیلم پلی اتیلن برای نمایش، محافظت و یا پوششی برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و کاهش چروک است. در بسته بندی بالنی، لایه هوای درون کیسه های پلی اتیلنی، از اعمال وزن روی لباس جلوگیری می کند. البته باید دو نکته را مدنظر داشت:
- وزن فیلم ( حداقل ۱۲۰ ) باید برای مقابله با وزن لباس کافی باشد. هر چه این مقدار بیش تر باشد، هوای حبس شده بیش تر، و صاف شدن لباس پس از اعمال فشار راحت تر انجام می شود.
- در کیسه های بسته ها باید محکم باشد، اما لازم نیست که در مقابل عبور هوا مقاوم باشد. یکی از بهترین روش های بستن کیسه، پیچاندن بالای آن تا نزدیک لباس است. اضافی کیسه به شکل کلاهک در می آید و با نوار بسته می شود. روش بهتر، استفاده از دستگاه حرارتی است که یک باره تمام پهنای کیسه را مسدود کند. البته باید مطمئن شد که هوای درون کیسه در اثر فشار دست اپراتور خارج نشود.
ج) پوشاکی که از پشت پیشخوان به فروش می رسند
بعضی پوشاک، بدون بسته بندی یا خارج از بسته بندی به نمایش در می آیند؛ مانند جوراب، روسری، کلاه و غیره. برخی از لباس ها نیز فقط بسته بندی اولیه می شوند و ممکن است در فروشگاه های سلف سرویس به فروش برسند. پوشاک بدون بسته بندی، مشکلات و نیازهای مشابهی با پوشاک قفسه ای دارد.
پوشاکی که بسته بندی اولیه دارند و از پشت پیشخوان به فروش می رسند به این علت که مشتری می تواند از مسئول فروش سوال بپرسد، روش نمایش محصول و دادن اطلاعات در مورد آن ها زیاد مهم نیست.
سه نوع بسته بندی برای پوشاکی که از پشت پیشخوان به فروش می رسند، وجود دارد که هرکدام دارای انواع یا مواد مختلفی هستند:
- جعبه های سخت و محکم: این جعبه ها ممکن است توسط کاغذ پوشانده شوند، یا از مقواهای آستردار و یا چاپ شده که به تکه های مختلف بریده و به صورت ساده یا تزیینی مونتاژ می شوند، ساخته شده باشد. این جعبه ها، فضای زیادی اشغال می کنند. جنس برخی از آن ها از مقوای کاهی است که با وجود استحکام زیاد، شکننده هستند. سایر انواع مقواهایی که به اندازه کافی محکم هستند، استفاده و قابلیت انعطاف بیش تری دارند.
- کارتن های تاشو ( کارتن های مونتاژ شده ): این کارتن ها به صورت با تلق، بدون تلق، چاپ شده یا چاپ نشده و یک تکه یا دو تکه هستند. انواع دو تکه دارای برش، تاشدگی و دستگیره هایی برای بلند کردن هستند.
- بسته های شفاف: این بسته ها به صورت کیسه ساخته شده از فیلم های قابل انعطاف هستند. علاوه بر فیلم های سلولزی بازیافت شده، فیلم های قابل انعطاف و شفاف دیگری نیز وجود دارد. پلی اتیلن به صورت کیسه برای بسیاری از لباس ها جهت نمایش پوشاک استفاده می شود. بسته های بالنی نیز برای بسته بندی فله، انبوه و کاورهای کامل یا نیمه کامل ( نیم تنه ای ) برای پوشاک قفسه ای استفاده می شوند.
- فیلم های پلاستیکی گرد و خاک را جذب می کنند. گرد و خاک روی کیسه ممکن است هنگام جا به جایی، به درون آن منتقل شود.
- نکته دیگری که باید به آن توجه شود، وضوح کالا است. به عنوان مثال در کالاهایی مانند جوراب زنانه، به علت رنگ بسته، به خوبی نمی توان داخل آن را دید و این مساله ای است که اهمیت زیادی دارد.
