راهنمای کامل بازاریابی لباس و پوشاک + چگونگی انجام آن از 0 تا 100!
بازاریابی لباس یکی از فعالیت های گسترده و پر سود به شمار می آید که با کمترین هزینه می توان این کار را به صورت حرفه ای پیش گرفت. بسیاری از کسانی که در این راه قدم نهاده اند ، معمولا پیشرفت های خوبی داشته و فعالیت خود را گسترش و حتی کار خود را به صورت بنک داری لباس ادامه داده اند.
حال اگر بخواهیم این فعالیت را اصولی تر پیش بگیریم چگونه وارد عمل شویم؟ در اینجا مراحل و نکات لازم برای حرفه ای کار کردن در این زمینه را شرح خواهیم داد.
معمولا بازاریابی ،پلی برای پیشرفت باورنکردنیست! خیلی از بازاریاب های دیروز صاب برندهای معروف امروز هستند! بازاریابی محصولات مد و لباس ،یکی از پر درآمدترین شغل ها محسوب می گردد! بسیاری از پخش های پوشاک در پلاسکو که سود های کلان را برای خود رقم میزنند، تقریبا نوعی کار بازاریابی را انجام می دهند. حال به این فکر کنید که بدون سرمایه ، می توانید یک پخش کننده بزرگ پوشاک شوید و بعد از آن ، خود دارای برندی معتبر گردید!
اولین نکته ی مهم در این کار ، ترسیم هدف و انتخاب یک مسیر است . آیا در نهایت به میخواهیم به کدام نقطه برسیم؟ اگر بخواهیم بازاریابی لباس را برای فردی که میخواهد این فعالیت را پیش بگیرد تعریف کنیم ، بهترین جمله اینست:
بازاریابی مد و لباس ، پلی برای رسیدن به یک فعالیت حرفه ای در این زمینه می باشد.
بازاریابی پوشاک یعنی چه؟
هر اقدامی که برای جذب مشتری و ترغیب آنها صورت گیرد ، بازاریابی به شمار می آید. در این مطلب می خواهیم نکاتی پیرامون بازاریابی پوشاک یا برند پوشاک را تشریح و برخی از انواع کاربردی برای پوشاک را مورد بررسی قرار دهیم . این موارد، می تواند برای تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک مفید و پرکاربرد باشد.
چگونه استراتژی بازاریابی پوشاک تدوین کنیم؟
اولین گام برای چیدن یک استراتژی بازاریابی صنعت پوشاک اطلاع از رفتار خرید مصرف کننده می باشد و برای شروع یک بازار یابی در این زمینه نحوه ی جمع آوری اطلاعات از تصمیمات و این رفتار ها اهمیت ویژه ای دارد .
تجربه ی مستقیم ، اطلاعات تخصصی بازاریاب از وضعیت موجود ، اطلاعات حاصل شده از تزدیکان و اطرافیان یا شبکه اجتماعی و فضای مجازی از روش هایی برای حصول این اطلاعات می باشند که به نظر بنده مورد اول و سوم ، برای بازاریابی پوشاک جوابگوی مناسبی است. یعنی تجربه مستقیم و اطلاعات حاصل از اطرافیان.
پیشنیازهای بازاریابی پوشاک
- کازت ویزیت: اولین چیزی که باید داشته باشید یک کارت ویزیت با تولید محتوای متنی و اطلاعات تماس می باشد .
- تراکت : برخی اوقات یک تراکت یا اعلامیه زیبا ، بهتر از یک کارت ویزیت عمل می کند
- یک پوشه یا تبلت : اگر می خواهید حرفه ای تر عمل کنید ، یک تبلت مخصوص کار به شما کمک خواهد کرد(جایگزین خوبی برای کاتالوگ)
- یک نقشه : در ابتدای مسیر ، یک نقشه تهیه کنید تا بتوانید مکان های مورد نظر را علامت گذاری کنید.
- یک کیف راحت: مسلما داشتن یک کیف راحت در حمل لوازم واجب کمک می کند و کمتر به شما فشار می آورد.
در ادامه به تک تک موارد مهم که قبل از بازاریابی پوشاک، باید بدانید میپردازیم و سپس، به سراغ انواع روش های بازاریابی میرویم…
1- شناسایی بازار هدف
اینکه بدانید بازار هدف شما چیست واطلاعات کاملی نسبت به بازار حاکم داشته باشید برای بازاریابی لباس بسیار مفید است . اول باید مشخص کنید که گونه ی بازار هدف شما چیست ؟ آیا می خواهید مستقیم به دست مصرف کننده برسانید یا اینکه اهداف شما ، فروشندگان و واسطه های فروش پوشاک می باشد ؟
زمانی که معین کردید که چه نوع بازاری برای فروش لباس های خود هدف قرار دهید ، حال بازار هدف نهایی را مشخص کنید ، یعنی لباس شما چه نوع مخاطبانی از لحاظ جنسیت ، رده سنی ، وضعیت مالی و …. دارد ؟ این کار برای روشن تر شدن راه بازاریابی لباس و انتخاب بازاریابی بسیار موثر است.
