راه های افزایش فروش پوشاک و تکنیکهای طلایی بازاریابی صنعت پوشاک
اگر شما هم جزو یکی از تولیدکنندگان پوشاک هستید و این سوالها را در ذهن خود دارید که چگونه راه های افزایش فروش پوشاک داشته باشیم؟ و چگونه مشتریان تولیدی لباس خود را بیشتر کنیم؟ باید نکاتی را بدانید. معمولاً تولیدکنندگان نوپا از نداشتن سفارش و رکود بازار مینالند و شاید این درگیری برای تولیدیهای پر تجربه هم ایجاد شود. نداشتن سفارش کافی و رکود بازار چندین علت دارد.
یک تولیدی لباس یا برند به غیر از راهاندازی آن دارای مسائل پیچیدهتری از جمله رونق بازار، بازاریابی پوشاک و افزایش درآمد از پوشاک میشود که بسیاری از اصول راهاندازی این نوع فعالیتها بر پایه بازارها و اهداف مالی تعریف میشوند. در اینجا به چندین نکته مهم و حیاتی از نکات حائز اهمیت برای رونق فعالیت مسائل مالی مرتبط با پوشاک اشاره خواهیم کرد که توجه به آنها در فعالیتهای تولید و فروش پوشاک خالی از لطف نبوده و ممکن است تاثیرات زیادی را بر این نوع فعالیتها داشته باشد.
نکاتی جذاب برای راه های افزایش فروش پوشاک
تولید و فروش یک برند لباس برای رونق فعالیت احتیاج به موارد پایهای دارد که شاید در نگاه اول اهمیت آن واضح نباشد؛ ولی طی مرور زمان اهمیت این پیش نیازها پررنگتر میشود. به طور مثال برای خرید پوشاک زنانه شیک افراد از طرق مختلفی جذب شما شدهاند و شما بهتر است با این موارد بیشتر آشنا شوید.
1. به بسته بندی محصولات اهمیت دهید
یک توصیه برای تولیدی پوشاک که روی فروش محصولات تولیدی پوشاک و کفش تاثیر بسیاری خواهد داشت، استفاده از بسته بندیهای زیبا و مناسب است. به طور مثال در خرید پوشاک مردانه بسته بندی یک لباس اولین نمایی است که نظر خریدار و سفارش دهنده را به خود جلب میکند. تاثیر این موضوع در فرایند تولید و فروش بسیار واضح و ملموس بوده و با بکارگیری کمی خلاقیت، میتوان این تاثیر را دو چندان نمود.
یک راز موفقیت در فروش پوشاک این است که چنانچه یک محصول با کیفیت دارید، یک بستهبندی با رعایت اصول برندینگ و بازاریابی میتواند تاثیر بسیار بالایی در موفقیت شما داشته باشد.

2. برای محصولاتتان، عرضه مستقیم داشته باشید
فروش مستقیم لباس یا همان از تولید به مصرف، مزایایی دارد که نمیتوان به سادگی از آن گذر کرد. کمک به نقدینگی، مقابله با رکود، شناخت بیشتر روی بازار و کمک به توسعه برند از جمله مزیتهایی است که میتوان برای فروش مستقیم به شمار آورد و فروش مستقیم میتواند به صورت فروشگاه جزئی و عمده باشد. حتی میتوان برای فروش پوشاک به صورت مستقیم، از فضای مجازی مانند فروشگاه اینترنتی یا شبکههای اجتماعی استفاده کرد تا بار مالی کمتری برای تولید کننده به همراه داشته باشد.
3. عمده فروشان بیشتری را بشناسید
یکی از راه های افزایش فروش پوشاک و فعالیتهایی که به تولید کنندگان لباس برای فروش محصولاتشان کمک میکند، عمده فروشی و بنکداری است. بنکداریها به دلیل تخصص و داشتن مشتریهای بخصوص، توانایی بیشتری در زمینه فروش، نسبت به تولیدکنندگان دارند. با شناخت عمده فروشان و بنکداران بیشتر، شانس فروش پوشاک یک تولیدی نیز افزایش مییابد. البته انتخاب بنکداری مناسب و مطمئن، پیش شرط مهمی است که باید در نظر گرفته شود.
4. رفتار بازار را تحلیل کنید
بررسی و تحلیل در زمینه قیمتها، سلایق جمعی، فروشها، قدرت خرید و مواردی از این قبیل روی دیدگاه تولید کننده و تشخیص بهترین مسیرها بعد از راه اندازی لباس است. برای جمع آوری اینگونه اطلاعات کافی است در اوقات مناسب و به عنوان مشتری، سری به بازارهای عمومی پر رفت و آمد بزنید و این نوع بازارها را تحلیل کنید.