- تاثیرات پارچه هایی که از نخ و الیاف مصنوعی تهیه می شوند را باید روی پلی اتیلن، مد نظر قرار داد. مثلا نوعی نخ نایلونی به کمک نوعی روغن تولید می شود. لباس تهیه شده از این نخ باید بدون شستشو بسته بندی شود. در غیر این صورت اثر چربی لباس باقی می ماند. این چربی روی پلی اتیلن اثر گذاشته، آن را چسبناک می کند و احتمالا سبب پس دادن و حرکت جوهر چاپ روی فیلم پلی اتیلن می شود.
- بسته های بلیستر در انواع مختلف برای بسته بندی پوشاکی مانند روسری و جوراب به کار می روند. معمولا در این نوع بسته بندی، مقوایی به عنوان بستر به کار می رود و نوشته ها، تصاویر، اطلاعات و برخی جزییات مربوط به فروش روی آن چاپ می شود.
د) لباس هایی که در فروشگاه های سلف سرویس توسط مشتری انتخاب می شوند
نمایش محصول و دادن اطلاعات در مورد این دسته از لباس ها بسیار ضروری است. به طور کلی، مشتری نیاز دارد که به راحتی و به سرعت متوجه موارد زیر شود:
- کالا چیست؟ چه مارکی دارد؟ جنس و نوع آن چیست؟
- سایز لباس چیست؟
- قیمت آن چقدر است؟ (به ویژه در فروشگاه های زنجیره ای)
- دستورالعمل شستشوی آن چگونه است؟
این اطلاعات می تواند روی خود بسته بندی، به صورت برچسب در پایین لباس و یا به آن آویخته باشد.
بسته های مخصوص انبار کالا یا حمل و نقل معمولا ساده ترین و ارزان ترین نوع بسته بندی جعبه های مقوایی هستند. این بسته ها برای بلند کردن بهتر است دستگیره داشته باشند. برای جعبه های بزرگ تر، مقوای فلوت دار (کرکره ای) ارزان تر است و بهتر حمل می شود. این جعبه ها باید همیشه جزو موجودی انبار کارخانه تولیدکننده پوشاک باشند.
بسته های مخصوص انبار کالا یا حمل و نقل معمولا ساده ترین و ارزان ترین نوع بسته بندی جعبه های مقوایی هستند.
دربندی جعبه ها
- انواع زیادی از نوار چسب های مخصوص دربندی وجود دارد. نوع متداول آن از ماده ای چسبناک پوشیده شده که در اثر رطوبت فعال می شود (چسب های آب چسب). انواع نوار چسب های حساس به فشار نیز موجود است.
- استفاده از نخ یا ریسمان برای بستن جعبه ممکن است باعث صدمه آن شود. گره نخ یا ریسمان ممکن است باز شود یا بسته را توسط آن بلند کنند؛ این امر سبب پارگی لبه های جعبه و صدمه دیدن محتویات آن می شود.
- سیم ها و تسمه های فولادی را نباید برای بستن جعبه مقوایی استفاده کرد.
روش به معرض نمایش گذاشتن و چیدمان البسه با توجه به بسته بندی
فیلم سلولز اصلاح شده
فیلم های معمولی، قدرت بالایی برای جذب رطوبت دارند. اگر پوشاک بسته بندی شده در معرض رطوبت هستند، بهتر است از فیلم هایی با پوشش ضد رطوبت که دیرتر چروک می شوند، استفاده شود. فیلم های سلولزی به راحتی چروک می شوند. همچنین نوری که به آن ها تابیده می شود، در زوایای زیادی منعکس و باعث خیره شدن مشتریان می شود.
فیلم های پلی اتیلن
انواع جدید آن ها، با جلا و براقیت بالایی که دارند، می توانند همان تاثیر فیلم های سلولزی را برای مشتریان به وجود آورند. باید بسته هایی که در آن ها فیلم پلی اتیلن به کار رفته را طوری چید که انعکاس نور، منطبق بر زاویه دید مشتری نباشد.