2 – انتخاب و تایین مکان ها، شروع بازاریابی لباس
روی نقشه مکان های مناسب برای بازاربابی را مشخص کنید . برای این کار می توانید از افراد با تجربه کمک بگیرید با شخصا روی این مکان ها تحقیق نمایید مکان های هدف شما بهتراست طوری انتخاب شود که می توان در آنجا مخاطبان بیشتری یافت کرد .
3 – انتخاب یک تامین کننده مناسب
برای اینکه در این راه موفق شوید مهم ترین عامل ، انتخاب یک تامین کننده یا تولید کننده ی مناسب است. سعی کنید در انتخاب های خود عجله نکنید و بهترین ها را از هر لحاظ انتخاب کنید. مسلما در اول کار جلب اعتماد کاری بسیار دشوار است ، ولی راه های زیادی برای کسب اعتبار تولیدی ها وجود دارد.
4 – ساخت کاتالوگ جذاب
سعی کنید با خلاقیتی ویژه ، کاتالوگی مناسب برای کالاهای هدف درست کنید و با سلیقه ای ویژه مرتب سازی کنید . می توانید از تبلت به عنوان یک کاتالوگ استفاده کنید . توجه داشته باشید که باید نمونه ای از کالا را همراه خود نگاه دارید ، ولی می توانید تنوع مدل را در کاتالوگ جای دهید. تصاویر کاتالوگ باید واضح و پویا باشد.
5 – نقدی کار کنید!
مهم نیست که چه مقدار مشتری با این کار حذف می شوند. سعی کنید به صورت امانی یا نسیه کار نکنید مخصوصا در ابتدای مسیر . اگر پای دردودل بازاریاب های این کار بنشینید ، متوجه خواهید شد که این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد.
6 – نا امیدی، بخشی از مسیر است!
این کار مستلزم یک اراده و عزم قوی می باشد. ممکن است با صرف روزها یا هفته ها ، فقط چند مشتری خوب پیدا کنید. ولی به مرور زمان بر تعداد آنها افزوده خواهد شد. پس اگر تعداد مشتری هایی که یافتید بسیار اندک است ، دلسرد نشوید و روی کار خود ثابت قدم بمانید.
7 – حساب داری و حسابرسی را جدی بگیرید!
برای خود یک سیستم حسابداری درست نمایید. حساب و کتاب دقیق در ادامه راهتان اهمیتی ویژه دارد.
8 – از کجا به اطلاعاتی همچون قدرت خرید و مد بودن لباس پی ببریم؟
در هر شاخه ای از صنعت مد و لباس ، آمار ها متفاوت می باشد . اگر بخواهیم اصولی نگاه کنیم باید اطلاعات بایر از طریق تحقیقات بازاریابی استخراج گردد ولی در مبحث اجرایی ، باید منبع اصلی اطلاعات مصرف کننده را یافت و در مرحله بعد به این مکان هان ها روجوع نمود که در این بخش کانال های توزیع و فروش منابع اصلی می باشند . و گام های بعدی به مشخصات محصول از جمله برش و تن خور ، سبک طراحی ، رنگ پارچه و کیفیت دوخت.
مطالب مشابه:
- آموزش کامل راه اندازی عمده فروشی پوشاک
- پوشاک برند بخریم یا غیر برند؟
- 0 تا 100 برندسازی تولیدی پوشاک و هرآنچه باید یاد بگیرید!
در ادامه، به سراغ انواع روش های جذاب بازاریابی پوشاک میپردازیم، روش هایی که استفاده از آنها میتواند به شدت بر روی موفقیت شما تاثیر گذار باشند :
انواع روشهای بازاریابی پوشاک
همکاری با عمده فروشان پوشاک
از جمله روش هایی که برای پوشاک تولید شده یا وارد شده رایج است ، همکاری با بنکداری ها و عمده فروشان مرتبط می باشد . معمولا این روش برای تولید کنندگانی که از دردسرهای پخش پوشاک دوری می جویند و تمایل به تمرکز بر تولید دارند ، روشی مفید است . پیدا کردن یک بنکداری مناسب ، یعنی بهره بردن از مشتری هایی که بنک داری در طول زمان جذب نموده ، و در نتیجه هر بنک داری با چندین فروشگاه جزیی برابری خواهد کرد. البته بنکداری مناسب شرایط و نکاتی بسیاری دارد که باید به آنها توجه نمود .