5. لطفاً انتقاد بشنوید!
افرادی که از بیرون گود نظاره گر فعالیت تولید شما هستند ممکن است نکات و نقاط ضعفی را بیابند که شما بر آن واقف نیستید. یک توصیه برای تولیدی پوشاک این است که از مشتریان، همکاران و زیردستان خود بخواهید تا شما را به چالش بکشند و از روند تولید لباس شما انتقاد کنند که البته احتیاج به روحیه انتقاد پذیری بالایی دارد. بگذارید با خیال راحت انتقاد کنند و ایرادی از انتقادشان نگیرید. سپس این انتقادها را کنار هم قرار داده و نقدهای مهم یا مشترک را مورد بررسی قرار دهید تا متوجه عیوب کسب و کارتان شوید. شک نکنید که برای ادامه و موفقیت به کارتان خواهد آمد.

6. کاتالوگ را فراموش نکنید
داشتن کاتالوگ روی درک مشتریها و مخاطبین فعالیت به صورت مستقیم تاثیر گذار و یکی از راه های افزایش فروش پوشاک است. یک کاتالوگ از نمونه لباسها یا خدمات هم معرفی نامه کاملتری بوده و هم از صرف انرژی زیاد برای توضیح دادن جلوگیری میکند. البته در صورتی که به صورت اصولی تهیه شود.
7. نرم افزار حسابداری داشته باشید
حسابداری در تمامی کسب و کارها اهمیت دارد که فعالیتهای پوشاک از آن مستثنا نیست. بسیاری از فعالیتهای همکاران ما و حتی خبرگان این کار به دلیل نبود یک حسابداری خوب، با شکست مواجه شدند. داشتن یک نرم افزار حسابداری مناسب، راه حل مناسبی برای دوری از اینگونه خطرات است.
8. تبلیغات شما را نجات میدهد
یکی از راه های افزایش فروش پوشاک که باعث رونق کارتان میشود تبلیغات است حتی برای تولیدکنندگانی که نمیدانند و این سوال را دارند که از کجا سفارش خیاطی بگیرم هم تبلیغات جوابگو خواهد بود و این یک راز موفقیت در فروش پوشاک خواهد بود.
- پخش تراکت محلی: در محلههایی که میدانید مخاطبانتان در آنجا زیاد هستند، شروع به پخش تراکت کنید. سعی کنید پخش کننده تراکت را توجیه کنید تا تراکت ها را هدفمند پخش کند.
- آگهی روزنامه: آگهی نیازمندیهای روزنامهها، مکان مناسبی برای تبلیغات تولیدی لباس شماست. سعی کنید با کلمات مناسب درج آگهی کنید.
- تبلیغات اینترنتی: این روزها، پیجهای متعدد شبکههای اجتماعی، وبسایتهای پرطرفدار، سایتهای آگهی رایگان و مواردی از این قبیل، راه مناسبی برای تبلیغات تولیدی لباس شما هستند. چون اینترنت، کاربران زیادی را در خود جای داده میتوانید از این فرصت برای تبلیغات کم هزینه تر استفاده نمایید. چه بهتر که یک وبسایت ساده هم برای کار خود دست و پا کنید. برپایی وبسایت کار فوقالعاده آسان و کم خرجی است.

9. شاید در محل و مکان مناسبی نیستید
یکی از مهمترین ارکان برای افزایش فروش پوشاک، که در مقالههای پیشین مفصلاً در مورد آن بحث کردیم، مکان مناسب برای راه اندازی تولیدی لباس است. حتی اگر در جایی مستقر هستید که آنجا زیاد مناسب نیست، سعی کنید در اولین موقعیت مکان خود را تغییر دهید. یکی از خصوصیات مکان کارگاه، که به ازدیاد مشتریهایتان کمک میکند، قرار داشتن کارگاه در نزدیکی هم صنفیان خود است. همانطور که در مقالههای پیشین روچی شرح دادیم، مشتریها معمولاً ترجیح میدهند تا برای استفاده از این نوع خدمات، به محله صنفی فعالیت رجوع کند. پس در نزدیکی رقبای خود، بیشتر پیشرفت خواهید کرد.
10. بزرگ فکر کنید
برای راه های افزایش فروش پوشاک میدانید که هر چقدر تولیدی لباس شما گستردهتر باشد، مخاطبین بیشتری هم خواهد داشت. البته باید به این نکته توجه کرد که گسترش فعالیت با مشکلات بیشتری همراه است. فعالیت در بیرون از مرزهای کشور، باعث میگردد که هم از رکود در امان بمانید و هم کمکی به اقتصاد ایران کردهاید.