به طور کلی در فروشگاه های سلف سرویس، در بسته هایی که از پلی اتیلن تهیه شده، سیل می شود. زمانی که مشتری علاوه بر دیدن بسته، علاقمند به باز کردن آن نیز باشد، سیل کردن بسته، ممکن است عامل منع خرید و کاهش فروش شود. در این موارد، طرح بسته باید به گونه ای باشد که مشتری بتواند کالا را لمس کند.
بسته بندی پوشاک بعد از فروش
از موارد دیگری که تولیدکنندگان پوشاک به آن باید بپردازند، بسته بندی پوشاک خریداری شده است. اکثر خرده فروشان بسته هایی را برای این منظور، تدارک می بینند. این بسته ها می تواند از کاغذ یا مقوا، یا ترکیبی از این دو باشد. اما اغلب سایز مناسبی برای پوشاک ندارند، لباس به درستی درون بسته قرار نمی گیرد و فروشنده ناگزیر می شود آن را تا کند.
می توان با یک بسته بندی با کیفیت که دقیقا برای پوشاک مورد نظر طراحی شده و دارای آویز (چوب لباسی) است، رضایت مشتریان را تامین کرد. طراحی بسته بندی خوب، سبب می شود که «تازگی کارخانه ای» لباس حفظ شود. همچنین مشتری بسته بندی را برای استفاده مستمر به کار خواهد برد.
حال که با کلیات بسته بندی آشنا شدید، میخواهیم به سراغ راهکارهای مختلف و موارد مهمی که در دسته بندی باید به آنها توجه کنید بپردازیم.
نکات و موارد مهمی که در بسته بندی پوشاک باید به آنها دقت کنید!
مشتریان در بسته بندی به دنبال سه عامل هستند که هر سه آن ها باید مورد توجه قرار گیرند:
- سهولت استفاده از بسته بندی
- فهرستی از اطلاعات کامل و شفاف درباره محصول
- ارایه دیدی روشن و واضح از محصول
مشخصات کلی بسته ها نشان دهنده منشا و کیفیت محصول است؛ در صورتی که بسته ها نشان دهنده کیفیت بالا باشند در این صورت محصول مورد نظر از نظر مصرف کننده کیفیت بالایی دارد.
چهار عنصر مهم در بسته بندی بر تصمیم گیری هنگام خرید تأثیر می گذارند که می توان آن ها را به دو گروه تقسیم کرد: عناصر بصری و عناصر اطلاعاتی.
- عناصر بصری شامل: تصاویر، سایز و شکل بسته است که بیشتر روی تصمیم خریدار تاثیر می گذارند.
- عناصر اطلاعاتی، مربوط به ارایه اطلاعات در محصول است که بر شناخت خریدار اثر می گذارد.
در بسته بندی لباس، خلاقیت را جدی بگیرید!
شاید بتوان گفت اولین و مهمترین اصل برای بهبود در بسته بندی پوشاک، خلاقیت و ارائه یک بسته بندی متفاوت و جذاب است. امروزه سلیقه افراد تفاوتهای زیادی با گذشته پیدا کرده است و همه چیز به راحتی آنها را راضی نمیکند. اما در عین حال با انجام برخی تغییرات ساده به راحتی و سرعت میتوان افراد را جذب برند تولیدی خود کرد.
فراموش نکنید که اولین تصویری که مشتریان هنگام خرید، از محصولات شما میبینند، بسته بندی آن است. همچنین دلیلی وجود ندارد که ایدههای خلاقانه بسته بندی، هزینه زیادی روی دست شما بگذارد. گاهی اوقات با برخی تغییرات کوچک و کاربردی، جذابیت زیادی در محصول ایجاد میشود و مشتریان شما تبدیل به تبلیغ کنندگان برند شما میشوند.