بازاریابی دهان به دهان
بازاریابی دهان به دهان ،یکی از روش های بازاریابی لباس می باشد که به رضایت مشتری شما از محصول شما بستگی دارد . هر چه پوشاک مورد ارائه دارای کیفیت ، قیمت و استاندارهای بهتری باشد مسلما دهان به دهان می چرخد و خود به خود مشتری های گوناگون را جذب خواهد کرد. این روش هم دارای بار مالی کمتری هست و هم پایداری بیشتری دارد .
بازاریابی پوشاک به صورت شبکه ای
این نوع بازاریابی پوشاک به نحوی می باشد که مشتری در صورت تمایل ، مشتری دیگری را برای شما جذب کرده یا لباس شما را میفروشد و در ازای آن پورسانتی را دریافت می کند . این بازاریابی برای هر فعالیت متفاوت است . به عنوان مثال یک بنکداری برای جزئی فروشانی که مشتری دیگری را معرفی کنند ، درصد تخفیفی برای معرف در نظر می گیرد یا اینکه یک جزئی فروش با راه اندازی شبکه ای مشتری، پورسانتی از هر فروش برای مشتری عامل در نظر می گیرد . بازاریابی شبکه ای با شرکت های هرمی بسیار متفاوت می باشد و تاثیر مثبتی دارد.
لباس های خود را به صورت مویرگی بازاریابی کنید
برای پخش پوشاک ، می توان به صورت مویرگی عمل نمود ، اول باید بر طبق اصولی که در ابتدا گفته شد ، بازار هدف را تحلیل نمود و سپس با معین نمودن نقاط پر تراکم و پر مخاطب ، به صورت های مناسب بازاریابی را میان فروشگاه ها آغاز نمود . این نوع بازاریابی برای تولیدی ها و بنک داری ها کاربرد فراوانی دارد.
بازاریابی پوشاک اینترنتی
اینترنت یک فضای مناسب برای بازاریابی می باشد که در مطالب قبلی توضیحاتی ارائه دادیم . این فضا از لحاظ مالی ، شعاع عملکرد و موارد دیگر ،برای بازاریابی پوشاک دارای برتری های بسیاری نسبت به سایر روش هاست.
البته باید در نظر داشت که بازاریابی اینترنتی محدودیت ها و پیچیدگی هایی نیز دارد . به عنوان مثال ویژگی ها و مشخصات کاربران اینترنتی ، رده های سنی ، ازدحام و فقدان تخصص از این موارد می باشد. برخی از روشهای بازاریابی بدین شرح است:
- راه اندازی پایگاه اینترنتی
- ایجاد فروشگاه آنلاین
- نامه های الکترونیکی
- شبکه های اجتماعی
- تبلیغات در وبسایت ها
- و موارد بسیار دیگر
اگر سوال و نکته ای بود که دوست داشتید به این مطلب اضافه کنید، حتما از بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
23 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
توضیح درباره اطالاعات زمان بازاریابی برای پوشاک
تولیدی لباس مجلسی زنانه و دخترانه جواهر دوزی دارم برای فروش و بازاریابی نیاز به همکاری دارم
۰۹۳۸۱۲۴۵۴۱۴
سلام. مقاله شما رو خوندم لطفا در مورد پیدا کردن تامین کننده ی لباس بیشتر توضیح بدین. من الان قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی رو دارم و در همه ی حوزه های مربوطه از راه اندازی سایت و فروشگاه گرفته تا بازاریابی و سئو هم میشه گفت مهارت دارم اما نمی دونم از کجا اجناس با کیفیت و با قیمت مناسب رو پیدا کنم. تشکر
سلام. در حال حاضر بانک اطلاعاتی کامل در این زمینه وجود نداره اما یه سری عمده فروشی هایی در این زمینه هستن که میتونید با سرچ در فضاهای مجازی پیداشون کنید.
سلام میتئنین با تولیدی توکاج تماس بگیرین هم قیمت هاشون مناسبه هم کیفته پارچه و دوختشون…مدیریت صحافی…09399803422..09371310667
سلام دوست عزیز من از مشهد پیام میدم شما نمیدونم از کدوم شهری اگه شهر تهران یا مشهدی به عنوان یک عمده فروش لباس باید بری سراغ تولید کننده ها و پخش کننده های پوشاک مثلا تهران میشه بازار بزرگ تهران و مش هم ۱۷ شهریور همه اینا تو اینستا هست اگه وارداتی میخوای قشم و درگهان
از آقای حامد محمدیان مهر گرامی بابت مطالب خوب سایت روچی سپاسگزارم 🙂
خوشحالم که براتون مفید بوده.