این امر خارج از تصور نیست. بسیاری از رقبایتان، این راه را پیش گرفتهاند، پس شما هم خواهید توانست. در حال حاضر کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان، بهترین کیس برای فعالیت شما خواهند بود. سعی کنید با ارائه کالاهای ارزان و با کیفیت در این کشورها، جای پای خود را محکم کنید.
11. حلقه ارتباطات خود را گستردهتر کنید
برای افزایش فروش پوشاک بر روی یک برگه، حلقههای ارتباطی را برای فعالیت مد و لباس خود معین کنید. حلقههایی همچون همکاران، تامین کنندگان، مشتریها و پیمانکاران را به صورت بزرگ و با فاصله ثبت کرده و دور آن افراد مرتبط فعلی را یادداشت کنید و جایی برای یادداشت ارتباطات جدید خالی بگذارید. میزان اهمیت، اعتبار، نزدیکی و شاخصهای مهم دیگر را با قرار دادن علامتهایی در کنار این افراد یا گروهها معین کنید. بسیاری با این امر، دلیل نبود رونق و کیفیت در فعالیتهایشان را متوجه میشوند. حالا در ادامه باید این حلقهها بزرگتر شده و کیفیت شاخصها بیشتر گردند.
حال که حلقههای ارتباطی مشخص شدند، به نسبت هر کدام راههایی برای گسترده کردن حلقه ارتباط برگزینید. به عنوان مثال برای حلقه سفارش دهندگان یا مشتریان از بازاریابیهای مربوط استفاده کنید و برای همکاران و تامین کنندگان با پرس و جو بر حلقههایشان بیفزایید. این گسترش میتواند سرنوشت فعالیت مد و لباس را تغییر دهد. در برگه یا فایلی جداگانه مشخصات کامل هر فرد بعلاوه ویژگیهای بارز آن را یادداشت کنید.
12. خودتان را معرفی کنید
به غیر از گسترش حلقههای ارتباطی خود، باید نام خود را در اولویت بندیهای دیگران جهت فعالیتهای مد و پوشاک مطرح سازید. فقط شناخت شما از آنها کافی نبوده و باید آنها نیز باید شما را با ویژگیهای بارزی در خاطر بسپارند. پس سعی کنید در محصولات یا خدمات پوشاک، یا در شخصیت کاری خود یک ویژگی بارز را بگنجانید و با روشهایی همچون تبلیغات، خود را به دیگر فعالان و مشتریها بشناسانید. روشهای زیادی برای این امر وجود دارد که میتوان به نمایشگاهها، تبلیغات، میتینگهای تخصصی، بازاریابی و غیره اشاره کرد.
اگر انتظار دارید مشتریها بدون حرکتی از شما، پشت در تولیدیتان صف بکشند، انتظار بیهودهای است. شما باید به دنبال مشتریهای جدید باشید تا آنها را به مشتریهای ثابت خود تبدیل کنید. طرق زیادی برای این کار وجود دارد. مثلاً سری به مرکز فعالیت بزنید و با پخشهای متعدد، آشنا شوید. پخشها میتوانند بهترین کیسها برای شما باشند. با همکاران خود آشنا شوید و بر تعداد آنها بیفزایید. این کار باعث میشود نام شما بر سر زبانها بیفتد.
13. مشاوره و به کارگیری تخصص
دانش یک متخصص در امر بازاریابی و برندینگ با گذراندن دورههای کارآمد دانشگاهی، به مراتب بسیار بیشتر از یک فرد عادی حتی پر تجربه است. اینگونه افراد با صرف زمان زیاد، اصول و روشهای رونق فعالیتها را تعلیم دیدهاند و استفاده از تخصص این افراد در یک برند مد و لباس، فروشگاه و تولیدی پوشاک و خدمات مرتبط با مد میتوانند یک دگرگونی مثبت و فوقالعادهای را برای فعالیت به ارمغان بیاورد.
هزینه کردن در این مورد مسلماً بیهوده نبوده و بازدهی فوق باورنکردنی خواهد داشت. پس پیشنهاد میکنیم که به این مورد توجه ویژهای گردد.
14. دستمزد و اجرت
اولین قدم در این راه، بازبینی قیمتهایی است که روی دستمزد و اجرت نهاده میشود. این مرحله، راهی برای غلبه بر رکود بازار است. معمولاً افراد باهوش، وقتی میخواهند از رکودی گذر کنند محاسبه درصد سود پوشاک را انجام داده و قیمتها را شکسته و با سود پایینتری مشغول به کار میگردند؛ اما این همه ماجرا نیست و تازه اول آن است.