از سوی دیگر به یاد داشته باشید که خلاقیت تمام شدنی نیست. شما همیشه میتوانید طیف گستردهای از طرحها و رنگها را ترکیب کنید و یک بسته بندی جدید و خلاقانه ایجاد کنید. علاوه بر آن هر روز در حال تغییر باشید. مشتریان شما هر روز به دنبال تنوع جدیدی هستند؛ بنابراین شما هم هر روز یک بسته بندی خلاقانه و جذاب برای آنها ایجاد کنید تا مشتری مداوم شما باقی بمانند.
مراقب سلامت محصول خود باشید!
تفاوتی نمیکند که شما فروشنده لباس چه گروه سنی و چه اشخاصی هستید؟ اما بسیار مهم است که بسته بندی پوشاک با بالاترین کیفیت ممکن باشد و بتواند از محصول به خوبی محافظت کند. البته این مسئله در فروش آنلاین اهمیت بیشتری پیدا میکند و سالم رساندن محصول به دست مشتری فاکتور مهمی است.
بسته بندی مناسب لباس باید بتواند آن را در مقابل آلودگیها، صدمات ناشی از حمل و نقل و همچنین انبار کردن در پست محافظت کند. در عین حال خلاقیتی که در بسته بندی محصول به خرج دادید، در مسیر رسیدن به دست مشتری از بین نرود.
محصولتان را متمایز کنید!
شما در حال رقابت با سایر فروشندگان در حوزه کاری خود هستید. با بسته بندی مناسب پوشاک میتوانید محصولتان را نسبت به نمونههای مشابه متمایز کنید؛ به طوری که مشتریان به خوبی آن را از برندهای دیگر فروش پوشاک تشخیص دهند.
در عین حال فراموش نکنید که بسته بندی پوشاک به شکل درست و اصولی، راهی برای برقراری ارتباط مداوم مشتریان با برند کاری شما است. از سوی دیگر هدف نهایی شما از این کار بالا بردن سوددهی و کیفیت محصول، افزایش ارزش افزوده، افزایش رضایت مشتریان، باقی نگه داشتن مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید است. بنابراین بسته بندی لباس را جدی بگیرید!
هدف از بسته بندی را از یاد نبرید!
هر بسته بندی باید متناسب با کالای مورد نظر طراحی شود. در بسته بندی پوشاک باید به جنس و کاربرد آن توجه کرد. به عنوان مثال، لباس مورد نظر، مربوط به چه فصلی است و چه حجمی دارد. قیمت نیز نقش مهمی در نوع بسته بندی دارد. ممکن است لباسی مثل جوراب قیمت کمی داشته باشد اما با بسته ای با کیفیت بسیار بالا، قیمت کالا بالا رود و فروش کاهش یابد. در صورتی که هدف از بسته بندی، افزایش فروش است.
به گروههای سنی و جنسیت مخاطبان توجه کنید!
در بسته بندی لباس باید گروه سنی نیز مورد توجه قرار گیرد. روحیات افراد در سنین و جنسیت های مختلف، متفاوت است.
ابتدا برای خودتان تعریف کنید که نوع پوشاکی و مختص کدام گروه سنی را به فروش میرسانید. مسلما در هر کدام از آنها باید اصول متفاوتی را در بسته بندی لباس رعایت کنید. به طور مثال اگر فروشنده لباس کودکان هستید، رنگ بسته اهمیت زیادی دارد. دختر بچهها علاقه زیادی به رنگهای شاد و روشن دارند و به سمت لباسهایی با این نوع بسته بندی جذب میشوند.
اما در بسته بندی پوشاک پسرانه باید از رنگ های سنگین و محکم استفاده شود. تک رنگ بودن، نماد پیامی محکم و مردانه است؛ رنگ هایی مثل: آبی تیره، زرشکی، مشکی و بنفش. در بسته بندی پوشاک پسرانه، استفاده از اشکال سنگین و قوی بسیار جلب توجه می کند، اما در پوشاک دخترانه، فرم های نرم و سیال کاربرد دارند.