من تازه یک هفتس که اینکارو شروع کردم و الان دقطقا اول راهم،تو سخت ترین قسمتش و هنوز هیچ مشتری ای ندارم.
مقاله هاتون برام جالب بود،انگیزه داد
یه سوال،نظرتون در مورد اینکه تامین کننده مناسب رو از طریق بنکداری ها پیدا کنم چیه؟
مطمئنا فکر خوبیه اگر بنکدار این اطلاعات رو در اختیارتون بذاره .
سلام من ۵۰ تیکه لباس بچگانه دارم که دارم همه رو یکجا به قیمت خرید بخاطر تغییر شغل میفروشم. بازاریابهای فعال در حوزهی پوشاک بچگانه هم میتونن از قیمتی که توو کانال درج شده از هر کالا ۱۰ هزار تومن پورسانت همکاری دریافت کنن و به قیمت لباس هم هر قدر که مایل هستن اضافه کنن.
اگر تمایل به همکاری دارید با این شماره تماس بگیرید:
۰۹۳۹۴۹۱۳۰۰۷
من تقریبا دو ماهه که بازاریابی پوشاکو شروع کردم و با اینکه هنوز به درآمد دلخواهم نرسیدم ولی خییییلی از این کار و در کل از کار بازاریابی خوشم اومده و در کل عالی…
بازاریابی بهترین شغل دنیاس و روی زندگی شخصی ادم هم تاثیرای خیلی خوبی میزاره
سلام من تولیدی پوشاک دارم با بیش از بیست سال سابقه در شیراز.آماده همکاری با عزیزان هستم و محصولم رو به سراسر ایران ارسال میکنم.
پیج اینستا تولیدیمون tolidi_shekofeh هست برای اینکه با پیج دیگه اشتباه نشه عکس پروفایل یه دایره سبز هست که وسطش بیضی قرمز نوشته تولیدی شکوفه
سلام روز بخیر چشم پیگیری میکنیم اگه لازم شد حتما با شما تماس میگیریم.
سلام
من تولید کننده لباس کار هستم
خوشحال میشم بتونم با بازاریاب های لباس کار و روپوش کار همکاری کنم.
ارسال به سراسر کشور
قیمت مناسب و کیفیت عالی
تولیدی نقی پور(اصفهان_نجف آباد)
سلام دوست عزیز. لطفا با شماره 02143000044 تماس حاصل فرمایید تا همکار ما آقای جبارزاده در بخش تولید روچی در این زمینه شما را راهنمایی کنند.
سلام من تولیدی شلواراسلش و تترون دارم حاضرم در زمینه تامین جنس همکاری کنم در ضمن اگه کسی مایل باشه میتونه سرمایه گذاری درقالب مضاربه انجام بدیم.سایت زیبا پوش دارم ولی کسی رو ندارم که بهش رسیدگی واین فروشگاه اینترنتی مدیریت کنه اگه کسی میتونه من جنس مورد نیاز فروشگاه تامین میکنم وبه عنوان همکار قرارداد میبندیم.اگه سوالی بود درخدمتم.باتشکر 09151207238
با سلام، سال نو مبارک.
من مزون لباس و تولیدی پوشاک دارم با سابقه کار دوخت و تولید لباس در سمنان. آماده همکاری با عزیزان هستم و محصولم رو به سراسر ایران ارسال میکنم.
پیج اینستامون remine_design و شامل نمونه کارمون هست.
ندا اسیری 09196709923
سلام من فعلآ در ترکیه هستم
بازار یابی رو خیلی دوست دارم ولی کار اصلیم تولید پوشاکه فرقی نمیکنه چی باشه
چون تاره کارمو شروع کردم مشتری ندارم
ولی کیفیت کارم عالیه
ممنون میشم کمکم کنید
سلام
تولیدی لباس مجلسی زنانه و دخترانه در تهران دارم !
برای فروش در شهرستانهای مختلف و گالری هایی ک کار سنگین و جواهر دوزی کار میکنن آماده همکاری هستم
سلام من تولید کننده لباس دخترونه پرنسسی وزنونه و…هستم در مشهد اماده همکاری وتولید تک وتعداد هستم
سلام و روز بخیر
لطفا با شماره 09106760598 تماس بگیرید و یا برای مشاوره و راهنمایی جهت تولید پوشاک به سایت روچی اسمارت مراجعه کنید.