15. مشتری مداری به طریق جدید را یاد بگیرید!
با مشتریهای قبلی به نحو دیگری رفتار کنید. البته تغییر رفتارتان نباید طوری باشد که مشتری متوجه موضوع گردد و بخواهد از آب گل آلود ماهی بگیرد. اما در کل وقتی با مشتریهای قدیمیتان خوش رفتار باشید و امتیازات بیشتری را تقدیمشان کنید، مسلماً تبدیل به یک کیس تبلیغاتی خواهند شد. باید با رفتار و گفتارتان به آنها بفهمانید که خوشحال میشوید اگر مشتری جدیدی را به شما معرفی کنند. حال برای راضی نگهداشتن مشتری میتوانید به آن تخفیف دهید یا در زمان ملاقات، به بهترین نحو از آنها پذیرایی کنید.
16. استخدام بازاریاب
خیلی از بازاریابان حاضرند در ازای حقوق ثابت و پورسانت مناسب، برای شما بازاریابی نمایند؛ ولی به دلیل تخصصی بودن این حرفه، درصد بازدهی بازاریابی خیلی پایین میآید. بازاریاب زمانی به کار شما میآید که جنسی آماده دارید و میخواهید برای فروش آنها، مشتری مناسبی پیدا کنید.
17. کیفیت همیشه مهم است
تا حد ممکن کیفیت کاری خود را بالا ببرید. سعی کنید از متدهای روز استفاده نمایید تا از بقیه عقب نمانید. از خرج کار و لوازم با کیفیت و مناسب استفاده کنید. خود کیفیت یک تبلیغات فوقالعاده برای شما خواهد بود. با بالا بردن کیفیت خدمات و کالاهایتان، نام خود را سر زبانها میاندازید. این امر باعث میگردد تا مشتریهای بیشتری پیدا کنید.
مشخص کردن اهداف و رونق فعالیت تولیدی لباس
تعریف بازار هدف لباس یا خدمات و معین کردن نوع مخاطب، پیش شرط مهمی برای ادامه فعالیت است. توصیه میشود این اهداف روی یک ورق یادداشت شود تا تصویر واضحتری به خود بگیرد. این امر در انتخاب نوع تبلیغات و نحوه ادامه و پیشبرد اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال یک تولیدی لباس بچگانه، باید معین کند که بازار هدفش فروشندگان هستند یا سفارش دهندگان یا اینکه به صورت مستقیم با مصرف کننده در تعامل است و گروه سنی، جنسیت، مکانهای مناسب و دیگر جزییات را همراه با این موارد در برگهای یادداشت کرده تا بتواند برنامه دقیقتر و جامعتری را تدوین کند.
دادن یک ویژگی جذاب به فعالیت، باعث ایجاد ترغیب در مخاطبین و مشتریها میشود. قرار نیست این ویژگی هزینه گزافی را بر فعالیت تحمیل کند. میتوان با تغییر جزئی در نوع تولید یا اضافه کردن جذابیت به فعالیت به فروش بیشتری رسید. این ویژگی در عین حال سادگی باید دارای وضوح باشد و بدون توضیح دادن، مشتری متوجه آن شود.
سوالات متداول
چه راههایی جهت افزایش فروش پوشاک وجود دارد؟
ارائه پوشاک با بالاترین کیفیت، طرح مطابق مد روز، تبلیغات با هدف و تخفیفهای دورهای باعث میشود تا مشتری بیشتری جذب گردد.
چطور میتوان به صورت آنلاین افزایش فروش پوشاک داشت؟
با کمک راهاندازی سایتهای فروشگاهی و شبکههای اجتماعی و با تبلیغ بیشتر درآمد تولیدی پوشاک بیشتر میگردد.
برای افزایش سود و کاهش هزینهها چه راهی مناسب است؟
خرید عمده مواد اولیه، عرضه مستقیم پوشاک و بهینه سازی تولید باعث کاهش هزینهها و افزایش سود میشود.
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
4 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بسیار عالی و کارامد،سپاسگزارم
با سلام …
بسیار عالی و مفید ….
آیا در زمینه ویزیتوری پوشاک ، مجموعه و شرکت هایی انحصارا فعالیت دارند ؟ در این خصوص راهنمایی بفرمایید .
با سپاس از مطلب مفیدتون
مجموعه یا شرکت رو دقیق مطلع نیستم ولی خب بنک داری ها معمولا بازاریاب دارند و اشخاصی هم هستند که به صورت انفرادی بازاریابی انجام میدن
با سلام
سایت http://www.iranraiment.com انحصارا در زمینه تبلیغات و بازاریابی پوشاک فعالیت دارد.