اهمیت روانشناسی رنگها در بسته بندی پوشاک
تمامی صنایع، کسب و کارها و مشاغل باید به تناسب روحیات مخاطبان خود، رنگهایی استفاده کنند که موجب جذب مخاطب و ایجاد آرامش و نشاط در او باشد. رنگها تاثیرات مختلفی روی افراد میگذارند. به همین دلیل اینکه شما پوشاک چه گروه سنی را میفروشید، در انتخاب رنگ مناسب بسته بندی آن اهمیت دارد. رنگها عاملی انگیزشی هستند که مخاطب را به سمت محصولی خاص جذب کنند و یا اینکه از آن متنفر سازند.
به طور مثال فروشندگان پوشاک مردانه برای فروش آنلاین و یا حضوری بهتر است از بستههایی با رنگهای تیره و خاص استفاده کنند. رنگهای رزشکی، بنفش، آبی تیره و در برخی بستهها، رنگ مشکی گزینههای مناسبی هستند. خانمهای جوان و دختران نوجوان علاقه زیادی به رنگهای روشن با فرمهای نرم و سیال دارند. این رنگها حسی از ظرافت با خانمها القا میکند.
در بسته بندی کاپشن باید از رنگ های سرد استفاده کرد و ضخامت بسته نیز به علت سنگینی لباس، بیشتر است. در طراحی لباس های مربوط به فصل گرم، از رنگ های روشن و گرم استفاده می شود.
در بسته بندی کاپشن باید از رنگ های سرد استفاده کرد و ضخامت بسته نیز به علت سنگینی لباس، بیشتر است.
ساده و جذاب بمانید!
در بسته بندی پوشاک به دنبال طرحها، رنگها و شکلهای عجیب و غریب نباشید. گاهی اوقات سادگی مهمترین خلاقیت است. تنها فاکتور مهم ایجاد طرحی جذاب همراه با رنگهای مناسب گروه سنی مشتریان شما است. رعایت همین فاکتور به ظاهر ساده تاثیر زیادی در رضایت مخاطبان شما دارد.
در کلیه بسته بندی ها، باید سهولت حمل و نقل در نظر گرفته شود.
قطعا شما هم به این مطالب علاقه مندید!
- خرج کار چیست و چرا انقدر اهمیت دارد؟
- چگونه هزینه تولیدی خود را کاهش دهیم؟
- خرید برترین پارچههای اینترنتی از روچی
برند خودتان را معرفی کنید!
همراه با رعایت سایر نکات در بسته بندی پوشاک، در نهایت باید برند خودتان را به بهترین شکل معرفی کنید. سعی کنید رنگ و طراحی لوگو به شکلی جذاب و با قلمی مناسب روی بسته چاپ شود. با این کار برند شما بیشتر در ذهن مشتریان باقی خواهد ماند و در خرید بعدی به سراغ شما خواهند آمد.
مواردی که بیان شد، نکات کلی و البته اصولی در بسته بندی لباس محسوب میشوند. در ادامه برخی از نکات مهم در بسته بندی لباسهای متفاوت را بیان میکنیم:
- اگر فروشنده لباس عروس هستید، به بسته بندیهای ساده و سفید اکتفا نکنید. این لباس مهمترین لباس برای یک خانم جوان محسوب میشود؛ بنابراین روی مراقبت از آن و بسته بندی مناسب لباس تمرکز کنید. میتوانید یک بسته مقوایی باکیفیت با رنگهای طلایی به کار ببرید. رنگ طلایی حسی از لوکس و خاص بودن در افراد ایجاد میکند.
- آقایان بیش از هر چیز به دنبال بسته بندی با کیفیت هستند که از پوشاک خریداری شده محافظت کند. به همین دلیل نیازی به خلاقیتهای عجیب و غریب ندارید. تنها مسئله مهم رعایت کیفیت بسته و استفاده از رنگهای سنگین و در عین حال شیک است.
- تیشرتهای مردانه و زنانه بافتی نرم و لطیف دارند. به همین دلیل باید بسته بندی متفاوتی برای آنها ایجاد کنید. میتوانید از قوطیهای مقوایی کمک بگیرید. با این کار علاوه بر ایجاد طرحی جدید و خلاقانه، به خوبی از لباس محافظت میشود.
البته در انتخاب رنگ روی قوطی دقت کنید. خانمها علاقه زیادی به رنگهای شاد دارند. اما برای بسته بندی تیشرت آقایان، معرفی لوگو و برند کاری، کافی است. علاوه بر آن طرح روی لباس میتواند راهکاری برای پیدا کردن طرح و شکل بسته بندی پوشاک باشد. به بسته بندی زیر توجه کنید:
- اگر فروشنده سیسمونی و پوشاک نوزادان هستید، حتما با لطافت برخورد کنید! خریداران محصولات شما مادران و مادربزرگها هستند و دوست دارند بهترین را برای فرزند و نوههای خود تهیه کنند. بسته بندی محکم با رنگهای شاد و در عین حال لطیف، روش درستی برای معرفی شما و جلب رضایت مشتریان است.
یک ایده جذاب در بسته بندی پوشاک و لباس
ایده بسته بندی و آویزی(قابل تبدیل)
یکی از ایده های خوب در این رابطه ، بسته بندی هایی است که تبدیل به آویز می گردند و در عین سادگی ، جذابیت ویژه ای نیز خواهد داشت . تاثیر تصویر سازی این ایده در ذهن را نمی توان نادیده گرفت. پیش بینی می گردد که فروشگاه های لباس، از این محصول استقبال زیادی خواهند کرد. تولید این محصول کار دشواری نبوده و با درج یک راهنمای استفاده می توان توجه مخاطبان را بدان جلب نمود.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می نمایید ،این یکی از فرم های ساده بسته بندی می باشد که با طراحی ساده ،تبدیل به آویز یا Hanger میگردد که به نسبت جنس مقوا، استقامت آن در تحمل وزن لباس متغیر است . (با کلیک بر روی هر تصویر ،اندازه واقعی را می توانید مشاهده نمایید.)
ویژگی های ایده آویز و بسته بندی
ویژگی این طرح ، قابل تبدیل بودن بسته بندی به آویز می باشد که برای فروشگاه هایی که محصولات رگالی دارند بسیار مناسب است. این ایده در عین حال یک تبلیغ ماندگار برای برند آن لباس نیز محسوب می گردد. اگر می خواهید در این حوزه فعالیت نمایید در نظر داشته باشید که فضای خالی روی این بسته بندی ها برای تبلیغ برند مربوطه است. با در نظر داشتن طرح دلخواه صاحب فروشگاه یا برند، این محصول را طبق سلیقه ی ایشان تولید کرده و زیر دستگاه چاپ دهید.
به غیر از بحث تبلیغات، هزینه ی نهایی مناسب این محصولات نیز یکی از ویژگی های مهم آن به شمار می رود. با چاپ مناسب و افزودن خلاقیت های نو می توانید بازار خوبی را از آن خود نمایید.
کلام پایانی
در این نوشتار نکات مهم و اصولی برای بسته بندی لباس و پوشاک مختلف بیان شد. مهمترین موضوع در ارائه بسته بندی مناسب، بالا بردن کیفیت محصول، افزایش ارزش افزوده، جذب مخاطبان و باقی نگه داشتن آنها به عنوان مشتریان دائمی است. شما چقدر به بسته بندی لباس اهمیت میدهید؟ در بخش کامنت ها ، نظراتتون رو با ما به اشتراک بگذارید.
منابع :
- packingsupply.in
- blog.printsome.com
- بسته بندی پوشاک، مصطفی امام پور، فصلنامه بسته بندی.
- اهمیت بسته بندی در رفتار مصرف کننده.
نویسنده : مرضیه سلگی
تلخیص و بازنویسی: روشنک قاسمی
دیدگاهتان را بنویسید